دکتر حسین امامی، مدیر روابط عمومی بانک توسعه صادرات و نایب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران سخنران یکصد و هفتاد و پنجمین نشست علمی- تخصصی انجمن روابط عمومی با موضوع « مدیریت وب سایت های سازمانی » بود.
به گزارش خبرنگار نیوزبانک، امامی گفت: روابط عمومی هیچوقت به اندازه زمان حال به خاطر ظهور اینترنت قدرت نداشته است، زیرا با ورود اینترنت هر سازمانی خود یک وب سایت دارد که در حکم یک رسانه عمل می کند، و لی این رسانه نباید سعی در رقابت با با خبرگزاری ها داشته باشد زیرا وظیف آن باید ایجاد یک پل ارتباطی با مردم است.
وی افزود: مدیر سایت سازمان ها متاسفانه تنها به دنبال به روزرسانی اخبار هستند، در حالی که این کار تنها یکی وجه سایت سازمانی است و اخبار برای مخاطبان که مردم هستند ار درجه اهمیت کمی برخوردار است .
مدیر روابط عمومی بانک توسعه صادرات خاطر نشان کرد: درسایت سازمانی علاوه بر ارایه خدمات، اخبار میتوان کار بازاریابی و تبلیغات هم انجام داد. گزارش ها، آمارها، انواع اطلاعات و فرم هایی که قرار است حضوری توسط مراجعین دریافت شود، به صورت آنلاین در آنجا قرار میگیرد. بنابراین کارکرد و هدف اصلی یک سایت سازمانی که توسط روابط عمومی به روز رسانی و مدیریت میشود صرفا یک سایت خبری نیست و بسیار فراتر از آن است.
امامی ادامه دارد: پایش افکار عمومی و قدرت اداره آن بسیار مهتر از به روز رسانی اخبار سازمانی است و روابط عمومی ها مسئول اداره فضای دوم و مجازی سازمان ها هستند. با توجه به اینکه فضای اول سازمان فضای فیزیکی است .بنابراین مدیریت فضای دوم که وظیفه ی آن نشان دادن عظمت و بزرگی سازمان در اینترنت به عهده روابط عمومی است .
وی دو نکته را در مدیریت وب سایت سازمان حایز اهمیت دانست و گفت: وب سایت باید زمینه مراجعه حضوری مشتریان به سازمان را کم کند و با گردآوری نظرات مخاطبان و بررسی اطلاعات، صدای مشتریان خود را بشنود و نیاز آنها را براورده کند در غیر این صورت در نیل به اهداف خود ناکام مانده است.
نایب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی چهار محور اصلی را برای مدیریت وب سایت ها مهم دانست و گفت: محور های ساختاری سایت، طراحی سایت ، محتوی وب سایت و امکانات تعاملی وب سایت این چهار محور هستند.
وی گفت: بحث ساختاری به نحوه چیدمان منو ها توجه دارد و عمق وب گاه سازمانی حداکثر باید 3 باشد یعنی مخاطبان با سه لینک به صفحه مورد نظر برسند.
امامی گفت: برای ترسیم ساختار سایت مهندسی مجدد سایت سازمانی باید مورد توجه قرار می گیرد و کار اول از همه با یک پرسشنامه وب سایت شروع می شود و بعد از آن با بررسی تطبیقی، رقبای خود را شناسایی می کنیم.
وی تشریح کرد:در مرحله بعد نیاز سنجی از مخاطب قرار دارد و بعد از طی این مراحل و جمع بندی ما ازنیاز مخاطبان و الزامات آن، با توجه به تمامی این نکات نقشه سایت نوشته می شود.
امامی خاطر نشان کرد: مخاطب به دنبال اطلاعات است و وب سایت سازمانی باید مانند دفترچه تلفن سهل الوصول باشد زیرا مخاطب زمان زیادی ندارد .
وی در مورد طراحی وب سایت های سازمانی نیز گفت: صفحه اول وب سایت به مثابه ویترین آن است و باید زیبا، جذاب و ساده باشد و مخاطب را برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر سردر گم نکند. استفاده از بنر در صفحه اول به جذابیت وب سایت بسیار کمک می کند. همچنین استفاده از اصول طراحی وب 3 در آن حتما بایدمورد توجه قرار گیرد.
نایب رییس انجمن متخصصان روابط عمومیدر مورد محتوای وب سایت سازمانی نیز گفت: توجه به این نکته که چه قدر محتوای وب سایت به روز است و در اخبار موجود در آنف اصول خبر نویسی رعایت شده است در این بخش بسیار مهم است .
وی به تنظیم خبر بر اساس سبک T در وب سایتسازمانی اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده که مخاطب در خوانده اخبار به سه پاراگراف اول تنها توجه می کند (رو تیتر- تیتر و لید خبر و در صورت نداشتن رو تیتر پاراگراف اول خبر) پس بهتر است اخبار کوتاه باشند و یا مهمترین بخش های آن در این قسمت ها ها گنجانده شود.
امامی در اخر به امکانات تعاملی سایت ها سازمانی اشاره کرد و به بررسی و مقایسه طراحی سایت های مختلف سازمان ها پرداخت .
به گزارش شارا، یکصد و هفتاد و پنجمین نشست علمی- تخصصی انجمن روابط عمومی در روز چهارشنبه دهم دیماه 93 ساعت 4:30 با حضور مدیران و فعالان حوزه روابط عمومی کشور در سالن همایش های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.