شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- حوزه روابط عمومی، قبل از آن که شبکه جهانی وب (World Wide Web) پا به عرصه وجود بگذارد، و حتی پیش از بوجود آمدن اینترنت، وجود داشت. با این حال، با اطمینان می توان گفت که دنیای دیجیتال همه آن چه که اساتید روابط عمومی در دهه های گذشته انجام داده بودند را در بر دارد، و حتی آن را به نواحی که قبلا ناشناخته بودند گسترش می دهد. در حال حاضر حتی کوچک ترین فروشگاه های محلی و خانوادگی (mom & pop store) نیز می توانند به طور رایگان یا بسیار کم هزینه به مخاطبان خود در سراسر جهان دسترسی داشته باشد.
ولی چرا این چنین است؟ در سطح پایه، دلیل آن که روابط عمومی به صورت آنلاین به خوبی کار می کند چیست؟ درک این پدیده می تواند به شما کمک کند که بهتر بتوانید بر روی تلاش های روابط عمومی خود به صورت آنلاین و فراتر از آن تمرکز نمائید. در اینجا برخی از دلایل آن که چرا شکل آنلاین به خوبی کار می کند مورد بررسی قرار می گیرد.
همه کس همه چیز را دوست دارد
پتانسیل برای مخاطبان شما بسیار بالاست، همانطور که در بالا گفته شد. شما می توانید در اتاق نشیمن خود در ایندیانا بنشینید و اقلام خود را به کسی که در ایتالیا و یا آفریقای جنوبی زندگی می کند بفروشید. فراتر از آن، این توانایی وجود دارد که افرادی که واقعا کالای شما را دوست دارند را بیابید.
به عنوان مثال، شما می توانید مجسمه ناشناخته شیطان پین بال (pinball figurines) مربوط به دهه 1960 را بفروش برسانید. نه تنها شما می توانید مشتریانی که عاشق آن مجسمه هستند را پیدا کنید، بلکه می توانید آنها را از هر گوشه دنیا بیابید. شما همچنین این شانس را دارید که این فروش را به طرفداران شیطان پین بال و یا حتی کسانی که عاشق نوستالژی دهه1960 هستند نیز انجام دهید.
هر کسی در وب چیزی را دوست دارد و برخی احتمالا به دنبال فروش "چیزی" در هر ظرفیتی هستند. چنین طرفدارانی همچنین مایل به صحبت با دیگر افراد به صورت آنلاین هستند.
ارتباط از طریق مسنجر (ارتباط فوری)
دلیل دیگر برای آن که که چرا روابط عمومی بسیار قوی است، علاقه افراد به گفتگو و صحبت در مورد کالاهایی است که دوست دارند. شما می توانید چیزی را به کسی در ایسلند بفروشید و زمانی که او در مورد مجسمه در وبلاگ خود (با نام طرفداران شیطان پین بال) پست هایی بگذارد، شما قادر خواهید بود از سرتاسر کره زمین سفارش دریافت نمائید. فقط از آن ها بخواهید در مورد آن که کالای مورد بحث چطور است، صحبت نمایند!
شما همچنین می توانید با استفاده از دکمه های (Facebook this!) و (Tweet this!) در صفحه پرداخت خود سود ببرید. به این ترتیب بلافاصله پس از خرید چیزی توسط مشتری، او می تواند به دوستان و خویشاوندانش درباره آن توضیح دهد. به عبارت ساده تر، ارائه این گزینه به تلاش های روابط عمومی شما چنان شانسی برای موفقیت تان می دهد که هرگز نمی توانید تصور آن را بکنید.
ترجمه به آفلاین
چقدر عجیب، روابط عمومی آنلاین به راحتی می تواند به برنامه های تبلیغاتی آفلاین شما کمک نماید. مهم نیست که شما زندگی می کنید و یا کار کسب و کار شما کجاست، مردم در اطراف شما به صورت آنلاین هستند. آن ها احتمالا حتی در وب سایت ها و یا گروه های فیس بوک در مورد جامعه محلی صحبت می نمایند. اگر شما آن ها را مشاهده کنید و با آن ها صحبت نمائید، آن ها به احتمال زیاد زمانی که شما آفلاین هستید نیز برای دیدن شما می آیند.
با کار پشت سر هم، روابط عمومی آنلاین و آفلاین می توانند تعداد بسیار بیشتر مخاطب را در اختیار شما بگذارند، حتی اگر برنامه های تبلیغاتی شما عمدتا بر روی نوحامی محلی تان متمرکز شده باشد. کسانی که هم محلی شما هستند، راحت تر به سیستم تبلیغاتی آفلاین شما دسترسی دارند، به علاوه آن ها به راحتی می توانند آنلاین شده و نسبت به تبلیغ کار و کالای شما در بین دوستان و آشنایان خود در سرتاسر دنیا اقدام نمایند. جمع آوری همه آن ها با هم در یک صفحه فیس بوک و یا انجمن ارسال پیام همه را دو هم نگه داشته و سبب ماندن تجارت شما در ذهن شان خواهد شد.
برخی از دیگر دلایل این که چرا شما فکر می کنید روابط عمومی آنلاین بسیار موثرتر است، چه هستند؟
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|