شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سال 1394 برای بسیاری از سازمان های کشور، سال کمبود بودجه خواهد بود و پیش بینی می شود روابط عمومی نیز در این سال متاثر از شرایط اقتصادی کشور قرار گیرد.
ممکن است در سال آینده فروش نفت ایران با مشکلات جدی مواجه شود، مضاف بر اینکه قیمت نفت نیز به دلیل استحصال نفت از منابع نفتی که پیش از این به دلیل قیمت پایین نفت صرفه اقتصادی نداشت، در جهان صورت می گیرد و در نتیجه شرایط اقتصادی کشور در سال 1394، شاید چندان مطلوب نباشد.
بر همین اساس سازمان های دولتی احتمالا بخشی از برنامه های تبلیغاتی خودشان را که با بودجه های کلان اجرا می شده است تعدیل کنند. این تعدیل در بودجه تبلیغاتی می تواند به معنای کاستن بودجه روابط عمومی نیز باشد. در سازمان هایی که روابط عمومی ها نتوانسته اند خودشان را به درستی در چارچوب سازمان تعریف کنند، احتمال ریزش نیرو در واحد روابط عمومی وجود دارد.
اما چنانچه روابط عمومی برای مدیریت سازمان به عنوان بخشی که فعالیت های عمده اطلاع رسانی را با کمترین هزینه انجام می دهد، تعریف شده باشد، روابط عمومی در سال 1394 موقعیت به مراتب بهتری نسبت به سال 1393 خواهد داشت.
در شرکت های خصوصی نیز به دلیل درک بهتر مدیران، به نظر می رسد روابط عمومی بتواند در برخی از سازمان های فرهنگی کاملا در جای تبلیغات بنشیند. یعنی فعالیت روابط عمومی برای اطلاع رسانی جایگزین خوبی برای تبلیغات خواهد بود. اما در عین حال بسته به موقعیت روابط عمومی از نظر بودجه ای، احتمال استفاده از تبلیغات هنوز در شرکت های خصوصی برای کسب فروش بیشتر وجود دارد.
سال جدید برای روابط عمومی ها فرصتی برای بازتعریف حوزه های فعالیت شان است. به نظر می رسد با توجه به توسعه رسانه های اجتماعی در سال جدید، روابط عمومی نیز به سمت استفاده از این فناوری ها حرکت کند. در نتیجه شاهد ساخت و فعالیت صفحات روابط عمومی در فیسبوک، لینکداین، پینترست، اینستاگرام و همچنین شبکه های اجتماعی داخلی نظیر کلوب و فیسنما خواهیم بود.
روابط عمومی ها همچنین در سال جدید تلاش بیشتری برای حضور در فضای وبلاگ خواهند کرد. وبلاگ به عنوان یکی از رسانه های اجتماعی مهم برای جلب مخاطبان خاص می تواند مورد استفاده روابط عمومی قرار گیرد و پیش بینی می شود که اقدامات روابط عمومی ها در وبلاگ در سال 1394 حرفه ای تر شود.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|