درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 22:36   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16461صفحه نخست » شنبه، 5 اردیبهشت 1394 - 01:09
مدیریت نشست های خبری
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نشست های خبری معمولا در مورد شخصیت حقیقی یا حقوقی، دستگاه اجرایی یا سوژه یا موضوعی که ارزش خبری داشته باشد ترتیب داده می شوند.
  

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نشست های خبری معمولا در مورد شخصیت حقیقی یا حقوقی، دستگاه اجرایی یا سوژه یا موضوعی که ارزش خبری داشته باشد ترتیب داده می شوند.

 

دلایل برگزاری نشست های خبری متفاوت است و عالمان علم ارتباطات می دانند که یکی از این دلایل سه گانه سبب راه اندازی نشست های خبری از سوی شخص حقیقی/حقوقی ذیربط یا نماینده و وکیل، مدیر روابط عمومی، مدیریا مشاور رسانه ای و یا مدیر برنامه ها می شود.

 

اول/گزارش عملکرد

در این حالت و در یک برش زمانی خاص و طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده اختصاص داده می شود به اقدامات انجام گرفته، در حال انجام یا در شرف انجام شخص یا دستگاه مورد نظر.

محتوای اینگونه جلسات عموما به آمار و ارقام اختصاص می یابد و در مواردی که سوالی برای خبرنگاری پیش آید به صورت محدود بدان پاسخ داده می شود.

معمولا گزارش های عملکرد در مناسبتهای تقویمی خاص مثل سالروز تاسیس، کسب یک موفقیت، افتتاح ها، کلنگ زنی ها، مناسب های ملی و مذهبی و امثال آن ترتیب داده می شوند و بیشتر نفع آن متوجه دستگاه یا شخص مربوطه است تا رسانه ها و ارزش خبری اینگونه اخبار یا گزارشات که در گروه خبرهای «سخت» تعریف می شوند، با تحمل هزینه برای شخص ذینفع یا دستگاه همراه است چرا که مخاطب آنها نیز خاص و محدود خواهند بود.

 

دوم/ مصاحبه های مطبوعاتی

یکی از وجوه ارتباطات برون سازمانی واحدهای روابط عمومی دستگاههاست. افراد حقیقی و حقوقی، نیز شخصیت های دارای ارتباطات اجتماعی قوی و روابط مناسب با اصحاب خبر و رسانه از این ظرفیت مهم غفلت نمی کنند. در مصاحبه های مطبوعاتی حجم عمده ای از وقت جلسه به سوالات و اظهارنظر خبرنگاران اختصاص می یابد. معمولا شخص مورد مصاحبه قرار گیرنده سعی می کند با کوتاه کردن مقدمه چینی و حذف سخنرانی خود فرصت را به خبرنگاران بدهد تا از لحاظ روانی نیز فضای دوستانه و لطیفی میان طرفین برقرار شده باشد. در مصاحبه های مطبوعاتی محدودیت و گزینشی دعوت شدن خبرنگاران، نحوه اداره جلسات، ظرایفی چون سیستم صوتی، نحوه برخورد مدیر یا مدیر روابط عمومی و زمان تعیین شده برای جلسه بسیار اهمیت دارد. ضمن اینکه مهارت مصاحبه شونده در زبان بدن(Body Language) از نکات مهمی است که می تواند کفه ترازو را به نفع او سنگین تر و نتایج مورد نظرش را تامین نماید. در علم ارتباطات معمولا مصاحبه ها یک سو برنده و یک سو بازنده دارند و آن کسی برنده مصاحبه است که بتواند بیشترین تاثیرگذاری را در طرف مقابلش داشته باشد. معمولا این افتخار نصیب خبرنگار یا مصاحبه کننده است که به آنچه در سوال مدنظر دارد می رسد؛ ولی مدیران باهوش می توانند با ابزارهایی از قبیل زبان بدن، پاسخ گویی کوتاه، ارائه گزارش مستند و سعه صدر در نحوه پاسخگویی این قاعده را برهم بزنند و برنده ماراتن پرسش و پاسخ با خبرنگاران باشند.

 

سوم/جلسات اقتضایی

حالت سومی که در رابطه با روابط بین اشخاص و رسانه ها وجود دارد با هنر ارتباطی مدیران یا مسئولین روابط عمومی شان نسبت مستقیمی دارد. معمولا پیش می آید که شخص یا دستگاهی بر اثر شایعه ای، حادثه ای، پیشامد غیرمنتظره ای یا ایجاد تحولی نیاز به اطلاع رسانی و ارائه توضیحات ضروری برمی آید. مدیریت زمان و به دست گرفتن ابتکار عمل در چنین مواردی بسیار مهم است. غالب مدیران و روابط عمومی های استان از این تکنیک غافلند و ارتباط با جامعه را در اخبار منتشره در ارگانهای اطلاع رسانی و یا پرسش و پاسخ معمول و روتین در جلسات خبری جستجو می کنند.

جلسات اقتضایی نه تنها یک نوع مسئولیت آپشنال و حاشیه ای برای مدیران و روابط عومی هایشان نیست بلکه از اهم وظایف و ارکان مدیریتی یک فرد یا مجموعه است و در صورت عدم مدیریت صحیح و عدم آشنایی با فضای رسانه ای و نداشتن قدرت تحلیل از کارکرد و میزان اثر رسانه ها ممکن است به سقوط دستگاه/مدیر/شخص بیانجامد.

اساتید روزنامه نگاری و عالمان ارتباطات بر این باورند که رویداد آن چیزی است که بیان می شود و پدیده آن چیزی است که رسانه بدان می پردازد. بنابراین می توان حکم داد که عملکرد یک شخص/مدیر/دستگاه در صورتی به معنای واقعی «عملکرد» است که رسانه ای «بخواهد» آن را نشر دهد و بالعکس.

 با این پیش مقدمه باید دید چه ضروریاتی برای برگزاری یک جلسه خبری خوب، با زمان بندی و مدیریت مناسب و قدرت اثرگذاری بالا لازم است و مدیران، اشخاص و روابط عمومی های ما تا چه حد بدان پایبندند.با این توضیح که این نوشتار متاثر از نخستین نشست خبری شهردار اورمیه، محمد حضرت پور در سال 94 تنظیم شده و شاید پاسخی باشد به موافقان و مخالفان نحوه مدیریت آن جلسه خبری.لوازم و ضروریات نشست های خبری در مقیاس استانی را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

 

1-تعیین موضوع

هر نشست خبری باید پیش از آغاز تکلیف خود را با خبرنگاران و سمت و سویی که قرار است بدان داده شود روشن کند. شروع جلسه به صورت بحث آزاد نه سقف زمانی را رعایت خواهد کرد و نه شان و عزت میزبان و میهمانان برنامه را. تعیین چارچوب کلی برای مباحث می تواند خبرنگاران را با آمادگی و مطالعه قبلی و به نوعی با دست پر به جلسه گسیل دارد. ضمن اینکه مصاحبه شونده نیز هرگز در تنگنای پاسخ های تلگرافی و «بررسی می کنم» و «نمی دانم» و «هنوز به جمع بندی نرسیده ایم» گرفتار نخواهد شد.

روابط عمومی ها به عنوان حلقه های واسط دستگاه و رسانه ها در صورت مدیریت صحیح این اصل می توانند احترام و اعتبار خود را در هر دو سو تقویت کنند.

 

2-تعیین زمان
روز و ساعت برگزاری برنامه خیلی مهم است. معمولا جلسات گروه اول و دوم بایستی با زمان بندی مناسب تعیین شوند. مدیران روابط عمومی، چنین جلساتی را میبایستی در تقویم اجرایی سالانه خود لحاظ کنند. به جز حالت سوم جلسات که معمولا شرایط اضطراری و فورس ماژور بر آن حاکم است فرصت کوتاه از دعوت تا زمان جلسه می تواند موجب اختلال برنامه های خبرنگاران و دلخوری و گلایه آنان بشود.

مدیران باهوش روابط عمومی معمولا پیش از برگزاری نشست های خبری با تشکل های مطبوعاتی، خبرنگاران بانفوذ و یا شورای روابط عمومی های استان به عنوان منبع مطلع از سایر جلسات خبری لابی و رایزنی می کنند تا زمانی را که به برگزاری نشست اختصاص می دهند با دیگر برنامه ها و مصاحبه های مطبوعاتی تداخل پیدا نکند.

از سویی مدیریت زمان در نشست ها بسیار مهم است. روابط عمومی ها و مدیران می بایست ساعت اجرای برنامه را با اوقات شرعی، زمان های پیک ترافیک شهری، زمان تعطیلی مدارس، ادارات و سایر مولفه های تاثیرگذار در رفت و آمد خبرنگاران هماهنگ کنند و در صورت صعوبت یا دوری مسیر حتما پیش بینی های لازم برای استقرار سرویس های ایاب و ذهاب را انجام دهند.

 

3-مکان و فیزیک سالن

نور، صدا و تصویر محل برگزاری نشست های خبری از اهنیت بسیاری برخوردار است. افق دید و تسلط خبرنگاران بر فضا نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در جلسات خبری باید پیش بینی لازم برای رفت و آمد خبرنگاران و عکاسان برای ضبط صدا و ثبت تصویر به عمل آید. فضای جلسه و چینش صندلی ها باید به گونه ای باشد که امکان مشاهده سخنران اصلی جلسه برای همه فراهم باشد. برای همین گفته شده که سالن های دارای میزگرد بهترین محل برای برگزاری نشست های خبری هستند.

به علاوه مقابل، پشت سر و روی میز مصاحبه شونده یا سخنران اصلی باید از وسایل و تشریفات زاید برای بستن بهترین و با کیفیت ترین کادر تصویری خالی باشد. جهت نشستن این فرد و روبه نور و پشت به نور بودنش و کیفیت تابلو، دیوار، بک گراند یا بنر پشت سن نیز در ثبت تصاویر خوب و باکیفیت بسیار مناسب است.

موضوع دیگر صدای سالن است. باید هم صدای سخنران و هم سوال کننده و خبرنگار به یک اندازه امکان پخش داشته باشد. فراموش نباید کرد برخی سوالات خبرنگاران می تواند از مهمترین اجزا و عناصر تشکیل دهنده یک جلسه باشد. موضوعی که بعضا از جانب مدیران و روابط عمومی ها نادیده گرفته می شود و ناچارا برای جلب توجه دیگر حاضرین سوالی که با صدای کم در سالن مطرح شده مجددا توسط سوال شونده تکرار می شود و این از ضعف های نداشتن سیستم صوتی مناسب در برخی جلسات است.

بسته به زمان تعیین شده برای جلسه خبری باید پیش بینی پذیرایی از مهمانان به عمل آید. مهمترین لازمه چنین جلساتی آب معمولی است و البته کم دردسرتر نیز هست. مدیران و روابط عمومی ها باید توجه داشته باشند که اسباب پذیرایی و تشریفات زاید عامل دردسر است و هم بهداشت جلسه و توجه خبرنگاران را مختل می کند.

تاکنون سابقه نداشته که خبرنگاری از نحوه پذیرایی در جلسات خبری انتقاد کرده باشد؛ اما به دفعات نبود آب آشامیدنی و یا نقص سیستم صوتی مورد نکوهش قرار می گیرد.

ظرایف جلسات خبری از آن جمله اصولی است که مستلزم حضور یا ارتباط تنگاتنگ واحدهای روابط عمومی با خبرنگاران و کسب آخرین اطلاعات از نیازها و علاقمندی های آنان است. بارها پیش آمده که جلسه ای مفید و سازنده با یک ندانم کاری یا عدم رعایت یکی از این ظرایف به ظاهر بی اهمیت به عاملی برای تهدید جایگاه و شان مدیریت دستگاه تبدیل شده است.

 

4-مدیریت جلسه

مدیر جلسه معمولا شخص مدیر یا معاون، یا مدیر روابط عمومی دستگاه مربوطه است. مدیریت سوای اجرای عملیات پخش آب معدنی یا سرزدن به خبرنگارها و تعویض باتری های میکروفون است.

مدیر جلسه معمولا همراه سخنران اصلی است و نفرات سوال کننده و زمان سوالات را تعیین می کند. مدیر جلسه باید اعتماد و رضایت دوطرف را در حین جلسه تامین کند. بلکه گفته اند باید به لحاظ روانشناسی بیشتر متمایل به میهمانان جلسه باشد و وانمود کند که مدافع حقوق آنان است.

در جلساتی با تعیین موضوع جلسه، مدیر باید از طرح سوالاتی که خارج از چارچوب بحث است جلوگیری کند. مدیر جلسه بایستی پیش از آغاز هرجلسه معاونین و کارشناسان را برای ارائه نظرات و آمارها و ارقامی که مورد نیاز مدیر دستگاه است به حالت آماده باش نگاه دارد تا در صورت لزوم از اطلاعات یا حضور فیزیکی شان در جلسه استفاده شود.

یکی از مهمترین مسئولیت های مدیر جلسه تعیین زمان برای سوال و پاسخ به آنهاست. در این مورد باید با هیچ کس رودربایستی نداشته باشد. مدیر باید توجه کند که مدیریت زمان جلسه احترام به کلیه حضار است و این اولویت بر اصول دیگری چون روابط اداری و دوستی مقدم است.

 

5-دعوت ها

دعوت از خبرنگاران برای حضور در جلسه باید با لحاظ ظرفیت محل، توان دستگاه مربوطه برای پذیرایی، وقت برنامه و سیاست کاری آن دستگاه متناسب باشد. اصلی فراموش شده که در بسیاری از موارد دچار افراط و تفریط می شود.

در دعوت از خبرنگاران برای حضور در جلسات بایستی عندللزوم قید شود که ظرفیت پذیرش برای خبرنگاران محدود است و یک یا چند نفری که تعیین شده اند اجازه حضور دارند. این مدل در همه جای کشور پذیرفته شده است و سابقه نداشته مدیر یا دستگاهی فقط به واسطه لحن دعوت از سوی رسانه ای تهدید شده باشد. هرچند مدیریت کردن تهدیدها نیز از هنرهای روابط عمومی هاست که نبایستی قصور در آن را با ناشیگری هایی چون اجازه ورود آزاد و بدون کنترل پر کرد.

هر دستگاهی مختار است در مورد تعداد و کیفیت خبرنگاران برای حضور درجلسه تصمیم گیری کند و این کار را هم به صورت مکتوب و هم شفاها و تاکیدا انجام دهد. معمولا روابط عمومی ها و مدیران موفق آمار دعوت شده ها را دارند و با یکایک شان ارتباط حسنه برقرار می کنند و با تدابیر و تمهیداتی از بروز اختلالاتی چون حضور افراد غیرمسئول و خارج از چارچوب دعوتی خودداری می کنند. فراموش نباید کرد که وظیفه روابط عمومی ها راضی کردن هرکس به هرقیمت نیست. بلکه ایجاد روابط منطقی، متعارف و متعادل میان دستگاه و رسانه ها برای شفاف سازی و اطلاع رسانی به بهترین شکل ممکن است.

 

6-چک لیست

در کنار تمام این اصول یک سری ضروریات هم برای اداره یک جلسه خبری ضروری است که بسته به بضاعت و شرایط هر جلسه یا اقتضائات دستگاه تغییر می کند.برخی از این ضروریات را می توان در موارد ذیل دسته بندی کرد:

-تدارک قاری قرآن یا فایل  صوتی آن

-تدارک پخش سرود جمهوری اسلامی

-مقدمه چینی و ارائه توضیح از موضوع و ماهیت جلسه و زمان شروع و خاتمه و نحوه اجرای برنامه توسط مدیر جلسه

-تهیه لیستی از افراد حاضر و اخذ مشخصات از آنان و بعد از بررسی های لازم راهنمایی افراد غیرمسئول و دعوت نشده به خارج از جلسه

-تدارک بنر یا پلاکارد با قید موضوع و تاریخ جلسه به صورت ساده، گیرا و با کیفیت و نصب در بک گراند سخنران اصلی به گونه ای که در کلیه عکس ها از هر زاویه ای بتواند گویای موضوع و تاریخ جلسه باشد.

-پیش بینی میز، خودکار، برگ یادداشت، زیردست و سایر ملزومات ضروری برای حاضرین در صورت لزوم

-مستند سازی از کلیات جلسه به صورت عکس، فیلم و ضبط صدا برای آرشیو اداری و روابط عمومی

-اعلام ختم برنامه و تشکر از سخنران و خبرنگاران توسط مدیر جلسه

اگر حقیقتا برنامه هایی چون نشست های خبری با دوری از منیت و بهره گیری از خرد جمعی تدارک دیده شده و سلایق مورد ملاحظه و عقاید مورد احترام قرار گیرند بهترین نتیجه می تواند عاید دستگاه یا افراد ذیربط شود. فراموش نکنیم «خبر» و «شایعه» دو قطب متنافر دنیای اطلاع رسانی هستند و هرچقدر وزن یکی بیشتر باشد از دیگری کاسته خواهد شد. هنر روابط عمومی ها به حداقل رساندن شایعات و التزام عملی به جریان آزاد اطلاعات است. یک اصل در خبررسانی می گوید : خبر بد بهتر از بی خبری است چراکه بی خبری قطعا منجر به تولید شایعه می شود.

آینانیوز- حامد عطائی

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد