درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 21:10   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته کاری ۴ روزه در ترکیه: مزایا و چالش‌ها
  ده‌ها مدیر صنعت تبلیغات و روابط‌عمومی با صنایع بسیار آلوده کننده ارتباط دارند
  بیلبورد معطر مک دونالد: نبوغی در بازاریابی
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 12117صفحه نخست » دوشنبه، 30 تیر 1393 - 06:07
نکات مدیریتی
چگونه خط‌مشی سازمان را ابداع کنیم؟
من اخیرا مدیریت ارشد (مدیرعامل و 13 دستیارش) شرکتی را که در فهرست فورچون 500 بود در اتاقی گرد هم آوردم و دو سوال از آنها پرسیدم:
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- من اخیرا مدیریت ارشد (مدیرعامل و 13 دستیارش) شرکتی را که در فهرست فورچون 500 بود در اتاقی گرد هم آوردم و دو سوال از آنها پرسیدم:
- آیا معتقدند که شرکت‌شان خط‌مشی روشنی دارد؟
- آیا معتقدند که این خط‌مشی را همه کارکنان در شرکت به‌خوبی می‌فهمند؟
هر 13 دستیار بلافاصله به طرف مدیرعامل برگشتند تا واکنش او را ببینند. به محض آنکه او به هر دو سوال پاسخ مثبت داد، آنها نیز با موافقت کامل به وی ملحق شدند. با وجود موافقت آنها با پاسخ مدیرعامل، من تردید داشتم که پاسخ همگی یکسان باشد. با اجازه مدیرعامل، از هرکدام خواستم تا دورنما و خط‌مشی شرکت را روی یک تکه کاغذ بنویسند و به من بدهند. این شرکت خاص به خود می‌بالید که باهوش‌ترین افراد را جذب کرده و به آنها آزادی جسورانه‌ای می‌داد تا وظایف خود را در شرکت به پیش ببرند اما هرکدام از این 13 مدیر ارشد اجرایی در پاسخ به من، تصویری متفاوت از دورنما و خط‌مشی شرکت ارائه دادند. مشخص شد که هریک از آنان فقط به وظیفه کاری خود می‌اندیشیدند و نه به شرکت به‌عنوان یک کلیت.

