درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
شنبه، 5 فروردین 1396 - 20:06   

نوروز: پیدایش آن و برخی از رویدادهای این روز

  نوروز: پیدایش آن و برخی از رویدادهای این روز


ادامه ادامه مطلب یک

پیامک های عید نوروز و روابط عمومی

  پیامک های عید نوروز و روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

درباره مراسم نوروز سال 401 پیش از میلاد

  درباره مراسم نوروز سال 401 پیش از میلاد


ادامه ادامه مطلب سه

تاریخچـه هفـت سیـن از گذشتـه تا به امـروز

  تاریخچـه هفـت سیـن از گذشتـه تا به امـروز


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیدگاه مدیران و مسئولان/ اهمیت و جایگاه روابط عمومی/ بخش دوم
  پی‌آمدهای مخرب گسترش شبکه‌های اجتماعی
  ابراز نگرانی مکارم شیرازی از "آسیب‌های فضای مجازی"
  10 میان وعده غذایی مفید با 100 کالری
   مسئول روابط عمومی اوقاف استان قم: از رسانه‌های فعال در انتشار اخبار طرح آرامش بهاری تقدیر می‌شود
  دیدگاه مدیران و مسئولان/ روابط عمومی/ بخش اول
  سرانجام قدیمی ترین مجله طنز
  آیفون‌های قرمز ۷ به بازار آمد: جلب ذائقه مشتری و هزینه برای مبارزه با بیماری ایدز
  شرکت اپل از ارزانترین آیپد خود رونمایی کرد
  دردسر گوگل به‌خاطر هم‌نشینی تبلیغات با محتوای افراط‌گرایانه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15844صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیدوشنبه، 4 اسفند 1393 - 14:55
«تشریفات»، آدابی که در ارتباطات سازمانی مغفول مانده است
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «تشریفات»،یکی از پایه های اصلی درهر سازمانی است که ستاره آن بر دوش روابط عمومی ها میدرخشد، عملکرد هر دستگاه را می توان با روند اجرای تشریفات سازمانی مورد سنجش قرار داد و این مهم بنحو مطلوبی اجرا نمی شود مگر با ترکیب مجموعه ای از کارشناسان مختصص در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «تشریفات»،یکی از پایه های اصلی درهر سازمانی است که ستاره آن بر دوش روابط عمومی ها میدرخشد، عملکرد هر دستگاه را می توان با روند اجرای تشریفات سازمانی مورد سنجش قرار داد و این مهم بنحو مطلوبی اجرا نمی شود مگر با ترکیب مجموعه ای از کارشناسان مختصص در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی.


اصول تشریفات و آداب میهمانداری پاشنه آشیل عملکرد مدیران روابط عمومی ها در دستگاه های اجرایی است و باید آن را در نخستین بخش از سرفصل کاری روابط عمومی ها جای داد؛ اصلی مهم در ارتباطات سازمانی که شاید کمتر به آن پرداخته شده است و ارتباط مستقیمی نیز با دیپلماسی ارتباطات برون سازمانی دارد. می گویند امروزه روابط عمومی ها ویترین و تریبون عملکرد مجموعه ای از یک سازمان هستند، بنابراین عدم رعایت هر یک از اصول تشریفات می تواند مجموعه ای از عملکرد یک سازمان را تحت شعاع قرار دهد. شاید در نگاه نخست "تشریفات" تنها یک واژه تشریفاتی باشد؛ اما واکاوی و واژه شناسی آن خود ماهیت اصلی اصول حاکم بر دیپلماسی ارتباطات را در این حوزه تبیین می سازد. تشریفات در فرهنگ لغت پروتکل protocol به معنای مراسم باشکوه نامگذاری شده است و در کنار کلمه مشابه VIP مخف واژه Very important person به معنای جایگاهی برای اشخاص مهم قرار گرفته است.

 

واژه«تشریفات» هرچند در بیان کوتاه اما مجموعه ای از اصول برگزاری مراسم با در نظر گرفتن آداب میهمانداری را در برمی گیرد. تشریفات در دستگاه های اداری را باید به دو بخش برگزاری مراسم، سمینارها، تدوین برنامه بازدیدها، برگزاری نمایشگاه ها و... در کنار برقراری ارتباطات موثر با میهمانان تقسیم کرد. تهیه و تنظیم برنامه های سفر مقامات ارشد، مدیریت هماهنگی با دفاتر سازمانی، دعوت از میهمانان، هماهنگی با خبرنگاران و رسانه ها تا استقبال و بدرقه میهمانان و انعکاس رهاوردهای برنامه تدوینی، مهمترین اصل در تشریفات سازمانی بشمار می رود.

 

شاید بسیار اتفاق افتاده باشد که به برنامه ای دعوت شده اید، اما میزبانی آنگونه که شایسته میهمانان بوده صورت نگرفته است. میهمانان مکان مناسبی برای استقرار نمی یابند،صوت برنامه دچار مشکل می شود، مجری برنامه از فن بیان مناسبی برخوردار نیست، برای خبرنگاران جایگاه مناسبی دیده نشده و.... اتفاقات مشابه فراوان دیگری که بارها و بارها در برنامه های مختلف شاهد آن بوده ایم. یکایک این عناصر تنها بخشی از اصول تشریفات را در بر دارد. از انتخاب مکان استقرار مدیران، چیدمان میز پذیرایی تا ریز ترین قواعد برقراری ارتباط مناسب با میهمانان در اصول تشریفات دیده شده است که باید توسط کارشناسان روابط عمومی ها اجرا شود. سوالی که اینجا مطرح می شود آن است که جایگاه تشریفات در استان تازه تأسیس البرز کجا قرار دارد؟

 

 آیا دستگاه های اجرایی فرایند تشریفات را بنحو موثری اجرا می کنند؟ نمره دستگاه ها به این عملکرد چند است؟ پاسخ به این سوالات خود جایگاه دستگاه ها را در این حوزه مشخص می سازد. مبرهن است که استانی تازه تأسیس هنوز در پله های نخست قرار دارد و برای رسیدن به جایگاه مطلوبی در این حوزه نیازمند آموزش های راهبردی است.استانی مستعد جذب سرمایه گذاران و گردشگران با سالانه،میزبانی میلیون ها مسافر آموختن تشریفات را نیازمند است. اگر تشریفات را یکی از اصول توسعه بنامیم، باوری گزافه است، تشریفات،توسعه ارتباطات را در بردارد؛مجرایی برای برقرای ارتباطات موثر است و عملکرد دستگاه ها را ارتقاء جایگاه می بخشد و رسالت این مهم نیز خود بر دوش روابط عمومی ها نهاده شده است.


راه اندازی واحد تشریفات در روابط عمومی ها
بنظرمی رسد راه اندازی واحد تشریفات در روابط عمومی دستگاه های اجرایی بتواند نقطه آغازی برای برداشتن گام هایی بلند در این حوزه باشد.از سوی دیگرروابط عمومی ها مادامی میتوانند اصول تشریفات را بنحو مطلوبی اجرایی سازند که مجموعه ای از کارشناسان متخصص و آموزش دیده در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی را در خود جای داده باشند.

 

ترکیب تیم کارشناسان زبده حوزه روابط عمومی و آموزش های مستمر و مداوم آنان خود موفقیت ساختار و شاکله مجموعه سازمانی را در بر دارد. اکنون که استان تازه تأسیس البرز در کانون توجه مقامات ارشد کشوری و مقصد سفر بسیاری از وزاری دولت می باشد و از سوی دیگر قطعاً نام آن در لیست سفرهای رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید نیز قرار دارد، ضرورت راه اندازی واحد تشریفات را در دستگاه ها امری ضروری می سازد؛ تا البرز نیز همانند سایر استانها به بهترین نحو ممکن،میزبان مسئولان کشوری باشد.

منبع: سپیدار

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ابراز نگرانی مکارم شیرازی از "آسیب‌های فضای مجازی"


  پی‌آمدهای مخرب گسترش شبکه‌های اجتماعی


  دیدگاه مدیران و مسئولان/ اهمیت و جایگاه روابط عمومی/ بخش دوم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله دومین همایش ملی زن و روابط‌عمومی