درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 19:44   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15725صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیجمعه، 24 بهمن 1393 - 01:07
روابط عمومی بدترین معادل برای PR
عبارت روابط مردمی بیشتر به PR نزدیک است. چراکه ما در واقع می خواهیم با مردم ارتباط برقرار کنیم. PR قرار نیست که عموم را مورد هدف قرار دهد، چون نه لازم است و نه چنین توانی را دارد. در واقع PR باید با مخاطبان سازمان که از میان مردم گزینش می شوند ارتباط برقرار کند. لذا کاربرد عبارت روابط عمومی برای آن نه از نظر زیبایی شناختی واژگانی و نه از نظر معنایی درست نیست.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی یک ترکیب دو بخشی است که در زبان فارسی بار معنایی نامناسبی را برای مخاطبان دارد.


در زبان فارسی، واژه «عمومی» به صورت ترکیب هایی به کار می رود که معمولا بار منفی دارند؛ به برخی از این ترکیب ها توجه کنید:
1. دروس عمومی دانشگاه
2. فضای عمومی
3. بازارچه عمومی
4. مناقصه و مزایده عمومی
7. کتابخانه عمومی
8. پزشک عمومی
9. وسایل حمل و نقل عمومی


اگر به دقت به عبارت های فوق دقت کنید، می بینید که عمومی بیشتر نشان دهنده دست پایین، حداقلی، بی کیفیت، عادی و معمولی را می دهد. حتی در مواردی بار منفی دارند در حالیکه روابط عمومی باید بخشی باشد که با همگان و با مردم در ارتباط باشد و به نظر می رسد که ترکیب واژه روابط با عمومی نمی تواند گویای معنای PR یا Public Relations باشد.


برای یافتن ترکیبی بهتر به فرهنگ انگلیسی به فارسی مراجعه می کنیم و معادل های واژه Public را از نظر می گذرانیم. این واژه ها عبارتند از:
1. روابط همگانی
2. روابط همگان
3. روابط ملی
4. روابط اجتماعی
5. روابط عموم
6. روابط عامه
7. روابط آشکار
8. روابط مردم
9. روابط مردمی
10. روابط ملت


در میان این عبارات، عبارت روابط مردمی بیشتر به PR نزدیک است. چراکه ما در واقع می خواهیم با مردم ارتباط برقرار کنیم. PR قرار نیست که عموم را مورد هدف قرار دهد، چون نه لازم است و نه چنین توانی را دارد. در واقع PR باید با مخاطبان سازمان که از میان مردم گزینش می شوند ارتباط برقرار کند. لذا کاربرد عبارت روابط عمومی برای آن نه از نظر زیبایی شناختی واژگانی و نه از نظر معنایی درست نیست.


از طرف دیگر در میان مردم، واژه روابط عمومی کمتر به عنوان یک بخش سازمان شناخته می شود. مردم روابط عمومی را بیشتر یک صفت می دانند که شخصی که متصف به آن است ارتباطات انسانی خوبی را با دیگران برقرار می کند. از این رو از عبارت «روابط عمومی بالا» برای شخصی که ارتباطات انسانی خوبی برقرار می کند استفاده می کنند.


PR در سازمان وظیفه اطلاع رسانی دارد در حالیکه مهمترین بخش خودش زیر سوال است. اسم روابط عمومی برای PR بدترین گزینش است و به نظر می رسد که باید در جامعه روابط عمومی اجماعی برای تغییر این واژه صورت گیرد.


نویسنده: عادل میرشاهی
منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد