شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عبارت "اگر شما آن را بسازید، آن ها خواهند آمد" در شروع و راه اندازی اغلب تجارت ها بسیار الهام بخش است. اما چنانچه به طور واقع گرایانه به این قضیه بنگریم متوجه می شویم که اگر کسی در مورد آن (محصول یا خدمات شما) چیزی نداند و یا این که چگونه آن زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار داده و یا بهبود می بخشد، تامین امنیت و حفظ مشتریان و همچنین ادامه کار بسیار دشوار خواهد بود.
برای شروع یک تجارت و یا برای هر شرکتی با بودجه بازاریابی اندک، روابط عمومی یک ابزار بسیار مهم محسوب می شود زیرا می تواند در مورد محصول یا خدمات شما آگاهی دهنده باشد و همچنین سبب کاهش هزینه ها در مقایسه با بازاریابی سنتی شود. نه تنها روابط عمومی ارزان تر از تبلیغات است، بلکه آن برای مشتریان بالقوه بیشتر قابل قبول می باشد چون اغلب به عنوان تایید و امضای یک شخص ثالث در مورد محصول یا خدمات شما محسوب می شود (چون این شخص ثالث یک فرد قابل اعتماد است، مثل یک روزنامه نگار).
حتی امروزه هم، روابط عمومی در اغلب شرکت ها از اولویت اندکی برخوردارند، زیرا اکثر صاحبان تجارت فکر نمی کنند که زمان و یا پول برای توسعه و اجرای یک استراتژی روابط عمومی را داشته باشند... اما این تفکر درست نیست. روابط عمومی کارآمد را می توان با یک بودجه بازاریابی کوچک و یا حتی غیر موجود عهده دار شد (اگر شما مایلید این کار را خودتان انجام دهید).
چندین استراتژی و تاکتیک در روابط عمومی وجود دارد که همگی ارزان بوده و به سادگی قابل پیاده سازی می باشند. این ابزارها باید به شرکت شما کمک نمایند تا قادر باشید در بین مردم به طور موثرتری آگاهی ایجاد نموده، و مهم تر از آن، چرخه فروش خود را کوتاه کنید. برای شروع یک تجارت، سه تاکتیک روابط عمومی زیر برای رسیدن به دو هدف بسیار مهم، می توانند مفید باشند.
ارتباط با رسانه ها
داستان های زیادی وجود دارند که شما می توانید در مورد شرکت خود تعریف کنید، و با این کار برندتان را بیشتر نمایان و مطرح نمائید. همیشه برای هر شرکتی یک داستان برای گفتن وجود دارد که می تواند به طور خلاقانه صورت گیرد. در مورد مشکلی که محصول یا خدمات شما آن را حل می کند فکر کنید و توضیح دهید که چرا محصول یا خدمات شما می تواند برای کاربر نهایی آن با ارزش باشد. آیا محصول یا خدمات شما به هر نحوی سبب تغییر (مثبت) در صنعت می شود و یا سبب ایجاد یک روند جدید در صنعتی که شما در آن فعالیت می نمائید، می شود؟ اگر چنین است، به رسانه ها در مورد آن بگویید!
برخی از ایده های دیگر در این مورد عبارتند از ...
• قابلیت اجرای هر نوع برنامه تبلیغاتی را با میر عامل (CEO) خود و کارشناس امر در میان بگذارید.
• یک لیست از تاریخ های مهم آینده که می تواند برای شرکت شما مهم باشد، تهیه نمائید. به عنوان مثال، هتل ها می توانند یک لیست از تمام تاریخ هایی که بیشترین محبوبیت را برای سفر در بین مردم دارند، تهیه کنند و بر اساس آن نسبت به معرفی خدمات خود و بسته های ویژه ای که برای مسافران در نظر گرفته اند، برنامه های تبلیغاتی ساخته و پیش از آن تاریخ ها نسبت به رسانه ای کردن برنامه هایشان اقدام نمایند.
تقویم زمان بندی را پذیرفته و از ایجاد آن استقبال نمائید.
اکثر نشریات چاپی برای خود یک تقویم زمان بندی سالانه ایجاد می کنند، که عبارت است از یک برنامه از موضوعات مهم که در طول سال بایستی در هر شماره از نشریه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. تقویم زمان بندی برای هر مجموعه معمولا پیش از انتهای هر سال برای تعیین برنامه های سال آینده منتشر می شود.
در این زمینه فعال باشید و تا جایی که امکان دارد به بررسی تقویم های زمان بندی مختلف بپردازید. لیستی از فرصت های پیش رویتان که می توانید از آن ها برای پیشبرد فعالیت های تبلیغاتی شرکت استفاده نمائید، تهیه کنید و از این که برنامه های تبلیغاتی تان قبل از پایان مهلت روزنامه نگار ارائه و ثبت می شود، اطمینان حاصل نمائید. با انجام این کار، شما شانس بیشتری برای مطرح شدن خواهید داشت.
فرصت هایی برای صحبت کردن: نطق ها (سخنرانی های کلیدی)، پانل ها و ارائه ها.
ثبت نام برای حضور در وقایع صنعتی و کنفرانس ها می تواند بسیار با ارزش باشد، اما بهتر از آن این است که در چنین کنفرانس هایی فرصت سخن گفتن داشته باشید. با ایراد یک سخنرانی تا حد زیادی فرآیند دیده شدنتان را در آن واقعه یا کنفرانس افزایش خواهید داد (هم برای مشتریان بالقوه و هم برای رسانه ها، که هر دوی این موارد در ایجاد اعتبار برای شما در صنعتی که فعالیت دارید بسیار مهم و با ارزش هستند.
برای تضمین فرصت صحبت در یک کنفرانس یا رویداد صنعتی در آینده، شما نیاز به انجام موارد زیر دارید:
1. یک لیست از همه همایش هایی (محلی، ملی و بین المللی) که به صنعت شما مربوط می شود، تهیه نمائید. اطمینان حاصل شود که افرادی که در این رویداد حضور دارند همان مشتریان ایده آل شما برای رسیدن به بالاترین میزان سود و بازگشت سرمایه، خواهند بود.
2. آخرین مهلت ارسال مقاله و این که آن رویداد یا کنفرانس شامل چه برنامه هایی است، را بیابید. اغلب در چنین مواردی، نیاز خواهد بود که در یک زمینه خاص بنویسید، و در آن موضوعاتی که برایتان مهم تر بوده و می خواهید پیشنهاداتی در آن زمینه ها ارائه داده و به تشریح تخصص خود بپردازید، را برجسته نمائید.
3. مقاله خود را در اسرع وقت ارسال نمائید، اما این کار را قطعا باید قبل از پایان مهلت ارسال مقالات انجام دهید.
4. شما می توانید به راحتی از طریق برگزار کنندگان کنفرانس و یا رویداد مورد نظر نسبت به پیگیری وضعیت درخواست خود اقدام نمائید، اما این کار را صرفا باید پس از اتمام موعد ارسال مقالات انجام دهید.
خبرنگاران و روزنامه نگاران مربوط به حوزه تجارت و بازرگانی اغلب در این رویدادها شرکت می نمایند و به دنبال اخبار جدید (و حتی پوشش خبری کل مسائل مربوط به آن رویداد و شرکت کنندگان در آن) می باشند، بنابراین به ملاقات برگزارکنندگان رویداد رفته و یک لیست از تمامی رسانه هایی که برای شرکت در مراسم ثبت نام نموده اند را از آن ها درخواست نمائید. پس از دریافت لیست، به تک تک آن ها ایمیل زده و پیشنهاد یک مصاحبه رو در رو (face-to-face interview) و معرفی آزمایشی محصولاتتان را به آن ها بدهید، که به این ترتیب می تواند فرصتی برای حضور در اخبار آینده به شما داده شود. به یاد داشته باشید بر روی آن چه که باعث شده است تا شرکت شما، محصولات و خدمتتان را برای صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید جذاب نماید و یا ابداعات و مسائلی که باعث ایجاد تفاوت در شرکتتان شده است، متمرکز شوید.
روابط عمومی کارآمد باید در دسترس هر نوع تجارتی باشد، بدون توجه به اندازه، بودجه و اهداف آن. شرکت شما نباید منافع عظیم حاصل از بازاریابی توسط روابط عمومی را فقط به این دلیل که بودجه بازاریابی تان اندک است، نادیده بگیرد. وقت آن است که شروع به اجرای یک استراتژی روابط عمومی کارآمد با هزینه مناسب برای خود، نمائید.
معانی اصطلاحات:
editorial calendar: تقویم زمان بندی: توسط وبلاگ نویسان، انتشاراتی ها، تجار و سایر گروه ها، به منظور کنترل فرآیندهای ساخت و نشر محتوا از طریق رسانه های مختلف مانند روزنامه ها، مجلات، بلاگ ها، و حتی شبکه های اجتماعی، استفاده می شود.
منبع:
http://www.huffingtonpost.com/jennifer-nagy/effective-pr-on-a-startup_b_5614328.html
مترجم: مرتضی بهره مند
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|