کاربرد عکس
1 – برای عینیت بخشیدن به مفاهیم نسبتا ذهنی و مفاهیم مجرد خصوصا در رسانه های نوشتاری و دیداری می توان از عکس استفاده نمود
2 – برای معرفی موضوع ها و پدیده هایی که به علت دوری مکانی یا زمانی بسیار کوچک یا بزرگ و یا خطرناک بودن ، امکان دید آن نباشد
3 – کمک گرفتن از عکس به جای توضیح، شرح و توصیف مکان یا موقعیت با جریانی که درک آن نیاز به توضیح زیاد ندارد
4 – برای آموزش مفاهیم نظیر رشد، نمو، تشابه، تفاوت، طبقه بندی، تضاد، مراحل وقوع یک پدیده یا مراحل انجام یک کار
5 – مستقیما خواننده را در حادثه قرار می دهد و امکان مشاهده آنچه در صفحه است را فراهم می سازد
6 – می توان در مخاطبان برای بذل و جلب توجه و یادگیری ، علاقه و انگیزه لازم را ایجاد کرد
7 – برای ایجاد تجربه و یادآوری تجربه های قبلی جهت ارتباط دادن آنها با تجربه های جدید
8 – استفاده از عکس برای انتقال اطلاعات تازه و معرفی موضوع های جدید
9 – شکل دهی نگرش ها و پرورش حس زیباشناسی در افراد
10 – برای کسب تجارب جدید و آماده کردن مخاطب
11 – برای ایجاد تحریک احساسات و عواطف
12- برای ارزشیابی میزان آموخته های مخاطبان
13 - برای پرورش قوه تخیل و خلاقیت مخاطبان
14- صفحات کتاب، روزنامه و مجله را زیبا می کند
15 – خبر و مطالب را برای مخاطبان انتخاب می کند
16 – برای مستند کردن موضوع
17 – برای یاد آوری خاطرات
18 – وسیله سرگرمی است
19 – به خودی خود خبر است
20 – سریع اثر می کند
روابط عمومی و شیوه های تولید و تهیه عکس
1 – عکاسان ویژه روابط عمومی
2 – عکاسان محلی
3 – عکاسان دیگر سازمان ها
4 – از طریق افراد
5 – کارکنان
6 – سفارتخانه ها و کنسولگری ها
7 – خبرنگاران عکاس
8 – خبرگزاری ها
9 – برنامه های تلویزیون
10 – فیلم های سینمایی و مستند
11- روزنامه ها و مجله ها ( جدا کردن عکس )
12- آرشیو
13- اینترنت
کاربرد عکس در روابط عمومی
در بخش انتشارات
1- استفاده در بروشور کاتالوگ، کتاب، تراکت، جزوه های آموزشی، تحقیقی و علمی
2 – استفاده در کارت های دعوت، کارت های تبریک و تسلیت
3 – استفاده در استند ها و بیلبوردها
4- استفاده در نشریه داخلی
5 – استفاده در گزارش های عملکرد
6 – استفاده در پوستر
7 – استفاده در برنامه ها
8 – استفاده در فولدر ها
9 – استفاده در کتاب سال
10 – استفاده در تمبرهای ویژه
در بخش ارتباط با رسانه
در اطلاع رسانی و خبر رسانی از طریق مطبوعات ، تلویزیون و خبرگراری ها و استفاده در خبر، گزارش، مقاله مصاحبه و ... چون:
1- عکس، خبر و مطلب را برای تماشاچی و مخاطب انتخاب می کند
2- عکس، وسیله زیبای در صفحات روزنامه ها ، مجلات و کتاب است
3 – عکس، امکان مشاهده آنچه را که در صفحه است فراهم می سازد
4 – عکس، مستقیما خواننده و مخاطب را در حادثه قرار می دهد
5 – استفاده از عکس در بولتن خبری روزانه یا هفتگی
6 – عکس به خودی خود خبر است
7 – عکس خبر را مستند و تکمیل می کند
8 – عکس وسیله سرگرمی است
9 – عکس به قولی نمک صفحه است
عکس های مورد نیاز بخش ارتباط با رسانه ها
1- عکس هایی از فعالیت های فرهنگی و هنری سازمان، همایش ها و گردهمایی ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها، بازدیدها، برگزاری مراسم مختلف و میهمانی ها و جشن ها
2 – عکس هایی از سفرها و بازدیدهای رسمی، گردانندگان و متخصصان و کارشناسان سازمان در داخل و خارج کشور
3- عکس های پرسنلیاز مقامات، گردانندگان، کارکنان، اعضای هیات مدیره ... سازمان
4- عکس های خبری و گزارشی از فعالیت های سازمان
5 – عکس هایی از مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی
6 – عکس های هنری با توجه به نوع فعالیت های سازمان
7 – عکس های آرشیوی
بخش فعالیت های فرهنگی
1- تهیه عکس هایی هنری از فعالیت های سازمان و تاسیسات و تجهیزات سازمان و حضور مقامات و شخصیت های مملکتی و علمی برای نصب در بخش های مختلف سازمان
2 – تهیه عکس های مورد نیاز برای همایش ها و نمایشگاه ها و مراسم گوناگون از فعالیت های مختلف سازمان
3 – تهیه عکس هایی از سخنرانان، شخصیت های مختلف سیاسی، علمی، هنری و فرهنگی که در مراسم مختلف و جلسات گوناگون و بازدیدها حضور پیدا می کنند.
بخش سمعی و بصری
1- ایجاد یک آرشیو غنی از تصاویر کلیه رخدادها، فعالیت ها محصولات، ساختمان ها و بخش های مختلف سازمان و همچنین گردانندگان و پرسنل کلیدی سازمان
2 – تامین و تهیه تصاویر مورد نیاز بخش های مختلف
3- استفاده از عکس برای فیلم های سینمایی داستانی و فیلم های مستند
بخش تبلیغات
1- استفاده از عکس برای تبلیغات در آگهی های مطبوعاتی، تراکت ها، استندها، بیلبوردها، پوسترها، فولدرها، بروشورها
2- استفاده از عکس در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی
3- استفاده عکس در فیلم های تبلیغاتی برای نمایش در سینماها