درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 11:32   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18057صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیدوشنبه، 12 مرداد 1394 - 11:13
مرغ روابط عمومی با یک بال پرواز نمی‌کند
روابط عمومی کارا و پویا با درک شرایط محیط و مسایل پیرامونی هم اطلاع سانی می‌کند و به اداری توضیح و تفسیر و تبیین رخدادهای سازمان می‌پردازد و هم از پرسش‌های مطرح شده از طرف نمایندگان رسانه‌ها و دیگر مراکز خبری و مخاطبان ذیربط استقبال نموده...
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)/ استاد کاظم متولی- سال‌هاست که برای ارتقاء جایگاه و پایگاه روابط عمومی‌ها در کشور می‌گوییم و می‌نویسیم، از ضرورت وجودی این دفاتر ارتباطی و آثار و تبعات مثبت و ارزنده‌ی آن‌ها برای سازمان‌ها، ندا درداده و سمینارها و همایش‌های تخصصی و عمومی بر پا می‌کنیم، روابط عمومی را به حساب بیاورید، به آن‌ها بودجه‌ی مستقل بدهید، احترامات فائقه و شایسته برای‌شان قایل باشید، آن‌ها را در کمیسیون‌های رده بالای مدیریتی و تصمیم‌گیری‌های کلان مشارکت دهید و … ورد زبان‌ها و خواست مداوم دست اندرکاران این دانش و حرفه بوده و هست و خوشبختانه در سنوات اخیر، روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها، انصافاً جا و مقام و رتبه و شأن شایسته‌ای را از جهات مختلف پیدا کرده‌اند و جای نگرانی و چانه‌زنی چندانی باقی نمانده است و حال نوبت آن است که به آن روی سکه این قصه نیز توجه کنیم و ببینیم آیا این مدیران عزیز روابط عمومی در ایفای وظایف مدیریتی خود، مسؤولیت شناس و مسؤولیت پذیر هستند؟ آیا رسالتی را که در مقابل مردم، رسانه‌ها و سازمان‌ خویش به عهده دارند به خوبی می‌شناسند و در یک کلام آیا دغدغه‌ی انجام وظایف صحیح ارتباطی را دارند یا خیر؟4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


راستش این است که به بعضی از ادارات روابط عمومی ایرادات و گله‌مندی‌هایی وارد است. راقم این سطور به عنوان حامی قدیمی روابط عمومی‌ها، این حق را و بلکه وظیفه را برای خود قایل است که هر از گاه و صرفاً به منظور بهبود روش‌ها و رفع مشکلات ناشی از کم توجهی‌هایی که می‌توانند آثار زحمات و خدمات انجام شده در روابط عمومی را تحت الشعاع قرار دهند نکته‌هایی اندرزگونه و برادرانه را یادآوری کند.


نکته‌ی اصلی و مهم در این یادداشت، همان موضوع قدیمی و تکراری یک سویه یا دوسویه بودن و چگونگی نحوه‌ی ارتباط روابط عمومی با مخاطبان خویش است، ارتباط یک سویه یعنی این که روابط عمومی به زبان بی‌زبانی و با ایما و شاره می‌گوید کسی به سراغ ما نیاید، کسی با ما تماس نگیرد، کسی از ما چیزی نپرسد، ما خود می‌دانیم که چه چیزی را باید ارایه دهیم، خبرها و گزارشاتی را تهیه می‌کنیم و برای رسانه‌ها می‌فرستیم، آن‌ها لطفاً و عیناً و سریعاً! چاپ و پخش کنند، برای میهمانان در همایش‌هامان، بروشور و بولتنی را تهیه کرده و به آن‌ها می‌دهیم، عامه‌ی مردم هم به همان مطالب مربوط به ما که از رسانه‌ها می‌خوانند و می‌شنوند و می‌بینند و منبع آن‌ها نیز خودمان هستیم بسنده کنند.


روابط عمومی یک سویه اصولاً با مصاحبه سر سازگاری ندارد، متقاضیان مصاحبه را به اصطلاح سرمی‌دواند، به دیگری پاس می‌دهد، اما و اگر و شرط و شروط می‌گذارد، به کلیات و ناکجا آباد حواله می‌دهد، امروز و فردا می‌کند تا بالاخره آن‌ها را خسته و پشیمان کرده و از خود دور می‌سازد، این فرمول و شیوه‌ی ساده انگارانه‌ی یک سویه‌ی تحکیم آمیز و جفاکارانه‌ی اطلاع رسانی در سیستم‌های استبدادی کشورهای عقب مانده و یا توتالیست و غیر دموکراتیک است. در این طریقه روابط عمومی تنها نقش سخنگو، آن هم سخنگوی تک گو و به اصطلاح منولوگ سازمان را ایفا می‌کند و هیچ واکنشی از طرف مخاطبین را نیز برنمی‌تابد.


اما روابط عمومی دوسویه‌ای در پس اقناع واقعی مخاطبین از طریق تعادل و تفاهم با آن‌هاست و از خردورزی و واقع‌بینی نشأت می‌گیرد، تنها سخنگوی سازمان خویش نیست بلکه پاسخگو هم هست. در دنیای معاصر دیگر خبر و توصیف صرف رویداد حتی در صورت واقعی بودن و صحیح بودنش اطلاع رسانی نیست و بهتر است گفته شود که برای اشباع و ارضاء و اقناع دیگران کفایت نمی‌کند. ارتقاء سطح درک و فهم عمومی و مناسبات پیچیده‌ی اجتماعی تشریح جزییات وقایع و تفسیر ابعاد و جوانب آن‌ها را طلب می‌کند و اساساً درج و نشر یک خبر عموماً سؤالات جدیدی را مطرح می‌سازد و کنجکاوی‌ها و ابهامات و بعضاً شایعاتی را به وجود می‌آورد که باید به آن‌ها توجه شود و نسبت به شفاف سازی و ایضاح مسایل مطروحه اهتمام گردد، لذا روابط عمومی کارا و پویا با درک شرایط محیط و مسایل پیرامونی هم اطلاع سانی می‌کند و به اداری توضیح و تفسیر و تبیین رخدادهای سازمان می‌پردازد و هم از پرسش‌های مطرح شده از طرف نمایندگان رسانه‌ها و دیگر مراکز خبری و مخاطبان ذیربط استقبال نموده و اطلاعات و توجیهات ضروری و موسع و موثق را صادقانه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و به عبارت دیگر وظایف سخنگویی و پاسخگویی را انجام داده و به هدف اساسی و غایی حرفه‌ای خویش که همان ایجاد حسن تفاهم است نایل می‌گردد و لذا مرغ روابط عمومی نه با یک بال سخنگویی بلکه با دو بال سخنگویی و پاسخگویی پرواز می‌کند.

 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)


 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  راهنمای کوتاه بحران


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد