شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب «تاریخ اجتماعی رسانهها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت» نوشته ایسا بریگز و پیتر بِرک و ترجمه دکتر حسن نمکدوست تهرانی توسط انتشارات همشهری منتشر شد.
***
در مقدمه مترجم درباره این کتاب، آمده است: «کتاب، دوران آغاز مدرن و اختراع حروف متحرک چاپی و انتشار کتابهای چاپی تا پیدایش روزنامه، پست، تلگراف، عکاسی، سینما، تلفن، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت را در بر میگیرد؛ رسانههایی که درون مرزهای جغرافیایی و در تعامل با جامعه بلافصل خود متولد شدهاند و در وهله نخست باید در چنین بستری مطالعه شوند، به سرعت مرزها را در مینوردند و خصلت و کارکردی جهانی مییابند. رویکرد فراگیر نویسندگان کتاب به مفهوم وسایل ارتباطی، حملونقل را هم شامل میشود و از همین رو کنش متقابل انسانها و جامعهها با راهها، راهآهنها و آبراههها و وسایلی همچون کالسکه، قطار، دوچرخه، بالن، کشتی، هواپیما، اتومبیل، زیردریایی و موشک نیز در کتاب کاویده شده است.»
کتاب حاضر ترجمه ویراست سوم کتاب A Social History of the Media:From Gutenberg to the Internet از انتشارات Polity است.
این کتاب در 657 صفحه و با قیمت 15000 تومان منتشر شده است.
[ دانلود فصل اول کتاب - حجم 915K - فرمت PDF ]
فهرست:
-
مقدمه مترجم
-
مقدمه نویسندگان
-
فصل اول: درآمد
-
فصل دوم: انقلاب چاپ در گستره تاریخ
-
فصل سوم: رسانهها و گسترۀ همگانی در اروپای آغازِ مدرن
-
فصل چهارم: فناوریها و انقلابها
-
فصل پنجم: فرایندها و نقشهای نو
-
فصل ششم: اطلاعات، آموزش و سرگرمی
-
فصل هفتم: همگرایی
-
فصل هشتم: چم و خم فضای سایبر
-
یادداشتهای فصل1
-
یادداشتهای فصل 2
-
یادداشتهای فصل 3
-
یادداشتهای فصل 4
-
یادداشتهای فصل5
-
یادداشتهای فصل 6
-
یادداشتهای فصل 7
-
یادداشتهای فصل 8
-
سالشمار
-
برای مطالعه بیشتر
-
نمایه موضوعی
-
نمایه نامها
-
نمایه مطبوعات و سازمانها
آن دسته از علاقه مندانی که تمایل دارند ترجمه فصل های 4 و 8 ویراست دوم (سال 2005) «تاریخ اجتماعی رسانه ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت» که توسط مترجم کتاب، دکتر حسن نمکدوست تهرانی، ترجمه شده است را مطالعه کنند، میتوانند فایل پیدیاف این دو فصل را از طریق لینک های زیر دریافت کنند:
[ دانلود فصل 4 ] [ دانلود فصل 8 ]