شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- گوش دادن و توجه به ندای جامعه، با توجه به نقش رسانه های اجتماعی احتمالاً مهمترین تکنولوژی لازمه برای موفقیت در بازاریابی میباشد. امر مذکور، رویه ای بسیار شگرف در سال 2015 خواهد بود. پس با توجه به آنچه ذکر شد، گوش دادن به ندای جامعه چیست و چرا حائز اهمیت است؟ گوش دادن و توجه به ندای اجتماع به تصمیمگیری تجاری بهتر و صحیحتر کمک مینماید.
اما بازاریابی تنها بخشی نیست که میتواند از تکنولوژی گوش دادن و توجه به ندای جامعه استفاده نماید: تمامی بخشهای سازمان تجاری شما میتوانند از گوش دادن و توجه به ندای جامعه استفاده نمایند تا اطلاعات مورد نیاز برای برنامهها، محصولات و تصمیمگیریهای تجاری خود را از آن طریق جمعآوری نموده و از آن کمک بگیرند. اگر میخواهید
به عبارت ساده، گوش دادن به ندای جامعه راهی است که از آن طریق میتوانیم ببینیم مردم در شبکه های اجتماعی چه میگویند. به این مسئله همانند خبرگزینی سنتی مورد نیاز برای روابط عمومی بیندیشید. از طریق گوش دادن و توجه موثر و کارآمد به رسانههای اجتماعی، میتوانیم به راحتی و به صورت مستمر و مداوم درباره شرکت خود، رقبا، مشتریان و صنعت اطلاعات پیدا کنیم.
داده گسترده، واقعاً و واقعاً گسترده است. میلیاردها و تریلیونها و تریلیاردها بحث و گفتگوی آنلاین در هر زمان در کانالهای رسانههای گروهی در سطح جهان صورت میگیرد. پس چگونه تمامی این گفتگوها را دنبال میکنید و و مهمتر از آن، چگونه نگرشها و اطلاعات قابل استفاده و مفید را در میان صداها و گفتههای موجود پیدا میکنید؟
هیچ راهی برای دنبال کردن میلیاردها گفتگو در یک زمان وجود ندارد، دستیابی به اطلاعات و دیدگاههای خوب نیازمند برخورداری از ابزارهایی بسیار خوب و مناسب میباشد. شما سوپرمن نیستید، لذا به ابزاری نیاز دارید که در میان این صداها جستجو کرده و بخشهای مفید را از میان اخبار و اطلاعات تجاری پیدا نموده که سبب میشوند شما در چشم مدیر شرکت به قهرمان بدل شوید. (و در این زمان است که میتوانید شنل را بپوشید).
جستجوی اجتماعی
هر چه ابزارهای بازاریابی اجتماعی شما بهتر باشند، کارتان آسانتر خواهد بود. نظارت و مشاهده رسانه های اجتماعی، در واقع جستجوی اجتماعی است و ابزارهای ما موتور جستجوی ما هستند. آنچه که با نتایج جستجویمان انجام میدهیم چیزی است که ما را بزرگ جلوه میدهد.
به صورتیآرمانی و ایدهآل شما به دنبال ابزاری جامع برای بازاریابی از طریق رسانه اجتماعی هستید که چهار نقش را ایفا میکند:
1) مشاهده گفتگوها در سطح تمامی شبکههای اصلی و مهم رسانههای اجتماعی، وبلاگها، محلهای نظردهی و انجمنهای پیام
2) نشر محتوا و جذب عوامل تاثیرگذار: جذب
3) دستهبندی مردم: مدیریت انجمن
4) ارزیابی نتایج اقدامات اجتماعیتان-تجزیه و تحلیل
پرسش های جالب: اگر یک توییت در فضایی اجتماعی قرار گیرد و هیچ کس در آن فضا توییت مذکور را به اشتراک نگذارد، آیا این توییت از اثرگذاری برخوردار است؟ جواب کوتاه برای این سوال: خیر! اگر محتوای تبلیغاتی شما در سطح شبکه اجتماعی به اشتراک گذارده نشود، به عبارت ساده کاری که انجام دادهاید بازاریابی نیست. کار شما در این صورت تبلیغات سنگین است.
- به عنوان بازاریابان فعال در رسانه اجتماعی، هدفمان این است که کاری کنیم مشتریان از ما به صورت دهان به دهان تعریف کنند.
«شناخت و نشر ویروسی (فرد به فرد)، اصطلاحی دیگر برای بازاریابی مبتنی بر تعریف و تمجید مشتریان است. معنای این امر برای ما به عنوان بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی این است که ما در پی آنیم تا مردم روی محتوای ما کلیک کرده و آن را به اشتراک بگذارند. بعد از به اشتراکگذاری محتوا، پخش و تعریف و تمجید دهان به دهان آن آغاز میشود، و این چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.
نکته بسیار مهم: بلندگو به دست نباشید.
ما بازاریابان، درباره پیام هدف پایا تصمیم گرفتیم، و آن را برای مخاطب هدف پخش میکنیم. این کار برای تبلیغات سنتی و برخی از ابتکارات روابط عمومی مناسب است، اساساً اگر بخواهید که پیام در کنترلتان باشد که این کار مهمتر از اشتراکگذاری آن است، این مدل از پخش پیام مفید خواهد بود.
اما، مدل تک گویی سنتی در رسانه اجتماعی کارآیی ندارد و از این طریق نخواهید توانست که به پخش و توزیع پیام برای مخاطب پرداخته و امیدوار به طنین و انعکاس آن باشید، چرا که ما در پی آغاز یک بحث و گفتگو هستیم.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|