درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 30 مهر 1399 - 05:59   

کیفرخواست بزرگ دولت آمریکا علیه گوگل

  کیفرخواست بزرگ دولت آمریکا علیه گوگل


ادامه ادامه مطلب یک

بازیابی آزادی عمل در دوران کرونا

  بازیابی آزادی عمل در دوران کرونا


ادامه ادامه مطلب دو

حمله جمهوریخواهان به «توئیتر» در کارزار انتخاباتی امریکا

  حمله جمهوریخواهان به «توئیتر» در کارزار انتخاباتی امریکا


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کیفرخواست بزرگ دولت آمریکا علیه گوگل
  تاکید رئیس مرکز روابط عمومی وزارت کشاورزی بر ارتباط همدلانه بین اصحاب رسانه و روابط عمومی ها
  روابط عمومی هیأت بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی برتر شد
  هنر بازاریابی اجتماعی
  روابط عمومی و فرار از واقعیت‌ها!
  بازدید مسول وکارشناسان روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب از مراکز بهزیستی
  گزارش برگزاری وبینار تخصصی نظرسنجی و روابط عمومی برتر
  زمانی یک سازمان موفق خواهد بود که روابط‌عمومی پویا یی داشته باشد
  اثر ماندگار چالش‌های ۲۰۲۰ بر رهبری سازمانی
  حمله جمهوریخواهان به «توئیتر» در کارزار انتخاباتی امریکا
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1763صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 25 مهر 1399 - 08:29
ارتباطات و اثرات آن
ترجمه و تدوین : علی اکبر مهرافشا - هنگامی که ارتباط را کوشش آگاهانه­ فرستنده پیام برای سهیم ساختن گیرنده­ پیام در اطلاعات، عقاید و طرز فکرش می­دانیم، مسئله هماهنگی فرستنده و گیرنده اهمیت اصلی خود را به دست می­آورد.
  

شارا- ارتباط که معادل واژه Communication است، در مفهوم لغوی به معنی ایجاد پیوند بین افراد انسانی از ابعاد معنوی و روحی است. وقتی ما با کسی ارتباط برقرار می­کنیم، کار ما در حقیقت برقراری نوعی اشتراک فکر و تفاهم اندیشه با طرف مقابل است.

 

در مفهوم سنتی و کلاسیک، ارتباط عبارت از جریانی است که طی آن دو یا چند نفر و حتی بیشتر به تبادل افکار، دیدگاه­ها و احساسات می­پردازند و از طریق کاربرد پیام­هایی که معنایش برای تمامی افراد کم و بیش یکسان است، به انجام این امر مبادرت می­ورزند.

 

در سال 1928 مؤلف انگلیسی آی. ا. ریچاردز، اولین و بهترین تعریف از ارتباط را، به عنوان یکی از بزرگ­ترین امتیازات نوع بشر، بدین گونه ارائه داد:

 

«ارتباط هنگامی صورت می­گیرد که یک فکر به نحوی در محیط عمل کند که یک فکر دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. این کار بدین صورت انجام می­شود که در فکر دیگری، همان تجربه­ای که در فکر اول است نمایان شود، در واقع تجربه­ جدید بخشی از همان تجربه­ اول گردد».

[1]

هنگامی که ارتباط را کوشش آگاهانه­ فرستنده پیام برای سهیم ساختن گیرنده­ پیام در اطلاعات، عقاید و طرز فکرش می­دانیم، مسئله تفاهم و هماهنگی فرستنده و گیرنده اهمیت اصلی و اساسی خود را به دست می­آورد. از این نظر مطلبی که در یک اطاق بیان می­شود و یا پیامی که توسط یک ماهواره ارسال می­گردد و یا مطلبی که توسط رسانه­ای چاپی منتقل می­شود، همگی دربرگیرنده­ نوعی ارتباط است.

 

روان­شناسان در مطالعات علمی خود درباره­ روش کار مغز، موضوع ارتباط از موضوعات اصلی در تحلیل­های خود به حساب آورده و حتی در بعضی از روش­های درمانی خود نیز به آن توجه کرده­اند.

 

جامعه­شناسان، اشکال کلی و مختلفی از ارتباط را برشمرده­اند که به وسیله­ آن­ها قصه­ها و داستان­ها، روش­ها و رویه­های زندگی، قوانین اجتماعی، سنت­ها و ارزش­ها از نسلی به نسل دیگر یا از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل می­گردد.

 

امروزه دانشمندان سعی کرده­اند که از طریق زبان ریاضیات و رایانه، اطلاعات مبادله­شده و پیام­های گوناگون موجود در بین مردم را به صورت کمی مورد استفاده قرار دهند. بنابراین، بسیاری از دانشمندان در کارهای خود، به دنبال نظریه­ها و قوانینی بوده­اند که مشخص کند چگونه نظام روابط انسان­ها در شرایطی خاص به وسیله ارتباطی خاص تحت تأثیر قرار می­گیرد.

 

در دهه­ 1960، دانشمند کانادایی، مارشال مک لوهان، توجه همگان را به حوزه­ ارتباطات در رابطه با بسیاری از پدیده­های روان­شناسانه و جامعه­شناسانه و در ارتباط با «وسایل ارتباطی جدید» جلب کرد. بیشترین توجه مک لوهان و طرفداران نظریات وی معطوف به «وسایل ارتباطی جدید» چون سینما، رادیو، تلویزیون، تلفن سایر وسایل صوتی و تصویری بوده است. نوآوری­ها و فن­آوری­های قرن نوزده و بیست باعث توسعه «وسایل ارتباطی جمعی»، به ویژه در زمینه­ پخش گسترده گردید. ازدیاد فرآورده­های مکتوب و گسترش رادیو، تلویزیون، سینما و این روزها رایانه­ها و اینترنت و سایر شاهراه­های ارتباطی، وفور و توزیع آسان اطلاعات نوشتاری، صوتی و تصویری را موجب گردیده است.[2]

 

اثرات ارتباط جمعی

در خصوص چگونگی تأثیر «ارتباط جمعی» بر مخاطبان از نظر آموزش رویه­های زندگی و ایجاد سلیقه­های جدید در افراد، تحریک حس مصرف­گرایی و تجددخواهی و همچنین و تأثیرات آن­ها بر کودکان، بحث­های جدی در جریان است.

 

بسیاری از عادات، عرف­ها و گفتارها به گونه­ای کاملاً آشکار و مستقیم تحت تأثیر مطالب روزنامه­ها، فیلم­ها و رادیو و تلویزیون قرار می­گیرند. موفقیت وسایل ارتباط جمعی در کار تبلیغات تجاری نیز مشخص و قابل توجه است. دلایل ارائه شده حاکی از آن است که «وسایل ارتباط جمعی» گوناگون هر یک به سهم خود اثری خاص بر بخش­ها و قشرهای مختلف جامعه می­گذارند. بعضی از اثرات بسیار زودگذرتر ازآن هستند که بتوان آن­ها را به گونه­ای مشخص و یا با وسایل کنونی به طور دقیق و علمی اندازه­گیری و دوام آن­ها را پیش­بینی کرد.

 

کارل دویچ[3] پژوهشگر و استاد علوم روابط بین­الملل، «ارتباط جمعی» را موجب همگرایی سیاسی میان جوامع می­داند و بر این باور است که نیازها و همکاری­های متقابل جوامع در جهان معاصر در نهایت منجر به «همگرایی و وحدت جهانی» خواهد شد. وی علاوه بر همگرایی سیاسی، ایجاد واحدها و گروه­های سیاسی و سازمان­های بین­المللی، ایجاد تفاهم و تساهل میان فرهنگ­ها و ارزش­ها، همسازی گروه­های مختلف اجتماعی و همبستگی ملی و بین­المللی را از کارویژه­ها نظام «ارتباط جمعی» می­داند.

 

پروفسور اوتوگلینبرگ، استاد جامعه­شناسی مرکز مطالعات دانشگاه سوربن، در مقاله­ای تحت عنوان «تغییر طرز تلقی­ها از طریق رسانه­های گروهی، به برخی تغییرات در دیدگاه­ها و نظرگاه­های موجود و ایجاد طرز تلقی­ها و نگرش­های جدید از منظر روان­شناسی و جامعه­شناسی اشاره می­کند. او همچنین این تأثیرات را در تصمیم­گیری­های جمعی، ایفای نقش­ها، تماس­های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، دستیابی به اهداف فراملی، عضویت گروهی و همچنین در قانون­گذاری مورد توجه قرار داده است.[4]

 

تئودور بورلاتسکی مفهوم ارتباطات را براساس نقش تبلیغات  و رسانه­های گروهی ارزیابی می­کند. دیدگاه­های بورلاتسکی و کارل دویچ قرابت و نزدیکی خاصی باهم دارند. به ویژه آن که هر دو معتقدند که از طریق ارتباطات و با تأکید بر تبلیغات می­توان تصورات طرف­های مختلف با مسائل مورد اختلاف تغییر داد. بورلاتسکی کارویژه­های متعددی را برای ارتباطات و تبلیغات برمی­شمارد که بخشی از آن­ها در کارکرد آموزشی «ارتباط جمعی» نهفته است. از آن جمله می­توان به ارتقای سطح اطلاعات و دانش توده­های جامعه، آگاه ساختن مردم نسبت به سنت­های ملی و تاریخی خویش و شناخت آداب و رسوم دیگر ملل اشاره کرد.

 

به طور کلی «ارتباط جمعی» یکی از ضروریات نوآوری و تجدد است. نظام ارتباطی در جوامع مدرن با مشخصاتی نظیر سازمان­دهی قوی و ساختار صریح و روشن رسانه­های گروهی، وجود ارتباط­دهنده­های حرفه­ای و استفاده از فن­آوری پیشرفته، استدلال نسبی در مواجهه با دولت و جریانات اجتماعی و گستردگی پوشش ارتباطاتی در اقصی نقاط جهان، شناخته می­شود. نظام ارتباطی در جوامع انتقالی (کشورهای در حال توسعه) به لحاظ تمرکز و احاطه بیشتر بر روی شهرها و مراکز شهری، تأثیرپذیری از جریانات داخلی و سازماندهی ضهیف، دارای وضعیتی متفاوت از جوامع مدرن و سنتی هستند.[5]

 

در یک جمع­بندی کلی، اثرات متفاوتی از نقش و تأثیر «ارتباطات جمعی» بر جهان معاصر مترتب است که می­توان آن­ها را تحت عناوین اثرات مثبت و منفی ارتباطات مطرح کرد.

 

اثرات مثبت ارتباطات

1- کمک به پیشبرد سیاست­های ملی و افزایش سطح مشارکت اجتماعی و ایجاد شرایط مناسب برای حل و فصل بحران­ها و ایجاد هویت و مشروعیت

 

2- کمک به بسط آزادی و احترام به حقوق انسانی

 

3- توسعه­ شهرنشینی، ارتقای سطح سواد، تقویت پیوندهای اجتماعی بین جوامع که در نهایت روند دستیابی به «رفاه اقتصادی» را هموار می­کند.[6]

 

4- بالا بردن سطح دانش فنی و تسهیل انتقال فن­آوری، تربیت نیروی انسانی، برنامه­ریزی و کمک به نوآوری.

 

5- جایگزینی دیپلماسی علنی به جای دیپلماسی سنتی (در دیپلماسی سنتی راهبردها و شیوه­ها در پشت درهای بسته اتخاذ می­شود، حال آن که در دیپلماسی علنی نقش و تأثیر افکار عمومی و مطبوعات بر نظام سیاسی و تصمیم­گیری­های مملکتی قابل انکار نیست)

 

6- تسهیل همگرایی سیاسی در داخل جوامع و در میان جوامع بین­المللی

 

7- کارکرد آموزشی و دادن اطلاعات علمی

 

8- آگاه ساختن ملل مختلف از سنت­ها و فرهنگ ملی و تاریخی دیگر

 

اثرات منفی ارتباطات

همان گونه که می­توان از ارتباطات نتایج مثبتی را به دست آورد، صاحبان رسانه­های بزرگ می­توانند با به کارگیری آن­ها، به اهداف خاصی که از نظر کشورهای دیگر منفی به حساب می­آیند، نایل شوند. تعدادی از این گونه تأثیرات منفی عبارتند از:

 

1- تضعیف پیوندهای سنتی و زیرسؤال بردن ارزش­های اجتماعی از طریق تقویت، نشر و تبلیغ ارزش­های غربی و در نتیجه کمک به استحاله­ی فرهنگی

 

2- بهره­برداری تبلیغاتی، انتشار اخبار و تفسیرهای غیرواقعی و در نتیجه تضعیف ساختارهای سیاسی کشورهای جهان سوم

3- تجزیه و نفاق در گروه­های همبسته اجتماعی و اختلال در وحدت ملی

 

4- تغییر الگوهای مصرف و روش­های زندگی از طریق افزایش احساس نیازمندی­های کاذب و ایجاد تقاضاهایی که قابل پاسخ­گویی نیستند و لاجرم موجب وابستگی بیشتر می­گردند.

 

5- انتقال فن­آوری­های نامناسب و غیرضروری و در نتیجه وابستگی به شرکت­های چندملیتی.


 

[1] . Encyclopedia Britanica, P.1005/Communication.

[2] . Encyclopedia Britanica, P-1005.

[3] . Karl W. Deutsch.

[4] . Institute de sociologic center de sociologie, LA Communication social, Bruxelles, P-63.

[5] . Lucian W. Pye Communication and Political Development, 1967.

[6] - آنتونی اسمیت، ژئوپولتیک اطلاعات، ترجمه فریدون شیروانی، صص 57 و 58.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  استراتژی‌های پاسخگویی به سوالات مشتریان


  چهار قاعده برای مذاکره‌ای موفق


  چگونه تنوع را در محل کار افزایش دهیم؟


  اشتباهات در فروش


  کتاب سال روابط عمومی ایران منتشر شد


  بازیابی آزادی عمل در دوران کرونا


  گزارش نشست شورای روابط عمومی های استان مرکزی


  6 نکته برای بهبود استراتژی روابط عمومی آنلاین در زمان شیوع کرونا


  نوکیا شبکه نسل چهارم تلفن همراه را در کره ماه برای ناسا می‌سازد


  حمله سایبری چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی