درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
یکشنبه، 1 اردیبهشت 1398 - 01:46   

درس آموخته های کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

  درس آموخته های کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب یک

زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در سال 98 اعلام شد

  زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در سال 98 اعلام شد


ادامه ادامه مطلب دو

رباتی که در شبکه تلویزیونی روسیه خبرخوان شد

  رباتی که در شبکه تلویزیونی روسیه خبرخوان شد


ادامه ادامه مطلب سه

اقدامات روابط عمومی فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی

  اقدامات روابط عمومی فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیدار مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع
  معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه اقدامات مداوم و مؤثری برای حفظ محیط‌زیست انجام داده است
  سامانه مدیریت تجربه مشتری در بیمه کوثر راه‌اندازی شد
  اقدامات روابط عمومی فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی
  مدیرعامل خانه مطبوعات هرمزگان: افزایش مهارت پوشش خبری در اولویت خانه مطبوعات است
  تعداد لایک‌های اینستاگرام مخفی می‌شود؟
  فیس‌بوک اعلام کرد؛ رمز میلیون‌ها کاربر اینستاگرام در اختیار کارمندان این شرکت
  پیام‌رسان دولتی فرانسه هک شد
  پنجمین کنفرانس بین‌المللی وب‌پژوهی برگزار می‌شود
  اعلام ساعات کار شعب بانک آینده در نیمه اول سال 1398
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16742صفحه نخست » گفتگوشنبه، 26 اردیبهشت 1394 - 13:46
فراموش کردیم که هدف روابط عمومی چیست؟
گفت و گو با استاد کاظم متولی پیشکسوت روابط عمومی در ایران - با تکامل اجتماعی و ترقی در افکار و پیدایش فضاهای مناسب تر، روابط عمومی به ماهیت و کارکردهای واقعی اش نزدیک تر می شود. روابط عمومی واقعی و اخلاقیات تفکیک ناپذیرند. در حرفه روابط عمومی، هنر، دانش و مهارت در کنار اخلاق معنا می یابد و مهم تراز همه اینکه همیشه به خاطر داشته باشیم روابط عمومی کار عاشقانه است. روابط عمومی عشق است.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- استاد کاظم متولی در سال 1317 در یزد و در یک خانواده متوسط شهری متولد شد. او پس از طی دوران کودکستان و دبستان در زادگاه خود، تحصیلات متوسطه را در رشته ادبی در تهران به پایان برد. بعد از سپری کردن خدمت سربازی در وزارت کشور استخدام شد، وی که از نوجوانی به مطالعات اجتماعی و مطبوعات علاقه داشت به سال 1346 در اولین آزمون ورودی «موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی» که بعدا به «دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی» تغییر نام یافت و اینک دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی خوانده می شود در رشته روابط عمومی پذیرفته شد و این رشته کارشناسی تازه تاسیس دانشگاهی را در سال 1350 در ردیف اولین فارغ التحصیلان دانشکده به پایان برد.

 

تاسیس این مرکز عالی نظری و علمی دانشگاهی نقطه عطفی در تاریخ آموزشی رشته های ارتباطی در کشور به شمار می رود و اولین دوره آن نیز به برخورداری از تعالیم اساتید نامور و برجسته آن زمان مشهور است.

 

کاظم متولی که بهره مند از تجربیات شغلی در امور اجتماعی و دفتر روابط عمومی وزارت کشور بود پس از فراغت از تحصیلات دانشگاهی چون هنوز شاخه های کارشناسی ارشد و دکترا به شیوه کنونی تاسیس نشده بود به مطالعات تکمیلی و آزاد از منابع خارجی و داخلی مباحث ارتباطی به ویژه دانش و هنر روابط عمومی در جهان و ایران پرداخت. او در دهه 70 همراه با دوستانی شاغل در دفاتر روابط عمومی سازمان ها به تاسیس و توسعه انجمن روابط عمومی و سپس انجمن متخصصان روابط عمومی اهتمام ورزید. این استاد پیشکسوت در دهه های 70 و 80 شمسی سال هایی را به امر تدریس دروس نظری و عملی روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی و نیز دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی تهران اشتغال داشت و همچنین با ارائه مقالات و سخنرانی های بدیع و کاربردی در بسیاری از سمینارها و همایش های ذیربط فعالانه شرکت نمود.حاصل یک عمر تحصیل و تجربه استاد کاظم متولی نگارش و چاپ بیش از یکصد مقاله در مباحث مختلف ارتباطات و روابط عمومی در نشریات تخصصی و عمومی و نیز نشر کتاب ارزشمند با عنوان:
1- روابط عمومی و تبلیغات
2- کارکردهای روابط عمومی


3- افکار عمومی و شیوه های اقناع می باشد که در نزد صاحب نظران و کارشناسان فهیم ارتباطات به عنوان منابعی ماندگار پرفایده مشهور است. از ویژگی های آثار استاد کاظم متولی ارائه نکات بدیع و نظریه پردازی های جدید سازگار با فرهنگ ایرانی است. گفت و گو با این پیشکسوت روابط عمومی از نظر می گذرد:

تاکنون تعاریف متعددی از روابط عمومی شده است. از نظر جنابعالی روابط عمومی بویژه با توجه به مختصات و مقتضیات جامعه ما چه تعریفی دارد؟
تاکنون در وجه تسمیه و تعریف ((روابط عمومی)) در کتاب ها و جزوات درسی مطالب و عباراتی آمده است که مانند هر تعریفی در هر موضوعی در برگیرنده همه مفاهیم و عناصر و عوامل ذهنی و عینی آن نبوده اند. اصولا تعریف موضوعات کار ساده ای نیست بخصوص درباره مباحثی که در حوزه علوم انسانی قرار دارند. اگر شما تعریف کامل و جامعی از هنر، ادبیات، فرهنگ، فلسفه، سیاست و... پیدا کردید لابد به تعریف معتبری از ((روابط عمومی)) نیز خواهید رسید و این از نقصان توانایی تشخیص و تحقیق پزوهشگران نیست بلکه نشان از اهمیت و وسعت مفاهیم و فراوانی ارتباطات پیچیده معارف بشری در لغات و اصطلاحات دارد. با این همه, در تعریف موضوعات, معمول چنین است که به هر حال عباراتی که نزدیکتر و مناسبتر به موارد مورد بحث است عنوان می شود، در این مقطع نیز همین شیوه ملحوظ می گردد. از نظر من روابط عمومی عبارت است از ((ابلاغ اطلاعات واقعی موسسه به مخاطبین ذیربط و کسب نظریات آنها به منظور ایجاد حسن تفاهم)). روابط عمومی دو وظیفه اساسی دارد که عبارتند از ارسال و دریافت پیام های واقعی و هدف از انجام آنها نیز وصول به آگاهی های متقابل است. روابط عمومی بر شانه راست بار ((اقناع)) و بر شانه چپ خود ((ترغیب)) را حمل می کند. حوزه و حیطه عمل او احساسات و عاطفه ها و در یک کلام افکار عمومی است. روابط عمومی هم دانش است و هم هنر و چون الزاما بنابر وظیفه خود باید پیراسته از هر گونه دغل و ناراستی باشد، لذا مسئول اداره آن ناگزیر باید دانشمند، هنرور و معتمد باشد.

 نقش روابط عمومی را درتحقق اهداف مصوب موسسات در چه حوزه ها و زمینه هایی متصور می توان شد؟
به اعتقاد من برای روابط عمومی ها بطور عام می توان وظایف مهم و خطیری را در نظر آورد.
1- از طریق روابط عمومی نقاط ضعف اجرایی در زمینه های فنی، اداری و تولید و توزیع و سایر جهات مربوط آشکار می شود.
2- دلایل وانگیزه های واقعی بیرونی و درونی تعلل و رکود و توقف شناخته می شود.
3- از وقوع بسیاری از ناهنجاری ها و معضلات محتمل پیشگیری به عمل می آید.
4- وجه دیگر فعالیت های روابط عمومی زدودن غبار فراموشی و انزوا و گمنامی از پیکره ی موسسه و شفاف نمودن و متبلور ساختن دایمی و مستمر آن در قلمرو حیات اجتماعی، اقتصادی موجود است.

شما در مصاحبه هایی دیگری که پیش ازاین انجام داده بودید انتقاد سختی به واژه " مهندسی افکار عمومی" وارد کرده بودید. افکار عمومی از نگاه شما در برگیرنده چه مولفه ها یی است؟
روابط عمومی مهندسی افکار نیست. این اصطلاحی اشتباه است که مغایر با روح روابط عمومی است مهندسی افکار، کاری بود که دستگاه های تبلیغاتی هیتلر انجام می دادند. هجوم به افکار عمومی از مهندسی افکار انبساط می شود، در حالی که روابط عمومی همدلی و همراهی است. بطور کلی هر گروه و دسته و جامعه و حتی فرد برای ایجاد جاذبیت و تداوم و پیشرفت کار و هدف و جلوگیری از عقب ماندگی، رکود، ورشکستگی و انزوا به افکار عمومی مساعد و مثبت نیازمند است. افکار عمومی مجموعه ای پیچیده و بغرنج است که در اکثر موارد حالتی تاریک روشن و مه آلود و مبهم دارد و گاه چون ماهی لغزنده است. قضاوت ذهنی افراد در ساخت و ساز افکار عمومی نقش زیر سازی و ابتدایی را ایفا می کند. ابتدا با تکیه بر پیش زمینه ها و آگاهی های انباشته شده در اذهان خود به قضاوت می پردازند. این قضاوت ها با توجه به توانمندی های موضوع های مطروحه و مایع های ذهنی میتواند آشنا و سازگار با پیش فرض های قبلی یا نو و غیر مترقبه باشد. در هر حال قضاوت هایی صورت می گیرد. همراه با این داوری احساساتی مانند تحسین، شادی، نفرت و خشم بوجود می آید که مبتنی بر قضاوت هایی است که به عمل آمده، این احساسات برآمده از قضاوت های قبلی گرایش هایی را تولید می کند که افکار عمومی مینامیم. با این توضیحات اینک به تعریفی از افکار عمومی می پردازیم که گمان می برد گویای ماهیت آنست. افکار عمومی عبارت است از ((مجموعه گرایش های ذهنی افراد یک واحد اجتماعی نسبت به موضوعات مطروحه)).

به نظر شما عوامل و شرایط موثر در ساخت و پرداخت افکار عمومی کدام است؟
نخست نفع شخصی است.منظور از ((نفع)) جهات مختلف مادی و معنوی آنست. دامنه سود خواهی و خودخواهی و خود بینی انسان ها به قدری گسترده است که می توان بطور کلی انسان را همه چیز خواه و سیری ناپذیر دانست منفعت خواهی در ذات و طبیعت و غریزه ی انسان ها نهفته است و این امر بدیهی و قطعی است. نفع طلبی متنوع، ملموس و محسوس، ناپیدا و مخفی و گاه نزدیک بین و گاه دوربین است و در یک کلام هزار چهره است. میزان نفوذ در افکار عمومی بستگی دارد به ارزیابی ذهنی افراد از مقدار منافعی که با قبول یا رد پیام وارده برای خود پیش بینی می کنند. واژه های نفع، سود، بهره بیشتر و بعد مادی قضایا را تداعی می کنند و در صورتی که ابعاد غیرمادی اما معتبری چون شهرت خواهی، مقام پرستی، مطلوب جلوه کردن احترام طلبی و موارد مشابه جایگاه محکمی در حس نفع طلبی انسان ها دارد. در این جا باید ناگزیر به مقطعی از استثاء های مبحث فوق اشاره کنیم و آن مقوله های ایثار و گذشت های شگفت انگیز و غرور آفرین آرمانی و عرفانی بعضی از انسان های ممتاز تاریخ است که خوشبختانه نمونه های آن کم نیست. دوم گروه های سنی را می توان نام برد. شاخص سن افراد در طرز تلقی آن ها از رویداد ها یک عامل واضح است. ساختار های جسمی و روانی گروه کودکان، جوانان، میانسالان و پیران متفاوت است، لذا شکل گیری افکار عمومی به اقتضای سنین مختلف آن ها هماهنگ می شود. پیام واحد برای گروه های سنی مختلف تاثیرات متفاوت خواهد داشت فرضا دعوت به تماشای یک مسابقه ی ورزشی گروه جوانان را بیشتر تحت تاثیر و پذیرش قرار خواهد داد. سوم گروه های جنسی هستند. زنان و مردان در مقابل بسیاری از اصول و مبانی حیات اجتماعی واکنش های یکسانی دارند و در نوع تلقی آن ها از مسائل زندگی تفاوت های آشکاری وجود ندارند. به هر حال در بعضی شیوه های رفتاری و زیستی آن ها تفاوت هایی غریزی و طبیعی وجود دارد، لذا سزاوار است تا در بررسی افکار عمومی عامل جنسیت نیز ملحوظ گردد. به عنوان مثال مقالات و گزارش های مربوط به مسائل آرایشی، یقینا توجه خانم ها را بیشتر جلب می کند. تحصیلکرده ها، اوضاع اقلیمی، اوضاع اقتصادی و چگونگی معشیت، تعلقات مذهبی و قومی و همچنین روشنفکران را می توان در زمره این عوامل قلمداد کرد چرا که مسائل و حوادث و قضایایی اجتماعی که توجه عامه را به خود جلب می کند خصلتا دارای پیچ و خم و زیر و بم و ابعاد و جهات مختلف است و اغلب مورد تفاسیر و تعابیر ناهمگون قرار می گیرد. در اینجا ست که قاعدتا داوری ها و روشنگری های روشنفکران در رفع ابهامات و تردیدات گروه های عمده ای از مردم نقش والایی را ایفا می کند. حیطه اثر نفوذ روشنفکران در افکار عمومی گروه و دسته ای کوچک در مسائل معمولی روزمره محلی و منطقه ای است و گاه بحدی است که آن ها را در جایگاه رهبران فکری ملت ها قرار می دهد.

به غیر از عواملی که در ساخت افکار عمومی نقش دارند به چه مواردی دیگری می توان پرداخت؟
حاکمیت، مجموعه ای که بنام رژیم، دولت، حکومت، نظام خوانده می شود اجمالا حاکمیت می نامیم. بیشترین ارتباطات ذهنی افراد جوامع به نوعی با جلوه ها و نمودهای حاکمیت ها برقرار می شود. هر چقدر عملکردهای حاکمیت همسو و هماهنگ با خواسته ها و انتظارات مردم باشد پشتیبانی و حمایت افکار عمومی بیشتر جلب و جذب خواهد شد. مقوله آزادی بعنوان امری اجتناب ناپذیر و مقدس