شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- توسعه رابطه هر سازمان یا نهادی با جامعه بدون شک در گرو پاسخگو بودن روابط عمومی ها و انتقال صحیح اطلاعات آنان به بیرون است.
روابط عمومی ها به عنوان واسطه و پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبان بیرون می کوشند به بهترین وجه ممکن عملکرد سازمان خود را به طور شفاف به بیرون منعکس کرده و به نوعی پاسخگوی عملکرد خود و سازمان متبوع خویش باشند.
با توجه به وظایف روابط عمومی ها و نقش موثر آنان در انتقال درست و صحیح اطلاعات به جامعه، مهم ترین ویژگی یک روابط عمومی موفق در درجه اول پاسخگو بودن در قبال کارهای انجام شده و در وهله دوم اطلاع رسانی صحیح و به موقع از اقدامات صورت گرفته به بیرون از سازمان است. بنابراین در این جهت مدیران روابط عمومی نیز باید با ایجاد رابطه مناسب با مخاطبان سازمان بکوشند در هر لحظه و مکانی با انتشار دقیق اطلاعات و آمار مجموعه خود، دورنمای شفاف و روشنی از یک سازمان را به جامعه نشان دهند.
ارتباط مدیران روابط عمومی با خارج سازمان همواره از اصلی ترین وظایف آنان به شمار می رود. از این رو برای این که یک روابط عمومی موفق باشد، باید همیشه در دسترس مخاطبان باشد و در هر زمان و مکانی از اقدامات انجام شده سازمان متبوع دفاع کند. اگر این خصلت به درستی و به موقع اجرا شود، بی شک چهره و پرستیژ سازمان در بیرون و در سطح جامعه بیش از پیش مستحکم شده و ارتقا خواهد یافت.
روابط عمومی ها باید با برقراری رابطه دوسویه، تعاملی و هدفمند و مستمر در حوزه فعالیت خویش اقدام به انجام تازه ترین پژوهش ها در خصوص مخاطب شناسی و نیازسنجی کرده و با برنامه ریزی های سنجیده در جهت نفوذ و اقناع افکار عمومی و نهادینه کردن مشتری مداری در آن سازمان حرکت کنند.
تمامی کارکنان روابط عمومی باید با رعایت ضوابط اخلاقی که شامل عمل شرافتمندانه، صداقت، احترام به مخاطبان، ایجاد هماهنگی بین منافع سازمان، گروه های اجتماعی، وفاداری به اهداف سازمان، تاکید بر مفاهیم درست، راستی در ارتباط در مقابل مخاطب صرفا در راستای تامین اهداف مورد قبول جامعه و سازمان خود تلاش کنند. |