درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 30 شهریور 1399 - 22:53   

کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟

  کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  یک قاضی آمریکایی فرمان حذف پیام‌رسان چینی «وی چت» را متوقف کرد
  چگونگی ایجاد تغییرات بزرگ در کسب‌وکارهای کوچک
  کمک‌های اجتماعی یونیلور در عصر کرونا
  سیاستگذاری روابط عمومی شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی
  مراسم تجلیل از پیشکسوت روابط عمومی پست برگزار شد
  گوش دادن همراه با همدلی
  هرگز اجازه ندهید یک بحران خوب به هدر برود!
  اقتصادهای نوآور در ۲۰۲۰
  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ هپی لند معرفی شد
  فیس بوک پیام های داخلی کارمندانش را جرح و تعدیل می کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1218صفحه نخست » جهان روابط عمومیسه شنبه، 3 مرداد 1391 - 15:06
چرا هراس از رسانه­ها؟
نوشته ادواردو والورده - زیستن به معنای تعالی بخشیدن به شرایط زیست است و جهان رسانه­ها امروزه بخشی از شرایط زیست انسانی است. از این رو، باید واقعیت این جهان را بپذیریم تا بتوانیم آن را از آن خود سازیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- تبدیل جنگ خلیج فارس در 1991 به یک رویداد رسانه­ای- جهانی، موجب رنجش بسیاری شد و این انتقاد را برانگیخت که ارتباطات با تبدیل جنگ به یک بازی غول­آسای تلویزیونی، پا را از دامنه مسئولیت­هایش فراتر گذاشته است. اما این گروه فراموش می­کنند که رسانه­ها خنثی نیستند و همانند جنگ، کنش­ها و اندیشه­های ما را تحریک می­کنند و آشکار می­سازند.

با این همه، وقتی از دانشجویانم در برزیل پرسیدم که جنگ خلیج فارس چه اثری بر آن­ها گذاشته است، حالت آدم­هایی گیج و غافلگیر شده را داشتند. شاید آن­ها هم مثل پدر و مادرشان فکر می­کنند تجربه یعنی هر آنچه در اطراف خانه­شان می­گذرد. اما به هر حال مجبورند این نکته را بپذیرند که رویدادهای رسانه­ای بر زندگی روزمره­شان (ولو به صورت خفیف) اثر می­گذارد، و تأثیر رسانه­ها بر شیوه کنش و اندیشه­شان (حتی اگر از آن بی­خبر باشند) اجتناب ناپذیر است.

رسانه­های مدرن ترس آورند زیرا حقیقتاً این قدرت را دارند که بر قضاوت مردم اثر بگذارند. ارتباطات مدرن اسطوره بزرگ دوران ما، یعنی اسطوره خودسالاری و آزادی فردی، را به زیر سوال برده است. اما آیا به راستی این پدیده­ای جدید است؟ قضاوت انسان­ها و روش دریافت تجربه­هایشان همواره تابع گروهی است که به آن تعلق دارند. جهانی شدن ارتباطات فقط به این پدیده وسعتی استثنایی می­بخشد. به عبارت دیگر، افزون بر شیوه­های به ارث رسیده از «سرزمین نیاکان»، شیوه­های دریافت جدیدی سر بر می­آورد که مردم سرتاسر جهان در آن سهیم­اند.

بدین ترتیب، رسانه­های مدرن ما را وامی­دارند تا از محدودیت­های آزادی انسان و ماهیت نسبی واقعیتی که در آن غوطه­وریم، آگاهی یابیم.

 

 

نگرانی نابجا

فقط عوام از رسانه­ها نمی­ترسند، بلکه نظریه­پردازان ارتباطات نیز اغلب به دلیل اشتباه روش شناختی خود، در این ترس شریک­اند. این نظریه­پردازان مفهوم­های متناسب با مبادله­های فردی را به کار می­برند و در نتیجه، مبادله را صرفاً در چهارچوب یک جامعه هم زبان در نظر می­گیرند. از این دیدگاه، رسانه­های ارتباطی مانند پرده­ای است شنیداری و دیداری که راه را برای هر گونه گفت و شنود دو طرفه می­بندد تا راه گوش دادن به یک تک­گویی را هموار سازد.

معیارهای این اندیشمندان برای ارزیابی رسانه­های مدرن، امروزی نیست و به همین دلیل نادیده می­گیرند که ارتباطات کنونی می­تواند موجب گسترش تمدن شود و توازن نوینی را میان شیوه­های امروزی دیدن، گفتن و عمل کردن برقرار سازد.

زیستن به معنای تعالی بخشیدن به شرایط زیست است و جهان رسانه­ها امروزه بخشی از شرایط زیست انسانی است. از این رو، باید واقعیت این جهان را بپذیریم تا بتوانیم آن را از آن خود سازیم و از آن فراتر رویم.

مثلاً جام جهانی فوتبال را در نظر می­گیریم که مانند بسیاری از مسابقه­های بین­المللی ورزشی به یک رویداد بزرگ رسانه­ای بدل می­شود. می­دانیم ایالات متحده مسئول برگزاری مسابقه­های فوتبال جام جهانی 1994 بود، اما مردم این کشور با بی­اعتنایی مسابقه­ها را دنبال می­کردند. در عوض، با آن که برزیل فقط دریافت­کننده پوشش رسانه­ای مسابقه­ها بود، اما شور و حال بسیار زیادی در میان مردم آنجا به چشم می­خورد. در نتیجه، این رویداد توجه مردن برزیل را بیشتر از مردم ایالات متحده جلب کرد، زیرا فوتبال بخشی از فرهنگ ملی مردم ایالات متحده نیست.

پس باید ترس از دست دادن هویت­مان را کنار بگذاریم و بفهمیم که ارتباطات مدرن قابلیت انعطاف دارد و به همان سادگی که پدران و مادران ما پیام­ها و تصویرهای تلویزیون و سینما، و پیش از آن، تئاتر و موسیقی و شعر و نقاشی را از آن خود می­کردند، ما نیز می­توانیم پیام­ها و تصویرهای رسانه­های مدرن را از آن خود سازیم.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نقش متقابل روابط‌عمومی و افکارعمومی


  تقویم روز ارتباطات/ «ادی آدامز» فتوژورنالیست معروف که یک عکس او مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد


  شش کلید طلایی برای توسعه انتظارات مشتریان


  چگونه تمرکز اطلاعاتی به وجود آوریم


  رسانه؛ ماهیتی افشاگرانه یا اصلاح گرایانه ...


  نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود تصویر برند


  کسب رتبه برتر کشور توسط روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان یزد


  ضرورت تولید محتوای دیجیتال در ایران


  تلاش روزنامه‌نگاران زن پاکستان برای مقابله با آزار و اذیت اینترنتی


  کار نقطه نارنجی در آپدیت جدید آیفون چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی