شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مارک زاکربرگ، دانشجوی رشتهٔ روانشناسی دانشگاه هاروارد که از قبل نیز تجربههایی در راهاندازی شبکه اجتماعی داشت و وبسایتهایی مانند CourseMatch برای پیگیری وضعیت مدرک تحصیلی و Facemash برای ردهبندی میزان جذابیت افراد را طراحی کردهبود، در ماه فوریهٔ سال ۲۰۰۴ میلادی و در سن ۲۰ سالگی بههمراه دوستان خود وبسایت The Facebook را راهاندازی کرد. در ۲۴ ساعت اولیهٔ راهاندازی این وبسایت ۱٫۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد و پس از یک ماه، بیش از نیمی از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در آن پروفایل داشتند.
در اواسط سال ۲۰۰۴، شان پارکر، بنیانگذار نپستر که پیش از آن مشاور زاکربرگ بود، بهعنوان رئیس فیسبوک برگزیدهشد. در ماه جون همان سال دفتر شرکت به پالو آلتو در کالیفرنیا منتقل شد. فیسبوک اولین سرمایهگذاری خود را از پیتر تیل، یکی از بنیانگذاران پیپال دریافت کرد.[۲۴] در ماه اوت سال ۲۰۰۵ آدرس وبسایت به facebook.com تغییر کرد. این دامنه اینترنتی به قیمت ۲۰۰٫۰۰۰ دلار خریداری شد. در سال ۲۰۰۶ شرکتهایی مانند یاهو و گوگل پیشنهادهایی برای خرید این وبسایت دادند که توسط مارک زاکربرگ رد شدند؛ با این حال شرکت مایکروسافت توانست ۱٬۶٪ از سهام این وبسایت بههمراه حق ویژهٔ تبلیغ در آن را به قیمت ۲۵۰٫۰۰۰ دلار بخرد.
عضویت در فیسبوک که در ابتدا محدود به دانشگاهها و دبیرستانهای آمریکا و اروپا بود، بهتدریج از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ برای همه میسر شد.[۲۱] در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی این شبکهٔ اجتماعی سهام خود را برای فروش در بازار نزدک قرار داد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.
فیسبوک در حال حاضر بزرگترین شبکهٔ اجتماعی دنیاست و از هر ۷ انسان ۱ نفر در آن عضو است.
اپلیکیشن خبرخوان فیسبوک با نام Paper که مخصوص گوشیهای موبایل میباشد در ژانویه ۲۰۱۴ عرضه کرد. با این اپلیکیشن کاربر میتواند مطالب و خبرهای مورد علاقه اش در زمینههای مختلف از جمله ورزشی، عکاسی، طراحی را بخواند.
|