شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، بر اساس این گزارش از جمله رویکردهای اصلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم شفافیت، صنف گرایی، بازبینی قوانین و مقررات و تسهیل امور مراجعین اعلام شده است. بنابراین گزارش، از جمله اقدامات این معاونت در یک سال گذشته توجه به دیپلماسی رسانه ای و تسهیل فعالیت خبرنگاران و دفاتر رسانه های خارجی با رعایت منافع ملی ، عملیاتی کردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال 1388 و ارائه لایحه قانون جامع تبلیغات برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
حمایت از نشریات مروج شعائر اسلامی و قرآنی
این گزارش می افزاید، از دیگر اقدامات این گزارش عملکرد می توان به منطقی کردن یارانه مطبوعات و هدفمندشدن نحوه توزیع آگهی های دولتی، انتشار لیست یارانه های پرداختی به رسانه ها به تفکیک نوع رسانه و واریز مرحله ای و توجه ویژه به نشریات استانهای جدار مرزی و تقویت وحدت در جهت منافع ملی، حمایت از نشریات مروج علم، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و نشریات ترویج دهنده شعائر اسلامی و قرآنی اشاره کرد.
افتتاح سامانه جامع رسانههای کشور
افتتاح «سامانه جامع رسانههای کشور»، اجرای طرح اعلام وصول الکترونیکی برای تکریم ارباب رجوع و تسهیل در امر اهالی مطبوعات، راه اندازی سامانه اشتراک نشریات کشور با تسهیلات ویژه برای دسترسی آسان و ارزان مردم به نشریات و نهایی کردن پیش نویس قانون تأسیس نظام صنفی رسانه از جمله فعالیت های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال گذشته است.
این گزارش حاکی است از دیگر اقدامات و فعالیت های این معاونت می توان به اجرای طرح رتبه بندی نشریات، روزنامهها و رسانه های فضای مجازی با کمک شوراهای صنفی با هدف رعایت عدالت در ارائه خدمات، طرح رتبه بندی خبرنگاران و اعطای کارت خبرنگاری با تسهیلات ویژه، تدوین آیین نامه پرداخت یارانه به مطبوعات با مشارکت اصناف، تدوین آیین نامه اعطای آگهی های دولتی به مطبوعات با مشارکت اصناف و اصحاب رسانه و حذف تعرفه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از درج آگهی ها در مطبوعات اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، تدوین آیین نامه تامین بیمه تکمیلی خبرنگاران به صورت رایگان و نیم بها برای خبرنگاران مستقر و آزاد و صدور تعداد 2570 مجوز از تاریخ 1/7/92 تا کنون از دیگر اقدامات این معاونت دروزارت فرهنگ و ارشاداسلامی است.
رشد 10 درصدی دفاتر نمایندگی رسانه های خارجی
در بخش تعداد دفاتر نمایندگی رسانه های خارجی تعداد دفاتر در سال 93 حدود 150 دفتر بوده است که نسبت به سال 92 رشد ده درصدی داشته است.
بنابراین گزارش در این بازه زمانی تعداد کارت خبرنگاری صادرشده برای خبرنگاران خارجی وارد شده به کشور در سال 93، 251 کارت بوده است. همچنین تعداد خبرنگاران خارجی وارد شده به ایران در سال 93 نیز بالغ بر 630 نفر بوده است که نسبت به سال 92 رشد 25 درصدی داشته است.
افزایش تعداد نشریات تخصصی
بر اساس این گزارش از دیگز اقدامات معاونت مطبوعاتی افزایش تعداد 50 نشریه تخصصی، 10 نشریه بین المللی، 11 نشریه دینی، 5 نشریه کودک و 15 نشریه بین المللی است.
افزایش مجوز تاسیس کانون آگهی و تبلیغاتی
این گزارش می افزاید، از سوی معاونت امور مطبوعاتی از ابتدای سال 93 تا پایان اسفندماه، 1648مجوز فعالیت کانون آگهی و تبلیغاتی تمدید و 889 پروانه فعالیت برای کانون های آگهی و تبلیغاتی تازه تأسیس صادر شده است. این آمار در مقایسه با صدور مجوز کانون های تازه تأسیس در سال 1392، 6 درصد افزایش داشته است.
منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
|