درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 6 بهمن 1399 - 21:10   

برنامه جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران اعلام شد

  برنامه جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران اعلام شد


ادامه ادامه مطلب یک

فهرست سخنرانان هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران اعلام شد

  فهرست سخنرانان هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران اعلام شد


ادامه ادامه مطلب دو

انتشار پوستر سخنرانان هفدهمین‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ روابط‌عمومی‌ ایران

  انتشار پوستر سخنرانان هفدهمین‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ روابط‌عمومی‌ ایران


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان آثار نخستین جشنواره ملی روابط‌عمومی و کرونا

  فراخوان آثار نخستین جشنواره ملی روابط‌عمومی و کرونا


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیر کل روابط‌عمومی استانداری خراسان شمالی تاکید کرد: ایجاد موج همگانی برای اجرای طرح توسعه مفخم با همکاری رسانه ها
  انتصاب پیمان میراب آستانه به سمت رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد
  افق جهان‌شمولی در حوزه روابط‌عمومی
  انتصاب مسئول روابط عمومی و مشاور مدیر شبکه آموزش
  سرپرست روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه یزد منصوب شد
  ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشور به ۱۵۰ درصد رسید
  چگونه از یک پیج اینستاگرام درآمدزایی کنید؟
  در هفته روابط‌عمومی 1400 انجام خواهد شد: تقدیر از روابط‌عمومی‌های برتر در حوزه مقابله با کرونا
  اصول و اجرای گوش دادن عمیق
  معرفی‌نامه/ راجر لاندری، فعال روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 14472صفحه نخست » ادامه مطلب دوشنبه، 8 آذر 1399 - 10:38
سالروز درگذشت دکتر مصطفی مصباح زاده موسس روزنامه کیهان
سالروز درگذشت دکتر مصطفی مصباح زاده موسس روزنامه کیهان تهران و کیهان لندن ـ اشاره ای به رقابت های دو روزنامه اطلاعات و کیهان
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مصطفی مصباح زاده (دکتر در حقوق از فرانسه)، یکی از دو موسس روزنامه کیهان در بهمن ماه 1321، استاد پیشین دانشکده حقوق دانشگاه تهران، نماینده ادوار مختلف مجلس شورای ملی و سناتور 24 نوامبر 2006 در «سان دیاگو» کالیفرنیا در نود و هفت سالگی درگذشت. ولی تا چهار روز بعد جز در چند رسانه، فوت او گزارش نشده بود، یک رسانه هم که در وب سایت خود، خبر فوت مصباح زاده را انتشار داده بود، عکس چهل سالگی اش را در کنار آن چاپ کرده بود!. تا 27 نوامبر خبر فوت او حتی در وب سایت «کیهان لندن» که مصباح زاده، خود پس از انقلاب سال 1357 موسس آن بوده است دیده نشد. چاپ مطلب در یک هفته نامه، کمی طول می کشد، ولی انتشار آن در وب سایت، آنی است و هزینه ندارد.


    مصباح زاده (متولد 1908) کار مطبوعاتی را با ریاست بر اداره تبلیغات کشور آغاز کرده بود. وی این سمت را پس از اشغال نظامی ایران در دوران جنگ جهانی دوم به دست آورده بود. سپس با همکاری عبدالرحمن فرامرزی ـ هر دو استاد دانشگاه و برخاسته از جنوب ایران ـ دست به انتشار نشریه زد و بعدا نام نشریه را به «کیهان» تبدیل کردند و به مدیریت عبدالرحمن فرامرزی انتشار آن ادامه یافت.


     اوایل دهه 1340 که میانه او با سناتور مسعودی ناشر روزنامه قدیمی تر اطلاعات (به دلایلی) به هم خورده بود و هر دو تا مدتی با انتشار مقاله و افشاگری یکدیگر را می کوبیدند کسی نمی دانست که مصباح زاده با گرفتن کمک مالی از شاه، به انتشار کیهان دست زده است، و یا این که مصباح زاده علاقه مند به معاملات زمین است، نه روزنامه نگاری حرفه ای، و از این قبیل .... همان زمان، بعضی هم بودند که می گفتند مرافعه مطبوعاتی مسعودی و مصباح زاده به تحریک نزدیکان دربار است، زیرا که مصباح زاده کمک مالی شاه را که به صورت «وام» بوده مسترد نداشته و به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده است!.


    «کیهان» تا اواخر دهه 1330 و زمان تحریم روزنامه اطلاعات در میتینگ صدها هزارنفری جبهه ملی در میدان جلالیه (پارک لاله امروز)، تیراژی قابل ملاحظه نداشت. با تحریم روزنامه اطلاعات، کار کیهان رونق گرفت. کیهان پیش از میتینگ جبهه ملی با ابتکار ستون «داوطلب ازدواج» که در ایران سابقه نداشت، کمی جان گرفته بود. مصباح زاده پس از رونق گرفتن کیهان از بکارگیری روزنامه نگاران چپگرا خودداری نکرد و روزنامه او قیافه ای چپ و ترقی خواه به خود گرفت (که برای مردم دلچسب بود) و مسعودی نیز چنان کرد، اما با احتیاط کامل و دو روزنامه چهره قدیم را از دست دادند. همین رقابت تنگاتنگ و برقرار کردن جریمه «خبر خوردن» خبرنگاران از روزنامه رقیب باعث پیشرفت و تیراژ صدها هزار نسخه ای و یک میلیونی آنها شده بود.
     مصباح زاده از نیمه دوم دهه 1330 در رقابت با مسعودی که دوره آموزش روزنامه نگاری درست کرده بود، به اعزام تنی چند از خبرنگاران خود به اروپا و آمریکا، برای تکمیل معلوماتشان در حرفه روزنامه نگاری دست زد و سپس با کمک آنان دانشکده روزنامه نگاری را تاسیس کرد و ....


    برخلاف مسعودی، مصباح زاده از تاسیس سندیگای روزنامه نگاران در اوایل دهه 1340 استقبال کرد ولی با مسعودی بر سر استخدام اعضای تحریریه یکدیگر که کناره گیری می کردند و یا اخراج می شدند توافق کرده بود و درنتیجه رفتن از کیهان به اطلاعات و بالعکس به آسانی (و بلافاصله) امکان نداشت.


    مصباح زاده حدود یک سال مانده به انقلاب، امور کیهان را به پسرش ایرج سپرده بود، کاری که مسعودی چهار سال پیش از او کرده بود و مدیریت اطلاعات را به پسر بزرگش فرهاد داده بود و بهرام پسر دومش را معاون او کرده بود. این نکته را هم نباید ناگفته گذارد که مسعودی (موسس روزنامه اطلاعات) عاشق روزنامه نگاری بود و لحظه ای از نوشتن، حتی خبرنگاری دور نمی شد و تحریریه را به ندرت ترک می کرد، عکس ها را برای چاپ، خودش انتخاب می کرد ولی مصباح زاده زیاد دست به قلم و بمانند مسعودی، به امور تحریریه نمی پرداخت نبود.


    مصباح زاده در سال انقلاب ایران را ترک کرد ولی نه روزنامه نگاری را. هفت ماه پس از انقلاب هر دو روزنامه کیهان و اطلاعات مصادره شدند و اینک وابسته به دفتر رهبری هستند. با وجود این، محتوای روزنامه اطلاعات نشان می دهد که روش قدیمی خود (خبری بودن) را ادامه می دهد.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درس‌های روابط‌عمومی از ایلان ماسک


  مدل پنج شاخه‌ای مسوولیت‌پذیری


  سرپرست جدید روابط عمومی شهرداری هندیجان منصوب شد


  فرصت‌ها و تهدیدهای ارتباطی کرونا با نگاهی به ارتباطات تصویری


  سال پر ابهام و معجزه روابط‌عمومی برای 6 نشان تجاری


  برگزاری جشنواره اطلاع رسانی روابط عمومی‌های استان همدان


  روابط عمومی‌ها جریان‌ساز و به‌عنوان قلب تپنده سازمان ها هستند


  بازدید رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان از سازمان دانش آموزی


  شیوه مصاحبه، زندگی و سوابق کاری لری کینگ


  بهترین رویکردهای بهره‌گیری از اینترنت در حین یک بحران


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: برنامه جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران اعلام شد