درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 10:11   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش
  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15672صفحه نخست » جمعه، 17 بهمن 1393 - 20:45
استاندارد جهانی برای مسئولیت اجتماعی
زمینه تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی SR ازکنگره جهانی محیط زیست آغاز می شود که در سال 1992 در ریودوژانیرو برگزار شد. در این کنگره ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمان ها مطرح گردید، سپس این موضوع در کنگره جهانی توسعه پایدار که در سال 2002 در آفریقای جنوبی برگزار شد نیز مورد بحث قرارگرفت
  

استاندارد جهانی برای مسئولیت اجتماعی

ISO 26000

Social Responsibility

 

زمینه تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی SR ازکنگره جهانی محیط زیست آغاز می شود که در سال 1992 در ریودوژانیرو برگزار شد. در این کنگره ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمان ها مطرح گردید، سپس این موضوع در کنگره جهانی توسعه پایدار که در سال 2002 در آفریقای جنوبی برگزار شد نیز مورد بحث قرارگرفت.

 

کمیته سیاستگذاری سازمان ISO برای مصرف کننده(COPOLCO)

 در آوریل سال 2001 شورای سازمان ISO از کمیته سیاستگذاری این سازمان برای مصرف کنندگان (COPOLCO) درخواست کرد تا درزمینه تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی SR امکان سنجی نماید و از ان بعنوان " مسئولیت اجتماعی یکپارچه " نام برد. این کمیته در ماه می سال 2001 کار را آغاز کرد و در ژوئن 2002به این نتیجه رسید که سازمان ISO بهترین سازمان از دیدگاه مصرف کننده است که موقعیت هدایت و پیشبرد موضوع مسئولیت اجتماعی را دارد. سپس پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری متشکل از گروه های ذینفع و ذیربط توسط copolco به شورای سازمان ISO ارسال شد با موضوع در دستورکار این سازمان قرارگیرد.

 

 تشکیل گروه مشاورین استراتژیک (SAG)

 درآغاز سال 2003 سازمان ISO یک گروه مشاورین استراتژیک (SAG) را در مورد مسئولیت اجتماعی تشکیل داد. این گروه شامل نمایندگانی از سراسر جهان بوده و طیف وسیعی از گروه های ذینفع و ذیربط را در بر می گرفت، از جمله دولت ها، سازمان ها، کارگران، مصرف کنندگان، سازمان های غیر دولتی (NGO) ، صنعت و بازرگانی.

پس از 18ماه تلاش مستمر، این گروه گزارش جامعی ارایه نمود که شامل بررسی اقدامات و ابتکارات کشور های مختلف در زمینه مسئولیت اجتماعی و نقش سازمان ISO در این زمینه بود.

 گروه مشاورین استراتژیک به این نتیجه رسید که سازمان ISO خود می بایست کار تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی را با توجه به پیشنهادات دریافتی برعهده بگیرد.

به همین منظور کنفرانس بین المللی مسئولیت اجتماعی توسط سازمان ISO و با میزبانی موسسه استاندارد سوئد(SIS) در تاریخ 21-22 ژوئن 2004 در استکهلم برگزار شد. هدف از برگزاری این کنفرانس جلب حمایت کشورها برای مشارکت در تدوین استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی بود. در این کنفرانس 355 نفر از 64 کشور حضور داشتند که نمایندگی گروه های ذینفع اصلی را به عهده داشتند و موضوعات مطرح شده دقیقا در جهت اهداف گروه مشاورین استراتژیک (SAG) بود.

 

 هیئت مدیره فنی TMM سازمان ISO

 با ارایه گزارش کنفرانس و دریافت توصیه ها و پیشنهادات و بازخورد کنفرانس ، هیئت مدیره فنی سازمان ISO  پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری برای تهیه پیش نویس اولیه استاندارد بی المللی SR را داد و هدایت ان را نیز خود بعهده گرفت، ریاست این گروه کاری نیز مشترکا به عهده موسسات استاندارد دو کشور برزیل (ABNT)  و سوئد (SIS) واگذار شد که همانا حمایت از سیاست Twining می باشد.

همکاری یک کشور توسعه یافته و یک کشور در حال توسعه را در سازمان ISO اصطلاحا (Twining) می نامند و هدف از ان مشارکت دادن هرچه بیشتر کشورهای درحال توسعه در فعالیت های سازمان ISO می باشد که در حال حاضر از کل اعضای سازمان 110 عضو از کشورهای درحال توسعه هستند در ژانویه سال 2005 تعداد 37 کشور عضو ایزو در مورد موضوع کاری جدید ( مسئولیت اجتماعی) رای مثبت دادند و 32 کشور نیز برای مشارکت فعال در این امر اعلام آمادگی نموده و کارشناس معرفی کردند.

استانداردهای ایزو همچنین مصرف کنندگان و مشتریان را حمایت و تامین کرده و بسیاری از جنبه های زندگی ما را ساده تر می سازند. ایزو فقط استانداردهای مورد نیاز برای بازار را تولید می کند.این کار توسط کارشناسانی از بخش های صنعتی، فنی و تجاری نیازمند استاندارد، صورت می گیرد که متعاقبا از انها استفاده می نمایند. این کارشناسان با گروه های دیگری که از اطلاعات و دانش مربوطه برخوردارند، نظیر نمایندگان سازمان های دولتی، سازمان های حمایت از مصرف کنندگان، لابراتورهای دانشگاهی و آزمایشگاهی همکاری دارند.

استانداردهای ایزوی اعلام شده تحت عنوان استانداردهای بین المللی، وفاق بین المللی در زمینه وضعیت صنعت در فناوری مورد نظرشان نشان می دهند.

  

بخش اول:

1-    مسئولیت اجتماعی و ایزو 26000:

سازمان های واقع در هر نقطه دنیا و سهامداران و ذینفعان انها، آکاهی وشناخت فزاینده ای در مورد نیاز به- و مزایای- رفتار مسئول از لحاظ اجتماعی،پیدا کرده اند. هدف مسئولیت اجتماعی، کمک به توسعه پایدار می باشد. ایزو26000، راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، مسایل و موضوعات اصلی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها، سیستم ها، اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی را ارایه می نماید. ایزو26000برای کمک به سازمان ها در جهت پیاده سازی توسعه پایدار، طراحی شده است.

 

2-    مفید ومناسب بودن ایزو 26000را چه کسی تشخیص می دهد؟

ایزو 26000، با همه انواع سازمان ها در بخش های خصوصی، دولتی و غیر انتفاعی، اعم از بزرگ و کوچک و اعم از اینکه کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه فعالیت می کنند، همخوانی داشته و متناسب با همه انها طراحی شده است. شناسایی و تشخیص انجه که برای اداره سازمان، مهم و مناسب است (از طریق مسایل و ملاحظات خود سازمان و گفت و گو با سهامداران) از جمله مسئولیت های هر سازمان محسوب می گردد.ایزو 26000 برای کسانی که مسئولیت اجتماعی را بررسی می کنند و نیز افرادی که تجربه کار با ان را دارند، کارایی بیشتری دارد. نوآموزان و مبتدیان ممکن است ان را برای خواندن، مناسب تشخیص دهند و از ابتدا تا انتها از ان به عنوان اولین گام در مسئولیت اجتماعی، بهره بگیرند، در حالی که مشتری(مصرف کننده)باتجربه ممکن است از ان برای اصلاح و ارتقای اقدامات و ادغام و تلفیق بیشتر مسئولیت اجتماعی در سازمان استفاده نماید.

 

 3- ایا ایزو 26000 معتبر است؟

ایزو 26000 یک استاندارد سیستم مدیریت نمی باشد و برای اهداف و مقاصد تایید(گواهی)یا تنظیمی یا قراردادی، طراحی نشده است. اعطای هرگونه تایید به ایزو 26000 ، ارایه تصویر نادرست و غلطی از هدف و قصد استاندارد بین المللی می باشد.

 

 4-ایزو26000 توسط چه کسانی ابداع گردید؟

ایزو 26000 توسط گروه کاری مسئولیت اجتماعی  ISO/TMB تولید شد. این کار با استفاده از روش چند سهامداری مشتمل بر کارشناسانی از بیش از 90 کشور و 40 سازمان بین المللی و منطقه ای دخیل در جنبه های مختلف مسئولیت اجتماعی،صورت گرفته است. این کارشناسان، شش جنبه مختلف از مسئولیت اجتماعی را مطرح می کنند:

مشتریان (مصرف کنندگان)- دولت- صنعت- کار- سازمان های غیر دولتیNGO`S ) ) خدمات- پشتیبانی و تحقیقات.

مضاقا اینکه، قانون ویژه ای برای تعادل میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و نیز تعادل و توازن بین گروه های برنامه ریزی، وضع گردید.

 

 بخش دوم:

 1-ایزو 26000 چه جیزهایی را شامل می شود؟

ایزو 26000 شامل 7 بند(ماده) اصلی است. موارد زیر خلاصه ای از هریک از این مواد (بندها) می باشند:

1-    حیطه:

این بند، محتوا و حیطه این استاندارد بین المللی را بیان می کند و محدودیت ها و استثنا های ویژه ای را مشخص می کند.

2-    عبارات،تعاریف و عبارات مخفف:

این بند،عبارات اصلی که در شناخت و درک مسئولیت اجتماعی و استفاده از این استاندارد بین المللی حایز اهمیت هستند،مشخص و ارایه می نماید.

3-    درک و شناخت مسئولیت اجتماعی:

این بند،عوامل و شرایط مهمی که در توسعه مسئولیت اجتماعی تاثیر داشته و ماهیت و عملکرد ان را تحت تاثیر قرار می دهند را بیان می کند.این بند همچنین مسئولیت اجتماعی، اینکه به چه معناست و طرز استفاده از آن را بیان می کند.این بند شامل راهکار به سازمان های کوچک و متوسط در استفاده از این استاندارد بین المللی می باشد.

4-    اصول مسئولیت اجتماعی:

این بند اصول کلی مسئولیت اجتماعی را بیان کرده و توضیح می دهد.

 5-    شناخت مسئولیت اجتماعی و جذب تعهد سهامداران:

این بند دو روال مسئولیت اجتماعی رابررسی می کند. برداشت سازمان از مسئولیت اجتماعی خود و شناسایی و جلب توجه سهامداران. این بند راهکاری را در رابطه میان سازمان، سهامداران و جامعه مطرح می کند که موضوعات و مسایل اصلی مسئولیت اجتماعی و حوزه نفوذ یک سازمان را مشخص می کند.

6- ارایه راهکاری در زمینه مسئولیت اجتماعی:

این بند، مسایل و موضوعات اصلی و مرتبط با مسئولیت اجتماعی را توضیح می دهد. برای هر موضوع اصلی، اطلاعات مربوط به حوزه قلمروی آن، رابطه آن با مسئولیت اجتماعی، اصول و ملاحظات مربوطه انتظارات و امور مربوطه لحاظ می گردند.

7- راهکار مربوط به ادغام مسئولیت اجتماعی در کل یک سازمان:

این بند، راهکاری در مورد استفاده از مسئولیت اجتماعی در یک سازمان، اریئه می دهد. این بند در بردارنده راهکار مربوط به شناخت مسئولیت اجتماعی یک سازمان، ادغام مسئولیت اجتماعی در سرتاسر سازمان، ارتباط در زمینه مسئولیت اجتماعی، افزایش اعتبار یک سازمان در رابطه با مسئولیت اجتماعی، بررسی پیشرفت ها و ارتقای کارایی، عملکرد و ارزیابی نوآوری ها و ابتکارات اختیاری در زمینه مسئولیت اجتماعی می باشد.

 

 2- مسئولیت اجتماعی چیست؟

ایزو 26000 مسئولیت اجتماعی را به شرح زیر بیان می کند:

مسئولیت یک سازمان برای اثر بخشی تصمیمات و فعالیت های خود بر جامعه و محیط، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی که شامل موارد زیر می باشد:

مد نظر قرار دادن انتظارات و توقعات سهامداران، همخوانی و مطابقت با قانون اجرایی و هنجارهای رفتار بین المللی و تعمیم آن در سراسر سازمان و به کار بستن در تمامی روابط آن.

 

 3-یک سازمان چگونه از مسئولیت اجتماعی خود تاثیر می پذیرد؟

درک و شناخت و واقعیت عملکرد و کارایی مسئولیت اجتماعی یک سازمان، سایر مسایل را می تواند تحت تاثیر قرار دهد:

* مزیت رقابت

* شهرت و اعتبارآن

* توانایی ان در جذب و حفظ کارگران یا اعضا، مشتریان، مصرف کنندگان یا کاربران

* حفظ روحیه، طرز تفکر، تعهد و بهره وری کارمندان

* نگرش سرمایه گذاران، اهدا کنندگان، اسپانسرها و جامعه مالی و

* رابطه آن با شرکت ها، دولت ها، رسانه ها،تولید کنندگان، همکاران، مشتریان و جامعه ای که در آن فعالیت می کند.

 

 4-مزایا و مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان:

مسئولیت اجتماعی، مزایای احتمالی بیشماری را برای یک سازمان در پی دارد. این مزایا و منافع عبارتند از:

* ترغیب به تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه، فرصت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی(نظیر مدیریت بهتر خطرات و تهدید قانونی) و تهدیدها و خطرات مرتبط با عدم مسئولیت اجتماعی.

* بهبود اقدامات مدیریت بحران (تهدید)سازمان.

* افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی

* افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی و شریک ممتاز می باشد.

* بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود و ظرفیت آن برای ابتکار و نوآوری، از طریق ارایه دیدگاه ها و نگرش های جدید و تماس با طیف متنوعی از سهامداران.

* افزایش وفاداری، صداقت و روحیه کارمندان، ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد و تاثیر مثبت بر توانایی استخدام، ترغیب و ابقای کارمندان.

* صرفه جویی حاصل از بهره وری و راندمان منبع، کاهش مصرف انرژی و آب، کاهش ضایعات، بازیافت محصولات فرعی با ارزش و در دسترس روز افزون به مواد خام.

* افزایش اطمینان پذیری و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه، رقابت منصفانه،و فقدان(عدم)فساد و رشوه خواری.

* جلوگیری یا کاهش تمارضات احتمالی با مشتریان در زمینه محصولات یا خدمات.

* کمک به دوام بلند مدت سازمان از طریق افزایش تداوم منابع طبیعی و خدمات محیطی و

* کمک به تولید کالای عمومی و تحکیم جامعه و نهادهای شهری.

 

 موضوع کاری جدید " راهنمای مسئولیت اجتماعی " NWI

هدف و دامنه کاربرد استاندارد :
کمک به سامان ها در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آنها
تامین راهنماهایی عملی درجهت :
  اجرایی نمودن مسئولیت اجتماعی
  شناسایی و درگیر نمودن گروه های ذینفع
  افزایش اعتبار گزارشات مربوط به SR
  تاکید بر نتایج عملکرد و ارتقاء
  افزایش رضایت و اطمینان مشتری
  ارتقاء واژه شناسی رایج در SR
همراه شدن با سایر مدارک و استانداردهای بین المللی .

 

 نوع استاندارد

 این مدارک یک استاندارد بین المللی خواهد بود.
این استاندارد برای صدور گواهینامه های شخص ثالث نیست.
در این استاندارد واژه “توصیه می شود” بر واژه “باید” ارجحیت دارد.
تنها یک استاندارد در این زمینه تدوین خواهد شد.


گروه کاری تحت نظارت هیئت مدیره فنی ISO/TMB/WG SR
هیئت مدیره فنی یک گروه کاری متوازن متشکل از گروه های ذینفع در سطوح مختلف برای تدوین استاندارد SR  تشکیل داد و اعضای گروه کاری توسط کشورهای عضو سازمان ISO معرفی شدند. از هر کشور می تواند حداکثر 6 کارشناس برای همکاری با گروه کاری معرفی شود. البته نمایندگان می بایست بصورت متوازن از همه گروه های صنعت، مصرف کنندگان، کارگران، دولت، سازمان های غیر دولتی WGO و بازرگانی باشند.

 از اعضاء مشترک داخلی و خارجی نیز می توانند حداکثر دو نفر شرکت نمایند.

  

 روش کار:
بر اساس روشی معمول در تدوین استانداردهای ISO، گروه کاری بر اساس اجماع نظر اعضای گروه کاری پیش نویس اولیه را تهیه می نماید. انتظار می رودهم زمان کشورهای عضو سازمانISO  نیز کمیته متناظر مربوط را در کشور خود تشکیل دهند تا در روند تهیه پیش نویس های بعدی بتوانند نقطه نظرات ملی خود را ارایه نمایند.

 هدف نهایی این است که اجماع نظری که در سطوح گروه کاری بوجود می آید تا سطح پیش نویس نهایی (FDIS) معتبر باشد. لذا اعضای گروه کاری نه تنها به عنوان یک متخصص مشارکت دارند، بلکه نماینده ارایه نظرات کشور خود نیز هستند.

 

 طبقه بندی گروه های ذینفع

 از ابتدای امر هیئت مدیره فنی در مورد توازن اعضاء به نمایندگی از گروه های ذینفع مختلف در SR تاکید بسیار داشت.

 در این گروه کاری 6 گروه ذینفع مد نظر است:
مصرف کنندگان، دولت، صنعت، کارگران، سازمان های غیر دولتی، خدمات (شامل حمایت، تحقیقات و سایر(

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی


  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد