درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 01:00   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15529صفحه نخست » ادامه مطلب چهارچهارشنبه، 8 بهمن 1393 - 15:57
تعریف ما از روابط عمومی‌چیست؟
حمید نجف کارشناس روابط عمومی - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- صاحب نظران و اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی معمولا تعاریف مختلفی از روابط عمومی‌دارند، مثلا رکس هارلو آن را دانشی می‌داند که توسط آن، سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند، به دست آورند .
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- صاحب نظران و اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی معمولا تعاریف مختلفی از روابط عمومی‌دارند، مثلا رکس هارلو آن را دانشی می‌داند که توسط آن، سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند، به دست آورند.4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

و یا جناب اسکات . ام . کاتلیپ روابط عمومی ‌را در اداره کردن وظایف، شناسایی و ایجاد، حفظ و نگهداری روابط مطلوب، بین سازمان و جامعه می‌داند، جامعه ایی که توفیق و ناکامی‌یک سازمان به آن وابسته است.

ادوارد برنیز هم که خود از بنیانگذاران رشته روابط عمومی‌است بر این عقیده است که روابط عمومی،عبارت است از، دادن اطلاعات به مردم برای همبسته ساختن نگرش‌ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان خود و متقابلا نگرش‌ها و اقدامات مخاطبان با موسسه.

حتی تعریف انجمن بین المللی روابط عمومی هم با کنگره، جهانی روابط عمومی تا حدودی تفاوت دارد اولی آن را بخشی از وظایف مدیریت سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرح ریزی شده می‌داند که از طریق آن، افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن سروکار دارند، به دست آورند و دومی‌آن را هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایش‌ها، پیش بینی آثار آنها، مشورت با روسای موسسات و تهیه و اجرای برنامه های عملی که هم در جهت منافع موسسه و هم همگان باشد، می‌داند.

اما تعریف ما از روابط عمومی‌چیست؟
در ظاهر امر ما هم با تک تک تعاریف این اندیشمندان موافقیم ما حتی ممکن است درشعاردادن همیشه چند قدم از آنها جلوتر باشیم اما در عمل ؟!

به نظر من روابط عمومی‌مانند احساس پنجگانه‌ای است که چون پلی ارتباطات درونی و بیرونی یک سازمان را ممکن می‌سازد.

روابط عمومی‌گاهی پیشانی یک سازمان است و گاهی کالای پشت ویترین آن، به عقیده نگارنده روابط عمومی‌ تعاریف و معانی بیشماری دارد مثل:

دیدن و دیده شدن، گفتن و شنیدن، تعقل و تفکر، یافتن و پیداکردن و گلچین کردن...

مثل مطلع بودن و مطلع کردن.
مثل تخصص و تعهد و صداقت.
مثل صدا و نور و حرکت.
مثل بغض و آه و همراهی.
ترحم و لطف و همکاری.
مثل ایثار، گذشت و فداکاری.
روابط عمومی‌هم نقاد است و هم نقدپذیر.

روابط عمومی‌ گاهی معنی و مفهوم است و گاهی منطق، دلیل و شفافیت، زمانی حشر و نشر است و پیغام وهمدلی و گاهی شعر است و مشق و هنر.

هر چند ممکن است این تعاریف با آنچه که امروز از روابط عمومی‌ در ایران می‌شناسیم فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد اما این موضوع نمی‌تواند صورت زیبای مسئله را پاک کند.

امروز متاسفانه روابط عمومی‌ ما به دلایل عدیده از جمله عدم تحصیلات و تجربیات مفید مدیران ارشد آن و همچنین ریخت و پاش‌های کلان و بی مورد مالی از ساختار اصلی و وظیفه سنگین خود خارج شده است.

امروز بعضی از مسئولان روابط عمومی‌ها به جای پژوهش و تحقیق و نقد سازنده به مجیزگویان و ماله کشان، شرکت‌های خود تبدیل شده‌اند، تا جائیکه در زمینه وکالت گاهی پا در کفش قسمت‌های حقوقی شرکت هم می‌کنند.

امروز حسادت و کبر و غرور و خود کامگی را بیش از سایر قسمت‌ها می‌توانی در لابه لای تفکر بیمار بعضی از مدیران این مجموعه‌ها پیدا کنی.

سو استفاده از امکانات و تسهیلات عمومی‌ به سود روابط خصوصی از دیگر پدیده‌های شوم و نو ظهوری است که در بیشتر روابط عمومی‌های شرکت‌های دولتی به وفور یافت می‌شود.

به هر حال آنچه که در ایران به عنوان روابط عمومی‌می‌شناسیم با آنچه در تعاریف عقلا و اندیشمندان داخلی و بین المللی آمده فاصله عمیقی دارد.

امیدوارم، اساتید، علاقه‌مندان و از همه مهمتر اندک مدیران دلسوز و کارشناسان زبده این حوزه حساس و تخصصی بتوانند با حمایت‌های دولت تدبیر و امید، روابط عمومی‌ها را به جایگاه اصلی و واقعی خود باز گردانند.

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد