شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- داستانسرایی، فرصت های تاریخی را برای رشد صنعت روابط عمومی در چالش با رسانه های پولی در بازاریابی و تبلیغات ایجاد می کند. ریچارد ادلمن، در اجلاس آکادمیک روابط عمومی ادلمن 2014 پیشنهاد کرد: «روابط عمومی اکنون آماده است تا به رشته ای برجسته در خدمات بازاریابی تبدیل شود.»
چشم انداز بلندمدت ادلمن برای رسیدگی به این تغییر در بازار نتایج زیر را به همراه داشته است:
من معتقدم که این درست است زیرا در عصر «ارتباطات بازاریابی» قرار داریم.
- جایی که در آن تبلیغات کلاسیک پیشرو است؛ این عرصه راهی را به سوی دوره «ارتباطات بازاریابی» می گشاید؛ جایی که داستانسرایی خود انگیخته در سرعت فعلی مملو از پیروزی است.
در دوره «بازگشت به داستانسرایی اصولی تر» که ادلمن پیش بینی می کند روابط عمومی باید خودش را در جایگاه رهبری دستاوردهای موبایل و رسانه های پرداختی پیش رو بدست آورد.
هرچند رسانه دیجیتال در حال حاضر شیوه ای منحصر به فرد و بسیار خاص برای برند است که فراتر از روابط عمل می کند. برای مثال، در اینستاگرام مدیرعامل و موسس برایان زورکر مشاهده می شود که می گوید: عکس ها با آب یا فراتر از تعامل «چشم نواز» با اشباع رنگ ها هستند و تعامل را بهبود می بخشند.
زورکر می گوید درک رابط عمومی «همچون یک فرزندخوانده برای بازاریابی» اشتباه است زیرا «شرکت های روابط عمومی فرصت های به مراتب بهتری برای ارتباط سازی نسبت به آنچه یک آژانس می تواند از طریق داستانسرایی انجام دهد، دارند.»
وی می افزاید: «شرکت هایی نظیر استارباکس، انتظارات مصرف کنندگان را پرورش می دهند به گونه ای که برند می تواند به آنها پاسخ دهد.»
زورکر می گوید: «من فکر می کنم که شرکت های روابط عمومی در آنچه انجام می دهند واقعا عالی هستند اما اکنون شخصی سازی روال جاری است و ارائه دادن آن باید به گونه ای انجام شود که از کانال صحیح افراد آن را دریافت کنند.»
با توجه به اینکه بیشتر تعامل برندها مثبت است، زورکر فرصت هایی را برای روابط مصرف کننده برجسته می کند: «اگر شما می توانید به آنها الهام کنید تا بتوانند لحظاتی را ایجاد کنند که برای آنها بسیار خوشایند است، آنگاه است که می توانید راهی طولانی را طی کنید.»
واضح است که دقت در چارچوب تعامل برند در رسانه اجتماعی مورد نیاز است و روابط برند مشابه دوستی شخصی در توییتر، فیسبوک، اینستاگرام یا سایر سایت ها نیست.
علاقه مندان برند که تجربه و دانشی دارند که ممکن است اجازه دهد رهبران افکار به سوالاتشان پاسخ دهند، مسائل برند را مطرح کنند و راه حل های حاصل از خرد جمعی ارائه دهند. به این ترتیب، مدیران جامعه برند می توانند تنها برای روشن شدن مسائل بنشینند، گوش دهند و تعامل کنند.
همچنان که روابط عمومی از تبلیغات و بازاریابی بخش هایی جداگانه هستند و اکنون «در هم تنیده» شده اند، چالش برای متخصصان و دانشگاهیان حفظ نقاط قوت اصلی است، هنوز نیاز است که با متخصصان رسانه دیجیتال در آموزش همکاری شود. در پایان، بهترین ارزیابی داده و تحلیل آن برای بازتعریف داستانسرایی رسانه ای مورد نیاز می باشد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|