شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تعامل خوش روابط عمومی ها با رسانه ها آغاز شده است. هم زمان با شروع به کار دولت تدبیر و امید، بازپس گیری شکایت از سوی رسانه در حالی آغاز شد که یک نوع آشتی بین حوزه روابط عمومی و حوزه رسانه ها به وجود آمده است. حال از آن جایی که مهمترین رکن دولت تدبیر و امید، صداقت و شفافیت نیز اعلام شده است طی یک سال گذشته نیز شاهد فضای رسانه ای بازتر و شفاف تر بوده ایم.
اما این نکته جای تأمل دارد که رسانه ها در طی سالیان گذشته بارها کوشیدند با نقد و بعضاً افشاگری از برخی سازمان ها وظیفه ذاتی خود را انجام دهند اما در آن طرف میدان، روابط عمومی ها هم که باید مدافع سازمان خود باشند آن را یک نوع بداخلاقی رسانه ای دانستند. اوج این فعالیت در حالی نمایانتر شد که به باور خیلی از کارشناسان، عدم حضور نیروهای متخصص در هر دو نهاد رسانه و روابط عمومی طی این چند سال به وفور دیده شد.
این مسئله نیز بین روابط عمومی ها و رسانه ها مشترک است. به گونه ای که از یک طرف، در رسانه ها و به ویژه مطبوعات، مسئله ی کمبود نیروی انسانی آموزش دیده وجود دارد و از طرف دیگر این مسئله در روابط عمومی ها نیز مشهود است. بنابراین، یکی از موانع اصلی در راه برقراری ارتباط مطلوب بین رسانه ها و روابط عمومی ها، مسئله ی کمبود نیروی انسانی متخصص در این دو کانون مهم ارتباطی است و باید آن را یک مسئله ی مشترک نام داد. لازم است به طور کلی در تبیین مسائل موجود بین رسانه ها و روابط عمومی ها، نارسایی های هر دو مورد توجه قرار گیرد و قهر موجود بین این دو به گردن یک طرف نیافتد. بدین منظور این نارسایی زمانی رنگ کمرنگ تری به خود می گیرد که نیرویی متخصص در هر نهاد مذکور اشاره شده در تیررس امور قرار گیرد.
البته با این تفسیر عدم شناخت و آگاهی کافی نسبت به توانایی ها، جایگاه و محدودیت ها و ظرفیت ها از سوی روابط عمومی ها و رسانه های جمعی نسبت به یکدیگر را می توان به عنوان یکی از مهمترین نواقص و تنگناهای ارتباطی بین این دو واحد ارتباطی مطرح کرد. از یک طرف، روابط عمومی ها گمان می کنند که رسانه ها باید کلیه مطالب آنها را به شکل دلخواه روابط عمومی منعکس کنند. از طرف دیگر، رسانه ها از محدودیت های سازمانی و مشکلات درون سازمانی روابط عمومی به راحتی و آسوده خاطر می تواند اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. بنابراین یکی از عوامل مؤثر در عدم برقراری ارتباط مطلوب بین رسانه ها و روابط عمومی ها، عدم درج اخبار ارسالی از طرف روابط عمومی ها در رسانه هاست.
حال با تمام این تفاسیری که عنوان شد به نظر می رسد با توجه به تکیه دولت بر حضور کارشناسان متخصص در هر پست و سازمانی، حضور فارغ التحصیلان ارتباطات بتواند این مشکل عمده بر سر راه این دو کانون ارتباطی را مرتفع نماید.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تعامل خوش روابط عمومی ها با رسانه ها آغاز شده است. هم زمان با شروع به کار دولت تدبیر و امید، بازپس گیری شکایت از سوی رسانه در حالی آغاز شد که یک نوع آشتی بین حوزه روابط عمومی و حوزه رسانه ها به وجود آمده است. حال از آن جایی که مهمترین رکن دولت تدبیر و امید، صداقت و شفافیت نیز اعلام شده است طی یک سال گذشته نیز شاهد فضای رسانه ای بازتر و شفاف تر بوده ایم.
اما این نکته جای تأمل دارد که رسانه ها در طی سالیان گذشته بارها کوشیدند با نقد و بعضاً افشاگری از برخی سازمان ها وظیفه ذاتی خود را انجام دهند اما در آن طرف میدان، روابط عمومی ها هم که باید مدافع سازمان خود باشند آن را یک نوع بداخلاقی رسانه ای دانستند. اوج این فعالیت در حالی نمایانتر شد که به باور خیلی از کارشناسان، عدم حضور نیروهای متخصص در هر دو نهاد رسانه و روابط عمومی طی این چند سال به وفور دیده شد.
این مسئله نیز بین روابط عمومی ها و رسانه ها مشترک است. به گونه ای که از یک طرف، در رسانه ها و به ویژه مطبوعات، مسئله ی کمبود نیروی انسانی آموزش دیده وجود دارد و از طرف دیگر این مسئله در روابط عمومی ها نیز مشهود است. بنابراین، یکی از موانع اصلی در راه برقراری ارتباط مطلوب بین رسانه ها و روابط عمومی ها، مسئله ی کمبود نیروی انسانی متخصص در این دو کانون مهم ارتباطی است و باید آن را یک مسئله ی مشترک نام داد. لازم است به طور کلی در تبیین مسائل موجود بین رسانه ها و روابط عمومی ها، نارسایی های هر دو مورد توجه قرار گیرد و قهر موجود بین این دو به گردن یک طرف نیافتد. بدین منظور این نارسایی زمانی رنگ کمرنگ تری به خود می گیرد که نیرویی متخصص در هر نهاد مذکور اشاره شده در تیررس امور قرار گیرد.
البته با این تفسیر عدم شناخت و آگاهی کافی نسبت به توانایی ها، جایگاه و محدودیت ها و ظرفیت ها از سوی روابط عمومی ها و رسانه های جمعی نسبت به یکدیگر را می توان به عنوان یکی از مهمترین نواقص و تنگناهای ارتباطی بین این دو واحد ارتباطی مطرح کرد. از یک طرف، روابط عمومی ها گمان می کنند که رسانه ها باید کلیه مطالب آنها را به شکل دلخواه روابط عمومی منعکس کنند. از طرف دیگر، رسانه ها از محدودیت های سازمانی و مشکلات درون سازمانی روابط عمومی به راحتی و آسوده خاطر می تواند اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. بنابراین یکی از عوامل مؤثر در عدم برقراری ارتباط مطلوب بین رسانه ها و روابط عمومی ها، عدم درج اخبار ارسالی از طرف روابط عمومی ها در رسانه هاست.
حال با تمام این تفاسیری که عنوان شد به نظر می رسد با توجه به تکیه دولت بر حضور کارشناسان متخصص در هر پست و سازمانی، حضور فارغ التحصیلان ارتباطات بتواند این مشکل عمده بر سر راه این دو کانون ارتباطی را مرتفع نماید.
|