درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 18:54   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق
  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 14358صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 1 آذر 1393 - 14:32
در استقبال از سخنان رییس جمهوری/ مروری بر روابط عمومی ایرانی
در این نوشتار قصد نداریم که کسی را تخریب کنیم. همچنین قصد نداریم که راهی را ترویج کنیم. صرفا می خواهیم روندهای جاری جهانی را که در آن زندگی می کنیم و روابط عمومی به عنوان بخشی از آن در حال رشد است، مورد مداقه قرار دهیم.
  


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی یعنی یاد بگیریم که به جای اینکه بر سر هم فریاد بزنیم، بنشینیم و با هم گفتگو کنیم. شاید این تعبیر به نوعی بتواند پاسخگوی این نوع روابط عمومی در ایران باشد که هنوز دیده می شود بر سر هم فریاد می کشند.


در این نوشتار قصد نداریم که کسی را تخریب کنیم. همچنین قصد نداریم که راهی را ترویج کنیم. صرفا می خواهیم روندهای جاری جهانی را که در آن زندگی می کنیم و روابط عمومی به عنوان بخشی از آن در حال رشد است، مورد مداقه قرار دهیم.


اینکه جامعه امروز ایران، حقیقتا در شرایط بسیار وخیمی از حیث رویارویی با نظام های فرهنگی و فکری غربی قرار گرفته است، بر هیچ کس پوشیده نیست اما سوال اینجاست که در این دریای مواج ایدئولوژی ها و اندیشه هایی که بر پیکره کشتی طوفان زده روابط عمومی می کوبد، کدام راه می تواند ما را به ساحل نجات برساند؟


و به عنوان یک عضو در جامعه روابط عمومی چه وظیفه ای داریم و چگونه می توانیم به بهترین نحو ممکن این وظایف را به سر انجام برسانیم. شاید با مطالعه سوالاتی که متعاقبا مطرح می شود بتوانیم راهی را باز کنیم و در فضای گفتمانی که در آن قرار داریم به توسعه و بازسازماندهی خودمان از ابعاد گوناگون بپردازیم.


روابط عمومی دولتی و خصوصی یا روابط عمومی خصولتی؟
روابط عمومی جریانی یکتا در یک فضا نیست. بلکه روابط عمومی جریانی با جهت های متفاوت در بافت ها و زمینه های مختلف است. بخش عمده روابط عمومی ما در نهادهای دولتی اتفاق می افتد که به زور بخشنامه ها و دستورالعمل ها این احساس نیاز در سال های گذشته برای آنها ایجاد شده است که باید روابط عمومی داشته باشند. یعنی شاید حتی امروز در برخی از سازمان ها مدیر سازمان اعتقادی به آن نداشته باشد و صرفا به دلیل ساختار سازمانی، واحد روابط عمومی را سرپا نگه داشته است.


این سازمان ها کم کم خصوصی سازی شده اند و دقیقا در همین سازمان هایی که البته در مورد نحوه خصوصی شدن آنها انتقاداتی وجود دارد، امروز بهترین مکان برای رشد روابط عمومی است. چراکه اولا این نهادها از نظر قدرت اقتصادی بسیار قوی هستند و می توانند تمام بخش های ساختار روابط عمومی را در خود داشته باشند و از طرف دیگر مدیران قوی در آنها وارد می شوند که معمولا نگاه منطقی نسبت به روابط عمومی دارند.


روابط عمومی در بخش خصوصی نیز همچون گذشته بیشتر به بازاریابی و تبلیغات پهلو می زند و فکر نمی کنم بتوانیم انتظار خاصی از آنها داشته باشیم. مگر در شرایط استثنایی که فعالیت های گوناگون در این نهادها به ویژه در بخش روابط عمومی الکترونیک در سال های اخیر انجام شده است.


مجامع و انجمن های روابط عمومی
در حوزه روابط عمومی ایران، عده ای افراد حضور دارند که از نظر قدمت به اندازه کافی قدیمی هستند و از نظر فعالیت نیز فعالیت های کم و بیشی را به به طور مستمر انجام داده اند و عمده این فعالیت ها در انجمن های روابط عمومی انجام شده است.


انجمن های روابط عمومی در ایران قدرت زیادی ندارند و اگر هم دارند تا امروز هیچ چیز خاصی از آنها شاهد نبوده ایم. بیشتر این انجمن ها رئیس محور و مدیر محور هستند. یعنی اگر افراد ذی نفوذ در آنها حضور پیدا کنند می توانند کارهای بزرگی را در آنجا انجام داد و اگر افراد کمی آکادمیک و دانشگاهی باشند، تقریبا هیچ کاری در این انجمن ها به جز فعالیت های روتین آن انجام نمی شود.


بنابراین نشان می دهد که جایگاه انجمن های روابط عمومی در ایران به اندازه کافی تثبیت نشده است. البته به جز چند کشور صنعتی پیشرفته، در سایر کشورها نیز روابط عمومی جایگاه متفاوتی ندارد. بنابراین بخشی از این وضعیت به مساله سیاستگذاران در حوزه های مختلف باز می گردد.


موسسات خصوصی روابط عمومی
تقریبا به جرات می توان گفت این نهادها و موسسات تخصصی خصوصی هستند که بیشترین بار را برای توسعه روابط عمومی ایران بازی می کنند. موسسات خصوصی روابط عمومی برگزار کننده گردهم آیی ها و کنفرانس ها و همایش های روابط عمومی هستند و با تلاش این ها جمعی از اساتید دانشگاه ها که ارتباط بسیار محدودی با بخش های اجرایی و صنعتی دارند، از این طریق وارد حوزه اجرا و عمل می شوند.


متاسفانه جو حاکم بین موسسات روابط عمومی در ایران با ایده آل خود فاصله دارد. یعنی این نهادها به نوعی رقیب همدیگر هستند و گاهی این رقابت ها به تخریب می انجامد.


تخریب اساسا ماهیتی از بین برنده دارد در حالیکه رقابت ماهیتی پویایی بخش دارد. گاهی اوقات نیز نیروهای فشاری برای تامین منافع خودشان به این تخریب ها دامن می زنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. در هر حال وضعیت این موسسات فعلا در جایگاه مطلوب نیست. اما اگر بتوانند از این مسائل حاشیه ای عبور کنند، بهترین فضا برای رشد روابط عمومی در حال حاضر در این موسسات وجود دارد.


سایت ها و تارنماهای روابط عمومی
بخش فعال روابط عمومی در ایران که هر روز می تواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد، سایت ها و وبلاگ های روابط عمومی در ایران است. این سایت ها و وبلاگ ها فضای گفتمانی بسیار خوبی را ایجاد می کند، که نسبت به تخصصی بودنش، توانسته است، مقبولیت زیادی در بین مردم و متخصصان برخوردار شوند.


سایت شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) قوی ترین سایت در این حوزه است، و سایت های شخصی و وبلاگ های قوی نظیر وبلاگ روابط عمومی و صفحات فیسبوک، لینکداین و گوگل پلاس نیز در حوزه روابط عمومی فضای بسیار خوبی را تدارک دیده اند.


با این حال مشکل عدم مشارکت مخاطبان، در این فضاها و صرفا یک طرفه بودن این رسانه های متعامل، معضل دیگری است که بیشتر از اینکه به گردانندگان این سایت ها برگردد، به دانش محدود کارشناسان و ترس از حضور آنها در این مکان ها باز می گردد.


جوایز روابط عمومی
در سراسر جهان جایزه های زیادی در حوزه های مختلف سالانه و یا هر چند سال یکبار به برترین ها اهدا می شود. در ایران نیز به پاس بزرگداشت دکتر نطقی، این جایزه با نام دکتر نطقی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی اهدا می شود.


علاوه بر این جایزه، جوایزی نیز به کارشناسان برتر و روابط عمومی های برتر در حوزه های مختلف توسط نهادهای مختلف از قبیل انجمن متخصصان روابط عمومی و ... اهدا می شود.


گاهی شرکت کنندگان در این جوایز زیاد می شود و گاهی اوقات به افراد زیادی این جایزه ها تعلق می گیرد. این بدین معنا نیست که این افراد این جایزه ها را خریداری کرده اند.


اما گاهی اوقات به دلیل برخی رقابت های خارج از حوزه اخلاق مشاهده می شود که نوشتارهایی طعنه آلود و با ادبیاتی ناپسند که در شان روابط عمومی کشور نیست، این جوایز را لکه دار می کنند.


در حالیکه روابط عمومی امروز ایران بیشتر از اینکه نیازمند چالش های اینچنینی باشد نیازمند فضایی برای رشد و حمایت است.


دانشگاه ها و نهادهای آکادمیک روابط عمومی
روابط عمومی در دانشگاه های سراسری، آزاد، علمی کاربردی و موسسات آموزش عالی آموزش داده می شود. هر کدام از این مراکز نوعی گرایش خاص را نسبت به روابط عمومی ارائه می دهند و به دلیل بافت دانشجویانی که در آنها حضور پیدا می کنند شرایط خاصی بر آنها حاکم است.


در دانشگاه های دولتی، دو دانشگاه تهران و علامه طباطبایی این رشته را ارائه می کنند. البته در دانشگاه تهران گرایش به سمت جامعه شناسی و مباحث مطالعات فرهنگی است تا روابط عمومی. در دانشگاه علامه بیشتر دانشجویان خود روابط عمومی را می خوانند و از این حیث دانشجویان دانشگاه علامه برای ورود به بازار کار روابط عمومی شرایط مساعدتری را دارند. دانشجویان دانشگاه تهران، برای ادامه و با جهت گیری های تئوریک آموزش می بینند.


در دانشگاه آزاد نیز بسته به اساتید گرایش ها متفاوت است. سنت خاصی در دانشگاه آزاد دیده نمی شود اما دانشجویان زیادی از این دانشگاه در روابط عمومی های کشور مشغول به کار هستند.
دانشگاه علمی کاربردی به دلیل ماهیت دانشجویانش که بیشتر شاغلین را تشکیل می دهد، به سمت کاربردهای روابط عمومی پیش می روند و در چند دانشگاه نیز از قبیل دانشگاه علمی و کاربردی کیش، دانشجویان قوی فارغ التحصیل شده اند.

نتیجه گیری
روابط عمومی در ایران ساختار واقعی خود را نگرفته است و به دلیل پارادایم های متفاوتی که در آن وجود دارد شاهد مشکلات زیادی هستیم که باید برای رفع آن مطالعه و طرح هایی را اجرا کرد.
همچنین باید سعی کرد با اشاعه اخلاق حرفه ای در میان روابط عمومی ها به توسعه حرفه ای آن کمک کرد.
 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق


  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد