درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
شنبه، 26 مرداد 1398 - 22:05   

قانون مطبوعات مصوب 1358 شورای انقلاب ـ قانون مطبوعات مصوب 1364

  قانون مطبوعات مصوب 1358 شورای انقلاب ـ قانون مطبوعات مصوب 1364


ادامه ادامه مطلب یک

هارمونی معرفی شد؛ سیستم عامل جایگزین احتمالی اندروید با امنیت و سرعت بهتر

  هارمونی معرفی شد؛ سیستم عامل جایگزین احتمالی اندروید با امنیت و سرعت بهتر


ادامه ادامه مطلب دو

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

روش بررسی رفتار خود به سبک ژولیوس سزار

  روش بررسی رفتار خود به سبک ژولیوس سزار


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیران روابط عمومی های استان موظف به اطلاع رسانی از عملکرد دستگاه خود هستند
  پیام تبریک مدیر عامل بانک رفاه کارگران به مناسبت پنجاه و نهمین سالروز تأسیس بانک
  بانک رفاه کارگران در حمایت از صنایع کوچک پیشگام بوده است
  تغییر در مدیریت روابط عمومی شورای شهر رشت
  آئین تجلیل از خبرنگاران فعال شهرستان ملارد
  برپایی نخستین جشنواره ارزیابی روابط عمومی های صنعت آب و برق
  بابایی: ارتقاء نقش روابط عمومی ها مستلزم تغییر نگرش مدیران است
  کمک 313 هزار میلیارد ریالی بانک ملی ایران به رونق بخش های اقتصادی
  95 درصد حساب های مشتریان حقیقی بانک ملی ایران، کد شهاب دارند
  آیین تجلیل اعضای شورای اسلامی و شهردار کهریزک از خبرنگاران ری برگزار شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16749صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 27 اردیبهشت 1394 - 10:10
راه رفتن روی مرز باریک اخلاق فردی و مهارت های حرفه ای
مهدی باقریان - شکی نیست که در هر سطحی از کار روابط عمومی اطمینان دادن از عملکرد سازمان و یا سیستم مبتنی بر منافع و خواسته های مخاطبان یکی از اصول مهمی است که مبنای آن توجه به اخلاق در روابط عمومی تلقی می شود. این موضوع آن قدر مهم است که همیشه و همواره مورد توجه اندیشمندان این حوزه بوده و البته ذکر این نکته هم ضروری است که این کار هیچگاه کار آسانی نبوده است.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط عمومی- اخلاق و اتصاق به اصول اخلاقی از موضوعات بحث برانگیزی است که معمولا برخواسته از نظام های ارزشی حاکم بر جوامع مختلف است. ارزش هایی که برخی از آن ها مانند خوبی، بدی، عدالت، ظلم و مفاهیمی از این دست در بسیاری از جوامع مفاهیم مشترکی هستند و مثلا این گونه نیست که کسی در جایی ظلم را صفتی خوب و عدالت را واژه ای با بار منفی بداند و حداقل این است که همه برای خودشان عدالت می خواهند و از مورد ظلم واقع شدن ابا دارند.


البته عواملی نظیر دین و مذهب، خانواده و اجتماع، شرایط محیطی، سن و نژاد، سطح تحصیلات و جایگاه اجتماعی می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد. شکی نیست که قضاوت های اخلاقی هم امروزه بخش مهمی از تصمیم گیری های روزمره شاغلان روابط عمومی در حوزه مسئولیت اجتماعی است و به طور مستقیم بر کار و عملکرد آنان تاثیر دارد.


این موضوع در روابط عمومی هم به عنوان حرفه ای که مسئولیت اجتماعی در آن مفهومی کارآمد و پیوسته است، همواره مطرح است و اساسا بحث اخلاق و اخلاق مداری یکی از اصول اساسی روابط عمومی محسوب می شود. نکته مهم اما در این میان این است که می توان اخلاق حرفه ای را از طریق آموزش های لازم فرا گرفت و با مراقبت در حرفه ای مانند روابط عمومی آن را در سرلوحه کارها و فعالیت های خود قرار داد.


همچنین نگاهی به آموزه های دینی و سفارشات اخلاقی دین مبین اسلام و منش و سیره ائمه اطهار(ع) نیز بازگو کننده همین امر است و موضوع اخلاق آن قدر اهمیت دارد که پیامبرعظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت(ص) می فرمایند: انی بعثت لاتمم مکارم اخلاق. ایشان دلیل و فلسفه رسالت بزرگش را که همانا دعوت به توحید و یگانه پرستی است، اخلاق و ارزش های اخلاقی اعلام می نماید.


شکی نیست که در هر سطحی از کار روابط عمومی اطمینان دادن از عملکرد سازمان و یا سیستم مبتنی بر منافع و خواسته های مخاطبان یکی از اصول مهمی است که مبنای آن توجه به اخلاق در روابط عمومی تلقی می شود. این موضوع آن قدر مهم است که همیشه و همواره مورد توجه اندیشمندان این حوزه بوده و البته ذکر این نکته هم ضروری است که این کار هیچگاه کار آسانی نبوده است.


اهمیت موضوع و جایگاه اخلاق در حرفه روابط عمومی می تواند این موضوع را تبدیل به یکی از نیازهای دائمی کند که توجه به آن باعث موفقیت و توفیق یک سازمان و یا نهاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.


شاید توجه به اصول زیر بتواند کمک کند تا عملکرد روابط عمومی بخصوص در حوزه مسئولیت اجتماعی آن را به سوی انجام وظایف اخلاقی خود رهنمون شود و بتواند آن را در جایگاه شایسته خود قرار دهد.
- خیلی مهم است که اهداف، برنامه ها و سیاست های راهبردی سازمان در انطباق با نیازها و خواسته های مخاطبان باشد.


- درستی، شفافیت، صداقت و راستگویی از اولین اصول اخلاقی است که باید در همه کارها مورد توجه قرار گیرد و این موضوع در تهیه و تنظیم مطالب و انتشار عمومی آن ها در تمامی امور در نهایت دقت مورد توجه قرار گیرد.


- اسرار مخاطب به عنوان یک امانت باید در نزد اصحاب روابط عمومی و در سازمان مربوطه محفوظ بماند و به هیچ وجه دستمایه استفاده شخصی و یا سازمانی قرار نگیرد و این حق برای همیشه در خصوص مخاطب محترم شمرده شده و رعایت شود.


- پخش شایعات، صدور بیانیه های اهانت آمیز و هر گونه پنهان کاری که ناقض حق و حقوق مخاطب باشد، ضربه مهلکی به اعتماد ایشان خواهد زد و اعتبار اخلاقی سازمان را در نگاه آنان تنزل خواهد داد. روابط عمومی ها باید با اطلاع رسانی شفاف و تعامل با مخاطبان زمینه این گونه اقدامات را به کلی از بین ببرند.


- تاکید بر رعایت اصول اخلاقی و ارزش های نیکو و پسندیده و اهتمام بدان نیاز به یادآوری، ارائه آموزش های لازم و استمرار و مداومت در مراقبت از این مهم دارد.


فراموش نکنیم که در حرفه روابط عمومی مرز میان رفتار اخلاقی فردی و مهارت های حرفه ای تفکیک ناپذیر است و هر فردی باید با احترام گذاشتن به ارزش های اخلاقی و عرفی تلاش کند تا همواره در کار و عملکرد خود متصف به اصول اخلاقی باشد تا با چنین نگاه و عملکردی آینده حرفه روابط عمومی اخلاقی تر و برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود آماده تر باشد.


در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنم که در سال گذشته، انجمن متخصصان روابط عمومی به عنوان یک نهاد تخصصی تاثیرگذار، اولین منشور اخلاقی روابط عمومی ایران را تدوین و منتشر کرد و به نظر می رسد با توجه به عرایض بالا، التزام و اجرای این منشور در عرصه عمل "یک باید" بسیار مهم برای اعضاء و کارگزاران روابط عمومی بشمار می رود و بهتر است به این منشور به عنوان یک مدل برای حرفه روابط عمومی در ایران نگریسته شود.

 

منبع: روزنامه ایران- 28 اردیبهشت1394
رییس انجمن متخصصان روابط عمومی
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  قانون مطبوعات مصوب 1358 شورای انقلاب ـ قانون مطبوعات مصوب 1364


  اطمینان؛ آنچه همه به آن نیاز داریم


  ندای درون کارکنان تان را گوش دهید


  سخنرانان علمی پنجمین همایش تولید محتوا در روابط‌ عمومی مشخص شدند


  هارمونی معرفی شد؛ سیستم عامل جایگزین احتمالی اندروید با امنیت و سرعت بهتر


  روش بررسی رفتار خود به سبک ژولیوس سزار


  هیات مدیره جدید انجمن سواد رسانه ای ایران انتخاب شدند


  شیوه نامه تاسیس مراکز تجاری و بازاریابی محصولات


  رقابت برای جلب مخاطبان، وارد ابعاد و رسانه‎ های جدیدی شده است


  ۶ آمار و روندی که باید در رابطه با روابط عمومی بدانید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: 20 مردادماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی