درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 12:52   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
  مقاومت در مقابل تغییر: چالش‌ها و اقدامات متا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان
  لینکدین در حال آزمایش اشتراک صفحه شرکت پرمیوم با هوش مصنوعی برای تولید محتواست
  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر
  چرا جهان هنوز به امانوئل کانت نیاز دارد؟
  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد
  نظرسنجی: 63 درصد از کارمندان برای کار از راه دور دستمزد خود را کاهش می‌دهند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13723صفحه نخست » گردهمایی های روابط عمومییکشنبه، 27 مهر 1393 - 09:00
خلاصه سخنرانی های سخنرانان ایرانی یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
مشاغل دانش بنیان واژگانی است که اخیرا بر اساس توسعه اقتصاد و مدیریت دانش بنیان در ایران مطرح شده و در حال اجرا می‏باشد. طرحی تحت عنوان مشاغل دانش بنیان، جهت فارغ‏التحصیلان کارجوی استان گلستان در حال اجرا است که نقش روابط عمومی و ارتباطات در توسعه آن بسیار موثر می‏باشد. از میان چهار دوره آموزشی در نظر گرفته شده برای مشاغل دانش بنیان یک دوره آن اختصاص به روابط عمومی و ارتباطات دارد.
  

جایگاه روابط عمومی و ارتباطات در توسعه مشاغل دانش بنیان
دکتر علی ‏اکبر جلالی
استاد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران - پدر علم فناوری اطلاعات ایران

مشاغل دانش بنیان واژگانی است که اخیرا بر اساس توسعه اقتصاد و مدیریت دانش بنیان در ایران مطرح شده و در حال اجرا می‏باشد. طرحی تحت عنوان مشاغل دانش بنیان، جهت فارغ‏التحصیلان کارجوی استان گلستان در حال اجرا است که نقش روابط عمومی و ارتباطات در توسعه آن بسیار موثر می‏باشد. از میان چهار دوره آموزشی در نظر گرفته شده برای مشاغل دانش بنیان یک دوره آن اختصاص به روابط عمومی و ارتباطات دارد.
مشاغل دانش‏بنیان به مشاغلی گفته می‏شود که شاغل از دانش و مهارت لازم برای استفاده از ابزارهای هوشمند و مدیریت دانش برخوردار است و محیط کسب و کار خود را با خلاقیت و نوآوری بصورت دائم و گسترده توسعه می‏دهد. کلیه فارغ‏التحصیلان دانشگاه‏ها و موسسات آموزش عالی که دارای مدرک کاردانی به بالا در هر رشته تحصیلی باشند می‏توانند دوره‏های مهارتی دانش بنیان را بگذرانند و مدرک مهارتی که ارزش بین‏المللی نیز دارد را در این زمینه دریافت نمایند. افرادی که دوره‏های مشاغل دانش بنیان را بگذرانند می‏توانند در شرکت‏های دانش بنیان، بنگاه‏های اقتصادی و خدماتی دولتی یا بخش خصوصی یک دوره کارورزی را گذرانده و به مرور جذب بازار کار شوند.
در این مقاله ضمن تشریح این پدیده جدید در کشور که پتانسیل حل بخشی از مشکل اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را دارد به جایگاه نظری و عملی روابط عمومی در توسعه مشاغل دانش بنیان که برای اولین بار در کشور مورد توجه مسئولین اجرایی کشور و دانشگاه‏ها قرار گرفته است پرداخته شده است. سپس با تشریح اقدامات انجام شده در استان گلستان ابعاد این پدیده جدید در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. تجربه حاصل از توسعه مشاغل دانش بنیان در استان گلستان نشان می‏دهد که دوره روابط عمومی وارتباطات موثرترین دوره آموزشی از نگاه کارورزان جویای کار دانشگاهی استان گلستان در طرح مشاغل دانش بنیان بوده است.
 
نقش مذاکره در روابط عمومی شــرکت هـا، ســـازمان هـا و موسسات دانش بنیان
دکتر مسعود حیدری پدر علم مذاکره ایران
بر طبق تعاریف پیشینی که برای ارتباطات و علم روابط عمومی در نظر گرفته شده، «روابط عمومی» در سازمان ها نقش هماهنگ سازی و مدیریت نام و افزایش اعتبار و ارتقاء و بهبود دیدگاه مخاطبان ملی و بین المللی و همچنین کنترل و نشر اخبار را بر عهده دارد. این از تعریف سابق و اما اکنون؛
با توجه به پیشرفت های روزافزون در فرآیندهای کسب و کار، باید همواره در نظر داشت که مقوله تغییر، پدیده ای است که در طول دوران شغلی حرفه ای ما و تقریبا در هر لحظه ابعاد اجتماعی و زندگانی ما جاری است. از آن جا که کسب و کارها همیشه با تغییر همراه هستند، امروزه با افزایش سرعت تغییرات، تعریف و فرآیند روابط عمومی نیز نیازمند تغییر بوده است. البته در طول سال ها در هر زمان که هنگامه تغییر در روابط عمومی فرارسیده است، اغلب مدیران و متخصصان به سرعت آغوش خود را برای خلق ایده ها و روش های انجام کارهای جدید باز کرده اند و در  این مسیر البته که از همه ابزارها، از کارکردهای تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا روابط شبکه ای و رسانه های اجتماعی همگی برای کمک رسانی بکار گرفته شده اند و نقش روابط عمومی ها با استفاده از همه این ابزارها، در جهت انتفاع سازمان ها و با اجرای مفاهیم جدید، نمایان تر شده ولی آیا این کافیست؟ در گذر زمان تا همین مدتی قبل روابط عمومی را در پس تغییر نقش روابط در کسب و کار و زندگی به گونه ای تعریف می کردیم که در تعاریف اولیه بیشتر بر نقش انتشارات و مردم گرایی تاکید می شد و سپس با اعمال تغییرات، و در تعاریف مدرن تر پس از آن نقش روابط و تعهدات، بیشتر مد نظر قرار می گرفت اما امروزه با در نظر گرفتن مواردی که ذکر شد، تعریف برگزیده به این شرح بیان می شود که:
روابط عمومی یک فرآیند ارتباطات استراتژیک است که ایجاد روابط سودمند متقابل بین سازمان ها و مخاطبان را امکان پذیر می سازد. (انجمن روابط عمومی آمریکا "PRSA")
این تعریف ساده، سرراست و جامع است و بر مفهوم اساسی روابط عمومی به عنوان یک روند ارتباطی تاکید دارد به این مفهوم که هم بر استراتژیک بودن آن تاکید دارد و هم بر روح روابط متقابل و دوطرفه و سودمند انگشت می گذارد. در این تعریف " فرآیند" در معنای " عملکرد مدیریت" است که می تواند ایده های نو را استخراج کند و مانع صدور دستورات از بالا به پایین شود و راه های ارتباطاتی یک طرفه را نیز حذف کند و کلمه " ارتباطات" به نقش روابط عمومی اشاره دارد که در جهت نزدیک شدن افراد و سازمان ها به یکدیگر کار می کند.
با این گزیده و با استدلال پیش رو این پرسش مطرح می شود که چگونه ارتباطات و مذاکره به هم گره خورده اند؟
همانطور که می دانید، انسان موجودی است "اجتماعی و تعالی جو" و در " ارتباط با دیگران" و همین مقوله "  ارتباط" است که اساس علم مذاکره را تشکیل می دهد، زیرا با فرض اهمیت ارتباطات، علم مذاکره باید به عنوان ابزاری بسیار مهم در جهت گسترش ارتباطات توسط انسان فراگرفته شود. مذاکره در همه سطوح زندگی ما نفوذ دارد. انسان ها همگی از یکدیگر متفاوتند. هر  انسانی امکاناتی دارد مازاد بر نیاز که می خواهد آن ها را به دیگران عرضه کند و از طرف دیگر کمبودهایی دارد که باید از دیگر انسان ها تهیه کند و مذاکره از این جا به کار می آید تا انسان ها بتوانند نیازهای شان را برطرف کنند. از این رو نیاز انسان ها روز به روز برای ارتباط با دیگران بیشتر می شود. این مناسبات باعث به وجود آمدن نیاز به "مذاکرات علمی" شده است. مذاکره اساس بهره گیری از روابط اجتماعی بین انسان ها و سازمان هاست و مجموعه این ارتباطات جامعه را به وجود می آورند.
در جهت پیشرفت در زندگی، سازمان ها باید انسجام لازم جهت جذب و پرورش و آموزش نیروهای قوی مذاکره کننده را داشته باشد تا بتوانند خدمت بزرگی که برای آن به وجود آمده اند را به انجام رسانند و این کار باید از کوچکترین واحد تشکیل دهنده اجتماع یعنی انسان آغاز شود که جامعه را تشکیل می دهد و به این ترتیب با آموزش مذاکره و گسترش توان ارتباطی در افراد، اجتماعی پدید می آید که دارای ابزار ارتباطی مناسب، در جهت گسترش توانایی های خود می باشد و سازمان هایی پدید می آیند که توان ارتقاء سطح تمدن خود را دارند. پس اگر قصد اعمال پیشرفت در کشور را داریم باید بتوانیم در درجه اول این کوچکترین واحد تشکیل دهنده جامعه را با کمک علم مذاکره در زمینه ارتباطات و نمود بهتر در سازمان تقویت کنیم.
 
«سخنگویی، پاسخگویی و درست گویی» در روابط عمومی
دکتر احمد روستا
استاد دانشگاه شهید بهشتی- پدر علم بازاریابی ایران

 «سخنگویی، پاسخگویی و درست گویی» پویا و فراگیر سه رکن اصلی روابط عمومی نوین هستند که هر رکن ویژگی ها، وظایف، مهارت ها، تکنیک ها و ابزارهای خاصی دارد و لازم است مورد توجه ویژه روابط عمومی ها قرار گیرد.
دنیای امروز با فن آوری های نوین ارتباطات و اطلاعات مرزهای «زمان، مکان، انسان و سازمان» ها را حذف کرده است و به همین دلیل روابط عمومی ها با طیف گسترده ای از مخاطبان در داخل و خارج از کشور و در فضای سنتی و مجازی روبرو هستند و نقشی حساس تر از گذشته برعهده دارند.
روابط عمومی های آینده باید بپذیرند که با نسل نوین مخاطبان که انتظارات، معیارها و رفتارهای شان بسیار متفاوت با گذشته است روبرو می شوند و به همین دلیل لازم است تا با ویژگی های حرفه ای خود، «سخنگویی، پاسخگویی و درستگویی» را به شیوه ای مفید و موثر به انجام رسانند تا بتوانند در تقویت و بهبود خوشنامی، نیکنامی، شهرت، منزلت و محبوبیت بیشتر نقش آفرین باشند.
روابط عمومی نوین با استفاده از انواع رسانه های اجتماعی وکانال های ارتباطی سنتی و نوین نه تنها باید وظایف «سخنگویی، پاسخگویی و درست گویی» خود را به بهترین شکل انجام دهد بلکه لازم است تا به دو واژه «پویا و فراگیر» توجه جدی داشته باشد. پویایی روابط عمومی بیانگر سازگاری با تحولات گوناگون است و فراگیر بودن روابط عمومی معرف انواع مخاطبان در دنیای سنتی و مجازی است که خود نیازمند تخصص های گوناگون، می باشد.
با توجه به ارکان سه گانه فوق و پویایی و فراگیر بودن آنها، به نظر می رسد روابط عمومی ها در همه جای دنیا و از جمله در کشورمان نیازمند یک تحول اساسی در زمینه های گوناگون هستند. دیگر نمی توان با تجربه و دانش محدود و گذشته در دنیای پر تغییر و تحول آینده و نسلی که بسیار آگاه، هوشمند، متوقع و تأثیرگذار است، انتظار موفقیت داشت.
تسلط بیشتر بر وظایف همیشگی و آگاهی لازم در زمینه  زبان انگلیسی، زبان الکترونیک، رسانه های اجتماعی، کانال ها و جوامع مجازی و ایده ها و پدیده های نوین، ضرورت های روابط عمومی نوین هستند.
«سخنگویی،پاسخگویی و درست گویی» فقط سه واژه ساده و رسا نیستند بلکه مجموعه ای از ویژگی ها، وظایف و مهارت ها هستند که لازم است با دقت و صحت به آنها توجه شده و مراعات گردند.
سخنران می کوشد تا ابعاد و پیش نیازهای هریک از این سه رکن اصلی روابط عمومی نوین را بعنوان ضرورت های مدیران روابط عمومی نوین معرفی کند.
بطور خلاصه روابط عمومی نوین نیازمند توجه ویژه به موارد زیر می باشد:
 
مدیریت ارتباط فراگیر
چگونگی« برقراری، بهره برداری، نگهداری، کنارگذاری و بازگذاری» ارتباط با انواع مخاطبان، ذینفعان، تأثیرگذاران و مردم
 
مدیریت برند فراگیر
چگونگی تقویت و حفظ برند« شخصی، محصول و سازمان»
 
رقابت پذیری
چگونگی تقویت و  استفاده از « قابلیت، صلاحیت، جذابیت، مزیت و منزلت» رقابتی خود برای تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان
 
مدیریت روابط عمومی نوین
آگاهی و رعایت بایدها و نبایدهای مربوط به «سخنگویی، پاسخگویی و درست گویی» و تکنیک ها، مهارت ها، ابزارها و ساز  و  کارهای مربوطه
 
رسانه های دیجیتال، روابط عمومی و تعلق جهانی فضاهای اجتماعی
دکتر باقر ساروخانی
استاد ممتاز دانشگاه تهران - پدر علم جامعه شناسی ارتباطات ایران

جغرافیا همواره یکی از عناصر مهم حیات انسانی بوده است. هر قرار، هر تعهد یا هر اقدام تابعی از جغرافیا و شرایط آن بوده است. به نوعی می توان گفت، بشر اسیر جغرافیا بوده است. هر جابجایی در بستر جغرافیا، زمانی خاص می طلبید (در مواردی چند سال، انتقال هر پیام نیز بهمان سیاق، از یک محل به محل دیگر نیازمند زمان، هزینه و شرایط بسیار بوده است. دیدار انسان ها نیز در قلمرو مکانی محدود میسر بوده؛ در بسیاری از موارد، به حسب شرایط خاص جغرافیایی شاهد پیدایی ایزولا (محدوده های جغرافیایی) بوده ایم، مردمی محاط توسط کوه ها یا کویرها یا هر مانع جغرافیایی دیگر، ناچار بودند، از نظر اقتصادی به خودکفایی1 یا حتی خودبسندگی2 دست بزنند، از نظر سیاسی و اجتماعی منزوی به حساب می آمدند حتی از نظر زناشویی، با دایره همسرگزینی محدود مواجه می شوند، به طوری که میدان گزینش3  بسیار محدود بوده و گزیدنی ها4 اندک بودند.5
دوران، دوران حاکمیت جغرافیایی بود و جغرافیاگرایان6 را عقیده بر این بود که هر تمدن در بستر جغرافیایی خاصی شکل می گیرد؛ آنان تا آن جا پیش می رفتند که معتقد بودند، حتی اخلاق آدمیان و منش آنان تابع جغرافیاست؛ از نظر پزشکی نیز اعتقاد بر این بود که بیماری ها نیز جغرافیایی هستند؛ نظریه پردازان توسعه را نیز اعتقاد بر این بود که توسعه در بستر جغرافیای خاص تحقق پذیر است. به نظر آنان در جغرافیای استوایی، تعادل حیاتی انسان ها دچار آسیب می شد و آنان را امکان تعمق و بصیرت در فضای کیفی آن میسر نیست.
حال چنین نیست، تولد رسانه های جمعی و اوج آنان با پیدایی فضاهای مجازی، حاکمیت جغرافیا را مورد تردید قرار داد؛ همانطور که با پیدایی فنون جدید در کل و علی الخصوص وسایل حمل و نقل، جهان دیگری فراهم آمد، با ویژگی هایی بسیار نظیر:
 
ـ فشردگی حجمی
کوچک شدن جهان و به اصطلاح مک لوهانی پیدایی دهکده جهانی7، از جمله آثار ملموس این تحول تاریخی به حساب می آید.
 
ـ همسایگی فراجغرافیایی
از این پس، کشورهای دوردست، همسایگان یکدیگر به حساب می آیند؛ تقریبا پدیده همسایگی دچار فرامکانی یا به تعبیر ما فرافضایی گردید.
 
ریزش مرزهای جغرافیایی
از این پس، جابجایی اندیشه، انتقال صوت و صدا تابع جغرافیا نیست، هر صدا، در اقصا نقاط عالم در عمق جهان طنین افکن است.
 ـ فرا   زمانی شدن
هزینه زمانی جابجایی اندیشه ها به حدی نزدیک به صفر رسید؛ آن طور که در یک آن صدا، تصویر و هر پیام موجود در آن، به عمق فضاهای جهانی راه یافت.
 
ـ پیدایی انسان جهانی
از این پس، انسان های دیگری فراهم آمدند که بعد محلی آن، در برابر ابعاد جهانی آنان بسیار اندک شد؛ و به نوعی می توان گفت، انسان جهانی برای اولین بار در تاریخ حیات بشر شکل گرفت.8
 
فرامکانی شدن نهادها
در پرتو این تحولات دیجیتالی، شاهد پیدایی نهادهایی شدیم که بعد جهانی آن نه تنها ملموس، بلکه بسیار قوی است. نهاد ازدواج از جمله این نهادهاست. دیگر خواستگاری های سنتی توسط سالخوردگان جای خود را به ازدواج اینترنتی سپرد. از همه مهم تر، از این پس، رسوم و آداب و هنجارهای زناشویی و حتی روابط پسر و دختر، تحت تاثیر عوامل فراجغرافیایی قرار گرفت، آنطور که نوعی قرابت و حتی همسانی، در هنجار اجتماعی در پهنه جهان فراهم آمد.
 
تجارت جهانی
از این پس در پرتو این تحولات تاریخی در حیات بشر، اقتصادی جهانی تولید شد، شرکت های چند ملیتی و به تعبیر ما، فرامرز پدید آمدند؛ پیوندهای فراجغرافیایی بین کارگزاران اقتصادی تولید شد. تولیدات اقتصادی نیز فراملی گردید، یعنی برای ذائقه مردمی فراهم شد که در یک محل خاص جغرافیایی نیستند.
 
حاکمیت سیاسی فراجغرافیایی
پیدایی غول های جهانی در سیاست، از همین روند منبعث گردید. از جمله پیدایی پیوند سیاسی بین 25 کشور اروپایی را نام می بریم.
با آن چه آمد، ملاحظه می شود، حاکمیت انسان بر جغرافیا دورانی نو در عرصه حیات تاریخی بشر رقم زد.
فضاهای گسسته جغرافیایی جای خود را به فضای پیوسته سپردند، فقر و غنا از جغرافیای خاص خارج شد و روبرو یا سینه به سینه هم قرار گرفتند. هیچ گاه در تاریخ حیات بشر، این چنین فقرا، اغنیاء جهان را از نزدیک ندیده بودند. با این تحولات شگرف، از این پس، سه لایگی حیات انسانی تحقق پذیر شد، انسان ها از یک سو به محل، از سوی دیگر به قوم یا ملیت و از سوی سوم به جهان تعلق یافتند. بنابراین و در پرتو این تحولات پدیده، حضور جهانی یا همه جایی بودن1 انسان ها تولد یافت. انسان امروزی در یک آن با جهان در ارتباط است، همانطور که جغرافیا نیز از تنگناهای گذشته خارج شده و فضاهای اجتماعی جهانی پدید آمده اند.
دانش روابط عمومی باید به مدیریت فضاهای اجتماعی بپردازد؛ گونه شناسی جغرافیا، برحسب فرهنگ، آداب و رسوم و ذائقه های خاص، باید مورد توجه قرار گیرد.
این مقاله را هدف اصلی نحوه مدیریت روابط عمومی در عرصه های جدید جهانی است. این توجه برای بقای روابط عمومی لازم است، همان طور که موجبات ارتقاء کارایی روابط عمومی را فراهم می آورد.
 
چشم اندازهای رسانه‌ای در حال تغییر: نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی
 دکتر یونس شکرخواه
رئیس موسسه مطالعات اروپا و آمریکای شمالی ـ دانشگاه تهران - بنیانگذارروزنامه نگاری آنلاین ایران
چشم انداز جهانی تحولات روابــط عمومــی در حــــوزه دیجیتـال عنـوان اصـــلی یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران را به خود اختصاص داده است.
این نوشتار از مدخل روابط رسانه‌ای دیجیتال محور "چشم اندازهای رسانه‌ای در حال تغییر: نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی" را انتخاب کرده و به آن می‌پردازد.
در این مبحث بر اساس موضوع مورد انتخاب، ابتدا به چشم‌انداز جهان دیجیتال معاصر پرداخته می‌شود و سپس تحولات رسانه‌ای در بستر این چشم‌انداز دیجیتال ـ که می‌توان از آن با عنوان جامعه اطلاعاتی (Information Society) یاد کرد ـ طرف توجه قرار خواهد گرفت.
آنچه در این بحث در چارچوب "نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی" دنبال می‌شود در واقع مفروض گرفتن فرایندی است که از همین تحولات جهان دیجیتال و نیز از  نوع رویکرد جامعه اطلاعاتی به آن ناشی می‌شود.
نگارنده در اجلاس‌های سال‌های 2003 (اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی ـ ژنو) (WSIS -Geneva)، 2005 (اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی ـ تونس) (WSIS -Tunis) و نشست‌های فیزیکی 2014 در ژنو در مقرهای اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد (ITU) و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) که  به رویدادهای سطح بالای وسیس+10 معروف شده  است The WSIS+10 High-Level Events))  به عنوان عضو هیات ایران حضور داشته  و در جریان مفهوم سازی و واژگان سازی برای قطعنامه‌های نهایی بوده‌ام.
نگاه من در این نوشتار در مسیر ترسیم جهان دیجیتال؛ از نوع نظرات شخصی و مبتنی بر حضور فیزیکی و تجربه شخصی است که به 4 سند مصوب سران جهان (2005ـ2003) و دو سند تازه و نهایی شده کارشناسان که در انتظار تصویب سران است (2014)، متکی خواهد بود.
در این مسیر تلاش خواهد شد تا نوع ترسیم جهان رسانه‌ای مبتنی بر استناد مورد تصویب سران جهان (2014ـ2003) باشد و انتظارات متصور از آن نیز بر همین مصوبات پیش گفته معطوف شود.
در عین حال آنچه  در این نوشتار ترسیم می‌شود عملا دستمایه تصمیم سازی برای روابط عمومی‌ها خواهد بود.
به دیگر سخن آنچه ارائه می‌شود تصویری است از دنیای واقعی در آینه اسناد جامعه اطلاعاتی و به این ترتیب این روابط عمومی‌ها هستند که باید رفتار خود را بر اساس توقعات اسناد مورد ارزیابی و حتی بازبینی قرار دهند.
این نکته باید تصریح شود که  آنچه در بخش "نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی" ارائه می‌شود نیز مبتنی بر توقعات اسناد از رسانه‌هاست.
در این بخش نیز آنچه ارائه می‌شود ترسیم جهان رسانه‌ای در درون دنیای دیجیتال یا همان جامعه اطلاعاتی است. در این بخش نشان داده خواهد شد که روابط عمومی‌ها بدون داشتن این نقشه راه که مبتنی بر مناسبات رسانه‌ها و جامعه اطلاعاتی  است قادر به ایفای نقش خود نخواهند بود و برای اینکه از موقعیت تماشاگر و ناظر خارج شوند باید ملاحظات استاد پیش گفته را به مثابه راهنمای عمل مرور کرده و به کار گیرند.
در این نوشتار مشخص خواهد شد که جامعه اطلاعاتی دیگر به نقش کلاسیک روابط عمومی‌ها توجه نخواهد کرد و در واقع به روابط عمومی‌ها هم به مثابه رسانه خواهد نگریست و نه به عنوان نگهبان نهادهایی که باید به هر طریق حمایت و حفاظت شوند.
همچنین در این نوشتار نشان داده خواهد شد که روابط عمومی مدرن چاره‌ای ندارد جز اینکه ماموریت خود را از درون بینش و نقشه عمل جامعه اطلاعاتی استخراج کند.
 
ارتباطات همیشه متصل  و ظهور روابط عمومی جدید: اینترنت همه چیزها و روابط عمومی هوشمند
 دکتر سعید رضا عاملی استاد ممتاز دانشگاه تهران

اگر چه همچنان محتوا و روابط انسانی بنیان و روح روابط عمومی موفق و موثر را تشکیل می دهد ولی به لحاظ دامنه کار و تکنیک و تعامل فردی با تک تک کاربران، روابط عمومی قدیم رو به اضمحلال است و روندهای قدیم روابط عمومی محکوم به انزواء است. ظهور صنعت همزمان ارتباطات، تولد اینترنت و آمدن نسل های پی در پی وب1 تا وب 5 و همچنین ایجاد و گسترش متنوع رسانه های اجتماعی و شبکه ای، همراه با  ایجاد زیرساخت های بزرگ فناوری اطلاعات مثل رایانه ابری1، اینترنت همه چیزها و صنعت هوشمند پایش و بازخوانی اطلاعات، فراگیر شدن تلفن همراه و ظهور نسل سوم تا پنجم تلفن همراه؛ دوره جدیدی از روابط عمومی را خلق کرده است که از یک سو ارتباطات همیشه متصل و از سوی دیگر روابط عمومی جدید را محقق نموده است.
ارتباطات همیشه متصل از ظرفیت اتصال آدم ها به آدم ها(P2P)، آدم ها به ماشین ها (P2M)و ماشین ها به ماشین ها (M2M) برخوردار است و دارای ماهیت و ظرفیت هدفمند، نظام مند و ساختارمند است. روابط عمومی جدید2، دارای محتوای بسیار قدرتمند، برنامه ای، تصویری، شبکه ای، رسانه ای، فراگیر، هوشمند، استاندارد، شفاف و دارای ظرفیت "ارتباطات همیشه متصل به کاربران" اعم از اعضاء، مشتریان و همه ذی نفعان یک سازمان است.
بوجود آمدن اینترنت همه چیزها3 که به دنبال اتصال همه 1) آدم ها، 2) اشیاء، 3) اطلاعات و 4) فرایندها به اینترنت است، عصر جدیدی از ارتباطات رقم می خورد که موجب هوشمند شدن روابط عمومی ها و ایجاد "توانش ارتباطی" جدیدی می شود. امروزه فقط 0.6 یک درصد پدیده ها متصل به اینترنت هستند و همچنان 99.4 درصد پدیده غیر متصل هستند و ما احساس می کنیم که در جهان "ارتباطات آن لاین" یا "ارتباطات همیشه متصل" زندگی می کنیم. در روند متصل شده به اینترنت مشاهده می شود که در سال 1984 تنها 1000 پدیده به اینترنت متصل بود. این رقم در سال 1992 به یک میلیون و در سال 2013 به 10 میلیارد رسید. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 میلادی، حدود 50 میلیارد پدیده به اینترنت متصل شود. در واقع در آینده گستره وسیعی از پدیده متصل به اینترنت خواهند بود.
در این مقاله در تلاش هستیم که ضمن تعریف مفهومی و کاربردی مقوله های مرتبط با "روابط عمومی جدید" که عمیقاً تحت تاثیر "رسانه های جدید4" و "صنعت ارتباطات جدید5" و بطور خاص "اینترنت همه چیزها" است، خدمات روابط عمومی جدید را تبیین کنیم تا از این طریق گام نظری و عملی در جهت معرفی روندهای جدید روابط عمومی برداریم.
 
اخلاق در روابط عمومی سازمان های عصر اطلاعات و ارتباطات
دکتر علی اکبر فرهنگی
استاد برجسته دانشگاه تهران - پدر مدیریت رسانه ایران

تکنـولوژی هــای نویـن قدرتی را در اختیار مدیران و سازمان ها قرار داده است که اگر این قدرت با اخلاق آمیخته نشود می تواند بسیار مخرب بوده و سازمان های انسانی را به عرصه ای از چالش های گوناگون بکشاند. هر یک از این چالش ها خود دشواری های متعددی را برای جوامع انسانی به همراه خواهد آورد. در این نوشته تلاش می شود که نخست ویژگی های مدرنیسم و تحولات حاکم بر آن ارایه و مقایسه ای با جهان پیش از عصر ارتباطات و اطلاعات انجام پذیرد.
بی شک نهادهای اجتماعی کاملا متفاوت با گذشته خواهد بود. این تفاوت ها در نهادهای اصلی مثل خانواده، آموزش و پرورش، فرهنگ، حاکمیت، مدیریت، اقتصاد و رسانه کاملا محسوس است.
باید دید که هدف های روابط عمومی در این عصر چه می باشد؟
ـ انسان محور هر حرکت و تحول است
ـ ارتباطات گسترده و همه جانبه
ـ شکل گیری سازمان های مجازی
ـ توجه ویژه به منابع انسانی سازمان ها و استفاده بهینه از آن (سرمایه اجتماعی)
ـ توجه به اقتصادهای فراملی
ـ تلاش های تازه برای افزایش بهره وری
ـ ساختارهای تازه سازمانی
ـ جهان کوچک با رسانه های جمعی و انبوه
ـ حرکت به سوی خصوصی سازی و جهانی شدن
ـ افزایش گستره همگانی
 
نقش روابط عمومی دیجیتال در اقتصاد مقاومتی
دکتر محمد سعید کاویانی - استاد مدیریت و فناوری اطلاعات
فنــاوری اطلاعـات و ارتباطات، تحولات زیادی در کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله روابط عمومی نوین به وجود آورده و به عنوان مهم ترین ابزار برقراری ارتباط مدرن مورد توجه قرار گرفته است. روابط عمومی دیجیتال، حوزه ای از ارتباط است که در آن از ابزارهای جدید تکنولوژیک نظیر اینترنت استفاده می شود. مدیریت و تحلیل کسب و کار در دنیای جدید بدون شناخت فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات کاری غیرممکن به نظر می رسد.
ظهور این فناوری ها در ابتدا شیفتگی را به ارمغان می آورد که اغلب باعث نادیده گرفتن تهدیدهای ناشی از توسعه فناوری های مذکور بدون ارتقای فرهنگ صحیح و شناخت عمیق آن می گردد.
کشور ما ایران اسلامی با داشتن پیشینه های غنی فرهنگی و تاریخی در کنار تمدنی کهن و ثروت های خدادادی و موقعیت ممتاز جغرافیایی همواره مورد تهدیدهای بی شماری قرار گرفته است.
امروزه با توسعه فناوری ها مدل این تهدیدها نیز تغییر کرده و اگر مهمترین نقش روابط عمومی ها را اطلاع رسانی شفاف و هدفمند بدانیم، شناخت شرایط کنونی بین المللی و داخلی و آگاهی بخشیدن به مخاطبین نقش بسزائی در پیشرفت کشور خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله تلاش شده است تا با تحلیل صحیح و بدور از بزرگ نمایی و احیانا سیاه نمایی ها و اسیر شدن در بازی های جناحی و سیاسی راهکارهای کاربردی ارائه شود.
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و به تبع آن کوتاه شدن دست اجانب از ثروت ها، کشور عزیزمان آماج دسیسه ها و توطئه های بیشماری شد.
مهمترین اهداف انقلاب اسلامی عبارت بود از:
ـ ایجاد عدالت اجتماعی و فرصت های یکسان برای آحاد جامعه
ـ نشان دادن کارایی دین در اداره جامعه
ـ تکیه بر توان مردم بویژه جوانان برای آبادانی کشور
ـ معرفی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به سایر کشورهای آزادیخواه
ـ حفظ استقلال و آزادی بر اساس الگوی مدیریتی علوی
پس از طراحی و اجرای توطئه هایی نظیر کودتا، ترور یاران انقلاب، قائله های قومی و مذهبی و در نهایت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که دومین جنگ طولانی قرن گذشته محسوب می شود به ناچار بخشی از سرمایه های معنوی و مادی کشور که می بایست صرف سازندگی و شکوفایی کشور در دوران پس از انقلاب شود را به خود اختصاص داد.
طبق آمارهای منتشر شده اگر خسارات وارده مادی در دوران دفاع مقدس را با قیمت ارز امروز محاسبه کنیم تقریبا 44درصد از درآمد نفتی 35 سال گذشته (دوران پس از انقلاب) صرف هزینه های دفاع مقدس شده است.
اما با تمام مشکلات ملتی رشید و غیور دست هایشان را در دست هم گذاشتند و دل هایشان را به هم گره زدند تا با سربلندی این بحران دشوار را سپری کنند.
پس از اتمام جنگ تحمیلی دشمنان قسم خورده این ملت شیوه جنگ را تغییر دادند و این بار جوانان این مرز و بوم و باورهای دینی و فرهنگیشان را با تبلیغ در رسانه ها بویژه رسانه های دیجیتال مورد هدف قرار دادند.
گزینه های روی میز آنان که بسیاری از ما با ساده انگاری فکر می کنیم فقط گزینه نظامی است عبارتند از 5 گزینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اطلاعاتی و نظامی.
با بررسی مطالب زیر می توان به این نتیجه رسید که نبرد علیه مردم این مرز و بوم به مراتب شدیدتر از دوران دفاع مقدس ادامه دارد و وظیفه فرد فرد ما بخصوص اصحاب رسانه و ارتباطات، اطلاع رسانی شفاف بدون تعصب به مردم همراه ایران اسلامی است:
1ـ نزدیک به نیمی از معتادان کشور را جوان های زیر 34 سال تشکیل می دهد که همه آنها فرزندان این آب و خاک هستند که پس از پیروزی انقلاب به دنیا آمده اند.
2ـ قیمت هر کیلو مواد مخدر صنعتی در سال 1384 حدود 176میلیون تومان بوده که علیرغم رشد تورم در طی سال های اخیر در حال حاضر نزدیک به 17 میلیون تومان است یعنی نزدیک به 10درصد قیمت سال مذکور.
3ـ در تمام دوران دفاع مقدس، ملت شریف ایران 213 هزار شهید را تقدیم انقلاب کردند در حالیکه طی سال های پس از انقلاب 800 هزار نفر در اثر سوانح رانندگی در کشور جان باختند یعنی نزدیک به 4 برابر شهدای انقلاب و جنگ.
4ـ متوسط نرخ مهاجرت نخبگان طبق آمار موجود، سالیانه 150 هزار نفر است که معادل مالی این رقم کمک سالیانه 200 میلیون بشکه نفت به اقتصاد اروپا می باشد.
5  ـ سرانه مصرف انرژی در ایران با جمعیتی حدود 77 میلیون نفر دو برابر کشور چین با جمعیتی حدود 1میلیارد و سیصد میلیون نفر است.
6  ـ سرانه مصرف موادی نظیر نوشابه های گازدار، قند و شکر، روغن، لوازم آرایش و جراحی زیبائی در ایران از سرانه جهانی بالاتر و موادی نظیر شیر، میوه و سبزیجات، سویا و عسل از سرانه جهانی کمتر می باشد که این نشان دهنده برنامه ریزی های دقیق دشمن است.
7  ـ با نگاهی بر نوع و حجم اطلاعات در دنیای مجازی مشاهده می شود که نوعی توطئه مخرب سهمگین در این فضا، جوانان ما را تهدید می کند.   
امید آنکه با درک شرایط حساس، به وظیفه خود که منجر به رشد، شکوفایی و توسعه ایران اسلامی خواهد شد، اقدام نماییم.
 
 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد