درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 13:36   

هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است

  هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
  جستجوی گوگل در 10 سال آینده
  انتصاب مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
  سرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه ملی منصوب شد
  «مجتبی‌پور» جایگزین «نعمتی» در روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی شد
  هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان بوشهر انتخاب شدند
  سمیه‌سادات ابراهیمی مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور ‌‏بین‌الملل کانون شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17204صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 16 خرداد 1394 - 09:38
روابط عمومی، علم یا تجربه؟
مصطفی زند، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی ایران - تجاربی را که بشر در طول تاریخ از سر گذرانده، می توان گونه ای از علم عملی دانست که به معنایی از آن به عنوان علوم تجربی نیز نام برده می شود ولی سوال اصلی این است که آیا "روابط عمومی" در دسته بندی علوم تجربی جای می گیرد یا "علوم انسانی" را باید خاستگاه اصلی آن دانست.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، درک ناقص از روابط عمومی ها در دوران "گذار از سنت به مدرنیته" تا حدود بسیاری به اعتبار این علم، هنر یا حرفه لطمه زده و تعاریف و تصاویر ناقص و گاه متناقضی از آن را به نمایش گذاشته که با چارچوب های روابط عمومی همخوانی ندارد.

روابط عمومی، علم بی تعریف ها نیست اما نگاه ابزاری برخی از سازمان ها و دستگاه های اجرایی به این مقوله برخی از ساختارها را بهم ریخته و روابط عمومی را از روی ریل کاربردی فعال منحرف کرده است.

در چنین شرایطی "بازتعریف تخصصی" و "انطباق مولفه های بین المللی با وضعیت موجود" می تواند دربازیابی جایگاه روابط عمومی در کشور نقشی موثر را ایفا کند. بازتعریفی که نیاز اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود و باید از سوی متولیان ، برنامه ریزان و سیاستگذاران با جدیت بیشتری دنبال شود.

نگاه جهانی و عملکرد منطقه ای با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و ابزارمندی مدرن و استفاده از تمامی ظرفیت ها و قابلیت های موجود از راهکارهای جدی برون رفت روابط عمومی ها از بحران موجود است که البته باید به آن ترمیم نگاه مدیریت سازمانی به این حرفه را نیز افزود.

تمرکزگرایی یکی از آفاتی است که در دهه های گذشته به ساختار روابط عمومی ها آسیب رسانده و به تعبیر دیگر متمرکز شدن تمامی توان روابط عمومی بر یک مولفه نظیر ارتباطات رسانه ای، تبلیغات، افکار سنجی و ... به ماموریت اصلی روابط عمومی ها می تواند خدشه وارد کند.

برای رسیدن به افق های روشن روابط عمومی می توان "اصل تفکیک وظایف" را از اصولی دانست که در این فرایند نقشی حیاتی ایفا می کند.آنچه مسلم است یک تیم تخصصی هر چند کارآمد نمی تواند همزمان ارتباطات برون سازمانی و درون سازمانی را ساماندهی کند و در کنار این وظیفه سنگین به امور پژوهشی نیز بپردازد و
مولفه هایی نظیر افکارسنجی، تکریم ارباب رجوع را نیز توامان به سرانجام برساند.

بنابراین تغییر ساختار و حرکت روابط عمومی به سمت کثرت و تقویت آن در دستگاه های مختلف یک ضرورت آشکار است و برای نیل به اهداف باید به برخی نکات توجه ویژه ای داشت که تیتروار به آن اشاره می کنم.

 

الف) سطح روابط عمومی در هزاره سوم فراتر از شکل دهی ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی است و امروزه مدیران روابط عمومی باید در قامت مشاوران امین راس هرم سازمانی عمل کنند.

ب) برخی از وظایف سنتی روابط عمومی ها در ساختارجدید سازمانی به واحدهای دیگر منتقل شده است. وظایفی نظیر تکریم، افکار سنجی، پژوهش و ... که مقاومت برای بازپس گیری آنها غیر از اتلاف انرژی و تحلیل رفتن توان روابط عمومی ها هیچ فایده ای ندارد.

ج) استفاده از نیروی غیرتخصصی در روابط عمومی معمولا به مرگ آن منتهی می شود و یک مدیر قابل پیش از هر حرکتی نسبت به یکدست سازی نیروهای مجموعه خود اقدام می کند.

د) بروزرسانی اطلاعات سازمانی و توجه به طبقه بندی اطلاعاتی و شیوه های ارائه آن از جمله اموری است که باید با ظرافت و حساسیت ویژه ای توسط روابط عمومی ها انجام شود.

ه) مشارکت پذیری مرحله مقدماتی فعالیت روابط عمومی است اما "مشارکت زایی" در علم نوین ارتباطات در اولویت قرار دارد.

 

روز روابط عمومی فرصت خوبی برای بازنگری است و این فرصت نباید به آسانی از کف برود. امید است با هم اندیشی ارباب روابط عمومی و صاحبان اندیشه، مسیر دشوار ارتباطات، هموار شود و آرزوی دیرینه سازمان های ارتباطات محور برآورده شود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  اخبار ممنوعه


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد