شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- هدف اصلی این مطالعه مرتبط کردن اثرات صفات شخصیتی مصرف کننده در قصد و خرید سبز از طریق واسطه باورهای اخلاقی مصرف کننده است تا که به گسترش زمینه نیت خرید سبز منجر گردد. بر اساس یک نظر سنجی در بین 545 فرد اروپایی صفات شخصیتی به طور قابل توجهی روی باورهای اخلاقی مصرف کننده تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که برخی از باورهای اخلاقی مصرف کننده به طور قابل توجهی روی خرید سبز تاثیر دارد و قابل شناسایی اند.
به طور کلی این مطالعه دانش ما را از تصمیم گیری اخلاقی مصرف سبز افزایش می دهد.
واژگان کلیدی: نگرش، خرید سبز، نگرش کسب و کار، وفاداری، فردگرایی ، جمع گرایی
مقدمه:
قصد خرید سبز و رفتار مصرف که زیر مجموعه ای از مصرف پایدار است، توجه ها را در دنیا به خود جلب کرده است. مفهوم مصرف سبز اشاره به مصرف کنندگانی که تمایل به خرید محصولات محیط زیست دوستانه که با روش های تولید سبز می شوند دارد.(Jaswal 2012) مصرف کنندگان کشورهای پیشرفته آگاهی مثبت زیست محیطی و به طور داوطلبانه انجام شیوه های بازیافت و همچنین خرید محصولات سازگار با محیط زیست ندارند.
Tsay(2009) یافت تعداد زیاد مصرف کنندگان کشورهای اروپایی مایل به خرید محصولات سبز برای بهبود کیفیت محیط زیست هستند. مصرف کنندگان همچنین شرکت هایی که به محیط زیست ضربه وارد می کنند را از طریق سوئیچ کردن روی برند دیگر تنبیه میکنند(Webb 2008 ) . این جنبش باعث ترغیب شرکت های به سوی تولید سبز و عملیات بازاریابی سبز می شود(Chan 2000). علاوه و این بخش دولتی تایوان تولید سبز را با اعطای گواهینامه سبز ترویج می دهد (http://www.unicoe.org/energylabel.org.tw)
بنابراین بررسی اهداف ونیت خرید ومصرف سبز در زمینه تحقیقات بازاریابی بسیار مهم است. محققان علمی متغیرهای سابقه خرید سبز را از جنبه های مختلف بررسی کرده اند. اول بسیاری از مطالعات در شناسایی عوامل جمعیت شناختی مصرف کننده مانند سن، جنس و درآمد متمرکز شده است. دوم برخی از محققان چگونگی تاثیر عوامل زیست محیطی بر نیت خرید سبز را بررسی کرده اند. این فاکتور ها ممکن است شامل دانش محیط زیستی (برای مثال fuji 2006) ، و نگرش زیست محیطی (برای مثال kim 2012) باشد. عوامل مرتبط با سلامت سومین گروه و در مصرف سبز را تشکیل می دهند. این فاکتورها ممکن است شامل نگرنی امنیت غذایی، و نگرانی سلامتی باشد. چهارم تعدادی از مطالعات روی ارزش های فردی و فرهنگی از قبیل خودپرستی، صلاحیت، نگرش نسبت به خرید سبز و فردگرایی/ جمع گرایی تمرکز کرده اند.
با توجه به نظریه بازاریابی رابطه وفاداری زمینه است که یک مصرف کننده ذاتا تمایل به شرکت و روابط با فروشندگان می باشد ( Wulf 2001 ).
هدف از این مطالعه ترکیب هانت و تبل (1986,2006) و تیل و مانکی برای بررسی اثرات و فردگرایی، نگرش نسبت به کسب و کار و استعداد وفاداری در باورهای اخلاقی مصرف کننده است که به نوبه خود تحت تاثیر قصد خرید سبز است.
نویسندگان:
دکتر محمدرضا کریمی علویجه، عضو هیأت علمی دانشگاه،
علی وفا، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه علامه
دانلود مقاله با لینک مستقیم
منبع: TMBA
|