درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 02:22   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13979صفحه نخست » پنجشنبه، 8 آبان 1393 - 20:25
گزارش نویسی علمی و فنی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب «گزارش نویسی» نوشته ناصر شریفی در هفت بخش مختلف شما را با شیوه نوشتن گزارش‌ آشنا می‌کند و برای روزنامه‌نگاران، مسئولان روابط‌عمومی ادارات و دانشجویان و دانش‌آموزانی که دوست دارند با نحوه گزارش‌نویسی به زبان ساده آشنا شوند بسیار مفید است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  کتاب «گزارش نویسی» نوشته ناصر شریفی در هفت بخش مختلف شما را با شیوه نوشتن گزارش‌ آشنا می‌کند و برای روزنامه‌نگاران، مسئولان روابط‌عمومی ادارات و دانشجویان و دانش‌آموزانی که دوست دارند با نحوه گزارش‌نویسی به زبان ساده آشنا شوند بسیار مفید است.

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ارتباطات داخلی بین ادارات، نهادها و سازمان‌ها همیشه از اهمیت زیادی برخوردار است و اهداف سازمان و گردش امور آن از طریق ارتباطات رسمی محقق می‌شود. در حال حاضر وسیله ایجاد ارتباطات رسمی، نوشته‌های اداری است. گزارش نیز یکی از نوشته‌های اداری است که در جهت شرح، تفسیر، بیان، تحلیل مطالب و نیز علل مسائل خاص ارائه می‌شود و منجر به افزایش سرعت امور و تسریع در دستیابی به اهداف سازمان می‌شود.


کتاب «گزارش‌نویسی» نوشته ناصر شریفی در هفت فصل به معرفی «کلیات، معنی و مفهوم کاربرد گزارش»، «ارکان و اجزاء گزارش»، «مراحل تهیه گزارش»، «فنون نگارش گزارش»، «تهیه طرح گزارش»، «تنظیم و نگارش گزارش‌های ویژه اداری» و «خلاصه‌سازی نگارش» پرداخته‌است.

نویسنده در مقدمه این کتاب ابتدا به بیان مفهوم گزارش‌نویسی پرداخته و کاربرد آن را ذکر کرده و می گوید: برای اغلب ما بیان و انتقال مطالب از راه نوشتن بسیار سخت و دشوار است و معمولاً این اطمینان را نداریم که پس از نوشتن مطالب گزارش نهایی همان چیزی باشد که می‌خواستیم. رشد اخیر ادارات، نهادها و سازمان‌ها و تأکید زیاد بر روی ارتباطات داخلی سبب شده که تنها تهیه و استفاده از گزارش افزایش پیدا کند. بیشتر ما احساس می‌کنیم که نوشتن بسیار دشوار است. خوب نوشتن و درست نوشتن نیاز به مهارت دارد و این مهارت را می‌توانیم از راه‌های علمی یاد بگیریم. گزارش‌ها معمولا از اهمیت بالایی برخوردارند و می‌توانند به عنوان اسناد و تاریخچه سازمان‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

گزارش چیست؟
شریفی در ادامه توضیح می‌دهد: روان‌شناسان می‌گویند؛ نوشته هر شخصی بازتاب اندیشه‌ها و تمایلات درونی و برونی پرتوی از شخصیت اوست. گزارش در لغت به معنی تفسیر قضیه و شرح و تفصیل خبر یا کاری است که انجام یافته است. البته گزارش دارای تعاریف دیگری نیز از جمله؛ به جای آوردن، انجام دادن، اظهارنظر کردن، در میان نهادن و شرح و تفسیر کردن است. گزارش، حلقه حیاتی زنجیره تصمیم‌گیری و عمل محسوب می‌شود و برای موفقیت کار هر سازمان ضروری است.

این نویسنده در بخشی از این کتاب مراحل تهیه گزارش را به پنج گروه زیر تقسیم‌بندی کرده و در خصوص هر یک توضیحاتی ارائه داده است.

1-آماده شدن برای گزارش؛ در این مرحله تمام لوازم و امکاناتی را که برای تهیه یک گزارش لازم است باید مهیا کنیم. برای این کار ابتدا باید هدف خود را تنظیم کنیم.

تنظیم هدف: پیش از آنکه آغاز به نوشتن کنیم، باید تمام اطلاع‌ها، حقیقت‌ها، دلیل‌ها و عوامل مربوط به موضوع گزارش را در نظر بگیریم و بیندیشیم که هدف شما چیست؟ خواننده ما کیست؟ چه آگاهی‌هایی از مطلب مورد گزارش دارد که در فهم و مقصود او را یاری می‌دهد و چه اطلاع‌هایی باید به او داده شود که در نتیجه‌گیری نهایی برایش سودمند است.

2-جمع آوری اطلاعات: در این مرحله شناسایی منابع اطلاعاتی و بررسی درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. نویسنده در این بخش در خصوص شناخت منابع اطلاعاتی می‌گوید: شناسایی منابع اطلاعاتی کار گزارشگر را آسان می‌کند. «افرادی که شاهد و ناظر ماجرا بوده‌اند» و منابعی چون «کتاب‌ها، مقالات، گزارش‌های پیشین»، «قوانین و مقررات»، «پژوهش‌نامه ها-رساله های دانشجویان و محققان»، «آرشیو و بایگانی» و «فیلم‌های مستند یا گزارش‌های تصویری با عکس و نقشه» می تواند برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.

3-تنظیم اطلاعات: برای استفاده از اطلاعات اولیه که به‌صورت خام هستند باید اقداماتی  انجام داد تا قابل استفاده باشد. در مرحله اول باید اطلاعاتی را که به دست آوردیم بر اساس شاخص‌هایی که داریم  طبقه‌بندی کنیم. سعی کنیم بر اساس منابع مشترکی که بین اطلاعات ما وجود دارد، اطلاعات را دسته‌بندی کنیم. ممکن است در حین طبقه‌بندی کلی طبقه‌بندی جزئی‌تری هم داشته باشیم و بعد از این کار باید مطالب را خلاصه کنیم.

4-تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری: این مرحله عبارت است از فشرده شدن نکات عمده و مهم یک مطلب. به بیانی دیگر بیان مطالب مهم و اساسی یک نوشته در مختصرترین شکل ممکن که می‌تواند در مرور مطالب بسیار مفید واقع شود.

5-تنظیم گزارش: در این مرحله مطالب و اطلاعات جمع‌آوری شده و مطالبی را که خلاصه‌شده با هم تلفیق و در قالب یک گزارش تنظیم می‌کنیم.

کتاب «گزارش‌نویسی» نوشته ناصر شریفی در 95 صفحه به آموزش گزارش‌نویسی علمی و فنی می‌پردازد. این کتاب در شمارگان 1000 نسخه و قیمت 6000 تومان و طراحی جلد خدیجه ساوه‌ای در سال 1393 توسط انتشارات «رامان سخن» منتشر و روانه بازار نشر شد.

این کتاب برای روزنامه‌نگاران، مسئولان روابط عمومی ادارات و دانشجویان و دانش‌آموزانی که دوست دارند با نحوه گزارش‌نویسی به زبان ساده آشنا شوند بسیار مفید است.

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد