درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 19 تیر 1399 - 03:25   

بهترین هدفون

  بهترین هدفون


ادامه ادامه مطلب یک

بهترین گوشی هوشمند

  بهترین گوشی هوشمند


ادامه ادامه مطلب دو

پیدایش میز خبر و صفحه حوادث

  پیدایش میز خبر و صفحه حوادث


ادامه ادامه مطلب سه

آمازون ۲ میلیارد دلار در صنعت انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌کند

  آمازون ۲ میلیارد دلار در صنعت انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فاکتورهای تأثیر مثبت بر اعتبار و خوشنامی
  سرمایه‌سازی از اتفاق‌های مثبت
  اظهارات وزیر اقتصاد در گفت و گویی پیرامون نحوه تأمین مالی بودجه سال‌ 1399
  وزیر اقتصاد به دغدغه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازار سرمایه خبر داد
  انتصاب مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط‌عمومی بانک صادرات ایران
  انتصاب سرپرست روابط عمومی و معاون فرهنگی باشگاه استقلال
  تاثیرات بازاریابی ارتباطات روابط عمومی بر تعامل برند در رسانه اجتماعی
  تقویم روز ارتباطات/ روزی که عکس های نبرد مرگبار «گتیسبورگ» انتشار یافت و فتو ژورنالیسم پا به عرصه وجود گذارد
  تقویم روز ارتباطات/ نظر جهانی ناشران: روزنامه «کم تیراژ» نشریه ای خصوصی (پامفلیت) است، نه عمومی
  بهترین هدفون
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 14589صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیپنجشنبه، 13 آذر 1393 - 23:57
همایش ها و گردهمایی ها در ترویج تعاون
حسین جمشیدی - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- توجه به گروه و کارکرد و پویایی گروه ها از موضوعات مورد تاکید در علوم روانشناسی ورفتاری است. افراد انسانی معمولا در تعدادی از زمینه های خاص مستعد می باشند وبا تشکیل وعضویت در گروه ها علاوه بر برخورداری از توانایی های سایر افراد، موقعیت و پایگاه اجتماعی خویش را تحکیم خواهند کرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- توجه به گروه و کارکرد و پویایی گروه ها از موضوعات مورد تاکید در علوم روانشناسی ورفتاری است. افراد انسانی معمولا در تعدادی از زمینه های خاص مستعد می باشند وبا تشکیل وعضویت در گروه ها علاوه بر برخورداری از توانایی های سایر افراد، موقعیت و پایگاه اجتماعی خویش را تحکیم خواهند کرد.سمینارها یا گردهمایی ها گروه هایی رسمی اند که با تعداد مطلوبی از افراد تشکیل و با تبادل آگاهی ها بین اعضا، به منظور اهداف معین و تغییر رفتار آنان با بکارگیری شیوه های معین برگزار می گردند.


امروزه گردهمایی ها وهمایش های متعددی با هدف های مختلفی از جمله ارائه اطلاعات وآموزش های لازم، ارائه مطالب وبحث وبررسی وتصمیم گیری ، ارائه مقالات وتصمیم سازی برای مدیران کشوری و.. برگزار می شود لیکن به دلایل مختلف نمی توانند به اهداف مورد نظر دست یابند .بنابراین باید ابتدا برپایی همایش از دلایل لازم برخوردار باشد وسپس اجرای آن به نحوی مطلوب صورت گیرد تا از کارآیی واثر بخشی لازم برخوردار گردد..
جلسه، همایش یا گردهمایی، تجمعی است از مسئولین، کارشناسان و یا علاقمندان به یک موضوع است که به شکل آمفی تاتر ، میزگرد، سالن اجتماعات و... با اهدافی از جمله موارد زیر برگزار می شود:
- انتقال و تبادل دانش و اطلاعات
- بحث برای "یافتن راه حل" یا "تصمیم سازی"
- اشاعه فرهنگ یا ایجاد حساسیت و انگیزه و...


انواع همایش ها:
همایش ها را از جنبه های مختلف می توان تقسیم بندی کرد .از جمله این موارد عباتند از:
• از نظر تعداد
گرد همایی ها از این جهت می توانند از 30 تا 100 نفری ویا بیشترباشند.
• از نظر موضوع
گردهمایی ها از این جنبه می توانند شامل موارد زیر باشند:
- ارائه مقاله پژوهشی
- سخنرانی وپانل ( تصمیم گیری)
- بزرگداشت(حضور ، مقاله وسخنرانی)
- اطلاع رسانی یا خبری
- گردهمایی صنفی یاخانوادگی (کنگره)
- جشنواره (تقدیر وتشکر)
- آموزشی
- ارائه توانمندیها
- اعلام موجودیت (رفراندوم)
• از نظر وسعت پوشش
از نظر میزان وسعت منطقه تحت پوشش گردهمایی ها می توانند شامل یک دستگاه ، چند دستگاه ، شهر ، استان
منطقه، کشور و یا بین المللی (قاره، جهان) باشند.
• از نظر زمان
گردهمایی می تواند به مدت نیم روز ،یک روز ، دو روز ویا بیشتر برگزار شوند.
• از جنبه ساختار
یک گردهمایی می تواند شامل سخنرانی ساده، پانل ، نمایشگاه با یا بدون کمیته داوران ، هیات علمی و کمیته تخصصی باشد.


از جمله تقسیمات موضوعی همایش ها که دارای شکل اجرایی نسبتا متفاوتی با یکدیگر هستند به شرح زیر می باشند:


پانل: همایشی است که طی آن چند نفر از افراد کارشناس، متخصص یا مسئول در حضور جمعی از مخاطبین پیرامون موضوع مشخصی بحث و اظهار نظر کرده و در انتهای همایش نیز رییس پانل به جمع بندی مطالب می پردازد. مخاطبین حاضر در جلسه پانل نیز فرصت می یابند تا با شنیدن نظرات مختلف و مشاهده کنش متقابل اعضای پانل و نیز طرح سؤالات احتمالی خود، اطلاعات عمیقی را پیرامون موضوع مورد بحث بدست آورند.


سمینار : همایشی که ارتباط بین سخنران و مخاطبین یک سویه و عمودی است (انتقال اطلاعات و دانش)، یعنی فرد یا افرادی که در یک موضوع اطلاعات بیشتری دارند، آن را به افراد علاقمند منتقل می کنند. مطالب دارای سناریو مشخص بوده و هدف انتقال دانش یا اطلاعات خاصی به مخاطبین است. در سمینارها فراخوان مقاله انجام نمی شود بلکه سخنرانان با توجه به مطلب مورد نظر، توسط مجری سمینار تعیین و دعوت می شوند. سمینار شباهت زیادی به کلاس درس دارد، با این تفاوت که مخاطب و مطلب آن عام تر است.


کارگاه آموزشی: نوعی همایش آموزشی یاترویجی است که در آن شرکت کنندگان مشارکت فعال دارند. و از نظر تعداد مخاطبین محدود است.


کارگاه مشورتی: این همایش دارای سه بخش است:
در بخش اول، جلسه عمومی تشکیل شده و موضوع تشریح می شود. در همین بخش، مخاطبین به گروه های کوچک تقسیم می شوند.
در بخش دوم، جلسات گروه ها تشکیل شده و هر گروه روی موضوعی که برایش مشخص شده به بحث و تبادل نظر می پردازد. در انتهای جلسه، نماینده گروه بحث ها را جمع بندی می کند.
در بخش سوم، مجددا جلسه عمومی تشکیل می شود و نماینده گروه ها جمع بندی گروه خود را در مدت کوتاهی ارائه می دهند. سپس هماهنگ کننده همایش مطالب را با توجه به نظر همه جمع بندی کرده و نتایج را از آن استخراج می کند.
مقصود از این روش، فراهم آوردن زمینه برای شرکت فعال تمام اعضا در بحث هاست.


سمپوزیوم: سمیناری است که در آن یک یافته علمی مشخص توسط یک یا چند نفر ارائه می گردد.


کنفرانس: همایشی است که ارتباط بین سخنرانان و مخاطبین افقی است، یعنی افرادیکه در زمینه خاصی کار یا تحقیق می کنند، اطلاعات خود را با یکدیگر مبادله می کنند. طی یک کنفرانس مقالاتی پیرامون موضوع مورد نظر ارائه می شود. اگرچه کنفرانس می تواند سخنران مدعو (کلیدی) داشته باشد، ولی عمده وقت آن صرف ارائه مقالات می شود. مقالات از طریق فراخوان دریافت و پس از داوری، مقالات برتر جهت ارائه یا چاپ در مجموعه مقالات انتخاب می شود. کنفرانس می تواند دارای بخش های موازی بوده و در صورت کافی نبودن زمان برای ارائه کلیه مقالات بخشی از مقالات بصورت پوستر ارائه گردد. هدف تبادل اطلاعات بین افرادی است که در یک زمینه کار می کنند.


کنگره:گردهمایی افرادی هم اندیشه بوده و عمدتا جنبه تبیین و اعلام یک موضع یا جهت گیری خاصی را دارد. سخنران یا سخنرانان عمدتا مواضع جمع را اعلام کرده و به نوعی از جمع تایید می گیرند. حاصل آن تصویب و صدور بیانیه است.


طوفان اندیشه:جلسه ای است متشکل از افراد محدود که بدون هیچگونه محدودیت و بدون توجه به عملی بودن یا نبودن، افکار و نظریات خود را پیرامون یک موضوع خاص ابراز می کنند. محور این جلسات بیان آزاد اندیشه ها و خلاقیت است. هدف، تقویت و پیشبرد خلاقیت افراد است تا کلیه ابعاد یک مسأله روشن شود.


گردهمایی ها ترویجی
این گردهمایی ها می توانند در جهت تشکیل ویا توسعه تعاونیها وبخش تعاون برگزار می شوند.
گردهمایی های ترویجی جهت تشکیل تعاون: این گردهمائیها با هدف توجیه، آموزش و راهنمایی مخاطبان علاقمند به تشکیل تعاونی ها برگزار می شود. (در صورتیکه افرادی تصمیم به تشکیل تعاونی بگیرند، هیات موسس تعاونی باید در دوره های آموزشی تاسیس تعاونی شرکت نماید.) مخاطبان در این موارد علاوه بر مخاطبین عام، افراد و گروههایی هستند که علاقمند و یا متقاضی تشکیل تعاونی می باشند و یا برای دریافت اطلاعات و دیدن آموزش در گردهمائی شرکت می‌کنند. محتوای‌ هرگردهمائی در چارچوب اهداف از پیش تعیین شده و مرتبط با ویژگی مخاطبان و نوع تعاونی هایی است که تمایل به تشکیل آن دارند. اصول، مزایا، قواعد، مقررات تعاون، روش و مراحل تاسیس و تشکیل هر یک از انواع تعاونیها از جمله مواردی است که در این گردهمایی ها مورد توجه قرار می گیرد.


گردهمائی های ترویجی ویژه توسعه تعاونیها: این گردهمائی ها، برنامه هایی هستند که با هدف ترغیب و تقویت توانمندی مخاطبانی که درتعاونیها فعالیت دارند و به منظور توسعه کمی و کیفی بخش تعاون برگزار می شوند.


مخاطبان گردهمائی های ترویجی ویژه توسعه بخش تعاون، عموماً مدیران، مسئولان و کارکنان تعاونیها و اتحادیه های تعاونی می باشند. در این گردهمایی ها محتوی ، بر اساس نیاز سنجی و مطالعات و بررسیهای انجام شده و شناسایی امکان توسعه تعاونیهای و اتحادیه ها تهیه و تدوین می شود. و مشتمل بر مجموعه اطلاعاتی است که به رفع موانع توسعه منتهی شده و پس از برگزاری گردهمایی، از طریق بکارگیری نتایج آن توسط مخاطبان، بستر مناسب برای تقویت و توسعه بخش تعاون مهیا می شود.


ویژگی های اجرای گردهمایی های ترویجی: مسئولیت شناسایی نیاز و انتخاب مخاطبان و همچنین اجرای گردهمائیها با ادارات کل تعاون استان ها یا ادارات تعاون شهرستان ها می باشد.
- برای اجرای این گردهمایی ها می توان از توانایی های سازمان ها و موسسات دیگر نیز بهره گرفت.
- تعداد مخاطبان بیش از 30 و ترجیحا کمتر از 50 نفر باشد.
- گردهمایی می تواند بصورت، سخنرانی، پرسش و پاسخ، با استفاده از وسایل سمعی ـ بصری و توزیع جزوه و بروشور به مخاطبان برگزار شود. برگزاری پانل نیز توصیه می شود.
- مدت هر گردهمایی ترجیحا نصف روز باشد.
- مکان گردهمایی در جایی باشد که شرکت کنندگان به آسانی به آن دسترسی داشته باشند.
- تجهیزات رفاهی گردهمایی از قبیل، صندلی، نور، گرمایش، سرمایش، به نحوی باشد که مخاطبان احساس راحتی و آرامش کنند.
- فرصت استراحت و پذیرایی پیش بینی شود.
- علاوه بر ارائه اطلاعات لازم، از روشهایی مانند انتقال تجارب، معرفی الگوهای برتر، ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه تعاونیها و اتحادیه ها استفاده شود.
- ضروری است نتیجه مباحث در گردهمایی و موضوعات مطروحه به همراه تعداد شرکت کنندگان با ذکر مکان و زمان در صورتجلسه‌ای تنظیم و همراه فاکتورها و اسناد مالی ذیربط نگهداری شود.

سخنرانی
یکی از مهمترین ارکان در اجرای همایش ها،اجرای سخنرانی موثر وسنجیده توسط مدعوین مورد نظر است که می تواند نقس اساسی را در دستیابی به اهداف ایفا نماید.
سخنرانی ارائه مجموعه ای از اطلاعات سازمان داده شده به حضار است. ممکن است طی سخنرانی از وسایل دیداری استفاده شود. غالبا استفاده از وسایل دیداری به ارائه بهتر و مفهوم تر کمک می کند. لازمه یک سخنرانی خوب، تسلط سخنران به موضوع و اعتقاد به آن است.
نکات لازم در هنگام آماده کردن سخنرانی
از جمله مواردی که سخنران قبل از اجرای سخنرانی ضروریست به آنها توجه داشته باشد عبارتند از: هدف سخنرانی ،
سناریو در سخنرانی، تهیه کلید واژه ها، پیش بینی سخنرانی از روی متن یا بدون آن ، تعیین وآماده سازی اسلاید های احتمالی در سخنرانی (پاور پوینت)، تعیین و هماهنگی در زمان سخنرانی و توجه به مخاطبین وویژگی های ایشان درتهیه وتنظیم مطالب ...


نکات لازم در هنگام سخنرانی:
از جمله این نکات می توانند شامل موارد زیر باشند:
- برقراری وحفظ ارتباط بامخاطبان
- کنترل، تمرکز حواس و افکار و تسلط برحرکات و رفتار
- رعایت وضع ظاهری
- رعایت اصول لازم جهت درک مطلب بهتر مخاطبین
- باز گو نکردن عیوب سخنرانی
- توجه لازم به مخاطبین در حین سخنرانی


نکات قابل توجه در برنامه ریزی واجرای همایش ها
ازجمله ویژگی های قابل توجه در همایش ها موارد زیر می باشند:
- با حضور بیشتر افراد در همایش ، کنترل برنامه مشکل تر شده وامکان برخورد رویارو با همه افراد تقریبا محال می گردد.
- بدیهی است از میزان ابعاد آموزشی در همایش ها با افزایش تعداد حاضرین کاسته می گردد.
- از جمله ویژگی های دیگر در همایش ها یک طرفه بودن برنامه ها وسخنرانی ها خواهد بود.
- کمبود زمان تقریبا در همه همایش ها دیده می شود. در واقع برنامه ریزان در همایشها حجم بالایی از موضوعات را پیش بینی می کنند که طرح ، بحث ونتیجه گیری از آنها در زمان مورد نظر عملی نیست . بنابراین ضروریست برنامه مناسب وتمهیدات لازم دیده شود.
- مطالب ارائه شده در همایش ها باید از قبل به طور کامل تهیه شده ومرتبط بوده ودر حداقل زمان وبه سادگی ارائه گردد.
- کلیه مطالب قبل یا در حین اجرای همایش به صورت جزوه یا CD به مدعوین ارایه شود
- به منظور توجیه وتوضیح مطالب وبرخورداری از نقطه نظرات مدعوین زمینه اجرای پانل های تخصصی وکارگاههای آموزشی فراهم شده وموارد از قبل با تمامی مدعوین هماهنگ گردد.
- در خصوص تمامی مدعوین هماهنگی های لازم از قبل در خصوص اسکان ، برنامه همایش ، آدرس محل برگزاری و.......... .انجام شده باشد.
- برنامه حمل ونقل ویژه مدعوین ومجریان در حد امکان ومناسب فراهم شود .
- به منظور تفهیم موضوع در صورت لزوم وحتی الامکان از نمایشگاه های جنبی و بازدید های آموزشی وتوجیهی استفاده شده وامکان انجام مصاحبه مخاطبین با مدیران وکارشناسان با تجربه فراهم گردد.
- ازکارشناسان ومجریان با تجریه که در بخش اجرایی فعالیت دارند به نحو شایسته ای بهره گیری شود.حتی الامکان با ارایه کامل نمونه های عملی که در آن زمینه موفق بوده اند به حاضرین کمک نمایند.
- قطعنامه وبیانیه پایانی سمینار وهمایش ازقبل پیش نویس وبا نظر مدعوین تکمیل گردد وپس از رای گیری وتصویب با تشکیل کمیته ای اجرایی پیگیری شود.
- مصوبات احتمالی همایش از قبل با کارشناسان ارشد مورد نظر تقریبا نهایی شود.
- همایش ها یا باموضوعات وجمعیت کم در نظر گرفته شودوفرصت وزمینه های بررسی ومباحثه فراهم گردد ویامصوبات آن ازقبل پیش نهایی شده باشد
- در همایش ها می توان از افکار، بررسی ها، تجربیات، تحقیقات وپژوهش های دیگران تقریبا به صورت رایگان بهره گیری نمود زیرا در غیر این صورت هزینه های کلانی را متحمل می شویم.بنابراین این موضوع را در نظر داشته باشیم.
- حتی الامکان کلیه نظرات جمع آوری ودر مجموعه ای نگهداری وچاپ گرددواز هیچ پیشنهادی غافل نبوده وسرسری نگذریم.
- رعایت احترام تا جایی که ممکن است نسبت به تمامی مدعوین وحاضرین در همایش الزامی است.می بایست برنامه هابه نحوی تنظیم واجرا گردد که حاضرین به هیچ وجه احساس بی احترامی نکرده وزمینه آن نیز فراهم نگردد.این امر نقش قابل توجهی در اثر بخشی همایش بدنبال خواهد داشت.
- حتی الامکان مجری یا نمایندگان وی ارتباط تک به تک توام با احترام کامل با تمامی مدعوین در طول همایش داشته وسعی شود این ارتباط بعد از همایش نیز ادامه داشته باشد.
- همایش می بایست سطح بالای را از خود اظهار نماید به نحوی که مدعوین از موضوع مطلع باشند .به عنوان مثال پوشش خبری وپخش مستقیم از صدا وسیما ویا حضور مقامات محترم دولتی ویا ملی وعلمی و.........
- اطلاع رسانی از همایش قبل ، بعد ودر حین همایش به خوبی صورت گیرد.
- با وجود رعایت وبکارگیری نکات تبلیغاتی، در توسعه وغنای محتوای همایش ها تلاش لازم صورت گیرد.
- در هر حال یکی از مزایای همایش ها نسبت به برپایی جلسات متعدد، صرفه جویی در زمان وهزینه است.
- مجری باید از هر طریق ممکن مدعوین را از حالت انفعالی خارج نموده ومشارکت ایشان را جلب کند.این موضوع می تواند از قبل کاملا برنامه ریزی وهماهنگ شود. درواقع کل مباحث از قبل تقریبا تمام شده ودر همایش مطرح ونهایی شود.
- حتی الامکان از ارائه فیلم های مناسب وبرنامه های پرسش وپاسخ برای دستیابی به اهداف بهره گیری شود.
- اهداف همایش به صورت کلی وجزیی وحتی الامکان با قابلیت اندازه گیری از قبل تهیه شود .
- به ازای هر هدف، برنامه ها وفعالیت های اجرایی (چند مورد ) در نظر گرفته شود که بطور مستقل یا وابسته منجر به دستیابی به اهداف گردند.
- تمامی همکاران مجری همایش طی جلسات لازم با کل برنامه خود ودیگران آگاه شده واز قبل با محل سالن وجایگاه خود آشنا باشند.
- به منظور ارزیابی میزان موفقیت خود وهمکاران در دستیابی به اهداف وریز هدف ها در همایش، اجرای برنامه های ارزیابی با روش های متناسب الزامی است.که از آن جمله می توان به نظر سنجی ، پرسشنامه پایانی ، جلب مشارکت مدعوین در فعالیت ها از قبل وحین همایش ، کاندیداتوری وانتخاب افراد و...........را نام برد
- اعطای هدایا به مشارکت کنندگان فعال وکسانی که آمادگی خود را برای همکاری های بعدب اعلام میدارندنیز می تواند زمینه جلب مشارکت را فراهم نماید.
- تمام مطالب به صورت پاور پوینت ارایه شده وعینا در محتویات ارائه شده به مدعوین باشد.

ارزشیابی وارزیابی
از آنجا که ارزیابی وارزشیابی مناسب وموثر می تواند کمک بسیار قابل توجهی به اصلاح وبهبود گردهمایی ها وتعیین میزان دستیابی به اهداف در مراحل مختلف تهیه واجرا بنماید ، طراحی واجرای نظام های ارزیابی با بکار گیری روشها وابزار های مناسب توصیه می شود.ازجمله مواردی که می توانند مورد ارزشیابی قرار گیرند عبارتند از: دستیابی به اهداف ، عملکرد مجریان برنامه ، طراحی وساخت مناسب برنامه ورعایت کمیت وکیفیت در اجزا وکلیت برنامه ها .
.طبیعتا ساختاری بدون وجود سیستم های موثر وکارآمد کنترل وارزشیابی که باز خور مناسبی را برای اصلاح وبهبود مستمر وتصمیم گیری مدیران فراهم ننماید, یک سازمان قابل قبول وموفق نخواهد بود.
از جمله اهداف عملیاتی در ارزیابی عبارتند از:
- تعیین مبانی صحیح برای پیشبرد فعالیتها
- ایجاد اعتماد به نفس و امنیت خاطر در طراحان و مجریان برنامه ها
- جلوگیری از اتلاف منابع مادی ، انسانی وزمان
- بررسی نتایج و انجام اصلاحات لازم در یک برنامه کاری
- اشاعه حقایق و ایجاد انگیزه و اعتماد عمومی مردم نسبت به برنامه ها
- کمک به مجریان برنامه ها به منظورتامین نیازهای واقعی
- تمرکز ، همسویی و هماهنگی نیروها و امکانات
- افزایش تعهدات اجتماعی کارکنان
- بکارگیری مناسب ابزارهاو روشها.
- بررسی میزان حصول اهداف
- یافتن نقاط ضعف عملکرد ها و اعلام آنها
- ارائه طریق برای رفع نواقص عملکردی
- بررسی فعالیت های برنامه) به لحاظ ماهیت وجودی کیفیت و کمیت آنها (
- ارائه عملکرد به سازمان های ذیربط


اثربخشی نسبت اهداف تحقق یافته به اهداف تعیین شده است. ارزیابی اثربخشی آموزشی وترویجی دارای مدل های متعددی است که از آن جمله می توان به مدل کرک پاتریک اشاره نمود.در این مدل ارزیابی باید در چهار سطح واکنش شرکت کنندگان ( Reactions ) ،یادگیری( learning)، رفتار(Behavior ) ونتایج (Results ) صورت پذیرد.
- ارزیابی سطح اول یا سطح واکنش شرکت کنندگان عموما بلافاصله بعد از برنامه آموزشی صورت می گیرد .که در واقع پاسخ وواکنش یا عکس العمل شرکت کننده را نشان می دهد.
- سطح دوم یا سطح یادگیری ، مقداری از موضوع را اندازه می گیرد که شرکت کننده معتقد است آن را فراگرفته است.این سطح سهم آموزش ویادگیری را در تغییر فرآیند ها اندازه گیری نمی نماید.
- سطح سوم یا سطح رفتار ،توجه خود را بعد از آموزش به تغییر رفتار بوجود آمده معطوف می دارد.
- سطح چهارم، سطح نتایج نامیده می شود که به میزان تاثیرات ناشی از آموزش در شرکت یا افراد ، می پردازد.
هامبلین و کافمن در سال های بعدی سطح پنجم مدل را بیان نمودند:
- سطح پنجم برای ایجاد وفاق وسازگاری با هدف نهایی آموزش، با توجه به معیار های موفقیت سازمان ونیز ارزش اجتماعی می باشد.

منابع
1. خدیجه زارعی،اثربخشی آموزشی،مجله تدبیر، شماره 166
2. فریبا خواجویی،ارزیابی اثربخشی آموزشی، مجله مشاور مدیریت ، شماره 10
3. حسینی نیا غلامحسین، ترویج وآموزش کشاورزی،کتاب، 1380
4. شمس، یحیی، مدیریت در گرد همایی های آموزشی ، کتاب ، 1380
5. عباسی، محمدرضا ،جزوه استاندارد های ترویجی ، 1380
6. مهندسی فرآیند های ترویجی، یوسف حجازی ،معاونت تحقیقات ،آموزش وترویج ، 1375
7. چیذری،محمد، بهبود کیفیت آموزش، راهنمایی برای ارزشیابی ، انتشارات مرکز مطالعات وبرنامه ریزی کشاورزی ، 1374
8. حجازی،یوسف، درآمدی برارزشیابی فعالیت های آموزشی وترویجی ، معاونت ترویج ومشارکت های مردمی وزارت جهادکشاورزی ،1374
9. شیخی،مهرنوش،اهمیت ارزشیابی در برنامه های آموزشی ، ماهنامه تعاون
10. مهجور،سیامک رضا، ارزشیابی آموزشی ، کتاب ، 1381

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تاثیرات بازاریابی ارتباطات روابط عمومی بر تعامل برند در رسانه اجتماعی


  پیدایش میز خبر و صفحه حوادث


  ریشه روابط عمومی سیاسی در جمهوری اسپین


  تقویم روز ارتباطات/ لاینوتایپ در ایران، 72 سال پس از آمریکا!


  تقویم روز ارتباطات/ نظر جهانی ناشران: روزنامه «کم تیراژ» نشریه ای خصوصی (پامفلیت) است، نه عمومی


  تقویم روز ارتباطات/ روزی که عکس های نبرد مرگبار «گتیسبورگ» انتشار یافت و فتو ژورنالیسم پا به عرصه وجود گذارد


  برداشت خبرنگار آزاد/ برگزاری چهارمین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش های روابط عمومی ایران


  عصر اطلاعات گمراه‌کننده؛ انقلابی در پروپاگاندا


  مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها


  سازمان مدیریت صنعتی حامی کسب و کارهای مولد جهش تولید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: چهارمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی با موضوع کرونا