شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- همه ما می دانیم که بلاگ ها یکباره توانسته اند اینترنت را تسخیر کرده و توجه همگان را به خود جلب کنند. میلیون ها نفر از مردم، افکار، عقاید، آرزوها، شایعه پراکنی ها، تبلیغات، گله ها و شکایت های خود را از طریق وبلاگ های شخصی خود پست می کنند. به نظر می رسد که بلاگ ها دارند تصدی همه امور را بر عهده می گیرند. اما این امر هنوز محقق نشده است.
همچنین وبلاگ ها دارند ظاهر مشاغل آنلاین را تغییر می دهند. در حال حاضر، مصرف کنندگان می توانند روی افراد بیشتری تاثیرگذار باشند. میزان تجارب منفی و مشترک مصرف کنندگان، دست کم ده برابر تجارب مثبت آن هاست. موسسات مختلف باید توجه داشته باشند که هیچ چیز بدتر از بی اعتنایی و بی توجهی به مشتریان نیست! با پیدایش بلاگینگ، قدرت و تاثیر مشتریان ناراضی نسبت به گذشته بیشتر شده است.
در حال حاضر، بسیاری از مشاغل با مساله نوسان ازدحام منفی در نتایج حاصل از موتور پژوهشی مواجهند که به دنبال شکایات و اتهامات بلاگرهای ناراضی ایجاد شده است. این قبیل تبلیغات منفی و آنلاین از نظر «فرهنگ پژوهش» بسیار زیانبار است. فرهنگ پژوهش به گروهی از مصرف کنندگان مربوط می شود که فعلا همه پژوهش های مربوط به شرکت و تولیدات خود را با استفاده از وب انجام می دهند. تبلیغات منفی تاثیر زیادی بر آن ها می گذارد چون آن ها ده نتیجه پژوهشی اول را در هر تحقیق دنبال می کنند.
من اگر بخواهم اطلاعات جدیدی را در مورد یک محصول یا یک شخص به دست بیاورم در سایت Google جستجو می کنم. اگر نتایج اولیه شامل شکایات و اعتراضات مصرف کنندگان باشد، در این صورت احتمال این که به نتایجی که در دنباله آن ها آمده توجه کنم کمتر می شود. اگر بی درنگ احساس خطر کنیم، این امر موجب می شود که حس کنجکاوی یا تمایل ما به خطرپذیری در مورد چیزهای جدید سرکوب شود.
به همین علت است که جستجو و پژوهش از اهمیت زیادی برخوردارند، بهینه سازی موتور جستجو مساله مهمی است و افراد باید در نوشته های خود، با دقت بیشتری عمل کنند.
یک شرکت چگونه می تواند از نظر اخلاقی با مطبوعات منفی مبارزه کند؟ اجازه بدهید سناریوی آن را طرح ریزی کنیم. شرکت Z متوجه می شود که در 10 نتیجه حاصل از جستجو در مورد اسامی محصولات آن ها، شکایات و اعتراضات مصرف کنندگان در مورد کارآیی این تولیدات آمده است. این شرکت، بلافاصله مضمون شکایات را جستجو کرده و به آن ها پاسخ می دهد و از این طریق مشکل کاربران را حل کرده یا راه های دیگری را پیشنهاد می کند.
بلاگ ها روش موثری برای کنترل روابط عمومی محسوب می شوند.
هر شرکت باید یک بلاگ داشته باشد که به سایت آن شرکت متصل است. مصرف کنندگان می بایست از این موقعیت برخوردار باشندکه سوالات خود را بپرسند و شکایات خود را مستقیما مطرح سازند. پاسخگویی به این قبیل مسایل، هم باعث کاهش فشارهای شدید و غیر ضروری می شود و هم برخی از مصرف کنندگان ناراضی را جلب می کند. همه افراد دوست دارند احساس کنند که مهمند. شرکتی که از طریق وبلاگ ها به سوالات و شکایات مشتریان رسیدگی می کند، در قبال رضایت آن ها احساس مسئولیت می کند.
|