شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عبدالسلام معروفی سردبیر هفته نامه کوشا و مدیر مسئول سایت خبری جوان پرس در جلسه روابط عمومی های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بمناسبت ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی عناوین اصلی در خبر نویسی را تشریح کرد.
به گزارش شارا، این کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی و تقدیر از فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی بخصوص روسای قبلی و فعلی مبنی بر فعال سازی این حوزه با تاکید بر نقش مهم و حیاتی روابط عمومی های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در خصوص موضوع بهداشت و سلامت مردم تاکید و خاطرنشان ساخت :
او با بیان اینکه مدیران روابط عمومی های دانشگاه باید با علم و فنون روز خبر ، گزارش و تحلیل مجهز باشند ؛ خاطرنشان ساخت : وقتی در این حوزه خوشبختانه زیرساخت های توجه به روابط عمومی فراهم شده پس هر چقدر مدیران شهرستانی در این حوزه و بخش فعال باشند می تواند در معرفی طرح های تحول سلامت موفق و حل مشکلات پیرامونی موفق ظاهر شوند.
وی گفت : امروزه روابط عمومی و روزنامه نگاری بعنوان دو رشته تخصصی هموزن و ناگسستنی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و در عصر ارتباطات و فنآوری اطلاعات همه روزه از سراسر جهان اطلاعات دستهبندی شده با انواع ابزار ارتباطی مخابره میشوند تا شاید بتوانند عطش انسان قرن ۲۱ را برای دریافت اخبار جدید برطرف سازند.
معروفی اضافه کرد : خبرنگاران در حوزه روابط عمومی باید ضمن اطلاع و آگاهی کامل از علم روزنامه نگاری و تهیه و نگارش خبر ، از سازمان مربوطه نیز اطلاعات کافی و وافی داشته باشد .
وی با بیان اینکه باید در آنلاین انجام دادن اخبار تسریع کرد : روابط عمومی ها یکی از منابع تولید خبر در سازمان هستند.
معروفی در این دوره کوتاه که به بهانه تجلیل از مسئولان روابط عمومی های دانشگاه برگزار شده بود، اصول خبر و خبرنویسی را تشریح کرد و به تعاریف خبر ، عناصر ، ارزشها و سبکهای خبری و انواع تیتر و قواعد تیتر نویسی اشاره کرد و افزود : در بررسی اخبار پایگاه خبری وب دای استان لازم است از گزارشات تحلیلی و توصیفی نیز بیشتر استفاده گردد و همچنین ساختار این سایت به روز و بهتر شود.
این فعال رسانه ای استان در خصوص تعریف خبر گفت : خبر پرارزش ترین کالای روز است و نقش خبرسازان در دنیای امروز بسیار با اهمیت است. خبر گزارشی از واقعیتهاست ولی هر واقعیتی را نمیتوان خبر نامید.
معروفی اضافه کرد : روابط عمومیها یکی از منابع تولید خبر در سازمان هستند. رسالت روابط عمومی در سازمان جستجوی اطلاعات و اخبار و انتقال آن به مخاطبان است مهمترین مرحله در فرآیند تهیه خبر شناخت خبر است که بدون شک وظیفه کارشناس روابط عمومی است و به مهارت فردی و ذاتی خبرنگار مربوط است به گونهای که چگونگی و شیوه نگارش خبر یک نوع مهارت علمی و تجربی محسوب میشود.
این کارشناس علوم ارتباطات تصریح کرد : تنظیم خبر از مراحل سخت کار خبری است که بدون شناخت ارکان آن امکانپذیر نیست. ارکان خبر در واقع پاسخگویی سوالهای مخاطب است. در صورت عدم استفاده صحیح از این عناصر، خبر دچار ابهام شده و جذابیت کافی نخواهد داشت و شناخت ارکان خبر به خبرنگار کمک میکند قبل از نگارش، از اطلاعات مؤثر و مفید به خوبی و به جا استفاده کند و در اخبار روابطعمومیها استفاده صحیح از عناصر خبر به جامعیت خبر کمک میکند و اطلاعات داخلی سازمان را آن طور که همیشه مورد نظر کارکنان است به اطلاع آنها میرساند در واقع در اخبار داخلی لزوماً همه عناصر باید استفاده شود.
مدیر سایت خبری تحلیلی جوان پرس اضافه کرد : یکی از وظایف کارشناسان تهیه خبر در روابط عمومیها شناخت ارزشهای خبری نهفته در خبر است که ضمن کمک در شناسایی خبر به عنوان معیار ارزشگذاری هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در کنار این ارزش ها اخبار تنظیمی توسط روابط عمومی ها باید دارای عناصر و ارزش های خبری و بر اساس یکی از سبک های خبری که معمولا هرم وارونه است ، باشد.
این فعال رسانه ای استان در خصوص تیتر و قواعد و ویژگی تیتر هم گفت ؛ تیتر یعنی هدایتگر خواننده به سوی خبر. جمله یا عبارتی است که به خبر هویّت می دهد، می تواند خواننده را به خواندن مطلب ترغیب کند، یا او را از خواندن باز دارد و تیتر، دشوارترین نقطه کار روزنامهنگاری است و باید دارای قواعد و ویژگی های باشد تا مخاطب و خواننده ما خبر را بخواند ، پس تیتر باید خلاصه باشد ، استحکام داشته باشد ، روشن باشد ، روان باشد ، وضوح داشته باشد، البته ایهام داشته باشد اما ابهام نداشته باشد و حتی الامکان سوالی نباشد.
وی در پایان ضمن تاکید بر اینکه روابط عمومی های دانشگاه در شهرستان ارتباط فعال و به روزی تر با رسانه های محلی منطقه داشته باشند ، تصریح کرد : امسال که بفرموده مقام معظم رهبری سال ” دولت و ملت ، همدلی و همزبانی ” عنوان شده و همچنین حساسیت خصی در بخش سلامت مردم داریم نقش روابط عمومی این حوزه بسیار مهم و حیاتی است و باید به خوبی در این حوزه ظاهر شوند.
عبدالسلام معروفی با تاکید بر تقویت و باز تعریف حوزه روابط عمومی و جایگاه این واحد مهم و حساس که مورد تاکید مسئولین ارشد کشوری و استانی است و نقش آن در نهادها و دستگاه های اجرایی استان در تحقق شعار سال و همچنین تعامل بیشتر ادارات با رسانه ها و پر کردن خلاهای ایجاد شده و مغفول ماندن از این بخش بر برگزاری کارگاه های آموزشی و روزنامه نگاری و مبانی تهیه خبر و خبر نویسی و هدایت و اقناع افکار عمومی و دوره های روابط عمومی و تقویت این حوزه در این دانشگاه و سایر ادارات و سازمان های استان تاکید کرد.
|