درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 3 اردیبهشت 1398 - 10:54   

حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


ادامه ادامه مطلب یک

هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق

  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق


ادامه ادامه مطلب دو

تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای

  تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای


ادامه ادامه مطلب سه

ربات هوشمند و کلیسای مشتعل

  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  طبقه استثمارگر می کوشد که حکومت و رسانه ها را از دست ندهد
  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون چهارم: مهمترین مطالب را در ابتدای صحبت خود بیان کنید
  هفت راز فروشگاه های کاستکو برای آگاهی مشتریان
  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق
  تعویق عرضه گوشی‌ تاشوی جدید سامسونگ
  تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای
  سرمایه‌ اهدایی میلیاردرها: تبدیل نوتردام به بنای یادبود ریاکاری‌
  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران
  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند
  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 14359صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 1 آذر 1393 - 14:48
در استقبال از سخنان رییس جمهوری/ آسیب شناسی روابط عمومی دولتی/2
وقتی یک نفر فارغ التحصیل رشته مهندسی یا در بهترین حالت رشته های ادبیات و معارف اسلامی در مسئولیت روابط عمومی قرار می گیرد، هیچ شناختی نسبت به جامعه ندارد. او مخاطب را نمی شناسد و نمی داند که چطور باید پاسخ دهد. بنابراین بر اساس ذهنیات خود از آنچه غالب روابط عمومی ها انجام می دهند عمل می کند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در این یادداشت برخی آسیب های روابط عمومی دولتی مورد بررسی قرار می گیرد:
1. استفاده از دانش آموختگان رشته های غیر مرتبط در روابط عمومی: روابط عمومی مبتنی بر فرآیند است. این فرآیند از تحقیق شروع می شود و با برنامه ریزی و اجرا و ارزیابی به پایان می رسد. آنها تکنیک های روابط عمومی را در دانشگاه خوانده اند و با فنون و نظریات این علم آشنایی دارند. آنها خط و مرزهای اخلاقی روابط عمومی را به خوبی می شناسند. بنابراین وقتی وارد روابط عمومی می شوند می دانند باید چگونه با رسانه ها ارتباط برقرار کنند. اما وقتی یک نفر فارغ التحصیل رشته مهندسی یا در بهترین حالت رشته های ادبیات و معارف اسلامی در مسئولیت روابط عمومی قرار می گیرد، هیچ شناختی نسبت به جامعه ندارد. او مخاطب را نمی شناسد و نمی داند که چطور باید پاسخ دهد. بنابراین بر اساس ذهنیات خود از آنچه غالب روابط عمومی ها انجام می دهند عمل می کند. غالب روابط عمومی ها پارچه می نویسند، نگهبانی و حراست می کنند، همیشه دور و بر مدیر می پلکند و ...

2. خیلی خوب به خاطر می آورم که وقتی در نخستین کلاس دانشگاه در رشته روابط عمومی وارد شدم، یکی از دوستان از دیگری پرسید: روابط عمومی چیه؟ من همینجوری این رشته را انتخاب کردم و در جواب شنید: والا فکر کنم باید ریش بگذاری و بری کنار مدیر کارهای تبلیغاتی اش را انجام بدهی. نتیجه افرادی که با حداقل شناخت نسبت به یک رشته وارد دانشگاه می شوند، این می شود که پس از اتمام تحصیلاتم متوجه شدم که غیر از کسانی که رشته ارتباطات را در مقاطع بالاتر ادامه دادند و استاد دانشگاه شدند، سایرین حتی در مطبوعات هم جذب نشدند و غالبا به عنوان منشی، مدیر دفتر و ... مشغول به کار شدند. چند وقت بعد یکی از همکاران در روابط عمومی به یک کارشناس روابط عمومی نیاز داشت و از من درخواست کرد که چون دانشجویان خوب روابط عمومی را می شناسید، از آنها برای مصاحبه دعوت کنید. من با حدود 10 نفر تماس گرفتم و هیچ کس اعلام آمادگی نکرد. حرف آنها نیز این بود که ما اصلا نمی دانیم باید در روابط عمومی چه کار کنیم؟!!!

3. یکی دیگر از کارگزاران روابط عمومی پس از اینکه توانسته بود با استفاده از پارتی در یکی از روابط عمومی ها مشغول به کار شود می گفت: مدتها بود که دانشگاه را تمام کرده بودم و با اینکه با معدل بالا فارغ التحصیل شده بودم اما هیچ کجا استخدام نمی شدم. بالاخره توانستم یکی از اقوام را پیدا کنم و استخدام شدم. او ادامه داد: واحد روابط عمومی ما 8 نفر کارمند دارد که تنها من روابط عمومی خوانده ام. از فیزیک اتمی تا دامداری صنعتی در واحد روابط عمومی ما مشغول به کار هستند. در واقع این مساله برای تمام رشته هایی که در واحد ستادی فعالیت می کنند وجود دارد. واحدهای ستادی معمولا بر عملکرد روزانه سازمان تاثیر قابل مشاهده ندارند. بنابراین افرادی که در این واحدها استخدام می شوند، سفارش شده و بدون در نظر گرفتن توانمندی ها به کار گرفته می شوند.

4. بزرگترین مشکل روابط عمومی ارزیابی آن است. فعالیت های روابط عمومی به دقت قابل ارزیابی نیستند و همین مساله سبب می شوند هیچ گاه نتوان در مورد فعالیت یک روابط عمومی رای قطعی صادر کرد. نمی توان گفت که این روابط عمومی زیاد کار کرده و یا کم کار کرده است. بنابراین افراد به مرور انگیزه های خود را برای فعالیت انجام می دهند. این مساله به ویژه در مورد کارگزاران با تحصیلات غیر مرتبط صدق می کند. از آنجا که آنها دانش کافی را در مورد حوزه روابط عمومی ندارند، نمی توانند با شجاعت عمل کنند. بنابراین ترجیح می دهند که دست به اقدام نزنند. در چنین روابط عمومی هایی سکوت رسانه ای بر هر چیز دیگری رجحان دارد. آنها ارزش و اهمیت افکار عمومی را نمی دانند و بنابراین نمی توانند واحد روابط عمومی را به پیش برند.


از همه اینها گذشته به نظر می رسد این نقاط ضعف می تواند توسط نهادهای بخش خصوصی برطرف شود که آن هم به دلیل فاصله ای که میان موسسات بخش خصوصی روابط عمومی و دانشگاه ها و انجمن های تخصصی وجود دارد، کارایی لازم را ندارند. بنابراین روابط عمومی در ایران همچنان در مسیر تسبیح گردانی به پیش می رود.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند


  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون سوم: اگر مایل نیستید برخی اظهارات شما نقل قول شوند، اصلا آن‌ها را عنوان نکنید


  با اختلال اضطراب چه می‌توان کرد؟


  طراحی سایت و مدیریت آن چگونه است؟


  هماهنگی فعالیتهای رسانه‌یی بخش کشاورزی گیلان


  آیا شما از پسوردهایی استفاده می‌کنید که به آسانی هک می‌شوند؟


  ایلان ماسک در اندیشه افزودن بال اژدها به فضاپیمای استارشیپ


  کسب درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری نت فلیکس با ۱۴۹ میلیون کاربر


  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ثبت نام سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی