درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 2 اسفند 1397 - 23:00   

علم و دنیای دیجیتال در گفتگو با سیامک هاشمی

  علم و دنیای دیجیتال در گفتگو با سیامک هاشمی


ادامه ادامه مطلب یک

سامسونگ از تلفن هوشمند جدیدش با قیمتی غیرمنتظره پرده برداشت

  سامسونگ از تلفن هوشمند جدیدش با قیمتی غیرمنتظره پرده برداشت


ادامه ادامه مطلب دو

سوپر کامپیوترها و پیشگویی آینده

  سوپر کامپیوترها و پیشگویی آینده


ادامه ادامه مطلب سه

درسی از مدیر عامل آمازون؛ چطور بر آبروریزی چیره شویم

  درسی از مدیر عامل آمازون؛ چطور بر آبروریزی چیره شویم


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  شاهکار روابط عمومی‌ پپسی در سال ۲۰۰۰
  جلسه آموزشی «ارتباط مؤثر با رسانه‌ها» در بنیاد شهید برگزار شد
  سوپر کامپیوترها و پیشگویی آینده
  درسی از مدیر عامل آمازون؛ چطور بر آبروریزی چیره شویم
  سال 2040 در بریتانیا کشاورزی توسط رباتها انجام خواهد شد
  سامسونگ از تلفن هوشمند جدیدش با قیمتی غیرمنتظره پرده برداشت
  آیا "بیت‌کوین" و یا پول‌های دیجیتالی، دلار را از اریکه رهبری نظام پولی جهان پائین خواهند کشید؟
  با پول‌هایمان چه کنیم؟
  بشیر: «ژورنالیسم علمی» در ایران ناشناخته باقی مانده است
  مشاور روابط عمومی انجمن صنایع خوراک دام ایران منصوب شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18466صفحه نخست » تازه های نشر روابط عمومیچهارشنبه، 7 تیر 1396 - 09:56
دایره المعارف روابط عمومی؛ کتاب همراه ارتباط‌گران
اگر به روابط عمومی به عنوان یک حرفه علمی و تخصصی نظر داشته اید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این عمل شما به لحاظ حرفه‌ای چه نام دارد؟ آیا این کار به لحاظ حرفه‌ای مرسوم و درست است؟ آیا برای آن سابقه یا توجیهی وجود دارد؟ نظر متخصصان و کارشناسان ارتباطات در این مورد چیست؟
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اگر شما در زمان خواندن این نوشته، احساس خوشایندی از محیطی که در آن قرار دارید داشته باشید مطمئنا مطالعه آن تاثیرات خوبی برای شما خواهد داشت. به شما توصیه می کنیم چنانچه شرایط مناسبی برای مطالعه ندارید خواندن این مطلب را به وقت مناسب دیگری موکول کنید.


شاید برای شما هم مثل من، موقعیت های زیادی پیش آمده باشد که باید به جای مدیر یا رییس تان، بیانیه ای را تنظیم کنید؛ یک متن سخنرانی بنویسید و یا سوالات و یا حتی پاسخ یک مصاحبه را به دلیل احاطه ای که به این موضوع در حیطه کارتان دارید تهیه نمایید.


اگر به روابط عمومی به عنوان یک حرفه علمی و تخصصی نظر داشته اید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این عمل شما به لحاظ حرفه‌ای چه نام دارد؟ آیا این کار به لحاظ حرفه‌ای مرسوم و درست است؟ آیا برای آن سابقه یا توجیهی وجود دارد؟ نظر متخصصان و کارشناسان ارتباطات در این مورد چیست؟

این سوالات در ارتباط با عمل فوق‌الذکر، تا چندی پیش برای من هم که تجربه این کار را داشتم وجود داشت.


در ابیات روابط عمومی به این عمل، شبح نویسی (به نام شخص دیگری نوشتن) می گویند که معادل لاتین آن (Chostwriting) است.


من پاسخ این سوال را در صفحه490 دایره المعارف روابط عمومی پیدا کردم و از آن جایی که مطالب پیرامون شبح نویسی بسیار با دقت و حرفه‌ای تنظیم شده بود، بسیار از آن لذت بردم و مطالب جالبی پیرامون این عمل که در بسیاری از مواقع مورد استفاده قرار می گیرد آموختم. من عقیده دارم شما که تا به این جای مطلب را خوانده‌اید، حتما در موقعیتی هستید که به داشتن این دایره المعارف نیاز دارید.


آیا می دانید اخبار و مطالب‌تان را چگونه و با چه مشخصاتی تنظیم کنید تا به راحتی از دروازه‌بانی خبر در رسانه‌ها عبور کند و انتشار یابد؟

نظریه برجسته‌سازی AGENDA-SETTING THEORYبه این سوال شما در صفحه 56 این کتاب پاسخ خواهد داد.


چنانچه شما فردی علاقمند در زمینه بهره‌گیری از تجربیات روابط عمومی در جهان باشید تجربه روابط عمومی در آفریقا در صفحه 46، تجربه روابط عمومی در آسیا در صفحه 83؛ تجربه روابط عمومی در استرالیا و نیوزلند در صفحه 94؛ تجربه روابط عمومی در کانادا در صفحه 174؛ تجربه روابط عمومی در آفریقا و ... برای شما بسیار جذاب و دلنشین خواهد بود.


جالب است که بدانید این دایره المعارف با همکاری بیش از 100 تن از پروفسورها، دانشمندان و متخصصان این رشته تدوین و با دقتی در حد وسواس، توسط گروهی از مترجمان شامل 16 نفر، ترجمه و به لحاظ علمی و ادبی ویرایش و به چاپ رسیده است.


مولف این اثر آقای رابرت ال. هیث در مقدمه کتاب می گوید: "هدف از تدوین این اثر، امکان ایجاد برخوردی صادقانه و در عین حال با جهتی مثبت در قبال روابط عمومی است؛ با استناد به این کلام باید گفت ما در هر موقعیت و وضعیتی که در حرفه روابط عمومی و علوم مرتبط با آن هستیم نیاز به داشتن این کتاب داریم.


با خواندن این کتاب و درک بهتر فعالیت های روابط عمومی، دست‌اندرکاران فعالیت های تجاری، فعالیت های غیر انتفاعی و فعالیت های دولتی، نقش اساسی روابط عمومی را در فعالیت های حوزه خود عمیق تر حس کرده و با کاربرد ماهرانه این حرفه خواهند توانست نتایج بهتری از کار خود به دست آورند.


مثالی دیگر از کاربردهای این کتاب، خواندن بحث مربوط به مشاوره در صفحه 308 کتاب تحت عنوان مشاوره یا (COUNSELING) است.


اساسا مشاوره، وظیفه اساسی روابط عمومی است که سرمایه و تجارت کارگزاران این حرفه محسوب می شود.


رابرت ال. هیث مولف این کتاب، خود مطلبی بسیار اساسی و کارآمد در مورد مشاوره تنظیم و تقدیم کرده است که خواندنی است.


شما این روزها در مورد بحران و مدیریت بحران چیزهای زیادی شنیده‌اید و چه بسا خودتان نیز با بحرانی کوچک یا بزرگ مواجه باشید.


در صفحه 311 این کتاب و در مطلبی که "دبلیو تیموتی کومس" تنظیم کرده است شما عمیقا با بحران مدیریت بحران، ارتباطات بحران و ... آشنا می شوید. البته مطلب به این جا ختم نمی شود و شما در ادامه در صفحه 321 با خواندن مطلبی در خصوص ارتباطات بحران، تحت عنوان "ارتباطات بحران و سم های تایلنول" اندوخته های نظری خود را با یک نمونه عملی کامل می کنید.


در طول قرن بیستم روابط عمومی به طور مداوم به یک شغل سازمان یافته مبتنی بر توسعه تخصص‌ها مبدل شد. آیا شما می دانید وظایف روابط عمومی چیست؟
دانستن این موضوع برای شما در هر نقشی، چه مدیر، چه کارمند و چه مخاطب یک سازمان باشید مفید است.


اطلاعات مفیدی در مورد وظایف روابط عمومی یا FUNCTIONS OF Public Relations در صفحه 479 کتاب درج شده است.


آیا می دانید که کاهش اعتماد نسبت به صداقت و اصول اخلاقی در فعالیت شرکت های آمریکایی و سیاست اعمال شده توسط دولت، طی دهه 1960 به "پایان دوره حرمتداری" در این کشور منجر شد.


و آیا اطلاع دارید که به دنبال آغاز افول در دوره حرمتداری، نقش متخصصان روابط عمومی تغییر یافت و شرکت های با تدبیر دریافتند که باید اقدامات جدیدی را برای جلب اعتماد مخاطبان در دستور کار خود قرار دهند.


با خواندن مطلبی تحت عنوان "پایان دوره حرمتداری" یا AGE OF DEFERENCE (END OF) شما به آگاهی های زیادی در این زمینه دست خواهید یافت و با تبحر و تخصصی که در زمینه کار خود دارید خواهید توانست با بومی کردن موضوع و مقایسه ای منصفانه وضعیت خود را به لحاظ اعتباری تعیین و با اقدامات مناسب آن را ارتقاء بخشید.


جالب است بدانید که در تالیف این کتاب 8 نفر از صاحب نظران این رشته از دانشگاه های مریلند، کالج پارک؛ بونا ویستا، اریتوس؛ آیووا شمالی؛ ایالت کلرادو؛ ایلینویز شرقی؛ هوستون؛ آمستردام و فلوریدا به عنوان ویرایشگران مشاور، با آقای رابرت ال. هیث همکاری داشته اند.


در ابتدای این کتاب و در مقدمه ای که به قلم مدیر پروژه (مهدی باقریان) نوشته شده است از قول سام بلک (S.Black) یکی از بنیانگذاران حرفه روابط عمومی امروزی کشور انگلستان عنوان شده است: "حرفه روابط عمومی، هنر و علم نایل آمدن به هماهنگی با محیط از طریق درک متقابل مبتنی بر حقیقت و اطلاعات کامل می باشد.


اگر ما فرض را بر این بگذاریم که شما به عنوان یک ارتباط گر، هنر و علم نایل آمدن به هماهنگی با محیط را دارید و یا به سوی کامل شدن در این حیطه در حال حرکت هستید، قطعا برای کامل شدن اطلاعات تان در مورد این حرفه (روابط عمومی) به این کتاب نیاز دارید.


من مطمئن هستم بیشتر مطالبی که در ارتباط با این حرفه و علوم مرتبط به آن نیاز دارید در این دایره المعارف وجود دارد. لازم به ذکر است که این کتاب حدود 450 مدخل دارد که در این نوشته به دلیل محدودیت صفحات نشریه فقط به چند تایی اشاره شده است.


در پایان برای شما دو پیشنهاد دارم:
- چنانچه حرفه روابط عمومی برای شما مهم است و با خواندن این مطلب به داشتن این کتاب ترغیب شده‌اید، آنرا برای همدمی و همراهی خود تهیه نمایید.


- اگر خواندن این مطلب شما را برای تهیه کتاب ترغیب و تشویق نکرده است، مطمئن باشید، اشکال از نارسایی قلم نگارنده است. برای اثبات این موضوع می توانید این کتاب را تهیه کرده و یا حداقل اگر آن را در کتابخانه، محل کار، نمایشگاه های تخصصی کتاب و ... یافتید به دقت تورق کنید.

محمد دشتی کارشناس روابط عمومی

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  «مدیریت دولتی» در ایران دوران ساسانیان


  ساخت دوربین عکس فوری (پولاروید)


  انتصاب سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه قم


  آمازون در 2 سال گذشته هیچ مالیاتی در آمریکا پرداخت نکرده است


  دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی: روابط عمومی ها منعکس کننده خواسته های مردم به مسئولان باشند


  بازوند در دیدار با مجموعه روابط عمومی استانداری کرمانشاه: اطلاع‌رسانی دستاوردها موجب امیدواری مردم می‌شود


  مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی: برای برقراری ارتباط موثرتر با جامعه هدف نیازمند یاری هنرمندان هستیم


  اعتقاد اکثر کانادایی‌ها بر تاثیرات منفی فیس بوک در انتخابات فدرال


  چگونه عوامل اجتماعی بر خلاقیت تاثیر می گذارد؟


  شیوه ارتباطی جالب و جدید استاندار یزد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی