شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- علیرغم برخی دیدگاههای مخالف و تفکرات سنتی، زنان بخش عمده و تاثیرگذار جامعه ما بوده و رشد و رونق اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی ما بدون شک مرهون حضور و بروز آنان در عرصه فعالیتهای مدنی است. بیشک جامعه سالم، مدیون وجود زنانی است که از سلامت روحی و جسمی برخوردار بوده، مورد اعتماد طبقه مدیریتی جامعه قرار گرفته و مسئول انجام بخشی از فعالیتهای اجتماعی شده اند.جامعه سالم از خانوادههای سالم نشآت میگیرد و میتواند نسل آینده سالم را هم تضمین کند.
خوشبختانه در سالهای بعد از انقلاب، شاهد گسترش فعالیتهای اجتماعی زنان در ایران بودهایم و در این دوره سی و چند ساله زنان ما توانستند به لحاظ تحصیلی و مدیریتی با رشد چشمگیری موفق به پیمودن پلههای ترقی شده و در اغلب عرصههای مدیریتی موفق و مثمرثمر جلوه کنند. افزایش درصد قبولی دانشگاهها در میان دختران ما و رشد روز افزون شاغلین زن در ادارات، نشانگر تمایل این بخش اثرگذار جامعه به رشد و پیشرفت و مشارکت در اداره جامعه است.
دقت و وسواس خاص زنان به صحت انجام امور و ظرافت و خلاقیت خاص آنان، مدیران را در به کار گیری زنان در پستهای مهم و حساس ترغیب میکند. هرچند هنوز هم تا رفع کامل تبعیضهای جنسیتی و اعتماد کامل مدیران ادارات و سازمانها به زنان، راهدرازی مانده است لیکن تا همینجا هم زنان ما توانستهاند دوشادوش مردان در چرخاندن چرخهای صنعت و تکنولوژی در سازمانهای مختلف نقش داشته باشند. یکی از عرصههای حضور پررنگ زنان در بخشهای مختلف صنعت نفت مشاهده میشود که روز به روز شاهد تزاید حضور زنان در سمتهای مدیریتی هستیم که نشانگر حسن عملکرد این قشر تاثیرگذار و کسب رضایتمندی مدیران صنعت نفت از آنان است.
یکی از سمتهای مهم در سازمان ما همانند سایر سازمانها، مدیریت روابط عمومی است که از آن به عنوان قلب و چشموگوش سازمان تعبیر شده است که اگر خوب و موفق و سالم، مدیریت شود میتواند نقش چشمگیری در پیشرفت و رونق آن سازمان داشته باشد، و بهبود اوضاع روابط عمومی میسر نخواهد بود مگر در سایه اعتماد و همراهی مدیران عالی رتبه سازمان به کسی که او را به عنوان بازوی خود در روابط عمومی گماردهاند و در این بین آنچه مدیر را ممتاز میسازد بها دادن به توانمندی این کارمند است نه جنسیت او.
مدیران موفق در انتصاب مدیر روابط عمومی صرف نظر از زن یا مرد بودن او به توانایی و قابلیتهای روحی وذهنی وی مینگرند و چنانچه یک زن را به این سمت منصوب کردند با دید بلند مدیریتی به عنوان یک کارمند و یک مسئول به خلاقیت و اندیشههای هنرمندانه و فرهنگی او بها میدهند و در صورتی که قصور یا ضعف یا مشکلی در عملکرد او مشاهده کردند، به عنوان یک کارمند و یک انسان او را مورد سرزنش و بازخواست و حتی تنبیه قرار میدهند نه به عنوان یک زن! که اگر چنین دیدگاهی در جامعه ما تسری یابد شاهد رشد و ارتقای نظام اداری و تضمین سلامت و موفقیت آن خواهیم بود.
درحالیکه مردان دارای ظرفیتهای ویژه بهتری برای چرخش ذهنی هستند اما زنان در حافظه فضایی و اجرای وظایف چندگانه مانند پیمایش اخبار، پاسخ به تلفن و تامل در یک مساله قویترند.
چرا زنان مدیران کارآمد و موثری در روابط عمومی هستند؟
1- زنان شنوندگان فعالی هستند. زنان میدانند که چه زمانی، زمان گوش سپردن است و در مقایسه با مردان تمایل به همدلی بیشتری دارند. زنان با وضوح بسیار قادر به درک نیازهای دیگران هستند چرا که در سطحی عمیقتر ارتباط برقرار میکنند و این قابلیت آنها را قادر میسازد تا هماهنگی بیشتری با نیازهای مشتری داشته باشند، در ارایه زبان صادقانهتر بوده و بتوانند در دراز مدت امکان رضایت بیشتر مشتری را فراهم سازند.
2- زنان گرایش اجتماعی بیشتری دارند. مطالعات نشان میدهد زنان اجتماعیتر از مردان هستند که منجر به میزان بالاتر همکاری موثر و خلاقیت در کسب و کار میشود. آنها همچنین در ارتباط با فنآوری نیز بسیار اجتماعی هستند. مطالعه اخیر توسطMoosylvania نشان داد زنان به احتمال بسیار بیش از مردان از گوشیهای هوشمند و تبلتها برای ایجاد تعامل استفاده میکنند و در برقراری ارتباط با غریبهها و آشنایان راحتتر هستند که میتواند محرک عظیمی برای کسب و کار جدید باشد.
3- زنان به وقایع جاری متصل هستند. احتمال بیشتری وجود دارد که زنان در ارتباط با اخبار به روز باشند و آنها را برای مشتریان و مسائل محیط کار خود بکار برند. درحالیکه مردان دارای ظرفیتهای ویژه بهتری برای چرخش ذهنی هستند اما زنان در حافظه فضایی و اجرای وظایف چندگانه مانند پیمایش اخبار، پاسخ دادن به تلفن و تامل در یک مساله قویتر هستند. این توانایی همچنین آنها را در ارایه راه حلهای راهبردی موثر میسازد.
4- زنان در تنظیمات گروه موثرتر هستند. آنها از صحبت کردن با دیگران درمورد مسائل مهم و استرسها هراسی ندارند و ارتباط گران بهتری هستند. اگر چه ارتباط مستقیمی بین IQ اعضاء تیم وجود ندارد اما مطالعه اخیر بررسی کسب و کار هاروارد به این نتیجه منجر شد که یک گروه متشکل از زنان تمایل به هوش جمعی بالاتری دارند. این توانایی طبیعی برای برقراری ارتباط به آنها اجازه میدهد تا به ترسیم تصویر بهتری از آینده بپردازند.
5- «تصویر بزرگ» بیشتر در کانون توجه مدیران زن قرار دارد. در حالیکه مردان به طور معمول بر روی پول و منافع بیشتر تمرکز میکنند؛ زنان تمایل دارند بر روی تصویرهای بزرگتر تمرکز نمایند و بیشتر مخالف ریسکپذیری باشند. بررسیهای اخیرAccenture نشان میدهد زنان احتمالا به تعادل در کار بیش از پول و به پرورش محیط برای موفقیت کلی شرکت توجه میکنند.
زنان اعضای موثر و دلسوز سازمان های ما و مدیران کارآمد و قابل اعتمادی هستند که با دقت،وجدان بالا و دلسوزی حداکثری در انجام وظایف محوله تلاش میکنند و در مدیریت روابط عمومی به دلیل نیاز به خلاقیت، ایدههای نو،هنرمندی،سخنوری، لزوم ریزبینی و تعامل با کارکنان وظرافتهای خاصی که از مدیریت روابط عمومی انتظار میرود تاکنون توانسته اند در صنعت نفت منشا موفقیت و کسب رضایتمندی مدیران خود باشند امید که با اعتماد بیشتر به این قشر موثر و حیاتی جامعه و فراهم کردن امکانات به دور از هرگونه تبعیض شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روابط عمومیهایمان باشیم.
*کارشناس ارشد ارتباطات
روزنامه مردمسالاری
|