شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از اخباری که در محافل روابط عمومی کشور امروز به وفور به چشم می خورد، «ارتقاء روابط عمومی به ارتباطات» است، که به نظر می رسد، های و هویی بیش نباشد.
جالبتر این است که دست اندرکاران این تغییر دلیل تغییر نام روابط عمومی به ارتباطات را نه در خود عبارت «روابط عمومی» بلکه در نگاه مردم به این واژه دانسته و گفته اند: «ارجاع غلطی از واژه روابط عمومی شده است، و اهل علم نیز به این موضوع دامن زده اند. اولین ارجاع این کلمه کاسبی است و دوم آدم هایی هستند که زبان باز هستند و سوم ارجاع آدم هایی هستند که پلاکارد می زنند و شکل ظاهری چیزی را عوض می کنند.»
و چنین منطقی برای تغییر نام روابط عمومی به ارتباطات بسیار ضعیف و سطحی می نماید، ضمن اینکه این مساله به هیچ عنوان ماهیت کار روابط عمومی را تغییر نداده و در نتیجه بعد از مدتی ارجاعاتی مشابه به کلمه ارتباطات خواهد شد.
واژه ارتباطات بیشتر دارای بار نظری است. یعنی یک حوزه علمی و تخصصی که به پدیده ارتباط نگاهی عمیق می اندازد. در حالیکه وقتی همین واژه به «روابط عمومی»، «تبلیغات» و «بازاریابی» می رسد، جنبه کاربردی پیدا می کند و منظور بخشی از سازمان است که وظیفه ارتباطی دارد. بنابراین بسیار دیده می شود که مسئولان روابط عمومی را ارتباطگر (Communicator) نیز می نامند.
اگرچه نقدهایی بر ترجمه فارسی عبارت «Public Relations» وجود دارد، اما این باعث نمی شود که از یک واژه غیر متداول برای تغییر چهره روابط عمومی استفاده شود و اینکه روابط عمومی در تاریخ خودش فعالیت های محدودی نظیر پارچه نویسی، تنظیم بریده جراید و ... را انجام داده و کمتر در کسوت مشاور مدیر سازمان حاضر بوده به هیچ عنوان نباید سبب شود که فکر کنیم، عبارت روابط عمومی چنین محدودیت کارکردی را برای آن ایجاد کرده است. این منطق بیشتر از همه به ادبیات تخصصی این حوزه صدمه می زند و اعتبار روابط عمومی را در مجامع از بین می برد.
در واقع روابط عمومی یک تلاش آگاهانه برای مدیریت افکار عمومی از طریق کانال های مختلف رسانه و با بهره گیری از استراتژی ها، تکنیک ها و تاکتیک های ارتباطی است. و این حوزه خود به تنهایی طیف گسترده ای از وظایف و مسئولیت ها را بر عهده دارد که به نظر نمی رسد با تغییر آن به نام جدید «ارتباطات» این حوزه ها وسیع تر شده یا اینکه کار متفاوتی در این حوزه ها انجام گیرد.
در نتیجه تغییر این نام فقط باعث آشفته تر کردن ادبیات علمی روابط عمومی در ایران شده و در حد رزومه ای برای مدیران تغییر دهنده این نام باقی می ماند که هیچ تاثیر کارا و کاربردی بر این حوزه گسترده از سازمان نخواهد داشت همچنان که با تغییر نام اداره کل روابط عمومی وزارتخانه ها به مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و تغییر نام برخی روابط عمومی ها به مرکز ارتباطات هیچ تحول بنیادین و محسوسی حاصل نشده است و تحولات در حد تغییرات ساختاری و جابجایی واحدها باقی مانده است.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|