شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، سیاستمداران میدانند که مسیر موفقیت همانطور که در بسیاری موارد از طریق درک رسانهها انجام میشود در ایجاد سیاستگذاری استراتژیک نیز نهفته است.
حقیقت حتی بیشتر از آن چیزی است که در کاخ سفید مشهود است. تاریخ ایالات متحده مملو از موفقیت روابط عمومیها و داستانهای محتاطانه از سوی رییس جمهورها در طول سالیان است. بنابراین نباید جای تعجب باشد که رییس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا یعنی بیل کلینتون در این زمینه به عنوان یک ارتباط گر حرفهای شناخته شده است. او چندین درس در حوزه برقراری روابط ارایه میدهد که کارگزاران و دست اندرکاران روابط عمومی میتوانند آنها را در فعالیتهای خود لحاظ کنند. در اینجا به سه مورد از این درسهای ارتباطی اشاره میشود:
دنبال کردن روند
یکی از سرخط هایی که کلینتون در هنگام صحبت کردن در زمینه اقتصاد اغلب تکرار میکرد این بود « سیر روند (ترند لاین) را دنبال کنید نه سرخط ها(عنوان) را». صرفنظر از موضوع، سرخط ها اغلب میتواند ما را از روند واقعی گمراه نماید. به عنوان مثال، درحالیکه خشونت تیربارانهای دسته جمعی عناوین را تشکیل میدهد، آمار و ارقام حکایت از آن دارد که نرخ خودکشی در بسیاری از نقاط جهان رو به کاهش است.
برای دست اندرکاران روابط عمومی، درسی که از این مطلب میگیرند دو برابر است. در زمانی که یک داستان عنوان یا سرخطی را به وجود میآورد؛ فرصتهای شما ممکن است محدودتر شود اما مهم این است که روزنامه نگاران در جستجوی ترندها باشند، آنهایی که با قرار گرفتن در راس منحنی، روابط معناداری را ایجاد خواهند کرد، پوشش رسانهای ارزشمندی به دست میآورند و برای کنترل داستان در موقعیت مناسبتری قرار میگیرند.
نمایش همدلی
موضوع دیگر مورد علاقه کلینتون این بود « من درد شما را احساس میکنم». او تنها به بیان این مطلب نمیپرداخت ـ بلکه آن را نشان میداد. کلینتون با مخاطبانش به روشی ارتباط برقرار میکرد که حسادت هر رهبری را برمیانگیخت.
کارگزاران موفق روابط عمومی نیازها و چالشهای موجود در رسانه ها، مشتریان شان و مخاطبان هدف را درک میکنند. بعد از آن برقراری ارتباط در بطن روابط عمومی نهفته است. اینکه از محدوده و منطقه راحت خود به بیرون قدم بگذارید آسان نیست اما حقیقت آن است که ارتباط واقعی بیشتری با مخاطبان تان برقرار میکنید و در این هنگام تلاش بیشتری خواهید داشت تا متوجه شوید چه چیزی برای مخاطبتان اهمیت دارد و چه چیزی میتواند آنها را تا پایان یک روز با شما نگه دارد.
داشتن اعتماد به نفس
هنگامی که در حوزه سیاستمداران وارد میشویم، رای دهندگان بدون شک کسی را انتخاب خواهند کرد که اعتماد به نفس داشته باشد. برای کلینتون، این اعتماد به نفس از سالهای نوجوانی او شروع شد، هنگامی که او رویای رییس جمهور شدن را در سر میپروراند. او در سی سالگی به عنوان دادستان کل آرکانزاس انتخاب شد ودو سال بعد در شمار یکی از جوانترین فرمانداران این ایالت قرار گرفت.
همدلی و اعتماد به نفس کلینتون ترکیب قدرتمندی برای او به وجود آورده بود که به او کمک کرد تا بر رسواییهای جنسی متعدد غلبه کند و مورد بخشش مردم قرار گیرد.
اگر بخواهیم یک مشخصه و ویژگی(به غیر از اجرای چندین کار) برای همه دست اندرکاران روابط عمومی در نظر بگیریم، داشتن اعتماد به نفس است. شما باید به کار خود، توانایی خود و مشتریان و سازمان خود باور و یقین داشته باشید. متقاعد شدن لازم و ضروری است و به شما کمک میکند تا برداشت اولیه پسندیده داشته باشید و کسب اعتماد نمایید.
فلسفه یا آوای(مانترا) کمپین تبلیغاتی کلینتون در سال 1992 ـ « این اقتصاد است، احمق» ـ که توسط جیمز کارویل مشاور سیاسی و رسانهای او در مبارزه با جرج بوش پدر برای مقام ریاست جمهوری انتخاب شد؛ به عنوان یک شعار فراموش نشدنی در انتقاد از سیاستهای پدر بسیار موثر بود. مجله تایم عذرخواهی کلینتون به دلیل مقصر دانستن خود در ماجرای رسوایی جنسی مونیکا لوینسکی را یکی از عذرخواهیهای برتر در تاریخ میداند.
همدلی کلینتون، اعتماد به نفس و تمرکز بر روی تصویر بزرگ به او در تحکیم مقامش به عنوان یک رهبر و ارتباط گر برجسته کمک کرد. مهم نیست که شما در کدام موقعیت سیاسی ایستادهاید، اینها ویژگیهایی است که دست اندرکاران روابط عمومی باید به آن معتقد باشند.
منبع: تعامل
|