درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 04:14   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17905صفحه نخست » گردهمایی های روابط عمومیشنبه، 3 مرداد 1394 - 09:08
اعتبار و شهرت ماندگار، برخواسته از اعتماد و همراهی مردم است
گفت و گو با ابراهیم صفرلکی، مدیر کل روابط عمومی بانک دی و رییس شورای عالی سیاستگذاری نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری - روابط عمومی ها بنا به زمینه کاری خود و سازمانی که در آن ایفای نقش می کنند،‌ جایگاه و نقش های متفاوتی می توانند بر عهده داشته باشند که از جمله آن نقش های مشترکی که روابط عمومی ها در همه سازمان ها و نهادها بر عهده دارند نقش کسب اعتبار و شهرت است.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

گفتگو از: محمد دشتی



 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- قرار ملاقات ما در طبقه سوم ساختمان مرکزی بانک دی است. از کنار درختان تنومند و چنارهای قدیمی طولانی ترین خیابان شهر یعنی خیابان ولی عصر(عج) می گذریم و چند دقیقه ای زودتر در دفتر اداره کل روابط عمومی این بانک حضور می یابیم. ابراهیم صفرلکی با همان لبخند همیشگی بر گوشه لب از راه می رسد. مثل همیشه ساده و بی تلکف دستمان را می گیرد و در حین رسیدگی به کارهای جاری، به دفتر کارش که تمیز و مرتب است،‌ وارد می شویم.


می نشینیم و وقتی که از زمان در نظر گرفته شده برای گفت و گو می پرسیم، به شوخی و مزاح می گوید: پنج دقیقه کافی است؟ می گوییم، خوب است این زمان برای شروع بد نیست و گفت و گویمان آغاز می شود تا دقایقی چند پای سخنان مدیر کل روابط عمومی بانک دی بنشینیم. آنچه می خوانید شرح مفصل این گفت و گوست.


خب آقای صفر لکی، با توجه به موضوع همایش نقش روابط عمومی ها در صنعت بانکداری که در پیش داریم از نقش روابط عمومی ها در نظام بانکی برایمان بگویید.
بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت شما عرض خیر مقدم دارم و برای فرصت هایی که ایجاد می کنید تا روابط عمومی ها بتوانند ارتباط و تعامل بیشتر وبهتری با هم داشته باشند،‌ تشکر می کنم. اما در خصوص نقش روابط عمومی ها در صنعت بانکداری باید عرض کنم که شاید مهمترین نقشی که می توان بدان اشاره کرد، نقش توسعه اعتبار و افرایش شهرت و تصویر سازی مناسب و شفاف از نظامی است که در آن تنفس می کنند و می توانند در موفقیت این سیستم نقشی مهم و تاثیر گذر داشته باشند. البته اگر در ایفای این نقش کاهلی کنند و یا عملا نتوانند آن گونه که شایسته و لازم است ایفاگر نقش حرفه ای خود باشند، به همان میزان می توانند در عدم توفیق و گاه شکست و آسیب پذیری به سازمان و نهاد خود نقش داشته باشند.


از نگاه شما که سابقه در خورتوجهی درروابط عمومی بانک دارید، روابط عمومی ها درموضوع کسب اعتبار و شهرت برای بانک ها چه نقش و جایگاهی دارند؟
روابط عمومی ها بنا به زمینه کاری خود و سازمانی که در آن ایفای نقش می کنند،‌ جایگاه و نقش های متفاوتی می توانند بر عهده داشته باشند که از جمله آن نقش های مشترکی که روابط عمومی ها در همه سازمان ها و نهادها بر عهده دارند نقش کسب اعتبار و شهرت است. دو نقش مکملی که می توانند به دو گونه متفاوت عمل کنند یعنی ممکن است از یک سو باعث شهرت یک سازمان شده و از سوی دیگر از اعتبار آن بکاهد. به طور مثال چنانچه بنگاه اقتصادی، بانک و یا موسسه و نهادی بر اثر رفتارهای غیر حرفه ای خود جایگاهش را از دست بدهد، ممکن است به دلایل جنجالی که در این زمینه برپا می شود عملا مشهورتر شود، اما اعتبار خود را قطعاًً از دست خواهد داد. موضوعی که در سال های اخیر هم در سطح جهانی و هم در سطح ملی و محلی شاهد آن بوده ایم. یعنی وقتی یک سازمان یا نهاد و یا شرکت خصوصی و یا دولتی به دلیل رفتارهای غیر حرفه ای و هدر دادن سرمایه های مشتریان خود به ورطه ورشکستگی و بحران رسیده و این موضوع از سوی رسانه های مختلف دامن زده شده است،‌ باعث شهرت و سر زبان افتادن نام آن مجموعه شده است، اما عملا اعتبار و جایگاه آن در نزد مشتریان و سرمایه گذارتان و عموم جامعه به شدت کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع می تواند در رابطه ای مستقیم هم مورد توجه قرار گیرد یعنی سازمان، نهاد و شرکتی به دلیل عملکرد حرفه ای،‌ شفاف و صادقانه خود شهرت پیدا کرده و زبانزد مشتریان، سرمایه گذاران و عموم مردم شده است، پس بنابراین اعتبار بیشتری هم کسب می کند.


معمولا نقش اطلاع رسانی یکی دیگر از نقش هایی است که در هر نظام اداری و یا سیستمی برا ی روابط عمومی ها در نظر می گیرند، در این خصوص هم کمی برای خوانندگان گرامی توضیح دهید.
بله همین طور است. یک نقش دیگر مشترک روابط عمومی ها بحث تبلیغات و اطلاع رسانی است این نقش علیرغم آن که می تواند نقشی بنیادی باشد، اما چون نقشی القایی و یک سویه است، نیاز به توجه و مراقبت دارد و روابط عمومی ها باید به گونه ای عمل کنند که ضمن فاصله گرفتن از نقش های یک سویه و القایی به سوی نقش های دو سویه و تعاملی بروند. یعنی اگر در موسسه، نهاد،‌سازمان و شرکت خود اطلاع رسانی و تبلیغ می کنند این فرصت را هم برای مخاطبان ومشتریان خود مهیا نمایند تا آن ها نیز بتوانند نظر، عقیده و راهکارهای خود را با سازمان در میان گذاشته و در تعاملی دو سویه ارتباطی سازنده تر و مبتنی بر بازی برد- برد را پایه گذاری کنند. یادمان باشد تنها اعتبار و شهرتی ماندگار است که برخواسته از اعتماد و همراهی مردم باشد.
قطعا مشتریان و مخاطبان یک سازمان خرسند خواهند شد که درموسسه،‌ نهاد و یا بنگاه اقتصادی،‌ تولیدی،‌ خدماتی و . . . سرمایه گذاری کنند که آن سازمان ازظرفیت و پتانسیل بالا و قدرت مانور فزاینده ای برای افزایش و توسعه سرمایه آنان برخورد ار باشد،‌ اما چنین وضعیتی تنها با تکیه بر دو عنصر اخلاق حرفه ای و اعتماد دوطرف می تواند شکل گیرد و اگر در بستری یک سویه و به شکل تبلیغاتی نمود پیدا کند و مشتریان و سرمایه گذاران در آن سازمان نتوانند نقش نظارتی و مشارکتی خود را از طریق نمایندگان قانونی و یا فرآیندهای مشخصی و حقوقی ایفا کنند در درجه اول آن سازمان نخواهد توانست آن اطمینان و آرامش خاطر لازم را در بین مشتریان ایجاد کند و در درجه دوم ممکن است در خلاء نظارت های قانونی و مشتری محور چنین سازمانی با هر عنوان و نام ونشانه ای به راه خطا برود و نتواند شهرت و اعتبار لازم را بدست آورده و برای خود کسب اعتبار کند.
در ایفای چنین نقش هایی روابط عمومی ها در هر سازمانی و بانک ها که با سرمایه و سپرده مشتریان خود و سرمایه متعلق به بانک ادامه حیات می دهند، با استفاده از همین سرمایه ها می توانند زمینه بهره مندی مشتریان و سرمایه گذاران خود را فراهم کنند و در راستای آن نقشی مهم، بی بدیل و حساس و مسئولیت آفرین نیز روبرو می شوند.


