تهیه و تنظیم خبر
لید
پاراگراف و بند اول در تنظیم خبر را لید مینامند.
لید (Lead) در اصطلاح به معنی هدایت و راهنمایی است و در واقع خلاصه مطالب مهم هر خبر است که خواننده را به مطالعه خبر اصلی تشویق میکند.
لید شامل 2 الی 4 جمله است و به انواع زیر تقسیم میشود:
- لیدهایی که به عناصر خبر پاسخ میگویند این دسته از لیدها در ابتدایی جمله با پاسخ، یکی از عناصر خبر آغاز میشود مثل لیدهایی که با اسم شخص، مکان، زمان، ماهیت و چگونگی وقوع رویداد شروع میشود.
- لیدهایی که ارزشهای خبری (شهرت، مجاورت، تازگی و ...) را برجسته میکنند در این لیدها از ارزشهای خبری در تهیه لید استفاده میشود.
- لید سؤالی و استفهامی: که برای جذاب کردن خبر لید یا یک پرسش مهم و حساسیت برانگیز شروع میشود.
- لید نقلی: که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با طرح یک سؤال آغاز میشود و در واقع در بردارندهی ارزش شهرت است و این سؤال که در خبر پاسخ داده خواهد شد در واقع سؤال مورد نظر مخاطبان است و به این دلیل موجب جلب توجه میشود.
- لید تاریخی: این نوع لید در واقع به سابقهی خبر اشاره داشته و مخاطب را سرشار از اطلاعات مورد نیاز برای درک بهتر خبر مینماید.
- لید تشریحی و تحلیلی: این نوع لید در اخبار سیاسی و اقتصادی و گزارشها به کار برده میشود که در ابتدای خبر به تشریح و تحلیل پرداخته و دلایل وقوع را نقادانه بررسی مینماید.
- لید تمثیلی: استفاده از ضربالمثل و نکات ظریف ادبی در لید به منظور بیان رویدادی در واقع یکی دیگر از ترفندهای ایجاد جذابیت در خبر است.
- لید فهرستی: در این لید اخبار به شکل بریده بریده و تیتر مانند بدون هیچ گونه توضیحی میآید به این معنی که این مطالب همگی در خبر وجود دارد و در واقع مخاطب را راهنمایی میکند که برای دسترسی به اطلاعات به متن اصلی خبر مراجعه کند.
- لید قیاسی: در این لید بین 2 واقعه که مرتبط هستند رابطهای متناسب برقرار میشود تا درک رویداد بهتر و جذابیت آن بیشتر باشد.
- لید غیر متعارف: که از ذوق و هنر خبرنگار سرچشمه میگیرد و اغلب بیان اخبار ورزشی، هنری و حوادث به این شیوه صورت میگیرد.
سبکهای خبری
سبک هرم وارونه
در این نوع سبک چکیده و مهمترین قسمت مطالب در ابتدای خبر میآید و توضیحات اضافه و اخبار کمارزشتر در قسمتهای بعدی و پایانی خبر قرار میگیرد. در این سبک لید مهمترین قسمت خبر است.
تحقیقات موجود در روزنامهنگاری نشان میدهد که هر چه مطالب طولانیتر باشد تعداد خوانندگان کمتر هستند به عبارت بهتر تعداد خوانندگان خبر با تعداد پاراگرافها رابطه معکوس دارد.
این سبک مزایایی دارد از جمله این که اصل خبر در ابتدای خبر میآید و در وقت مخاطب صرفهجویی میشود. خواننده را اغلب به خواندن خبر تا انتها ترغیب میکند در صفحهبندی روزنامه از لحاظ تیترزنی و تنظیم صفحه کار را آسان میسازد.
و از معایب این سبک میتوان به میزان تأثیر نظر نویسنده خبر روی آن نام برد.
سبک تاریخی
در واقع این نوع سبک خبر را بدون دستگاری و همانطور که اتفاق افتاده به آگاهی مخاطب میرساند و هر خبری با هر ارزشی در جای خود بیان میشود.
اگر چه این سبک گاهی برای مخاطبان خستهکننده است اما در این شیوه ضمن این که همیشه خبر به طور کامل بیان میشود، شرایط برای اعمال نظر خبرنگار مهیا نمیشود.
این نوع نگارش صفحهبندی را به دلیل طولانی بودن دچار مشکل میکند، زمان بیشتری برای درک مفهوم اصلی نیاز دارد و گاهی خواننده را دچار خستگی و بیحوصلهگی میکند.
سبک تاریخی همراه با لید
این سبک تلفیقی از 2 سبک ذکر شده است. در واقع خبری است که در آن لید وجود دارد مهمترین قسمت خبر در لید ذکر میشود اشتیاق و عجله خواننده را برای خواندن خبر ارضاء مینماید و در ادامه و متن خبر به سبک تاریخی سابقه و تاریخچه خبر را متذکر شده و به ترتیب وقوع، رویدادها را بیان میکند، این سبک در زمان اندک اصل خبر را به اطلاع مخاطب رسانده و برای علاقهمندان در ادامه شرح کامل رویداد را بازگو میکند.
متن خبر
قسمت اصلی خبر، متن آن خبر است که پس از تیتر و لید میآید و خبر اصلی در آن به شیوههای مختلف نگارش میشود. گاهی متن خبر از چندین جمله تشکیل میشود.
یک نوشته خوب و قابل درک باید وحدت داشته باشد. یعنی متن نباید از موضوع اصلی منحرف شود گاهی ناچار به تکرار یک جمله در متن هستیم این کار را باید با استفاده از شیوههای مختلف مثل: کلمات ربطدهنده و واژههای هماهنگکننده طوری تنظیم کرد که تکرار جملات یا کلمات، زیبایی متن اصلی را از بین نبرند.
تیتر
تیتر، اصلیترین قسمت یک خبر است. هر مخاطب قبل از هر چیز با نگاه به تیترها تصمیم به مطالعه خبر میگیرد، و یا از مطالعه آن صرفنظر میکند. تیتر به خبر هویت و اعتبار میدهد، و در زمانی بسیار اندک این امکان را به خواننده میدهد که کلیاتی از خبر را در یابد.
تیتر دارای ویژگی و قواعد خاصی است. از ویژگیهای تیتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
تیتر ضمن کمک به زیبایی صفحه و ترغیب خواننده به خواندن مطلب، پیام خبری را به طور خلاصه بیان میدارد.
تیترنویسی قواعد خاصی دارد: تیتر تا حد امکان باید با لید خبر هماهنگی داشته باشد. در تیتر با انتخاب فعل و جملهبندی مناسب تا حد ممکن میتوان از به کار بردن واژههای تکراری جلوگیری کرد.
اجزای تیتر
تیتر اصلی: مهمترین مطلب خبر در این قسمت با حروف درشت نسبت به بقیه مطالب میآید انتهای تیتر اصلی نقطه نمیآید.
روتیتر: تیتری است که در بالای تیتر اصلی قرار میگیرد با حروف کوچکتر، و نزدیک تیتر اصلی قرار میگیرد، توضیح اضافهای است که تیتر اصلی را کامل میکند و باید به شکلی باشد که با حذف آن به تیتر اصلی خدشهای وارد نشود.
زیرتیتر: که بعد از تیتر اصلی و زیر آن قرار میگیرد با حروف کوچکتر از تیتر اصلی و مستقل از آن میآید: زیر تیتر ضمن این که مفهوم مستقل از تیتر دارد به شکل یک تیتر دیگر زیر تیتر اصلی میآید.
خلاصه تیتر (سوتیتر): با علائم (* O) در ابتدای جمله مشخص میشود. در مطالب بلند برای اتصال مطالب و ربط منطقی آنها و به جهت این که مطلب برای مخاطب خستهکننده نباشد به کار میرود.
سوتیتر اغلب در گزارشها، مصاحبهها و مقالههای طولانی هم به جهت زیباسازی صفحه و هم به جهت ایجاد ارتباط منطقی بین بخشهای مختلف به کار میرود. در رواقع سوتیتر تیتری است که به نوعی خواننده را به خواندن ادامه مطلب با مطالب تازه ترغیب میکند.
دو تیتری: در ایران برای اولین بار روزنامه ابرار از این شیوه بهره گرفته است. در واقع، نمایی از ذوق و هنر خبرنگار است. در این شیوه تیتر اول فعل ندارد و تیتر دوم به فعل ختم میشود. این دو تیتر ضمن شکل جداگانه در عین حال پیوند و نسبتی با یکدیگر دارند این سبک تیترزنی به شدت کنجکاوی مخاطب را برای خواندن مطلب برمیانگیزد. در واقع این نوع تیتر بیانگر دو رویداد متصل به هم است که در فاصله زمانی کمی از هم پیرامون یک مسئله با یک درجه اهمیت رخ داده است.
انواع تیتر
تیتر اقناعی: در این نوع تیتر ادبیاتی استفاده میشود که هدف آن تهییج و هدایت افکار عمومی میباشد. هدف از استفاده این نوع سبک نگارش، تبلیغ و برجستهسازی موضوعی خاص است که اغلب در مسایل سیاسی و اجتماعی نیاز به این سبک نگارش احساس میشود. استفاده از بار عاطفی کلمات، در شکلگیری این نوع تیتر نقش اساسی دارد.
تیتر سوالی: کمتر استفاده میشود سوال از خواننده او را وادار به واکنش منفی میکند. برای استفاده از این نوع تیتر دقت و نکتهبینی نویسنده ضروری است تا بتواند با ظرافت کافی و بینش و احاطه خود بر افکار عمومی طوری از این نوع تیتر بهره ببرد که خواننده را به خواندن خبر ترغیب نماید.
تیترهای غیر متعارف خبری: استفاده از این نوع تیتر همیشه توصیه نمیشود. برای بیان اخبار هنری، ادبی، فرهنگی، حوادث، هواشناسی و مسائل اجتماعی اغلب استفاده میشود. در واقع با استعارههای متعارف و تمثیل به تیتر جذابیت میبخشیم.
اشکال تیتر
- تیتر یک سطری
- تیتر دو سطری مساوی
- تیتر چند سطری مساوی
- تیتر پلکانی
- تیتر هرم وارونه
- تیتر مثلثی
- تیتر نیم هرمی متمایل به چپ
- تیتر نیم هرمی متمایل به راست
- تیتر مثلثی متمایل به چپ
- تیتر مثلثی متمایل به راست
- تیتر نامساوی متمایل به چپ
- تیتر نامساوی متمایل به راست
- تیتر نامساوی و متمرکز (قرینه)
تاکتیکهای خبری
مهمترین هدف خبرنگار یا شخصی که در روابط عمومیها مسئول تهیه خبر است جلب نظر مخاطب است.
خبر، دیگر انتقالدهنده واقعیتها نیست. بلکه سازنده واقعیت است. یک خبرنگار خوب کسی است که بتواند اخبار را همراه با اهداف خود و سازمان به مخاطب القاء کند. هر خبرنگار برای تأثیرگذاری بیشتر راههای مختلفی را پیش رو دارد. مثل استفاده از سبک نگارش، عکس، تیتر، طرح، کاریکاتور و ... اما یکی از ابزارهای مهم برای این که اطلاعرسانی به خوبی انجام شود و خبر آن گونه که قرار است روی ذهن مخاطب و جامعه مخاطبین تأثیر گذارد، استفاده به جا از تاکتیکهای خبری است.
در این قسمت برای این که تفاوت استفاده از انواع تاکتیکها به وضوح روشن شود به بیان مثالی اشاره میکنیم:
نقل است که در سنتر پارک نیویورگ سگی به کودکی حمله میکند، مردی که شاهد حادثه بود برای نجات کودک خود را به روی سگ میاندازد و او را خفه میکند.
خبرنگار نیویورک تایمز که ماجرا را از نزدیک میبیند به مرد میگوید: فردا تیتر اول نیویورک تایمز این است: «مرد شجاع نیویورکی جان پسری را نجات داد» مرد در جواب خبرنگار میگوید: «من نیویورکی نیستم»
خبرنگار میگوید پس تیتر میزنیم: «آمریکایی قهرمان جان پسری را نجات داد»
مرد میگوید: «ولی من آمریکایی نیستم، پاکستانیام»
فردا تیتر نیویورک تایمز اینچنین شد. «یک مسلمان متعصب سگی را در سنتز پارک خفه کرد» «اف بی آی احتمال میدهد القاعده در این جنایت دخیل باشد.»
در این بخش به اختصار به این شیوهها، تاکتیکهای تهیه خبر مطابق نظر سازمان و اهداف سیاسی حاکم بر مؤسسه خبری اشاره میشود:
1- سابقه نویسی یا پیشینهنویسی (Back ground): از متداولترین و پرکاربردترین تاکتیکهای رسانههای خبری است. در واقع روزنامهنگار با تکیه بر حوادث گذشته به شکلدهی افکار عمومی میپردازد و با ربط موضوعات گذشته به رویداد جاری، پیام مورد نظر خود را به مخاطب القا میکند.
2- تاکتیک اطلاعات سری (Secret Information): در این شیوه از ارائه خبر برای افکار عمومی جلوگیری شده و سعی میشود اخبار طبقهبندی شود، و هر زمان نیاز به هر قسمت خبر نمودار شد آن را ارائه کرد این تاکتیک بسیار قدیمی است و در مورد اسراسر محرمانه نظامی و امور دیپلماتیک از آن استفاده میشود.
3- تاکتیک نشت هدایت شونده (Targeted News Leakage): برخی از اخبار و اسرار حفظ میشوند و برخی دیگر با اهداف از قبل تعیین شده با زمانبندی خاص منتشر میشوند و به شیوه قطرهای و هدایت شونده ارائه میشوند در واقع آنها اطلاعاتی هستند که آگاهانه هدفگیری و ارائه میشوند.
4- تاکتیک ماساژ پیام (Spinning the Massage): فریب اطلاعاتی است که هر روز از کارخانه فکر دولت به بیرون جریان مییابد. تاکتیک حذف کلیبافی، زمانبندی، تبخیر از جمله این شیوه هستند.
5- تاکتیک حذف (Omission Tactic): قسمتهای مهمی از خبر به دلایلی از پیش طراحی شده و هدفمند حذف میشود تا زمینه برای انتشار شایعه فراهم گردد. رسانه میداند با انتشار خبر ناقص زمینه برای انتشار شایعه به وجود میآید چرا که به سوالات مخاطبان پاسخ داده نشده است.
6- تاکتیک کلی بافی (Generality Tactic): جزئیاتی که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را با لعابی از مطالب غیر واقعی پوشیده و اصل خبر بدون در نظر گرفتن واقعیات ضروری آن انتشار مییابد. هدف رسانه این است که شمن این که خبر را منتشر ساخته از ایجاد حساسیت بین گروههای فشار و سیاستگذاران سازمانی جلوگیری میکند و در واقع به آرامی اخبار مورد نظر را منتشر میسازد.
7- تاکتیک زمانبندی (Timing Tactic): تأخیر در پخش خبر به شکلی که پیامگیر دیگر نتواند کاری انجام دهد. از جنبه اول اشتیاق مخاطب را برای شنیدن خبر از منبع موثق مهیا کرده از جنبه دوم زمینه پخش شایعات را در سطح جامعه فراهم میآورد.
8- تاکتیک موجی Feeding Frenzy (News): ریزش انواع اخبار با ارزش و بیارزش تا مخاطب در آن غرق شود و نتواند واقعیتها را درک کند.
9- تاکتیک تبخیر (Vapor Tactic): بیان بخشی از خبر برای ایجاد شایعه در جامعه شایعاتی که همراه با واقعیتها پخش میشود و پیامگیر نتواند آنها را از همدیگر تشخیص دهد.
10- تاکتیک بازگشتی (Blow-Back Tactic): این تاکتیک به منظور جلب واکنشهایی است که از جامعه به سوی منبع خبر بازخورد دارد در واقع مؤسسه خبری با انتشار این خبر مخاطب و علایق و تفکرات آنان را میسنجند این روش در زمان انتخابات بیشتر استفاده میشود.
شایعه کشته شدن صدام در حملات اولیه موشکی آمریکا به بغداد از جمله استفاده از این روش توسط خبرگزاریها بود تا آمریکاییها بدانند واکنش نیروهای مردمی و کادر ریاست جمهوری از انتشار این خبر چیست.
11- تاکتیک دروغ بزرگ (یا استفاده از دروغ محض) (Big-Lie Tactic): این تاکتیک قدیمی استفاده فراوانی در رسانهها دارد. در این روش پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد بیان میکنند. گوبلز میگوید: دروغ هر قدر بزرگتر باشد باور آن برای تودههای مردم راحتتر است. این روش برای مرعوب کردن دشمن و تهییج افکار عمومی به کار میرود در واقع دروغ باید اینقدر بزرگ باشد که کسی جرات تکذیب آن را نداشته باشد گوبلز میگویند بعضی مواقع دروغهایی میگفتم که خودم از آن میترسیدم.
12- نشان دادن سانسور به شکل غیر مستقیم
(Protesting Censorship) Publishing Blank Page: اخبار جنجالی که همیشه مورد علاقه مخاطبین هستند اما ممنوعیت انتشار دارند در این روش جای اخبار را با زدن تیتری هیجانی سفید باقی میگذارند و به مخاطب القاء میکنند که سانسور شدیدی بر آنها حاکم است.
13- دستچین کردن پیام Selectively Sorting the Message
14- درشت نمایی To highlight the Message
15- تعریف Distortion
16- مبالغه To Exagerate یا دستکاری آماری To Cheat in Statistics
17- جنجال آفرینی خبری Sensationalism
18- نقل خبر از منابع ناشناخته و یا مبهم
Quoting news from unidentified sources
19- اختفاء یک منبع غیر موثق در پشت یک منبع موثق
Legitimizing News Source
20- تظاهر به بیطرفی Topretend Neutrality
21- اعلام اخبار دروغ و کشف آن توسط خود منبع
To create or propagate false news and To refute It
22- پاره حقیقتگویی To Release Facts Pavtially
23- خشونت مطبوعاتی (جنگ روانی) Press Violence
24- فوریت بخشیدن ساختگی به خبر To Artificially prioritize for News
25- پیشگوییهای مغرضانه Biased Prediction
26- استفاده از شیوه ظنز و فکاهی و کاریکاتور Making New Enter Taiming
27- القاء نظر با استفاده از چیدن عکس
28- پیچیده کردن خبر برای عدم کشف حقیقت
29- استفاده از دو خبر واقعی برای طرح یک خبر ساختگی
30- تلاش برای سازگاری مواضع فرستند و گیرنده پیام
امروزه کار تهیه خبر دچار تحول شگرفی شده است و هر ساعت تکنیک جدیدی برای ارائه خبر مناسب و جذاب پدید میآید. در واقع این روشها در خدمت موسسه خبری قرار میگیرد تا یک خبر موفق شود بیشترین حجم مخاطب را با خود همراه سازد.
این تاکتیکها در واقع تنها گوشهای از روشهایی است که هر روزه در مؤسسههای خبری جهان مورد استفاده قرار میگیرد. |