تعیین مسیر
خط‌مشی 15 دقیقه‌ای

برای سازمانی که درصدد است با موفقیت به مقصد مطلوب برسد، نخستین گام، انتخاب مسیری است که می‌خواهد در آن گام بردارد. به بیان دیگر، سازمان باید اهداف خود را به وضوح تعیین کند و درباره نحوه رسیدن به این اهداف مسیرش را برگزیند. این مساله به نظر بدیهی می‌آید، اما طی سال‌ها تجربه در تربیت مدیران ارشد اجرایی، متوجه شده‌ام که باهوش‌ترین افراد، این گام ابتدایی مدیریت را نادیده یا دست‌کم گرفته‌اند. معمولا مواقعی مشورت من را می‌خواهند که عملکرد سازمان کمتر از ظرفیت واقعی آن است. تا این زمان مدیران سازمان هر چیزی را که برای «فعال‌سازی کسب‌وکار» به ذهن‌شان رسیده، آزموده‌اند و تلاش کرده‌اند افراد ضعیف را از گردونه خارج سازند و افراد مستعد را از گروه رقیب استخدام کنند؛ انواع ابداعات را به کار گرفته‌اند تا عملکرد را تقویت کنند. آنها همراه افرادشان با ناامیدی نزد من می‌آیند، در حالی که نمی‌توانند بفهمند چرا به‌رغم تمام تلاش‌های مکرر خود، کارمندان آن را درک نمی‌کنند.معمولا پس از آنکه صبورانه به مسائل‌شان گوش می‌کنم، از آنها همان سوالاتی را می‌پرسم که از آن مدیرعامل و
13 دستیارش پرسیده بودم: دیدگاه‌تان برای کسب‌وکار چیست و کدام خط‌مشی را برای نیل به دیدگاه‌تان طراحی کرده‌اید؟ از آنها می‌خواهم ظرف 15 دقیقه یا کمتر به من توضیح بدهند. اگر بخواهند از مستندات تصویری استفاده کنند، از آنها می‌خواهم همه را در یک یا دو صفحه به من نشان دهند. تعداد مدیرانی که من با آنها تماس داشته‌ام و نتوانسته‌اند به این پرسش‌ها به روشنی پاسخ دهند، مایه شگفتی است. وقتی سوال می‌کنم، بسیاری از آنها مفصل توضیح می‌دهند اما قادر نیستند آنچه را در سر داشته‌اند و نحوه برنامه‌ریزی خود را شفاف و فشرده شرح دهند.
برخی از رهبران قادرند پاسخ‌هایی بهتر از دیگران به سوالات بدهند. اگر از پس این پرسش‌ها برآیند، سوال دیگری از آنها می‌کنم: «آیا مطمئن هستید که تمام دستیاران‌تان می‌توانند دورنما و خط‌مشی شما را به همان طریقی که خودتان فهمیده‌اید، درک کنند؟» پاسخ آنها در بسیاری موارد منفی است.چند سال پیش، وقتی مسوول یک شرکت جهانی از من کمک خواست، من به ماموریت مورد علاقه‌ام رسیدم. او ناامید شده بود چون با وجود تلاش فراوانی که تیم مدیریتی‌اش برای ارتباط مداوم با طرح کار به خرج داده بود، افراد رتبه‌های پایین‌تر نمی‌توانستند دورنما و خط‌مشی کار شرکت را بازگو کنند. من از او پرسیدم برای ایجاد ارتباط چه کرده است و او سه طومار مدرک نشانم داد که هرکدام دو اینچ ضخامت داشتند. او با افتخار ادامه داد که این سه بسته طرح‌های او برای هریک از سه بخش بود و گفت که تیم مدیریتی او هفته‌ها سخت کار کرده بود تا این طرح‌ها را آماده کند. او گفت: «می‌خواستیم مطمئن شویم که همه کاملا اهداف ما را می‌فهمند و هیچ‌چیز از نظر دور نمانده است. ما چیزی برای مخفی کردن نداریم.» سپس توضیح داد که چطور او و تیمش به تمام شهرها سفر کرده و جلساتی را در تالار شهرها برگزار می‌کردند تا خط‌مشی را شرح دهند و این مدارک برای تمام کارمندان ارسال شده بود. عاقبت سردرگم از من پرسید: «چطور کسی در این شرکت می‌تواند ادعا کند که دورنما و خط‌مشی ما را نفهمیده است؟»
فکر می‌کنم آزرده‌خاطر شد وقتی به سه کتاب قطور اشاره کردم و گفتم: «مشکل شما همین‌جا است.» او می‌خواست بداند چطور من بی‌آنکه حتی نگاهی به محتویات مدارک بیندازم، این حکم کلی را صادر کرده‌ام، اما من مصرانه به او گفتم نیازی نیست آنها را ببینم و بعدا سر فرصت نگاهشان می‌کنم؛ مطمئن بودم که خط‌مشی ایرادی نداشت. اما نقص مدارک مشکل ما نبود، مشکل طول و تفصیل آن بود. گفتم: «راهی پیدا کن که خیلی ساده آن را برای افراد توضیح دهی، طوری که به‌راحتی آن را بفهمند و بپذیرند.» او تحت‌تاثیر قرار نگرفت. در حقیقت، او با عصبانیت به من گفت که نمی‌دانم او و تیمش چقدر سخت روی این خط‌مشی کار کرده‌اند و چه راه دشواری را برای انتقال آن به زیردستان خود پیموده‌اند. او در ادامه به من هشدار داد که اگر نخواهم برای کار مشتریان خود احترام قائل شوم، طولی نمی‌کشد که کارم را از دست می‌دهم.
وقتی حرف‌هایش را قطع کرد تا نفسی تازه کند، من از او پرسیدم: «کدام‌یک مهم‌تر است، اینکه حق با من است یا شما، یا این حقیقت که افرادت هنوز خط‌مشی را درک نمی‌کنند؟» چند لحظه‌ای صبر کرد و سرانجام گفت: «بسیار خوب، اجازه بده تیم را جمع کنیم و برای ساده کردن خواسته‌هایمان تلاش کنیم.» طی چند هفته کار با هم توانستیم تصویری یک‌صفحه‌ای از تمام خط‌مشی، به اضافه دو صفحه توضیح برای هریک از سه بخش ارائه دهیم. پیام‌های اصلی را به شیوه‌ای ترکیب کردیم که حتی فردی بیگانه نظیر من نیز می‌توانست ظرف 15 دقیقه به رسالت آنها پی ببرد.
به این‌ترتیب می‌توان خط‌مشی را به شیوه‌ای موثر در یک صفحه به دیگران انتقال داد.


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۵۲



 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد