درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 23 آبان 1398 - 14:20   

فروشگاه مواد غذایی آمازون سال 2020 افتتاح می شود

  فروشگاه مواد غذایی آمازون سال 2020 افتتاح می شود


ادامه ادامه مطلب یک

مدیرمسئول مجله نازیستی مجرم شناخته شد

  مدیرمسئول مجله نازیستی مجرم شناخته شد


ادامه ادامه مطلب دو

اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران برگزار می شود

  اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران برگزار می شود


ادامه ادامه مطلب سه

کارگاههای آموزشی ارتباطات بصری

  کارگاههای آموزشی ارتباطات بصری


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تقدیر رئیس شورای اطلاع رسانی دولت از عملکرد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت
  مدیر کل برنامه ریزی، آمار و فناوری اطلاعات مرکز امور شوراهای حل اختلاف: هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی است که دارد
  معاون روابط عمومی وزارت علوم تاکید کرد: ضرورت تدوین سند جامع اطلاع‌رسانی در بحران
  مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران: جلب اعتماد عمومی و تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق است
  ادغام روابط عمومی، بازاریابی تاثیرگذار و قانون
  موفقیت روابط‌عمومی ها در گرو حمایت مدیران مجموعه است
  کارگاه آموزشی روابط عمومی زندان‌های کشور در یزد آغاز شد
  تغییر آدرس اداره روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان تهران
  استاندار قم: هنر پاسخگویی به افکار عمومی از ویژگی های روابط عمومی هاست
  دیدار اعضای بسیج رسانه شهرستان ری با مسئول روابط عمومی شهرداری باقرشهر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17690صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیچهارشنبه، 19 تیر 1398 - 15:50
تقویم روز ارتباطات/ تاس TASS
تاسیس تاس TASS، درسی از شکست ژورنالیسم شوروی ـ گزارش یک روزنامه نگار ایرانی از عادت نوشیدن ودکا در اطاق خبر ایزوستیا!
  

 

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دولت شوروی دهم جولای سال 1925خبرگزاری تاس TASS = Telegraph Agency of Soviet Unionرا تاسیس کرد تا انحصار خبررسانی را از دست غرب (به زبان کرملین وقت: امپریالیسم ـ کاپیتالیستهای غارتگر) خارج سازد و اصطلاحا؛ جهانیان را از زوال و انحطاط در کشورهای با نظام کاپیتالیستی، واقعیت رویدادها و نیز پیشرفتهای سوسیالیسم آگاه گرداند.


     طبق اعلامیه رسمی تاسیس تاس در ژوئیه (جولای) 1925، هدف از ایجاد این خبرگزاری خنثی کردن گزارشهای دستچین شده و تبلیغی خبرگزاری های غرب و نیز رسانیدن اخبار فعالیتها و پیشرفتهای شوروی و کمونیست های جهان به ملل دیگر بود که خبرگزاری های غرب متهم شده بودند که آنها را از قلم می اندازند و یا دستکاری می کنند. سران کرملین در آن زمان غافل از این بودند که برای روزنامه نگاری کردن به «روزنامه نگار» نیاز است و پول، شعار، تئوری حزبی، تاسیس مدرسه روزنامه نگاری تاسیس خبرگزاری و ایجاد روزنامه و رادیو نمی تواند «روزنامه نگار» مورد نظر تولید کند؛ استعداد، هوش، علاقه، دلسوزی و انگیزه لازم است و افرادی با این شرایط نادر و کمیاب هستند.


     تاس دو هفته بعد و از بیست و پنجم جولای برجای «آژانس تلگرافی روسیه» نشست و کار خودرا آغاز کرد و در اوج فعالیت دارای 110 دفتر و 5 هزار کارمند ازجمله هزار ژورنالیست (کارمند تحریری) بود. تاس پس از فروپاشی شوروی تحت نام «ایتار تاس» به کار خود ـ محدودتر از گذشته ـ ادامه می دهد. نگاهی به وبسایت های دستگاههای خبری روسیه امروز و مقایسه و دقت در مطالب آنها نشان می دهد که هنوز روس ها موفق به پایان دادن به ضعف ژورنالیسم خود نشده اند و تا بر این ضعف فائق نیایند، قدرت نخواهند شد.


     «تاریخ» نشان داد که تاس وقت به دلیل کمبود روزنامه نگار ماهر در شوروی، و نبودن انگیزه و استعداد و حس مسئولیت در کارکنان تحریری آن موفق به رسیدن به هدفهایش نشد و حتی نتوانست در کشورهای نامتعهد برای اخبار خود به حد کافی مشتری به دست آورد و رسانه های این ممالک را مشترک خود کند. علل آن متعدد و از جمله توجه نکردن به عنصر استعداد در انتخاب دانشجو برای دوره های آموزش روزنامه نگاری، کمبود معلومات عمومی کارکنان تحریری تاس، نارسا بودن شناخت آنان از خبر و اشتیاق به خبرگیری، نبود انگیزه و علاقه فردی به کار خبر و اطلاع رسانی، اداره تاس و رسانه های شوروی بمانند هر سازمان بوروکراتیک دیگر توسط افراد خارج از حرفه و نیز انشای خاص اخبار تاس و ناکامل بودن گزارش ها بود که دوباره نویسی آنها برای رسانه های مشترک، وقت گیر و پُرهزینه بود.


     مورخان یکی از علل فروپاشی شوروی و عقب نشینی سوسیالیسم آن را، ضعف رسانه های آن کشور نوشته اند که نتوانستند پیدایش فساد اداری (دولتی) و نقائص کار و خروج سازمانهای دولتی ـ حزبی از اصول ایدئولوژی (نظام حاکم) و شعارهای انقلاب بلشویکی اکتبر 1917 را به موقع گزارش کنند و بشکافند و درد دلها و ناخرسندی ها و نظرات اتباع را منعکس سازند تا از پیدایش مسائل و نارضایی ها پیشگیری شود. این ژورنالیسم نه مقاله و تفسیرنگار با جرأت داشت و نه آگاه و دلسوز که نظر و اندرز دهند و نه سعی می کرد که نظر دیگران را بیابد و منعکس کند تا مسائل انبوه نشوند.

 

به علاوه، درجریان جنگ سرد دو بلوک ـ ژورنالیست های شوروی نتوانستند آنطور که باید از نظام این جماهیریه دفاع کنند، ضعف های رقیب (بلوک غرب) را که کم هم نبود برملا سازند و لذا با شکست آنان در انجام وظایفشان آن نظام هم فروپاشید. به باور اصحاب نظر، به نظر می رسد که پس از فروپاشی شوروی، رسانه های روسیه هنوز دچار بی هدفی و کمبود روزنامه نگار ماهر هستند و پیشرفت چشمگیر نداشته اند. زیرا که نیروی انسانی است که رسانه ها را بارور می کند، نه سرمایه و تجهیزات و کمک مالی دولت. بررسی مطالب این رسانه ها نشان می دهد که هوادار همان منابع هستند که نسبت به آنان لطف دارند نه کشور و ملت و دولت.


     در «قرن نامه» روند رسانه ها در سده بیستم که در سال 2002 انتشار یافت، نویسنده فصل رسانه های شوروی یک دلیل دیگر هم بر دلایل ضعف رسانه های شوروی وقت افزوده است و آن «تنگ نظری» مدیران این رسانه ها و مسئولان مربوط در دستگاه دولت و حزب حاکم بود که نمی خواستند و اجازه (راه) نمی دادند تا استعدادهای تازه وارد رسانه های شوروی شوند و به وطن کمک کنند تا شکست نخورد؛ حال آن که مارکس و لنین در این زمینه سفارش بسیار کرده بودند.

 

مارکس گفته است که مطبوعات غرب زیربنای کاپیتالیسم این ممالک هستند و برای نابود کردن کاپیتالیسم باید از زیربنای آن آغاز کنیم که رسانه ها هستند. لنین هم تاکید براین داشت که ضعف های جهان کاپیتالیسم را باید از لای بلای مطبوعات آن بیرون کشید، ترجمه کرد و منعکس ساخت تا مردم ما بدانند که مرغ همسایه آنطور که تبلیغ می شود؛ غاز نیست. وی به همین دلیل سالها مطالب اصلی پراودا را شخصا ادیت نهایی (پروف ریدینگ) می کرد.


    یک نویسنده روزنامه اطلاعات (چاپ تهران) که با یک هیات مطبوعاتی ایران به دعوت دولت کرملین به شوروی رفته بود دربازگشت، ضمن گزارش بازدید خود به شورای نویسندگان آن موسسه (موسسه مطبوعاتی اطلاعات) که هر هفته ـ دوشنبه ها ـ تشکیل جلسه می داد گفت: "تعجب کردم و قتی که دیدم در کشوی میز بسیاری از نویسندگان ایزوستیا که در آن زمان سردبیرش دادماد برژنف بود بطری کوچک (اصطلاحا؛ بغلی) ودکا قرارداشت که ضمن لای انگشت داشتن سیگار روشن، پس از نوشتن هر چند پاراگراف یک جرعه از آن بطری می نوشیدند و بوی الکل فضای اطاق خبررا فراگرفته بود و وقتی که اعضای هیات بازدید کننده (هیات ایرانی) موضوع را با سردبیر ایزوستیا (روزنامه ارگان دولت شوروی) در میان گذارد، گفت می داند، ولی به کجا برود روزنامه نگار بهتر بیاورد؟، از هر یک از این نویسندگان چند مقام حزبی پشتیبانی می کنند!.


    مورخان معاصر شکست انقلاب شوروی را مصداقی از عقاید «ادموند بورک» فیلسوف انگلیسی می دانند که کرملین وقت نتوانست واکنش های مردم را تحلیل و درک و راه و روش خودرا اصلاح کند، به عبارت دیگر زنگهای خطر بیماری را بشنود و درمان کند تا بیماری مزمن نشود و بصدا درآوردن زنگهای خطر وظیفه رسانه های یک کشور است که با مهارت و در قالب مطالب ژورنالیستیک آن را منعکس می کنند و تحلیلگران سازمانهای امنیتی می شکافند و مشاوران ویژه (در آمریکا؛ اطاقهای اندیشه و انستیتوهای مطالعاتی) راه حل ارائه می دهند که به صورت پالیسی، قانون و روال کار در می آید.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  کیفیت عکس تنها برای کمپین هایی با بودجه زیاد نیست


  به عصر "دیپ فیک‌" ها خوش آمدید


  نشست روابط عمومی‌های وزارت تعاون و سازمان تابعه با حضور وزیر برگزار شد


  فروشگاه مواد غذایی آمازون سال 2020 افتتاح می شود


  ساوجبلاغ؛ پیشگام در تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان


  2 توصیه عالی به متخصصان روابط عمومی


  معاون امور مطبوعاتی: اقناع افکار عمومی، کلید مقابله فرهنگی با قاچاق


  انتصاب سرپرست جدید دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی


  مدیرمسئول مجله نازیستی مجرم شناخته شد


  تلویزیون خصوصی نداریم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: اولین رویداد تجربه محور روابط عمومی ایران برگزار می شود