شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در حالی که جریان مخالف اعتدال تمام رسانههای ثروتمند و فربه خود را بسیج کرده تا دولت مورد حمایت مردم و رهبری را مورد هجمه قرار دهد، ضعف روابط عمومی بخشهای مختلف کاملا مشخص است.
شاید در سال های دور که جمعیت شهرها فقط چند هزار نفر بود، این امکان وجود داشت که سیاسیون مستقیما به روشهای مختلف حرف خود و روایتشان از واقعیت را به مردم برسانند. اما در عصر ارتباطات دیگر این رسانهها هستند که وقایع را روایت میکنند.
در حالی که جریان مخالف اعتدال تمام رسانههای ثروتمند و فربه خود را بسیج کرده تا دولت مورد حمایت مردم و رهبری را مورد هجمه قرار دهد، ضعف روابط عمومی بخشهای مختلف کاملا مشخص است.
در نمونه اخیر، همزمان با خیز برخی افراطیون مجلس جهت استیضاح و واژگون کردن روند حرکتی در وزارت علوم، توپخانه رسانهای آن جریان هم علیه فرجی دانا و این وزارتخانه به کار افتاد. قطعا اگر احساس مسئولیت رسانههای مستقل و اصلاحطلب و همچنین فعالیت داوطلبانه حامیان دولت و جوانان اصلاحطلب در شبکههای اجتماعی نبود، فضای خبری و رسانهای به سمتی دیگر میرفت و شاید ماجرا به گونهای دیگر رقم میخورد. در این ماجرا ضعف روابط عمومی وزارت علوم کاملا مشخص بود.
در قائلههای اینچنینی اهمیت روابط عمومی نهادهای دولتی کاملا مشخص میشود. آنجاست که روابط عمومی باید در لحظه اخبار درست و صحیح را به رسانههای برساند و همچنین با رصد دقیق تحولات رسانهای، پیشنهادات لازم را به مسئولین وزارتخانه مرتبط با خود ارائه دهد. اما آنچه مشاهده شد ضعف و کمکاری بود.
به نظر میرسد که این مشکل در بسیاری دیگر از ساختارهای دولتی همچنان وجود داشته باشد و لازم است که دولت روحانی تدبیری جدی در این خصوص بیاندیشد. شروع فعالیت شورای عالی اطلاع رسانی ریاست جمهوری را در این بین میتوان به فال نیک گرفت اما اصلاح این مشکل، درایتی بسیار میخواهد و همتی والا.
حرف روز
|