درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 17:25   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
  مقاومت در مقابل تغییر: چالش‌ها و اقدامات متا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان
  لینکدین در حال آزمایش اشتراک صفحه شرکت پرمیوم با هوش مصنوعی برای تولید محتواست
  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16057صفحه نخست » آموزش روابط عمومیپنجشنبه، 21 اسفند 1393 - 01:09
ترویج در روابط عمومی تجاری
متاسفانه گاهی در عرصه عمل روابط عمومی تجاری از خط خودش خارج می شود و در وادی هایی می افتد که بیشتر عرصه تبلیغات است تا روابط عمومی و در چنین شرایطی هیچ اهرمی برای جلوگیری از حرکت به سمت تبلیغات وجود ندارد و شاید این یکی از بزرگترین نقدهایی باشد که نه تنها به روابط عمومی تجاری که به روابط عمومی وارد است.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- واژه ترویج در ادبیات روابط عمومی یکی از واژه های بسیار مهم تلقی می شود. این واژه گاهی اوقات نیز در تبلیغات به کار می رود و به نظر می رسد که در حوزه های مختلف دارای بار مشابه می باشد در حالیکه در واقع اینطور نیست.


واژه ترویج به معنای رواج دادن یک پدیده است که می تواند شامل کالا یا خدمات و برند سازمان شود. اما ماهیت ترویج در تبلیغات و ترویج در روابط عمومی در تکنیک ها و استراتژی های کلی متفاوت است. بدین معنا که در ترویج تبلیغات ما صرفا جویای رواج دادن یک کالا بدون ارائه آگاهی های بیشتر هستیم. صرفا می خواهیم محصول خود را بفروشیم و از ترویج به منظور آگاه کردن مخاطبان در مورد اینکه چنین کالایی وجود دارد و قیمت آن نیز چنین است استفاده می کنیم. در واقع نمی خواهیم اطلاعات مضاعفی درباره کاربرد کالا یا خدمات ارائه دهیم.


واژه ترویج در روابط عمومی جایگاه تبیینی دارد. یعنی بر خلاف ترویج در تبلیغات که صرفا توصیف کالا و خدمات بود در روابط عمومی ترویج به منظور تبیین چرایی خرید کالا و خدمات است. در هر دو شاید عملکرد یکی باشد اما در تبلیغات صرفا ترویج به ساخت شهرت می پردازد و در روابط عمومی ترویج به کالا اعتبار و شان می بخشد و از این حیث تفاوت بنیادین میان ترویج در روابط عمومی و تبلیغات روشن می شود.


روابط عمومی تجاری نتیجه یکپارچه سازی حوزه بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی است و با توجه به سابقه سیاه تبلیغات در غیر اخلاقی عمل کردن، روابط عمومی تجاری می کوشد به جای تکیه بر تکنیک های تبلیغات برای ترویج از تکنیک های روابط عمومی استفاده کند و در نتیجه روابط عمومی تجاری اخلاق مداری بیشتری در ترویج کالا و خدمات را داراست.


روابط عمومی تجاری بر پایه مشتری مداری شکل می گیرد بدین شکل که ما در ترویج بیشتر از اینکه به چیزی نگاه کنیم که مشتری به ما می دهد، نگاه می کنیم که چه چیزی به مشتری می دهیم و در نتیجه رفتار ما برآیندی از خواست مشتری خواهد بود.


ترویج در حوزه های علمی نیز کاربرد دارد و بیشتر به معنای آموزش به کار می رود و این تنها بعد معنای ترویج است که در روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی کاربرد دارد اما در هر کدام از این سه همانطور که اشاره شد به نسبتی خاص و با تکنیک های خاص انجام می شود.


روابط عمومی تجاری در فعالیت های ترویجی باید بر طبقه بندی مخاطبان معطوف کند. بدین معنا که ما دیگر مثل تبلیغات پیامی واحد را برای خیل کثیری از مخاطبان نمی فرستیم بلکه بیشتر سعی می کنیم که مخاطبان را در گروه های مشابه طبقه بندی کرده و برای آنها محتوایی متناسب فراهم کنیم.


متاسفانه گاهی در عرصه عمل روابط عمومی تجاری از خط خودش خارج می شود و در وادی هایی می افتد که بیشتر عرصه تبلیغات است تا روابط عمومی و در چنین شرایطی هیچ اهرمی برای جلوگیری از حرکت به سمت تبلیغات وجود ندارد و شاید این یکی از بزرگترین نقدهایی باشد که نه تنها به روابط عمومی تجاری که به روابط عمومی وارد است.


این نقد به این دلیل اهمیت دارد که روابط عمومی اساسا ماهیتی متفاوت با تبلیغات دارد و وقتی این دو در کنار هم کار می کنند مایل شدن به سمت دیگری جزو کژکارکردها به شمار می رود و به هیچ وجه نشان از حرفه ای بودن نیست. اما تلقی های اشتباه در این خصوص نتیجه اش عملکرد اشتباه روابط عمومی و در نهایت کیفیت پایین تر و اعتبار کمتر برای سازمان خواهد بود.


نویسنده: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)
منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد