درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 6 مهر 1399 - 13:39   

وبینار آموزشی تکنیک‌های نوین روابط عمومی برگزار شد

  وبینار آموزشی تکنیک‌های نوین روابط عمومی برگزار شد


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

پنج مرحله کلیدی در امور روابط‌عمومی

  پنج مرحله کلیدی در امور روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چهار نقش خاص برای یک تیم کاری
  آسیب شناسی ارتباطات سازمانی
  شهری در ژاپن که راه رفتن با تلفن را ممنوع کرد
  اصول به دست آوردن اعتبار
  سناریوی نجات شرکت‌ها در دوران بحران
  شکایت دولت ترامپ از گوگل به دلیل انحصار
  هیات نظارت بر محتوای فیس‌بوک از ماه آینده تشکیل می‌شود
  جلسه کمیسیون روابط عمومی بانک های دولتی و نیمه دولتی برگزار شد
  انتصاب مدیر جدید روابط عمومی اداره کل ورزش وجوانان استان فارس
  نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مؤسسات آموزش عالی ‏منطقه ۹ کشور
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15778صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیشنبه، 26 بهمن 1398 - 10:47
پرداخت 56 میلیون دلار از جیب مردم به مطبوعات ایران! چرا؟
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- 13 فوریه 2009 (25 بهمن 1387) یک روزنامه چاپ واشنگتن با تعجب گزارش کرده بود که دولت جمهوری اسلامی ایران (قوه اجرایی) در بودجه سال مالی 2009 (1388هجری) معادل 56 میلیون دلار به سوبسید مطبوعات اختصاص داده است که نزدیک به دو برابر کمک مالی این دولت به مطبوعات در سال مالی گذشته است
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- 13 فوریه 2009 (25 بهمن 1387) یک روزنامه چاپ واشنگتن با تعجب گزارش کرده بود که دولت جمهوری اسلامی ایران (قوه اجرایی) در بودجه سال مالی 2009 (1388هجری) معادل 56 میلیون دلار به سوبسید مطبوعات اختصاص داده است که نزدیک به دو برابر کمک مالی این دولت به مطبوعات در سال مالی گذشته است که معادل 32 میلیون دلار بود. لایحه دولت در این زمینه برای تصویب به مجلس داده شده است. این روزنامه این گزارش را به نقل از یک مقام ارشد وزارت ارشاد منتشر ساخته بود که اظهارات او در رسانه های تهران انتشار یافته بود. این روزنامه در گوشه دیگری از همین صفحه خود گزارش بانک مرکزی ایران دایر بر وجود تورم 26 درصدی درکشوررا درج کرده بود.
سوبسید مطبوعات در ایران بعدا نیز ادامه داشته است.
ــــــ
انتظار است که نمایندگان مجلس اطلاع داشته باشند که سوبسید کردن مطبوعات خلاف اصول ژورنالیسم است و چنین کمک مالی در کشورهای غیر سوسیالیستی سابقه نداشته است زیرا که مطبوعات قوه چهارم یک دمکراسی شناخته شده اند که باید منفک و مستقل از سه قوه دیگر باشد تا مطبوعات بتوانند به وظایف حرفه ای خود عمل کنند. برداشت یک فرد از کمک مالی یک دولت به یک نشریه غیر انتفاعی چیزی جز پرداخت به خاطر تبلیغ و جانبداری، حق السکوت و حتی نوعی رشوه نمی تواند باشد زیرا دلیلی برای این کار وجود ندارد... کسی از نبود نشریه نخواهد مُرد ولی از نبود مسکن و لباس و نان، بله. «نشریه» در عین حال یک وسیله کسب و کار است و اگر محصول خوب ارائه دهد خریدار خواهد داشت و لزومی به کمک مالی دولت نیست. در جایی که پول کافی برای جلوگیری از نقض اصل 30 قانون اساسی (پولی نبودن مدارس) نیست چرا باید به نشریه ای که مورد علاقه مردم نیست تا آن را بخرند، پول داد.

 

اگر مطلب یک نشریه مطلوب نباشد، به رایگان هم که توزیع شود خواننده نخواهد داشت و چنانچه به مخاطب دستمزد هم بدهند که مطلب چنین روزنامه ای را بخواند نخواهد خواند و اگر هم بخواند از بی حوصلگی مقصود را نخواهد فهمید و به ذهن نخواهد سپرد که هدف سوبسید دهنده است. سوبسید مطبوعات راه چاره و درمان نیست. ایران تا ابدیت نفت نخواهد داشت. نسلی که امروز به دنیا می آید در نیمه عمر درآمد نفت نخواهد داشت و نفرین خواهد فرستاد. لذا این پول بادآورده را نباید برباد داد.

 

روسیه، اندونزی، نیجریه، آنگولا، اکوادور، کانادا، نروژ و ... و ایالات متحده آمریکا هم نفت دارند. بروید بپرسید که آیا مطبوعات را سوبسید می کنند؟. سوبسید که هیچ؛ مالیات هم از نشریات می گیرند. در روزنامه نگاری یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که اگر روزنامه ای تا شماره یکصدم خود به سود دهی نرسد، با آن وضعیت نخواهد رسید مگر اینکه برای مدتی تعطیل شود و با افراد و فرمت تازه و تبلیغات وسیع برای خود، کارش را از سربگیرد. وبسایت ها دارند جای رسانه های معمولی را می گیرند و مخاطبان متعدد دارند، آیا باید آنها را هم سوبسید کرد که از ده میلیون و بیست میلیون هم بیشترند. نشریه ای خریدار ندارد برود آنلاین شود...


تا سوبسید دولتی مطبوعات باقی باشد هرکس درصدد برمی آید که ناشر شود. به عبارت دیگر انتشار نشریه به صورت دکانی برای استفاده از خزانه عمومی (بیت المال) در می آید. قانون مطبوعات سال 1364 که در تدوین آن دقت حرفه ای به عمل نیامده است دست هرکس ـ جز روزنامه نگاران مجرب و حرفه ای ـ را برای گرفتن پروانه انتشار نشریه بازگذارده و از آنجا که چنین ناشری اهل حرفه نیست برای دریافت هرچه بیشتر کمک دولتی به این و آن و انواع بهانه و مستمسک متوسل می شود. همین غیرحرفه ای تدوین شدن قانون مطبوعات و برخورداری از کمک دولتی و علاقه به داشتن یک وسیله نفوذ سبب شده است که تهران این همه روزنامه و روزنامه کم مخاطب داشته باشد. ادامه کمک مالی دولت به مطبوعات به تدریج به صورت روال درمی آید و دیگر نمی شود که مطبوعات را به مسیر اصلی بازگردانید و در این شرایط است که مخاطبان بالقوه متوجه آنلاین ها و ماهواره ای ها می شوند که سیاست های دیگری را دنبال می کنند.


مطبوعات ردیف اول ایران که دولتی هستند، پس می مانند نشریات با فروش چند هزارتایی که نیاز چندانی به ادامه کارشان احساس نمی شود. چنانچه اصرار است که باقی بمانند به آنها در برابر وثیقه معتبر وام بانکی داده شود.


مروری بر مطالب این نشریات، کمکی به دولت و سیاست های آن را نشان نمی دهد. مقداری از مطالب که از ادارات دولتی گرفته شده و این مطالب در همه آنها «رونوشت است برابر اصل». چند خبر حوادث شهری دارند که ضعف جامعه را نشان می دهد که انقلاب شد تا چنین حوادثی که ناشی از فقر اخلاقیات است روی ندهد. مطالب ترجمه آنها هم درست همان است که خبرگزاری های اصطلاحا بین المللی می دهند که وابستگی دارند. به علاوه، ایران این همه خبرگزاری هم لازم ندارد. در 17 سال گذشته در سراسر جهان هر وبسایت شده است خبرگزاری. بنابراین لازم نیست که سوبسید شوند. زیان این کار این است که اگر زمانی به یکی از آنها کمک نشود می رود به دادگاه دادخواست تسلیم می کند و اصل عدم تبعیض در قانون اساسی را مورد استناد قرار می دهد و درد سر درست می شود. به هر حال کمک مالی دولت کمکی به ارتقاء کیفیت مطبوعات نمی کند. برای داشتن نشریه خوب باید پروانه نشر را به اهل این کار داد. سرمایه یک رسانه؛ آدم ماهر است و مدیریت کارآمد.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه اصل وجودی روابط عمومی‌


  پنج مرحله کلیدی در امور روابط‌عمومی


  اصول مذاکرات خوب، اصولی یا حرفه‌ای


  اصول به دست آوردن اعتبار


  راهکارهایی برای اجرای بهینه استراتژی‌های روابط‌عمومی در لینکدین


  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد


  چگونه پیام‌های حذف شده واتس اپ را بخوانیم؟


  آیا نسل پنجم شبکه تلفن همراه برای سلامتی انسان‌ها خطرناک است؟


  فن‌آوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم در خدمت «خانه هوشمند آینده»


  جلسه کمیسیون روابط عمومی بانک های دولتی و نیمه دولتی برگزار شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی