شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- آمار سال 2005 درباره وضعیت فروش روزنامه ها در سطح جهان (در کشورهایی که در آنجا موفق به گرفتن آمار شده بودند)، همراه با کسب نظر مخاطبان آنها که 20 جولای آن سال انتشار یافته بود نشان داده بود که جز در چند کشور اصطلاحا جهان سوم، در بقیه کشورها تیراژ روزنامه ها در حال کاهش یافتن بود. این آمار و نتایج نظر سنجی از مخاطبان منظما (هر چند وقت یک بار) انتشار می یابد تا سردبیران چاره جویی کنند.
در آمار و بررسی سال 2005، دلایل عمده ریزش تیراژ از این قرار اعلام شده بود:
«قرار گرفتن اخبار خبرگزاری ها و اطلاعیه های سخنگویان مقامات و سازمانها در اینترنت و دسترسی فوری همگان به آنها، خبری شدن و شکل روزنامه به خود گرفتن وبلاگها، کاهش آبونمان موسسات تفکیک و ارسال اخبار و مقالات مورد تقاضا به ایمیل افراد که سریعتر از روزنامه ها اطلاع رسانی می کنند و افراد را از خرید روزنامه چاپی تا حدی بی نیاز می سازد، قرارگرفتن اخبار اختصاصی شبکه های تلویزیونی در اینترنت با عکس و فیلم، عدم توجه سردبیران روزنامه ها به انتظارات مخاطبان قرن 21 و عصر اینترنت از روزنامه ها، خروج خبرنویسی از چارچوب قواعد و عرضه ناقص رویداد و باقی گذاردن جای سئوال برای مخاطب و بالاخره ضعف رابطه مستقیم و منظم روزنامه ها با مخاطبان و کسب نظر آنان درباره محتوای هر روزنامه و رفع کمبودها.
آمار و بررسی از این دست در سال 2010 ـ با ذکر نام کشورها که در جولای این سال انتشاریافته بود، وضعیت را به همان صورت سال 2005 نشان می داد با چند تفاوت ازجمله وخامت روش خبرنویسی و بازگشت به سبک قرن نوزدهم (عدم رعایت عناصر 6 گانه یک خبر و تکمیل آنها بویژه عناصر چرا و چگونه)، افزودن نظر (تفسیر) بر خبر مطلق (و در لابلای آن) و نیز دسترسی همگان به وبسایت مقامات که همه آنان در سراسر جهان دارای وبسایت شده اند و خبر و نظر خودرا در آن قرار می دهند.
منبع: www.iranianshistoryonthisday.com
|