شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- حضور روابط عمومی ها در شبکه های اجتماعی اگرچه امروز در ایران با محدودیت هایی همراه است اما در دراز مدت یکی از موارد گریز ناپذیر می باشد. در واقع این حضور باعث شده است که بسیاری از متخصصان روابط عمومی از ظهور حوزه جدیدی در روابط عمومی را به نام روابط عمومی رسانه اجتماعی خبر دهند.
روابط عمومی ها آموخته اند که از کمپین های روابط عمومی اینترنتی استفاده کنند و اینک با ظهور روابط عمومی رسانه اجتماعی باید نگاه جدیدی به این مقوله داشته باشند. بسیاری از متخصصان روابط عمومی، روابط عمومی رسانه اجتماعی را جزئی از روابط عمومی اینترنتی قلمداد می کنند که ساخت مشخصی برای آن وجود دارد اما حقیقت اینجاست که این روابط عمومی در بسیاری از موارد تفاوت های عمده ای با روابط عمومی اینترنتی دارد چراکه بیشتر بر رسانه اجتماعی و به طور مشخص شبکه های اجتماعی متمرکز است.
روابط عمومی رسانه های اجتماعی کاملاً ماندنی و در این دورهء زمانی کاملاً ماندگار هستند. اما اندازه گیری اثرات آن بر روی کسب و کارهای آنلاین بسیار دشوار می باشد.
همانطور که حتماً دارای استراتژی های روابط عمومی اینترنتی هستید، مطمئناً نیاز به استراتژی های روابط عمومی رسانه های اجتماعی نیز دارید؛ همانطور که بسیاری از شرکت های تجاری ید طولایی در تبلیغات آنلاین در رسانه های اجتماعی دارند.
آنچه شما باید با جمع آوری اطلاعات از تعاملات رسانه های اجتماعی تان که بسیار مهم می باشد انجام دهید، چیست!؟ رسانه های اجتماعی که شامل فیس بوک، تویتر، یوتیوب و لینکدلین، می باشند. بنابراین باید به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید میزان موفقیت یا کارآمدی تان در عرصهء روابط عمومی رسانه های اجتماعی را اندازه گیری نمایید؟
در اینجا چند روش برای ارزیابی و چگونگی انجام مراحل روابط عمومی اینترنتی یا روابط عمومی رسانه های اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد:
1. آگاهی از برند
ساخت آگاهانه برند یکی از مهم ترین جنبه های این موضوع است که چرا باید با رسانه های اجتماعی درگیر و در ارتباط باشید. در نهایت شما می توانید میزان آگاهی خود را از طریق تعداد طرفداران برندتان و همچنین تعداد جستجوهای انجام شده برای برند تان و تعداد بازدیدهای انجام شده از طریق ردیابی لینک ها، تعداد کلمات کلیدی و عبارات کلیدی جستجو شده در ارتباط با کسب و کارتان اندازه گیری نمایید. در نتیجه نیاز به این موضوع دارید که توانایی کنترل این روند و بررسی آن را داشته باشید.
2. مذاکرات صادقانه
بحث و تبادل نظر به صورت آنلاین که شما انجام می دهید، می تواند ترکیبی از بحث های کاملاً صادقانه، بدون فیلتر و همراه با احترام باشد. این امر بدان معنی است که بازخوردهای خنثی، نظرات مثبت و یا بازخوردهای منفی دریافت خواهید کرد.
اغلب این موضوع به میزان سهم شما در تبادل نظرات و مخاطب قرار دادن افراد بستگی داشته و نشان دهنده تعداد دفعاتی است که برند شما در مکالمات استفاده شده است. در واقع باید از برنامه های نظارتی برای بررسی پیشنهادات و انتقادات همانند بررسی رقبای تان استفاده کنید.
3. حوزهء تاثیرات و اعتبار
سیگنال های نفوذ و اعتبار شما می تواند با تعداد لینک های ورودی به وبسایتشما یافت شود. نمونه وبسایت های میکرو بلاگینگ مانند تویتر و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک می باشد. لینکداین، یوتیوب و یا فور اسکوئر که در آن افراد اقدام به ارسال نظرات (کامنت) و یا لایک کردن محصولات و خدمات و یا برند شما می پردازند.
پس از آن مطالب با دوستان و دیگر افراد به اشتراک گذاشته می شود و همینطور مکالمات دنباله دار می شود. اندازه گیری میزان تعاملات در رسانه های اجتماعی مثل میزان توییت ها و لایک ها به شما اطلاعاتی در مورد این مسئله که چرا برند شما را دوست دارند و یا تمایل به آن ندارند را ارائه می کند.
4. نشانه های تعامل
تعامل میان افراد وبسایت شما و همچنین برند بسیار پر اهمیت می باشد تا از این طریق ببینید که افراد چگونه علاقمند به آنچه شما ارائه می دهید و یا پیام های شما شده اند. این امر به معنی میزان رای داده شده به برند شما، تعداد دفعات ذکر شده نام شما به عنوان برند خوب یا بد، تعداد تویت ها، عکس ها و ویدئو ها، تعداد بازدیدها و تعداد صفحات جدید فیس بوک ولایک های آنها می باشد.
5. میزان محبوبیت
به معنی واقعی تعداد افرادی است که از طریق ایمیل شما اشتراک ایجاد کرده و یا مشترک RSS شما هستند. همچنین تعداد پیروان شما در تویتر، اعضای گروه شما درلینکداین، تعداد افرادی که صفحهء فیس بوک شما را لایک کرده اند و دیگر سایت های رسانه های اجتماعی و نیز بررسی مکان های دیگر شامل ردیابی محتوای جوامعی مانند فلیکر و یوتیوب می باشد.
6. استفاده از ابزارهای مانیتورینگ
اگر دیدن فعالیت های مستمر و زیاد در لایک های فیس بوک و یا تویت های تویتر را ارزیابی، اندازه گیری و نظارت و بررسی نکنید، اصلاً پیگیری اطلاعات مربوط به رسانه های اجتماعی معنی و مفهومی پیدا نخواهد کرد.
گوگل آنالیز و Measure Map دو ابزاری است که برای تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی و ردیابی استفاده می شود، به طوری که دقیقاً درخواهید یافت که چگونه افراد واکنش نشان می دهند و آنچه باید در تبلیغات اینترنتی خود تغییرات ایجاد نمایند را به شما نشان خواهد داد.
7. گوش دادن و یادگیری
به بازخوردها که از سایت های رسانه های اجتماعی دریافت می کنید توجه کنید، البته فقط به بازخوردهای مثبت توجه نکنید بلکه نظرات خنثی و منفی می تواند به شما چیزهایی بیاموزد و احتمالاً در صورت لزوم تغییراتی ایجاد نماید.
در مورد ردیابی داده ها و استفاده از آن برای ایجاد تنظیمات لازم در تبلیغات و یا تنظیمات متدهای روابط عمومی اینترنتی فعال باشید.
دقیقاً به گفته ها و نظرات افراد گوش دهید، برخی تغییرات پیشنهادی آنها را در وبسایتتان اعمال نمایید. در این صورت در امر روابط عمومی اینترنتی از طریق روابط عمومی رسانه های اجتماعی در کسب و کارتان موفق خواهید بود. همچنین توصیه می شود که به کتاب رسانه اجتماعی که توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی درباره حضور روابط عمومی در این رسانه ها منتشر شده است مراجعه فرمایید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|