شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کشاورزی ایران در حال گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری است که در مسیر این گذار با موانع متعدد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روبرو است و از آنجا که هر گونه برنامه ریزی در جهت توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن این بخش مهم یا غیر ممکن است و یا به نتیجه نمی رسد؛ لذا باید از طریق فرهنگ سازی عمومی در جامعه ضمن افزایش آگاهی های عمومی نسبت به این بخش زمینه تحول باورها و روش های سنتی و غیر مولد را به وجود آورد تا از طریق تبیین اصولی اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه زمینه ساز بخشی پویا، مولد و پیشرو در عرصه های تولید، فراوری و مدیریت منابع در کشور باشیم.
با این مقدمه و رویکردهای جدیدی که در رابطه با وظایف و کارکردهای روابط عمومی از طرف نظام مدیریتی موجود در وزارت جهاد کشاورزی در خصوص موضوعیت بخشی به کشاورزی و افزایش سهم بخش کشاورزی در نظام اطلاع رسانی ملی مد نظر قرار گرفته است، ضرورت ایجاد یک تفکر برنامه ای در انجام فعالیت های روابط عمومی به عنوان پایگاه هماهنگی سیاست ها و استراتژی های اطلاع رسانی بسیار ضروری می نماید که با در نظر گرفتن نیازهای مختلف وزارتخانه طراحی و با حمایت مناسب اعتباری یعنی در نظر گرفتن یک بودجه مستقل سالانه، تامین نیروی انسانی متخصص و امکانات و تجهیزات مورد نیاز جامع عمل بپوشد.
از طرف دیگر توجه به اقدامات صورت گرفته در روابط عمومی های وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای تصدی دولت تدبیر و امید که نمایانگر فعالیت هایی است که هر چند به سختی و با کم ترین امکانات و بودجه و با مشقت صرف وقت و انرژی بسیار به دلیل عدم وجود ردیف بودجه مستقل محقق شده اند بارقه های امیدی را در ایجاد همدلی، تفاهم و باور عمومی نسبت به توانمندی ها،دستاوردها و موفقیت های این بخش فراهم کرده که به امید خدا و با حمایت های لازم در جهت تحقق برنامه های تدوین شده، استمرار خواهند یافت.
اما حرکت روابط عمومی در عرصه توسعه باورهای درست و واقعی از بخش کشاورزی در میان مردم در جهت تبیین مبانی فرهنگی مناسب که هدایتگر جامعه کشاورزی در مسیر تحقق توسعه باشد، هنوز به معنی واقعی وارد مرحله عملیاتی نشده است که این نکته پیامد نوع نگاهی سطحی و فیزیکی به وظایف و ماموریت های بسیار حساس روابط عمومی در توسعه فرهنگی جامعه کشاورزی بوده است .
نکته حائز اهمیت دیگری که تخصیص یک بودجه مستقل سالانه و تامین نیروی انسانی متخصص و مجرب را برای روابط عمومی ضروری می نماید، توجه به نقشی است که روابط عمومی در شناسایی مشکلات، مسائل،نیازها و باورهای مخاطبان وزارتخانه اعم از مخاطبان درون سازمانی یعنی معاونت ها ،سازمان ها،شرکت ها و مخاطبان برون سازمانی یعنی تشکل ها،سازمان های مردم نهاد ،کشاورزان و تولید کنندگان با آن روبرو است.
از نقش های بسیار مهم و اصولی روابط عمومی، "اقناع" در جهت ایجاد باورهای درست و تغییر نگرش کشاورزان، تولید کنندگان و بهره برداران و اقشار مختلف مخاطب بخش کشاورزی در راستای ایجاد همدلی، وفاق و هم فهمی نسبت به طرح ها و اقداماتی است که وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه این بخش مهم کشور هدف گذاری و اجرا می کند که این وظیفه روابط عمومی به عنوان یک رسالت بزرگ نیازمند حمایت اصولی در جهت تولید محتواهای مناسب فرهنگی در خصوص این طرح ها و پروژه ها و استفاده از ابزار مناسب اطلاع رسانی ازجمله تولید فیلم، سریال، اقلام تبلیغاتی و تاثیرگذار است که همه این ابزار و روش ها نیازمند تامین امکانات و حمایت مستمر و برنامه ریزی شده است.
در نهایت باید خاطر نشان ساخت که طی مسیر کشاورزی سنتی به مدرن بدون ایجاد فرهنگ و باور درست و اصولی در جامعه کشاورزی و نقش آفرینی روابط عمومی در تبیین فرهنگ مناسب تولید که مستلزم حمایت اصولی در اجرای پروژه های تاثیر گزار اطلاع رسانی با یک برنامه اطلاع رسانی مدون و تخصیص بودجه مستقل، نیروی انسانی متخصص،تامین امکانات مناسب و تجهیزات مورد نیاز است میسر نخواهد شد.
امید که با درک مناسب و زود هنگام این نیاز در آینده شاهد نقش آفرینی بهتر روابط عمومی های کشاورزی در تبیین اهداف و استراتژی های این بخش برای مردم عزیز ایران باشیم.
منبع: ایانا
|