شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پدر علم مدیریت رسانه ایران گفت: کارگزاران روابط عمومی باید جهانی درست کنند که قابلیت زندگی منطقیتر داشته باشد و برای این منظور باید به سوی اخلاق رفت؛ اخلاق که خیر و صلاح جامعه را تأمین میکند.
به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر علیاکبر فرهنگی روز یکشنبه در یازدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران، با بیان این مطلب افزود: در شکلگیری جامعه جدید، نهادهای اساسی کاملاً متفاوت با گذشته شده و در عین حال تابع تکنولوژیها و سرمایه است و آنچه میتواند شرایط جدید را برای بشر مطلوب نماید، اخلاق است.
فرهنگی از قرار گرفتن انسان به عنوان محور هر حرکت و تحول، ارتباطات گسترده و همه جانبه، توجه ویژه به منابع انسانی سازمانها و استفاده بهینه از سرمایه اجتماعی سازمان، کنترل و رصد نمودن شکلگیری سازمانهای مجازی و چالشهای حاکم بر آن، توجه به اقتصادهای فراملی، تلاشهای تازه برای افزایش بهرهوری در تولید و جایگزینی ساختارهای شبکهای با ساختارهای سلسله مراتبی، به عنوان اهداف روابط عمومی در عصر حاضر با توجه به شرایط اخلاقی نام برد.
دکتر باقر ساروخانی نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس، طراحی روابط عمومی جدید را مبتنی بر بقا و پایداری اندیشه بر ورای نگاه منطقهای دانست و گفت: در طراحی محلی روابط عمومی به قوم و مردم شهر یا ملتی خاص نگاه میشد اما اکنون برای همه دنیا پیام تولید میکنیم بنابراین پیام تابع فرهنگ یا قومی خاص نیست بلکه باید جاودانه و برای همه جهان باشد.
وی عصر دیجیتال را با تعابیری نظیر «عصر هیبریدی شدن و پیوندیابی سازمانها»، «عصر فضای باز و گشایش به سوی وبلاگها»، «عصر فرازمانی شدن حیات زمانی و پیدایی زمان شتاب»، «عصر امتداد حواس انسانی» و «عصر بازگشت به فردیت و تحقق آرمان اصالت فرد» نام برد و به تشریح عصر دیجیتال از روزنه جغرافیا پرداخت.
ساروخانی گفت: زمانی بود که در جغرافیای بسته زندگی میکردیم، قومهای بستهای بودند، دیوارهای بلندی داشتند، سازمانهایشان متعلق به خودشان بود و هویت خود را داشتند. این عصر دیگر به سر آمده و وارد یک قوم خاص میشوید ولی سازمانها و ارزشهایش هیبریدی و ترکیبی شده و هم ارزش جهانی و هم ارزش محلی در آنجا وجود دارد.
وی با بیان اینکه عصر دیجیتال، عصر گشایش به سوی وبلاگهاست، گفت: عصر دیجیتال به نوعی عصر وبلاگهاست و وبلاگها فضای پشت صحنه تولید میکنند. در وبلاگ بدون اینکه نگران فشار فضای فرهنگی باشیم، درون و ذهنیت و خواستههای خود را مطرح میکنیم. عصر وبلاگ، عصر پناه انسانهاست یعنی انسانهایی که در چارچوب فرهنگ مجبور به کنترل و نگهداری اندیشهها بودند، دیگر به طور آزاد اندیشهها و خواستههایشان را در وبلاگ مطرح میکنند.
ساروخانی افزود: انسانها همیشه اسیر زمان بوده و زمان در احتساب برنامهریزی انسانها همیشه موثر بوده است ولی اکنون در کمترین زمان ممکن پیامها را میتوان به اقصی نقاط عالم ارسال کرد. همچنین حواس انسان دانا امتداد پیدا میکند؛ این دوران، دوران گسترده امتداد حواس است و زمانی که دانایی حاصل نشود با بلا مواجه میشویم.
پدر علم جامعهشناسی ارتباطات ایران، دوران دیجیتال را دوران باز و همسایگی ملتها توصیف کرد و ریزش مرزهای جغرافیایی را از ویژگیهای این دوران برشمرد و گفت: ریزش مرزهای جغرافیایی یعنی کنترل دولتها بر پیامی که ارسال میکنیم کمتر است؛ این پیام یک پیام جهانی است و تمام جهان مخاطبان آن هستند. همچنین کوچک شدن و شفاف شدن دنیا و تولد انسانی که بعد جهانی در او ایجاد شده از ویژگیهای دیگر دوران دیجیتال است.
ساروخانی با بیان اینکه در عصر دیجیتال، فضاها و اقتصاد گسسته جای خود را به فضای متصل داده و جغرافیای تازهای در برابر بشر گسترده شده است، افزود: همچنین در این دوران، پاتوقهای جهانی را داریم که افراد بدون اینکه هرم قدرت در آنها وجود داشته باشد برای تعاطی فکر و نقد اندیشه باز و شفاف، جمع میشوند. اکنون در عصر «وبلاگ سه» قرار داریم و پاتوقی به فراخنای تمام جغرافیای جهان؛ لذا دنیای روابط عمومی، دنیای دیگری است.
در این کنفرانس علمی همچنین دکتر علیاکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران در سخنانی با عنوان جایگاه روابط عمومی و ارتباطات در توسعه مشاغل دانشبنیان، به تشریح اقداماتی که به عنوان پایلوت برای توسعه مشاغل دانشبنیان در استان گلستان در قالب طرح کارورزی مشاغل دانشبنیان و کسبوکار الکترونیک صورت داده است پرداخت و به آموزشهایی که در چند سطح مختلف به جوانان جویای کار و مسئولان این استان ارائه کرده است اشاره کرد.
جلالی در بخشی از سخنانش گفت: یکی از مهمترین ابزار دانش، به اشتراک گذاشتن دانش است و اقتصاد سامان پیدا نمیکند مگر اینکه علم و فناوری را تلفیق کنیم.
|