درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 17:55   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17208صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومییکشنبه، 17 خرداد 1394 - 09:26
گزارشی از وضعیت مدیریت افکار عمومی در استان یزد
آیا روابط عمومی دستگاه های دولتی در یزد در راستای اهداف دولت هستند؟
در حالی که در نشست شورای اطلاع‌رسانی دولت، 14 محور را به عنوان اصلی‌ترین ماموریت‌های روابط عمومی ادارات دولتی مطرح کرد اما عملکرد بخش عمده‌ای از روابط عمومی‌های استان، هیچ نشانه‌ای از کمک به تحقق و یا حداقل تبیین این دستاوردها ندارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، فضای عمومی مسئولان و کارشناسان روابط عمومی‌های استان یزد، مملو از نیروهای خدوم و نجیبی است که سختی‌های حوزه روابط عمومی را به جان خریده‌اند و در شرایطی که قریب به اتفاق کارکنان دستگاه، از پذیرش پست پرمشقت و زمانبر روابط عمومی، سر باز می‌زنند، حاضر به فعالیت در این عرصه شده‌اند و خدمات موثری را ارائه می کنند. اما متاسفانه خرده فرهنگهایی که به واسطه انباشت برخی اقدامات غلط، در طول سالها و دوره‌های مختلف، در حوزه روابط عمومی‌های استان شکل گرفته است، به نوعی بخش عمده‌ای از مسئولان و کارشناسان این حوزه را سحر خود کرده و بدون آن که بخواهند، آنان را به بازیگران اصلی این خرده فرهنگ‌ها و پدیده‌های نامأنوس، بدل ساخته است. لذا این نوشتار، نه انتقاد به فرد یا گروهی خاص، بلکه انتقاد به فرهنگ غلطی است که اگر در حوزه روابط عمومی‌ها تداوم یابد، باتلاقی خواهد شد که رهایی از آن ممکن نخواهد بود.

تملق گویی و ریاکاری؛ کارکرد واقعی روابط عمومی ها ؟!
براساس تعاریف جاری در حوزه‌های آکادمیک، از روابط عمومی‌ها به عنوان چشمان بینا و قلب تپنده سازمان یاد می‌شود و این درست در حالی است که تعریف حقیقی این واحد، در سازمان دولتی استان یزد، رفته‌رفته به سمت تبدیل شدن به نهادی کور، تملق‌گو، چاپلوس و ریاکار سوق داده شده که در مسیر تحقق اهداف ریاست سازمانش، از هیچ کوششی، ولو به قیمت تضییع حقوق شهروندان و منتقدین، فرو گذار نخواهد کرد.
یک کارشناس ارشد روابط عمومی در برنامه رادیویی "هنر هشتم” در همین رابطه با بیان اینکه روابط عمومی‌ها درتصمیم‌گیری‌ها و رفتار شان باید منافع جمعی را بر منافع فردی اولویت دهند، معتقد است: اگرروابط عمومی فقط نقش سخنگوی سازمان و رئیس سازمان را داشته باشد درامر اغنای افکار عمومی موفق نخواهد شد. "فیروز دیدن دار” ادامه می‌دهد: روابط عمومی‌ها  باید استقلال تخصصی خود را حفظ کنند و بله قربان‌ گوی رئیس سازمان شان نباشند.
وی با اشاره به اهمیت تخصصی وحرفه‌ای بودن روابط عمومی‌ها ادامه می‌دهد: متاسفانه بعضا می‌بینیم که مردم برای دیدار با یک مسئول روابط عمومی باید از قبل وقت بگیرند در حالی که این موضوع با کارکرد اصلی روابط عمومی‌ها یعنی در دسترس بودن، تعارض کامل دارد.
بانگاهی به نحوه عملکرد روابط عمومی‌های استان یزد، می‌توان اذعان کرد بخشی از روابط عمومی‌های استان، از کارکرد اصلی خود دور شده و  به جای آن که حلقه واسط قابل اعتمادی بین مردم و سازمان خویش باشند بر "بی‌تفاوتی و بی‌اعتمادی” مردم افزوده و به واسطه تلاش در انعکاس غلوآمیز اقدامات و فعالیت‌های دستگاه خویش، متاسفانه اعتماد مردم به نهادهای دولتی را تا حد زیادی از بین برده‌اند.

شوهای خبری ساختگی!
وفور ناگهانی اخبار از سوی برخی نهادها، که اغلب نیز به لحاظ محتوا بی‌فایده و بی‌مخاطب است، در مناسبتهای مختلف سال، گاهی تعجب فعالان عرصه رسانه و مطبوعات را بر می‌انگیزد. اینگونه اقدامات که بیشتر به اجرای یک "شو و نمایش” خبری برای مدیر سازمان شبیه است، اعتقاد مردم و مخاطبان به سازمان را نشانه رفته و اعتماد آنان را از رسانه‌های دولتی سلب می‌کند. اینگونه وفور انتشار خبر در مقاطعی خاص، بیشتر به یک "زورآزمایی خبری” بین روابط عمومی‌های دستگاههای مختلف شبیه است که مسئول روابط عمومی، از طریق آن به جلب نظر مدیر دستگاه تحت امرش می‌پردازد و بی‌توجه به تاثیرات این گونه اقدام‌ها بر روی مخاطبان، بر حرکت خود اصرار می‌ورزد. فاجعه‌ آنجاست که این گونه روابط عمومی‌ها، در مراسم‌ها و نشست‌های مختلف، به عنوان روابط عمومی برتر مورد تجلیل قرار گرفته و همین امر نیز، به گسترش این تفکر در سطح روابط عمومی‌های استان دامن می‌زند. امروزه دیگر راه اندازی شوهای خبری فلان مدیر و یا فلان سازمان، امری فراگیر شده و نه تنها عار نیست که مایه مباهات و افتخار نیز به شمار آمده و مدیر آن روابط عمومی را در زمره روابط عمومی‌های قدرتمند و کاربلد قرار می‌دهد! غافل از آن که مردم و مخاطبان عادی، اینگونه رفتارها را درک کرده و واکنش خود به آن را از طریق بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی به صحت اخبار آن سازمان نشان خواهند داد.

توجه به رویکردهای دولت:هیچ!
در حالی که چندی قبل ریاست دفتر رئیس‌جمهور در نشست شورای اطلاع‌رسانی دولت، 14 محور را به عنوان اصلی‌ترین ماموریت‌های روابط عمومی ادارات دولتی مطرح کرد اما عملکرد بخش عمده‌ای از روابط عمومی‌های استان، هیچ نشانه‌ای از کمک به تحقق و یا حداقل تبیین این دستاوردها ندارد.
"
محمد نهاوندیان”در این نشست که اسفندماه سال گذشته برگزار شد ازکنترل تورم و ساماندهی اقتصاد، مذاکرات هسته‌ای، مبارزه با فساد اداری، پافشاری بردسترسی آزاد مردم به اطلاعات، مقابله با رانت و رانت‌خواران، طرح جامع بیمه سلامت،کاهش اتکا به نفت در بودجه، محیط زیست، حفظ منابع آبی و احیای کشاورزی، رونق اقتصادی و خروج از رکود به عنوان بخشی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید نامبرده و از روابط عمومی وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی خواسته است تاتلاش خود را برای  تشریح و تبیین این اولویت‌ها و دستاوردهای دولت بکار گیرند.
با نگاهی به فضای عمومی روابط عمومی‌های استان، به جز چند دستگاه خاص، شاهد آنچنان روزمرگی و سردرگمی‌های کسل کننده‌ای هستیم که حتی نشانه‌ای از کمک به تبیین این دستاوردها و اهداف دولت دیده نمی‌شود و تحقق این ماموریتها، از یک سو با "بخش‌گرایی کور” و از سوی دیگر با "تخصص‌گرایی صرفتحدید می‌شود. شاید بی جهت نباشد که دکترنهاوندیان در نشست شورای اطلاع رسانی دولت بر این نکته اذعان می‌کند که "متاسفانه گاهی شاهدیم خود دستگاه‌های دولتی از کارهای انجام شده در بخش‌های مختلف اطلاعی ندارند” و تردیدی نیست که گناه روابط عمومی‌ها در این رابطه، گناه کوچکی نخواهد بود! برگزاری نشست‌های متعدد آموزشی روابط عمومی‌های استان نیز که از شش سال قبل با جدیت پیگیری می‌شود به نتیجه روشنی نرسیده و روابط عمومی‌ها را همچنان در خواب عمیقشان نگه داشته است و این خود، مشکل دیگری است که دست اندرکاران امر باید برای کارآمد کردن نشستهای آموزشی خود، چاره اندیشی کنند.

سند راهبردی روابط عمومی‌ها؛ سندی بر بی برنامگی روابط عمومی‌ها
به راستی اگر امروز از تعدادی مدیران روابط عمومی در خصوص محورهای سند راهبردی روابط عمومی‌های استان یزد،سئوال شود چند نفر می‌توانند به سئوال ما پاسخی، حتی اجمالی،بدهند؟! سندی که حتی برخی از ناظران و تهیه کنندگانش نیز،خود در خفا بر ناکارآمدی آن اذعان دارند و به اجرای درست و نتیجه بخش بودن آن نیز تردیدها و شبهات بسیاری وارد می‌کنند. سندی که بیشتر به سندی برای”ژست دادن” روابط عمومی‌های استان یزد در کشور بدل شده، در محتوا، سندی غیرکاربردی و غیر عملیاتی و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در روابط عمومی‌های استان یزد است و خواهیم دید که دست اندرکاران اجرایی کردن این سند را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد، چرا که این سند، بدون شناخت از معضلات حقیقی و مشکلات کنونی روابط عمومی‌های استان تنظیم و نگاشته شده و چراغ راه خوبی برای روابط عمومی های استان نیست.

تیر تیز روابط عمومی‌ها در قلب منتقدین
در حالی که روابط عمومی‌ها، خود باید پیشگام در عرصه انتقادپذیری و حمایت از فرهنگمتعالی نقد باشند امروز شاهد آنیم که در موارد گوناگون، در برابر کوچک‌ترین انتقادهای مردمی و یا رسانه‌ای، رو ترش کرده و برای توجیه عملکرد خود و یا دستگاه خود، آسمان را به ریسمان می‌بافند و از پذیرش نقدهای سازنده سرباز می‌زنند. منتقدین، که بر اساس تعریف آکادمیک، می‌باید روابط عمومی‌ها را پشت و پناه خود بدانند، در پاسخ انتقادات بحق و یاناحق خویش، اولین خاکریز روبرویشان را روابط عمومی‌ها می‌بینند که با تیزترین تیرها، منتقد را هدف قرار داده و او را با تمسک به هر شیوه و روشی از صحنه طرد می‌کنند. براستی با چنین فضا و فرهنگی، روابط عمومی‌ها می‌توانند کمک حال دولت در تحقق توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشند؟! روابط عمومی‌ها که امروز به جای ملجاء بودن برای منتقدین، به سپر مدیر دستگاه در برابر آنان بدل شده‌اند چگونه می‌خواهند به کارکردهای واقعی خود جامه عمل بپوشند و لااقل اگر یاری برای تحقق نشاط اجتماعی نیستند به باری برای تحقق این مهم تبدیل نشوند؟!

اصلی‌ترین راهکار: تغییر ماهوی شورای هماهنگی های استان
اما در شرایط کنونی شاید بتوان، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای فرار از همه گیرشدن خرده فرهنگهای شومی که در فضای روابط عمومی‌های استان به امری "عادی” بدل شدهرا تغییر ماهیت شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان از حالت "مشورتی” به حالت "نظارتی و کارکردی”دانست. مناسب است در نشست شورای اداری استان و در قالب مصوبه‌ای، انتصاب مسئولان روابط عمومی و کارشناسان این حوزه به احراز صلاحیت آنان در شورای هماهنگی روابط عمومی ها منوط شود تا از یک سوء این شورا با نگاه تخصصی خود از ورود افراد ناکارآمد به این بخش جلوگیری کرده و از سوی دیگر ابزاری برای نظارت تاثیرگذار بر عملکرد روابط عمومی‌ها باشد. اگرچه تحقق این مهم، خود منوط به ارتقاء نگرش موجود به حوزه روابط عمومی در درون این شوراست. شورایی که به نظر می‌رسد تا رسیدن به سطح ایده‌آلش راه درازی را در پیش دارد.همچنین لازم است مقامات عالی و متولیان امر، در خصوص ارتقاء جایگاه پست سازمانی روابط عمومی در دستگاههای دولتی چاره‌ای بیاندیشند تا این پست سازمانی، از احترام و ارزش بیشتری برخوردار شده و نخبگان دستگاه را برای مشارکت در این حوزه ترغیب نماید.

سخن پایانی
 روابط عمومی، هر چه هست بی‌تردید واحدی برای تملق‌گویی و بله قربان‌گویی نیست. روابط عمومی هر چه هست، بی‌شک دستگاه چاپ خبرهای تشریفاتی و بی‌اثر نیست. روابط عمومی، گوش و چشم و قلب نیست. روابط عمومی، تکه‌ای از مردم است در سینه هر سازمان که از تپش و طراوتش خونی تازه در رگهای بی‌روح نهادهای دولتی جاری ساخته و اعتماد مردم را به عنوان عزیزترین امانت، به چراغ راهی برای سازمان بدل کرده و سازمانش را به معنای حقیقی به نهادی "خدمت‌رسانتبدیل می‌کند. روابط عمومی قطعا کار هر کسی نیست ...

منبع: یزدی نیوز

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد