شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رالف نیدر (نادر)، آمریکایی لبنانی تبار 27 اکتبر 1969 برای مبارزه با اجحاف فروشندگان و نامرغوب بودن کالا، سازمان حمایت از مصرف کنندگان (آمریکایی) را تاسیس کرد و نام آن را که دارای نشریه ارگان است و کالای نامرغوب و گرانفروشان را افشاء می کند «نیدر ریدرز» گذارد. خریدارن آمریکایی سالهاست که عادت کرده اند پیش از خرید وسایلی از قبیل خودرو، تلویزیون و ... نخست، عیب و حسن مارک و مدلی را که می خواهند خریداری کنند در نشریه حمایت از مصرف کنندگان بخوانند و با چشم باز اقدام به خرید کنند.
به دلیل پیروزمندانه بودن اقدام «رالف نیدر» که سه بار هم خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد کرده است، در بسیاری از کشورها به اقتباس از او «انجمن حمایت از مصرف کننده» تاسیس شده است ازجمله در دوران نظام سابق در ایران. علت پیروز نشدن رالف نیدر در انتخابات، مخالفت اصحاب منافع نسبت به او بوده که مانع شده اند پولی به حسابش ریخته شود که صرف دادن اعلان و تبلیغ انتخاباتی کند.
نشست جهانی این انجمن ها در سال 1977 (1356 هجری خورشیدی) از شبکه تلویزیون دولتی ایران به سبب پخش تبلیغ کالای تجاری (آگهی، به همان صورتی که صاحب کالا می دهد و می خواهد که دست نخورده پخش شود) انتقاد کرد. در آن زمان جز در آمریکای شمالی، تلویزیونهای سایر کشورها دولتی بودند و تبلیغ کالای تجاری نداشتند. به باور بسیاری از حقوقدانان، اگر تبلیغ کالا فریب انگیز باشد و از این رهگذر به فرد و یا افراد زیان وارد آورد دستگاه وسیله تبلیغ (فرضا؛ شبکه تلویزیونی) شریک جرم می تواند باشد. یکشنبه شب (25 اکتبر 2009)، شبکه «ای بی سی» آمریکا در اخبار شبانگاهی خود اعتراف کرد که تبلیغ شبکه های تلویزیونی این کشور برای «سیریال» ها (غذای آماده برای ناشتایی از قبیل کورن فلکس) به دور از واقعیت بوده و به نوجوانان مصرف کننده صدمه زده است.
منبع: http://www.iranianshistoryonthisday.com
|