با توجه به تاکیدی که بر موضوع کسب اعتبار دارید،‌ لطفا در خصوص اهمیت آن و نقش روابط عمومی درزمینه کسب اعتبار و حفظ آن بیشتر توضیح دهید.
باید توجه داشته باشیم که اعتبار یک سویه برای کسب اعتبار و شهرت کافی نیست و اگر بنا باشد که این اعتبار و شهرت ماندگار و رو به توسعه باشد، باید در فرایندی دو سویه،‌با مشارکت مشتریان و مبتنی بر اخلاق حرفه ای و ضمانت های حقوقی و قانونی همراه باشد تا بتواند ماندگار،‌ موثر و با دوام به مسیر رو به تعالی خود ادامه دهد.
ارتباط تعاملی و دو سویه در صورتی شکل می گیرد که اسباب و لوازم ارتباط سازمان یافته،‌حرفه ای و مسئولیت محور بین سازمان و مشتریان آن نیز شکل بگیرد و این چنین ارتباطی که نیاز به شفافیت ، صداقت و اعتماد سازی دارد در کاری تخصصی مانند بانک،‌ به دلیل ویژگی های خاص پول و معادلات حرفه ای و فنی آن کار آسانی نیست و حتما نیاز به حلقه واسطی در سازمان دارد تا بتواند از یک سو نماینده مشتریان در سازمان باشد و از سوی دیگر نقش نمایندگی سازمان برای حفط حقوق آن در بین مشتریان را بر عهده بگیرد. این چنین نقشی خصوصا در بعد تبلیغاتی و اطلاع رسانی و ارتباطات عمومی بر عهده واحدی به نام روابط عمومی است که حالا و بعد از گذشت سال ها از پاگرفتن چنین واحدی در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، عنوانی شناخته شده و معروف در نزد مشتریان است. گر چه وجود و نقش چنین واحدی علیرغم سابقه نسبتا طولانی خود هنوز وگاهی اوقات محل مناقشه است، اما نمی توان در خصوص نیاز به آن و نقش مهمی که بر عهده دارد تردید کرد و دلیل چنین ادعایی وجود واحدها و بخش های متعدد روابط عمومی در سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی در ایران و دیگر کشورهای جهان است که گاه شهرت و عملکرد شاخص این واحدها نقل مجالس مختلف می شود.


روابط عمومی ها در زمینه توسعه و توجه به نقش مسئولیت های اجتماعی در سازمان خود چه نقش جایگاهی دارند و اینموضوع در حوزه بانکی چقدر مهم و قابل اعتنا است؟
ایفای نقش و توجه به مسئولیت های اجتماعی از دیگر نقش های مهم است که در حوزه و حیطه اختیارات روابط عمومی ها قرار می گیرد و تقریبا عمومیت دارد،‌. نقشی که بیانگر اهمیت و جایگاه مشتری و حقوق قانونی او در اداره و تجدید حیات سازمان ها و نهادهای مختلف است. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در برخی از کشورها ایفای مسئولیت های اجتماعی از ضروری ترین و اولی ترین اموری است که باید مورد ت.جه قرار گیرد. موضوع توجه به مسئولیت ها ی اجتماعی شرکت ها و سازمان ها سال ها است که به دقت مورد توجه قرار گرفته و بر توجه بیشتر و عمیق تر بر آن تاکید می شود. فلسفه چنین تاکیدی این است که نظریه پردازان حوزه مسئولت های اجتماعی شرکت ها اعتقاد دارند حیات یک شرکت یا بنگاه اقتصادی به جامعه وابسته است و بخشی از آن محسوب می شود. موضوعی که بر اساس نیازهای اجتماعی به وجود می آید و رونق آن به تقاضای اجتماعی بستگی دارد. دلیل دیگر چنین نگاهی هم این است که وقتی یک بنگاه مالی و اقتصادی از سرمایه و ظرفیت مالی و اقتصادی اقشار مختلف جامعه استفاده می کند در حفظ منافع اجتماعی و فردی آنان مسئول است. بدیهی است که در چنین نگاه و چشم اندازی تعالی جامعه به استواری شرکت یا موسسه و نهادهای آن وابسته و این موضوع در نهایت خود ضامن توسعه پایدار آن جامعه است. نظریه پردازان حوزه مسئولیت ها ی اجتماعی شرکت ها و سازمان ها تصریح می کنند که فعالیت بنگاه اقتصادی بدون درک مسئولیت اجتماعی خود، بر شاخه نشستن و بن بریدن است زیرا جامعه رنجور از بنگاه ها از موسسات رنجور تغذیه خواهد کرد و اگز عملا به این مسئولیت ها توجه نشود، واقعیت و بهروری و کیفیت آنچه باید باشند نشان و ماکتی بیش نخواهد بود.


در زمینه توجه به مسئولیت های اجتماعی در آموزه ها ی دینی ما هم اشارات زیادی وجود دارد،‌اگر موافقید اشاره ای هم به برخی مصادیق اینمسئله داشته باشید.
بله همین طوراست. اتفاقا این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا می کند که توجه داشته باشیم توجه به مسئولیت های اجتماعی چه در جنبه فردی و چه درحوزه مسئولیت های جمعی در آموزه های دینی شرع مقدس اسلام مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و بر آن تاکید و سفارش فراوان شده است. در همین ارتباط از پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت و محبت منقول است که فرموده اند: "کلکم راع و کلکم مسئوول عن رعیته." و چنین بیان روشنی حکایت از مسئولیت همه انسان ها نسبت به یکدیگر دارد. یا باز ازحضرت رسول اکرم(ص) در بیانی روشن و مسئولیت آفرین نقل شده است که می فرمایند:" من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس به مسلم" یعنی کسی که صبح کند در حالیکه اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد،‌مسلمان نیست.
پس توجه به مسئولیت های اجتماعی هم که ریشه در اعتقادات و آموزه های دینی و ارزشی ما دارد از دیگر نقش های مهمی است که روابط عمومی ها در همه سازمان ها و از جمله بانک ها در عملیاتی کردن آن نقشی مهم و تاثیر گذار بر عهده دارند. طبیعی است که برای چنین کار مهمی که نهایتا می تواند باعث شهرت سازمان و افزایش اعتبار سازمان شود ما باید در روابط عمومی از همه کانال های ارتباطی و همچنین مهارت های حرفه ای خود استفاده کنم. در این میان موضوع شفاف سازی امور نقش مهم و کلیدی دارد. یعنی اگر اقدامات ما همراه با شفافیت باشد و مشتری و مخاط مان به این یقین برسد که ما برای او مشاوری امین و قابل اعتماد هستیم آن تعامل و رابطه دو سویه که بدان اشاره کردیم به خوبی شکل خواهد گرفت و ما شاهد اقبال و استقبال مشتریان و سرمایه گذارن در بنگاه های اقتصادی و مالی و از جمله بانک ها خواهیم بود که می تواند به توسعه و گسترش این گونه موسسات و شکل گرفتن اقتصاد یویا و موثر کمک شایان توجهی نماید.


همیشه در خصوص تبلیغات و روابط عمومی بحث های زیادی مطرح است و معمولا روابط عمومی را چهره ای مسئولانه تر و پیشروتر در خصوص ارتباط و تعامل با مشتریان می دانند،‌نظر شما در این زمینه چیست؟
اساسا وقتی صحبت از روابط عمومی می شود ما از نهاد وعنصری یاد می کنیم که یکی از نقاط فصل و تمایز آن با تبلیغات دو سویه و تعاملی عجین است. حوزه ای که ماهیت آن براساس شکل گرفتن اعتماد برای افزایش و توسعه اعتبار استوار است و تلاش می کند این ارتباط دو سویه و تعاملی را در جهت منافع و خواسته های سازمان و مشتری به گونه ای مساوی و عادلانه بر اساس فرمول های اقتصاد توسعه شکل ببخشد و امور را به گونه ای تدبیر و مدیریت کند که که هر دو سوی این معادله در یک فرآیند هم افزایی باعث رشد و توسعه همدیگر شوند.
لذا به نظر می رسد ما درصنعت بانکداری باید یک مجموعه فعل و انفعالاتی انجام دهیم که هم زمان منجر به توسعه اعتبار و افزایش شهرت سازمان ما بشود. درشرایط فعلی در نظام بانکی شفافیت می تواند کمک زیادی به برقراری رابطه تعاملی و دو سویه با مشتریان و مخاطبان داشته باشد. یعنی در شرایطی که مشتریان ما درخیلی از موارد با ابهام روبرو هستند و مسائل برای آنان روشن نیست،‌این شفافیت و روشن شدن امور فی مابین می تواند به اعتبارسازمان بیفزاید. در حقیقت این شفافیت به این معناست که عملکرد نظام بانکی باید برای مردم به صورت روشن و قابل فهم بیان شود، به گونه ای که آنان بتوانند با خیالی راحت و با آرامش و اطمینان سرمایه خود را در اختیاراین شبکه مالی و پولی قرار دهند و با مشاوره ای که از بانک ها می گیرند با بهره مندی از سرمایه گذاری خود بتوانند درمورد نحوه سرمایه گذاری و انتخاب بانک کارگزارخود بر اساس انتظاراتی که دارند و خدماتی که بانک های مختلف ارائه می کنند تصمیم گیری و اقدام کنند.
اگر این شفافیت اتفاق بیفتد بسیاری از مسائل حل خواهد شد و نکته مهم در این میان آن است که روابط عمومی ها می توانند، نقش مهم و به سزایی داشته باشند. من می توانم ادعا کنم که مجموعه روابط عمومی های ما در شبکه بانکی نتوانسته اند شفافیت لازم را ایجادکنند و به همان نسبت این عدم شفافیت اعتبار و شهرت بانک ها را هم تحت تاثیر قرار داده است. این نسبت که می گویم یعنی به هر میزان این شفافیت در بانکی بیشتر بوده و مشتریان توانسته اند بهتر و موثرتر با آن بانک ارتباط و تعامل برقرار کنند همین نسبت کمک کرده است که اعتبار بانک نزد مشتریان افزایش پیدا کند و در مجموع باعث معرفی و شهرت بانک شود و درسمت مقابل هم این عدم شفافیت به همان نسبت باعث کاهش اعتبار در ذهن و نگاه مشتری نسبت به آن بانک شده است.


بانک ها و موسسات اقتصادی به دلیل هویت مالی، اقتصادی ومسئولیت های حقوقی که عهده دار هستند،‌ همواره ارتباطی متکی برقوانین و مقررات با مشتریان خوددارند،‌ا زنگاه شما روابط عمومی ها تا چه حد توانسته اند این قوانین و مقررات و بخصوص قوانین و مقرراتی را که به اعتقادات و ارزش های دینی و اخلاقی مردم گره خورده است را برای مردم معرفی و تبیین کنند؟
سئوال خوبی است ومتاسفانه باید گفت از همین رهگذر و به دلیل همین عدم شفافیت در اطلاع رسانی در خصوص چنین قوانین و مقرراتی نظام بانکی ما در حال حاضر درمظان اتهام است و مشتری و حتی مسئولان رده های مختلف مطالباتی دارند که احساس می کنند بانک پاسخگوی آنان نیست و به همین دلیل هم ما دراین زمنیه نیاز به اطلاع رسانی، ‌ایجادشفافیت،‌ گشودن فضای ارتباط با مشتری و پاسخگو داریم که انشالله باید بدان سمت و سو حرکت کنیم. در این زمینه روابط عمومی ها می توانند با فعل و انفعالاتی که در شبکه بانکی اتفاق می افتد به این شفافیت و روشن شدن موضوعات برای مشتریان کمک کنند.
مستحضر هستید که قانون بانکداری بدون ربا در سال 1362 به تصویب رسیده است و در حال حاضر 32 سال از این موضوع می گذرد،‌ این در حالی است که قرار بود در عرض 5 سال درخصوص قانون بانکداری بدون ربا تجدید نظر کنیم اما بعداز 32 سال هنوزاین اتفاق نیفتاده است. در قانون عملیات بانکداری بدون ربا،‌ حدود معاملات و قرارداد ها مشخص شده است اما می توان گفت در طول این 32 سال روابط عمومی ها نتوانسته اند این فضا را برای مشتریان روشن و شفاف کنند. نگاه عموم مردم به بانکداری بدون ربای بانکداری اسلامی، این است که میزان درصد سود پایین بیاید در صورتی که الزاما چنین نیست و نرخ سود تابع نرخ تورم وشاخص های دیگری است و قوانین خودش را دارد. رعایت قانون بانکداری بدون ربا به قرار دادهای بین بانک و مشتری بر می‌گردد که اگر در آن قراردادها، قوانین و چارچوب های بانکداری بدون ربا و شرع مقدس رعایت شده باشد ـ فارغ ا ز میزان درصد سودـ آن معاملات تابع قانون بانکداری بدون ربا است و در فرهنگ عامه مردم هم همان بانکداری اسلامی اطلاق خواهد شد.


درهمین ارتباط و در خصوص موضوعاتی مانند تسهیلات بانکی و ارائه خدمات مشاوره ای تا چه حد توانسته ایم انتطارات مشتریان را برآورده کنیم؟
این که ما چقدر ما توانسته ایم این فضا را شفاف کنیم، ‌ موضوعی است که نیاز به بررسی و تفحص دارد. اما من به عنوان کسی که حدود 10 سال است دراین حوزه تنفس و فعالیت می کنم، اعتقاد دارم که ما این فضا را نه تنها برای عموم مردم که حتی برای مشتریان خود هم شفاف نکرده ایم. نکته مهم این است که اگر ما این فضا را شفاف کنیم، مشتریان ما خواهند دانست که میزان پایبندی نظام بانکی ما به بانکداری با عملیات بدون ربا به چه میزان است و با دغدغه خاطر کمتری به این حوزه روی خواهند آورد.
در اعطای تسهیلات هم همین عدم شفافیت هست؛ یعنی مشخص نکرده ایم کدام بانک،‌ به کدام مشتری و به چه میزانی و در چه موضوعی‌ با چه شرایطی می تواندتسهیلات اعطا کند. این در حالی است که اگر ما به ازای تسهیلات معامله واقعی انجام نشود وتسهیلات دریافتی در موضوع تعیین شده درقرارداد بین مشتری و بانک مصرف نشود این معامله باطل و سود حاصله از آن اشکال دارد. پاشنه آشیل یک عقداسلامی است که طرفین نسبت به تعهدی که به همدیگر دارند، عمل کنند. بانک باید در مقابل تسهیلاتی که می دهد در سود و زیان آن به صورت واقعی شریک باشد و مشتری هم باید این تسهیلات را به همان نسبت که تسهیلات دریافت کرده، هزینه کند. مشتری حق ندارد که تسهیلاتی را برای هزینه درتوسعه بخش کشاورزی دریافت کند و آن را در راه ساخت و ساز و مسکن هزینه کند.
از نگاه من بانک ها در خصوص بیان احکام عملیات بانکداری بدون ربا و عقوداسلامی برای مشتری مسئولیت دارد. در حالی که در کمیسیون های فقهی بانک ها با حضورصاحب نظران و اساتید حوزه، شرایط عقود اسلامی تعریف می شود. ‌پسندیده ولازم است که این قوانین به اطلاع عموم مردم و بخصوص مشتریان بانک ها برسد که در چنین کاربزرگ و ارزشمندی که انجام آن هم ضرورت دارد، ‌نقش روابط عمومی ها خیلی مهم و تاثیر گذار است و باید بتواند به عنوان نماینده مردم درسازمان خود و نماینده بانک دربین مشتریان نقش خود را به خوبی ایفا کند. اصلا اگر لازم باشد نظام بانکی باید یک سری آموزش هایی را در این خصوص برای مشتریان خود ارائه کند و آنان را نسبت به مفاد این قوانین و مقررات و حقوق متقابل بانک ومشتری آگاه نماید. مفاد عقدی که بین مشتری وبانک برقرارمی شود باید دقیقا برای طرفین روشن باشد و در خیلی از موارد این موضوعات نیاز به آموزش و ارتباطات رو در رو و نزدیک دارد.


از بحث تسهیلات و حق و حقوق مشتریان یادکردید،‌این هم موضوعی است که زیاد مورد مناقشه و سئوال است. لطفادر این خصوص هم بیشتر توضیح دهید.
ببینید، بانک اساسا باید به عنوان مشاوری امین به کمک سپرده گذاران خرد خود هم بیاید و کمک کند تا کسانی که با سرمایه کمتر و محدود تری در یک بانک سرمایه گذاری می کنند، بتوانند از این سرمایه گذاری خود سود ببرند و به دلیل عدم آگاهی و اشراف برقوانین و مقررات بانکی سرمایه آنان دچارمشکل نشود و دراین زمینه هم روابط عمومی ها می توانند نقش آفرین و موثر باشند. وقتی که همه این شرایط بین بانک و مشتری و سپرده گذار و اصحاب رسانه روشن و شفاف باشد،‌به توسعه اعتبار و اعتماد و افزایش وجهه مثبت بانک ها و موسسات مالی و پولی کمک خواهد کرد.
اما اگر این اتفاق نیفتد معمولا شرایطی پیش می آید که گاه ما در جامعه با آن مواجهیم و متاسفانه اعتماد لازم یه شبکه وسیستم بانکی وجود ندارد و اگر هم باشد آن طور که شایسته و لازم است نیست. از سویی دیگرنظام بانکی کشور درپویایی نظام اقتصادی کشور بسیار نقش آفرین است و در شرایط سخت اقتصادی که کشور ما در آن قرار دارد خیلی مهم است که شرایطی فراهم شود تا سلامت و روانی عملیات بانکی برقرار و تسهیل شود تا سرمایه های کشور بتواند در مسیر برقراری اقتصاد مقاومتی در مسیر بهتر و موثر تری به کارگرفته شود و هم مردم و هم سیستم بانکی و نظام افتصادی بتوانند در یک تعامل دو سویه سرمایه های موجود در کشور را در مسیر پویایی اقتصاد و خروج ا زچرخه دلالی و و اسطه بازی به کار گیرند و اقتصاد را از بیماری هایی که هر چند گاه یک بار دامنگیر آن می شود نجات بخشند.
یعنی اگر در همه تعاملاتی که در بانک صورت می گیرد و شامل مردم،‌بانک ها،‌تسهیلات گیرندگان و سپرده گذاران می شود،‌ روابط عمومی هم حضور داشته باشد ونقش آفرینی کند، اتفاقات خوبی دراین زمینه صورت می گیرد. البته در این میان نقش رسانه ها هم بسیار مهم و حیاتی است و رسانه ها هم برای حضور و نقش آفرینی نیاز به هماهنگی و ایجاد زمینه مناسب با حضور روابط عمومی ها دارند و باید به این موضوع مهم هم توجه شود.


اگر دراین زمینه های ارتباطی که بدان اشاره کردید ضعفی وجود داشته باشد،‌ چه تبعاتی برای بانک در پی خواهد داشت؟
ادامه صحبتم در همین خصوص بود. اگر ما نتوانیم در اظلاع رسانی و تعامل با مشتری به درستی نقش آفرینی کنیم ـ کما این که تا کنون به طرز شایسته ای نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم ـ سیستم بانکی آسیب پذیر خواهد شد و نخواهد توانست در مقابل هجمه هایی که گاه ناروا هم نسبت بدان صورت می گیرد، از خود دفاع کند. این نکته را هم درنظربگیریم دراین شرایط سخت اقتصادی که بازارسرمایه واقعی هم وجود ندارد، بانک ها نقش خیلی مهم و حیاتی در تداوم حیات اقتصادی کشور دارند و باید مورد حمایت قرارگیرند که این حمایت در گرو همان شفافیت و آگاهی بخشی به مشتری و جلب نظر اوست تا آن اعتبار و اعتماد به دست آید و بانک بتواند با کسب اعتبارلازم و داشتن شهرت در بین مشتریان نقش خود را به خوبی ایفا کند.


شما در صحبت هایتان به خدمات و کارهایی هم که در نظام و شبکه بانکی کشور شده است اشاراتی داشتید و قطعا منصفانه نخواهد بود که تنها ا زضعف ها و مشکلات بگوییم و حتما هم در این شرایط سخت اقتصادی بانک ها خدمات زیادی به اقتصاد کشور کرده اند،‌در این زمینه هم صحبت کنید.
بله عرض می کنم! متاسفانه دراین سال ها سوء استفاده هایی هم صورت گرفته است و مشتریان و مردم خوب ما از این ناحیه گلایه مند شده اند، ‌اما باید این را بدانیم نسبت این تخلفات به حجم عظیم کارهایی که در نظام بانکی کشور صورت گرفته است، خیلی پایین بوده و شاید لازم باشد که روابط عمومی ها در تعمل بارسانه ها و با همکاری آنان گام های بزرگ برداشته شده و این زمینه را برای مشتریان و مخاطبان روشن و شفاف کنند. من اطمینان دارم در تعاملی که بین روابط عمومی ها، اصحاب رسانه و مسئولان قانون گذار در نظام بانکی می تواند شکل بگیرد، ‌بسیاری ا زمسائل و مشکلات پیش رو مرتفع خواهد شد و ما به سوی آینده ای بهتر و روشن تر گام برخواهیم داشت. صحبت من این است که نظام بانکی نقشی بی بدیل در سیستم اقتصادی کشور داشته و دارد و تا کنون هم این نقش را به خوبی ایفا کرده است اما باید تلاش کنیم تا مردم و مشتریان ما هم در جریان این اقدامات ارزنده قرارگیرند و با اعتماد و اعتباری که ا زاین رهگذرحاصل خواهد شد و نقشی که روابط عمومی ها در این میان ایفا خواهند کرد، ‌روزهای بهتری را برای کشور عزیزمان ایران رقم بزنیم.


و اگر موافقید سخن پایانی شما در مورد همایشی باشد که انشالله درروزهای پایانی مردادماه با عنوان همایش نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری برگزار خواهد شد.
لازم است درهمین جا به دست اندرکاران برگزاری ا ین همایش که همکاران خوب ما در حوزه روابط عمومی، ‌رسانه و بانک ها هستند خسته نباشید و خداقوت بگویم. ما اساسا در برگزاری همایشی مانند همایش نقش روابط عمومی ها در صنعت بانکداری به دنبال همین مسائل هستیم که روابط عمومی ها بتوانند به نقش حرفه ای و موثر خود در این حوزه نزدیک شوند. تا در فرصتی یک روزه در کنار هم بنشینیم و در مورد این مسائل و موضوعاتی که در این زمینه وجود دارد با یکدیگر به گفت و گو و تبادل نظر بپردازیم و راه را برای بهتر و موثر تر عمل کردن در این زمینه بگشاییم.
همچنین تبادل تجربیات مختلف در بانک های کشور و بهره گیری از تجارب و اقدامات ارزنده ای که توانسته است دراین زمینه موثر واقع شود از دیگر دستاوردهای چنین همایشی خواهد بود تا ما بتوانیم با بهره گیری از تجربیات همکاران خود در شبکه بانکی گام های موثرتری دراین خصوص برداریم. گام ها و اقداماتی که به ضرورت آن ها در طول این گفت و گو اشاره شد و راه چاره آن هم استفاده از خردجمعی است که امیدواریم به شایستگی در این همایش اتفاق بیفتد.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد