درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 09:28   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا جهان هنوز به امانوئل کانت نیاز دارد؟
  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد
  نظرسنجی: 63 درصد از کارمندان برای کار از راه دور دستمزد خود را کاهش می‌دهند
  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1220صفحه نخست » خبر یکسه شنبه، 3 مرداد 1391 - 15:35
در گفت و گو با مدیر کل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد/ ضرورت تعریف مدل روابط عمومی اسلامی- ایرانی
در گفت و گو با حسین پرسان فومنی، مدیر کل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد - وجود دو چالش عمده ساختاری و رفتاری در رابطه با روابط عمومی سازمان­ها و دستگاه­های دولتی، بزرگ­ترین خدمت­رسانی به روابط عمومی­ها با تصویب آیین­نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه­های اجرایی توسط هیأت وزیران در دولت نهم، ضرورت پیدا کردن مدل روابط عمومی اسلامی- ایرانی در افق 30 ساله سند چشم­انداز و ... از جمله نکاتی بود که مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت به توضیح آن­ها پرداخت.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- وجود دو چالش عمده ساختاری و رفتاری در رابطه با روابط عمومی سازمان­ها و دستگاه­های دولتی، بزرگ­ترین خدمت­رسانی به روابط عمومی­ها با تصویب آیین­نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه­های اجرایی توسط هیأت وزیران در دولت نهم، ضرورت پیدا کردن مدل روابط عمومی اسلامی- ایرانی در افق 30 ساله سند چشم­انداز و بسنده شدن روابط فراملی روابط عمومی­ها به افزودن عبارت بین­الملل به نامه خود از جمله نکاتی بود که مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت به توضیح آن­ها پرداخت.

حسین پرسان فومنی در گفت و گو با خبرنگار ما، با تأکید بر این که برای اولین بار در دولت نهم با تصویب آیین­نامه جامع کارکرد روابط عمومی در سطح هیأت وزیران ضمن تعریف اختیارات و وظایف، روابط عمومی­های دارای هویت رسمی شدند، این تصمیم را بزرگ­ترین خدمت به روابط عمومی­ها از ابتدای انقلاب تاکنون دانست و اظهار کرد: در قالب این آیین­نامه که در سال 1386 به تصویب رسید، علاوه بر مسائل بودجه­ای و ساختاری که برای روابط عمومی­ها دیده شده، بر لزوم آموزش و توانمندسازی مدیران روابط عمومی و کارکنان آن تأکید شده است.

وی با اشاره به این که بر اساس این آیین­نامه مدیر روابط عمومی باید توسط بالاترین مقام مسئول هر سازمان انتخاب شود و زیر نظر او کار کند، افزود: مروری بر تاریخچه روابط عمومی از ابتدای انقلاب تاکنون نشان می­دهد که پیش از دولت نهم، بخش­نامه­ها و آیین­نامه­هایی که در ارتباط با توسعه و پیشرفت روابط عمومی در دستگاه­های دولتی صادر شده باشد، بسیار اندک بوده است. به گفته او تصویب این آیین­نامه به دنبال فرمایش­های مقام معظم رهبری در ارتباط با عدم اطلاع­رسانی فعالیت­های سازنده دولت بیان شد که متعاقب این ابراز نگرانی و کدورت خاطر به زبان آورده شد و نگاه­ها به سمت روابط عمومی­های سازمان­ها معطوف شد و در نهایت این آیین­نامه به تصویب رسید.

پرسان با تأکید بر این که هم اکنون روابط عمومی­ها با داشتن نقشه راه و آشنا شدن با اختیارات و وظایف خود می­توانند بهتر از گذشته در مسیر خود پیش روند، خاطر نشان کرد: هم اکنون یک روابط عمومی باید اختیاراتی را که از سوی هیأت وزیران به او داده شده از دستگاه اجرایی مطالبه و برای انجام مطلوب امور عملیاتی کند. در این راستا باید موانع بازدارنده را برطرف کند که به منظور اجرای درست این آیین­نامه، دبیرخانه شورای اطلاع­رسانی هیأت دولت نیز متولی رسیدگی به امور روابط عمومی­هاست.

وی با تأکید بر این که به طور کلی با تصویب این آیین­نامه روح تازه­ای به کالبد روابط عمومی­های کشور دمیده شد، توضیح داد: بنابراین در حال حاضر مشکلات روابط عمومی­های کشور دمیده شد، توضیح داد: بنابراین در حال حاضر مشکلات روابط عمومی­ها از جنس دیگری است و به همین دلیل تأکید می­کنم خدمتی که دولت نهم با تصویب این آیین­نامه به روابط عمومی­ها کرد، هیچ دوره و هیچ دولتی انجام نداده است.

او افزود: هم اکنون مشخص است که اگر نکات تصویب شده در آیین­نامه در یک سازمان جاری است، ولی روابط عمومی نمی­تواند آن را اجرا کند، باید روابط عمومی آن سازمان سرزنش شود. همچنین اگر در برخی وزارتخانه­ها و سازمان­ها این دستورات عملیاتی نشده باید آن وزارتخانه یا سازمان را برای عملیاتی نشدن آیین­نامه سرزنش کرد.

  

چالش­های سازمانی و رفتاری؛ گره­های روابط عمومی

مدیر کل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که هم اکنون روابط عمومی­ها از دو مشکل اساسی رنج می­برند، توضیح داد: به طور کلی دو چالش عمده در روابط عمومی­ها در سطوح مختلف شرکتی، سازمانی یا یک وزارتخانه وجود دارد که شامل مشکل ساختار و همچنین مشکل رفتار در مجموعه روابط عمومی کشور است.

به گفته او چالش ساختار در مجموعه روابط عمومی­های کشور به نبود تفسیر و تعریف قانونمند و نظامند از روابط عمومی برمی­گردد که موجب شده مدیران براساس نگاه، توقعات، انتظارات، دانش و فهم خود، روابط عمومی را تعریف کرده و انتظارات خود را پایه­ریزی کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای نمونه اگر از یک تعداد مشخص از مدیران ارشد، پرسیده شود که روابط عمومی چیست؟ قطعاً جواب­های متفاوتی از آن­ها دریافت می­کنیم که به نسبت این تفاوت­ها، عملکرد روابط عمومی­های آن­ها نیز با یکدیگر فرق خواهد داشت؛ مثلا گاهی روابط عمومی به معنای ارتباط فعال با رسانه­ها تعریف می­شود، گاهی به معنای تبلیغ­گر مناسب، گاهی به عنوان زینت­المجالس یعنی روابط عمومی موفق نامیده می­شود که صحنه­گردان و جلسه آرای خوبی باشد.

او افزود: در خصوص چالش ساختاری، روابط عمومی­ها مقصر نیستند و باید در مشکل ساختاری به رفع چالش­ها در نگاه مدیران اجرایی پرداخت.

پرسان با تاکید بر این که از سوی دیگر در مشکل رفتاری در روابط عمومی­ها باید به استاندارد نبودن مدیران روابط عمومی و کارکنان آن­ها نسبت به ماموریت­ها و وظایف محوله اشاره کرد، گفت: برخی مواقع مدیران روابط عمومی و کارکنان آن­ها از دانش، تجربه، آموخته­ها و یافته­های لازم برای تصدی­گری این مسئولیت برخوردار نیستند و نمی­دانند به عنوان یک روابط عمومی باید چگونه با مشتریان و ذی­نفعان خود رفتار کنند.

وی با توضیح این که به نظر می­رسد روابط عمومی دو کارکرد درون سازمانی و برون سازمانی دارد، اظهار کرد: یعنی یک بخش از مشتریان و ذی­نفعان آن­ها در درون سازمان و بخشی در بیرون سازمان هستند که اگر روابط عمومی از قابلیت کافی برخوردار نباشد، در رابطه با این دو بخش ناقص عمل خواهد کرد.

به گفته او سازمان­ها از نظر رویکرد به این دو چالش در چهار دسته تقسیم می­شود. سازمانی که مشکل ساختاری ندارد، ولی مشکل رفتاری دارد؛ یعنی مدیر آگاه به وظایف و اختیارات روابط عمومی است ولی روابط عمومی آگاهی ندارد. سازمانی که مشکل ساختاری دارد ولی مشکل رفتاری ندارد. گاهی هر دو مشکل در یک سازمان وجود دارد و در بعضی موارد نیز هر دو بخش آگاه به وظایف خود هستند که در نتیجه با یک سازمان پویا و فعال مواجه خواهیم بود.

 

روابط عمومی­ها آغوش خود را به روی رسانه­ها باز کنند

پرسان با تاکید بر لزوم دقت و اهتمام روابط عمومی­ها به نقش رسانه­ها برای هموارسازی کارهای یک سازمان توضیح داد: یکی از مشکلات روابط عمومی­ها، عدم شناخت و آگاهی آن­ها از ظرفیت­های مناسب رسانه­ها برای انجام وظایف ذاتی است. اگر روابط عمومی­های سازمان­ها تعامل مناسب با رسانه به معنای عام نداشته باشند و نتوانند با رفتار بهینه از این ظرفیت استفاده کنند، این فرصت بی­بدیل و ممتاز را از دست خواهند داد.

او با اشاره به این که رسانه­ها ظرفیت مناسب و ممتازی برای بهبود کارکرد روابط عمومی­ها هستند، تصریح کرد: اگر روابط عمومی آغوش خود را به سمت رسانه­های منصف و غیر معارض باز کند، می­تواند به کارکرد خود سرعت و شتاب بیشتری دهد زیرا یکی از وظایف روابط عمومی­ها اطلاع­رسانی است.

 

روابط عمومی بدون تعامل با رسانه یک واحد افلیج و علیل است

به گفته وی روابط عمومی به جز ارتباط سازنده با رسانه­ها نمی­تواند اخبار خود را با سرعت زیاد، بهای کم و در شعاع و دامنه گسترده پراکنده کند. بنابراین روابط عمومی بدون تعامل با رسانه یک واحد افلیج و علیل است که توصیه می­شود تعامل دو جانبه و سازنده با رسانه­های کشور ایجاد کنند. از طرف دیگر روابط عمومی­ها به شدت نیازمند آموزش هستند و تنها آموزش است که می­تواند آن­­ها را برای ایفای نقش خود، توانمند کند.

 

ضرورت تعریف مدل روابط عمومی اسلامی- ایرانی در افق 1404

مدیر کل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ضرورت تعریف مدل روابط عمومی اسلامی- ایرانی در راستای سند چشم­انداز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر روابط عمومی برگرفته از تعریف Public Relations است که یک فرآورده وارداتی از دیار غرب محسوب می­شود ولی باید در افق 20 ساله سند چشم­انداز توسعه به سمت دست یابی تعریفی اسلامی- ایرانی از این مقوله رویم. در حال حاضر فاقد چنین تعریف و کارکردی هستیم و قالب کارکردهای روابط عمومی از مدل­هایی تبعیت می­کند که از کتاب­های ترجمه شده به دست آمده است. او با اشاره به فرهنگ و شرایط ویژه انقلاب و پیشینه تاریخی ایران تصریح کرد: نیازمند باز تعریف روابط عمومی و کارکرد آن هستیم و امیدواریم تا روابط عمومی­های کشور در وزارتخانه­ها و دبیرخانه شورای اطلاع­رسانی دولت به این سمت روند که مدل اسلامی- ایرانی را تعریف و عملیاتی کنند.

وی با تاکید بر این که به نظر می­رسد با توجه به فرهنگ غنی کشور ما که برخلاف برخی کشورهای پیرامون آن که کل قدمت آن­ها به چند دهه نمی­رسد، پیشینه چند هزار ساله داریم و همچنین با توجه به آمیختگی تمدن ایرانی با فرهنگ اسلامی، لازم است روابط عمومی­ای متناسب با پیشینه کهن و فرهنگ اسلامی تعریف شود.

پرسان در خصوص شاخص­های روابط عمومی اسلامی- ایرانی تاکید کرد: تصور می­شود این شاخص­ها را می­توانیم با مطالعه دقیق و استفاده از نظر کارشناسان و صاحب­نظران حوزه ارتباطات تعریف کنیم. در این رابطه هر چه زمان بیشتر بگذرد، فرصت­سوزی شده است.

 

روابط عمومی­ها در رویکرد فراملی نقص دارند

وی در خصوص تاثیر روابط عمومی­ها در جهانی شدن گفت: یکی از نقایص روابط عمومی­ها که سال گذشته رئیس جمهور نیز در نشست با مدیران کل روابط عمومی رفع آن را توصیه کرد، کارکرد روابط عمومی­ در ابعاد بین­المللی و جهانی است که به نظر می­رسد این بخش مورد غفلت قرار گرفته و روابط عمومی­ها در مجموعه سازمان­ها و دستگاه­ها بیشتر یک رویکرد درون کشوری دارند تا کارکرد فراملی و جهانی.

 به گفته او این نقص بزرگی است که در حال حاضر به ندرت می­توان روابط عمومی را با کارکردهای قابل قبول بین­المللی یافت. بنابراین باید این نقص به عنوان یک نقطه ضعف در روابط عمومی­ها پذیرفته شود. در این زمینه همچنین سال گذشته رئیس جمهور تاکید کرد تا در قالب فراخوانی نسبت به تغییر نام «روابط عمومی­» اقدام شود تا کارکردهای مورد نظر خود را در قالب مدل جدید روابط عمومی با نام جدید طراحی کنیم.

وی تصریح کرد به منظور توسعه فعالیت­های روابط عمومی­ها از کارکرد داخلی به بین­المللی طی سال­های قبل در برخی وزارتخانه­ها و سازمان­ها، عنوان بین­الملل به نام روابط عمومی اضافه شد که به نظر می­رسد گره­گشا نبوده و عملاً تغییری در کارکرد روابط عمومی­ها اتفاق نیفتاده است.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد